Kirjoittaja Aihe: Helppo autotalli pikku budjetilla  (Luettu 12788 kertaa)

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5066
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #58 : 14.02.2018 - klo:21:19 »
Tuo Mikken linkkaamahan on ajokorttiongelma, ei se mitä esim minä Jeepillä saisin vetää Jeepin 3360kg koukun vuoksi. Kyllä mää tiiän että tarvin sen E kortin että voin vetää.

Mun kysymys koski sitä saako tuolla 3360kg koukulla vetää kokonaispainoltaan 3500kg kärryä olettaen että E merkintä kortissa.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5039
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #57 : 14.02.2018 - klo:21:11 »
se perustui siihen, että kantavuus oli isompi kuin mitä autolla saa vetää,
nämä on niitä trafin sääntöjä, :-\

tämmösestä lienee kysymys ollu: http://www.iltalehti.fi/autot/2015030119282086_au.shtml
ammattikoulu aikaan ihmeteltiin näit paino hommia ku meil oli 1200kg kokonaispainolla ollu jarrullien kärry. sillon mä en voinu B kortilla pistää sitä hiacen perään ku yhdistelmän kokonaispaino oli 3700kg mut ku laiton saman kärryn nissan sunnyn perään ni kärry paino tyhjänä 400kg nisukal sai vetää 800kg ja yhdistelmän kokonaispaino jäi alle 3500kg. olisin jopa saanu pistää 400kg kuormaa nisukal kiskoes mut hiacel ei metriikä edes tyhjänä. no okei tää oli vuonna 2000 ;D
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2849
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #56 : 14.02.2018 - klo:20:21 »
se perustui siihen, että kantavuus oli isompi kuin mitä autolla saa vetää,
nämä on niitä trafin sääntöjä, :-\
Tais olla sakottajilta vaan donitsit loppu ainakin sen perusteella mitä Trafin ja Finlexin sivuilta löysin...
Sama tarina tulee kuuklettamalla "perävaunun kytkentämassa" vastaan useammastakin paikasta.


Itseasiassa otteessakin taitaa lukea "perävaunun massa" eikä perävaunun paperit...
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018 - klo:20:25 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa ratskin

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3225
  • Sukupuoli: Mies
  • En osaa edes kuvaa laittaa
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #55 : 14.02.2018 - klo:19:29 »
Jaa no sitte ei tarvi murehtia sen kärryn kokonaispainolukemasta, kiitos!  m/

Mikä se tuo ratskinin juttu sitte oli jos tyhjästäki kärrystä sakotettu??
se perustui siihen, että kantavuus oli isompi kuin mitä autolla saa vetää,
nämä on niitä trafin sääntöjä, :-\

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5066
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #54 : 14.02.2018 - klo:19:15 »
Ei muuta kun kovaa ajoa:

Esimerkki:Autolle A suurin sallittu perävaunumassa on vetotilanteessa 1500 kg (tieto löytyy pääsääntöisesti rekisteriotteesta). Perävaunun P kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 1800 kg. Perävaunun P vetäminen autolla A on sallittua, jos perävaunun todellinen massa vetotilanteessa on enintään 1500 kg.
https://www.trafi.fi/tieliikenne/minulla_on_ajokortti/perakarryn_vetaminen


3.Kytkentämassalla tarkoitetaan suurinta kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista kokonaismassaa. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970670


Eli koukussa saa roikkua sen verran todellista painoa mitä veturin otteessa sanotaan.

Jaa no sitte ei tarvi murehtia sen kärryn kokonaispainolukemasta, kiitos!  m/

Mikä se tuo ratskinin juttu sitte oli jos tyhjästäki kärrystä sakotettu??
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa ratskin

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3225
  • Sukupuoli: Mies
  • En osaa edes kuvaa laittaa
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #53 : 14.02.2018 - klo:19:13 »
Niinpä vähä ajattelinki. Eli mulla saa olla max 3360kg kokonaispainon kärry. Se riittää kyllä vallan mainiosti.
jep, ainahan sen kärryn voi rekisteröidä pienemmälle kantavuudelle,

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2849
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #52 : 14.02.2018 - klo:19:01 »
Ei muuta kun kovaa ajoa:

Esimerkki:Autolle A suurin sallittu perävaunumassa on vetotilanteessa 1500 kg (tieto löytyy pääsääntöisesti rekisteriotteesta). Perävaunun P kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 1800 kg. Perävaunun P vetäminen autolla A on sallittua, jos perävaunun todellinen massa vetotilanteessa on enintään 1500 kg.
https://www.trafi.fi/tieliikenne/minulla_on_ajokortti/perakarryn_vetaminen


3.Kytkentämassalla tarkoitetaan suurinta kytkennässä sallittua hinattavan ajoneuvon todellista kokonaismassaa. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970670


Eli koukussa saa roikkua sen verran todellista painoa mitä veturin otteessa sanotaan.
« Viimeksi muokattu: 14.02.2018 - klo:19:06 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5066
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #51 : 14.02.2018 - klo:18:58 »
ei taida onnistua, eräs sai tuomion vaikka veti tyhjää kärryä kun kokonaismassa ylitti sen mitä autolla saa vetää, :-\

Niinpä vähä ajattelinki. Eli mulla saa olla max 3360kg kokonaispainon kärry. Se riittää kyllä vallan mainiosti.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa ratskin

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3225
  • Sukupuoli: Mies
  • En osaa edes kuvaa laittaa
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #50 : 14.02.2018 - klo:18:32 »
Tuo 5500 pitkä, 2500 leveä ja 1700 korkea umpitraileri 2300kg kantavuudella jos haluaakin vaikka 6000 tai 6500 pitkänä niin hinta kasvaa 600€/0.5 metriä, eli kokonaishinta 6500 pitkänä on 12.700 euroa, eli ihan kohtuullinen uudesta ja ton kokosesta ja saa rahoituksellakin.

Mutta mitä noita käytettynä katellu niin mulle kyllä välttää tommonen käytettykin ihan hyvin kun eihän sitä jatkuvasti olla vetämässä, hinnat näyttäs olevan tuommosilla käytettynä siinä 4000-6000 euron kantturoissa, siis ne mitä nyt noita hyviä tarjouksia on. Osa pyytää käytetyistäkin yli 10k.

Miten se muuten menee, mulla näemmä tuossa Jeepissä 3360kg koukku, voinko mää vetää kokonaismassaltaan 3500kg kärryä? Siis jos pitää huolen ettei kärryn+kuorman paino ylitä tuota 3360kg mikä merkattu koukun painoksi? Vai onko se automaattisesti jos kärryn kokonaismassa 3500kg niin sitä ei saa laittaa ees tyhjänä tuon mun Jeepin koukkuun? :o Ettei osta vahingossa semmosta kärryä mitä ei sitte saa Jeepillä vettää. Ei mulla oo sitä E korttiakaan vielä, näytti Oulussa maksavan teoria + käsittelykoe yhteensä noin 130 euroa, pitänee sekin käydä suorittamassa.
ei taida onnistua, eräs sai tuomion vaikka veti tyhjää kärryä kun kokonaismassa ylitti sen mitä autolla saa vetää, :-\

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5066
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #49 : 14.02.2018 - klo:16:31 »
2300kg kantavana ja 3500kg kokonaispainosena 11.500 euroa, aika hyvin osu tohon mun arviohaarukan keskelle  ;D

Oishan siinä maksamista mutta johan ois kerrassaan loistokärry kuletukseen ja auton talvisäilöntääkin. Tuossa oli ite asiassa jonkulainen ilmanvaihtoki jo valmiiksi.

Tuo 5500 pitkä, 2500 leveä ja 1700 korkea umpitraileri 2300kg kantavuudella jos haluaakin vaikka 6000 tai 6500 pitkänä niin hinta kasvaa 600€/0.5 metriä, eli kokonaishinta 6500 pitkänä on 12.700 euroa, eli ihan kohtuullinen uudesta ja ton kokosesta ja saa rahoituksellakin.

Mutta mitä noita käytettynä katellu niin mulle kyllä välttää tommonen käytettykin ihan hyvin kun eihän sitä jatkuvasti olla vetämässä, hinnat näyttäs olevan tuommosilla käytettynä siinä 4000-6000 euron kantturoissa, siis ne mitä nyt noita hyviä tarjouksia on. Osa pyytää käytetyistäkin yli 10k.

Miten se muuten menee, mulla näemmä tuossa Jeepissä 3360kg koukku, voinko mää vetää kokonaismassaltaan 3500kg kärryä? Siis jos pitää huolen ettei kärryn+kuorman paino ylitä tuota 3360kg mikä merkattu koukun painoksi? Vai onko se automaattisesti jos kärryn kokonaismassa 3500kg niin sitä ei saa laittaa ees tyhjänä tuon mun Jeepin koukkuun? :o Ettei osta vahingossa semmosta kärryä mitä ei sitte saa Jeepillä vettää. Ei mulla oo sitä E korttiakaan vielä, näytti Oulussa maksavan teoria + käsittelykoe yhteensä noin 130 euroa, pitänee sekin käydä suorittamassa.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Mika

  • Huoltaja
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 5394
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #48 : 09.02.2018 - klo:09:11 »
Tästä kärrystä pistin tarjouspyynnön: http://www.eurowagon.fi/peravaunut/wppaspec/oc1/cv0/abLeve%C3%A4n%C3%A4

Ois pirun hyvä. 5500 pitkä, 2500 leveä ja 1700 korkea  m/ Tuonne mulla oleva kalusto mennee melkeen mikä vaan. Tuskin uutena raskii ostaa, tuollaki mahtaa olla melkonen hinta mutta kuulostellaan nyt ennenku tuomitaan  :)

Kaveri oli ostanu sisämitoiltaan 5000 pitkän, 2000 leveän ja 1600 korkean reilulla kahella tonnilla käytettynä. Tuo nyt mahtaa olla sitte taas semmonen ylihalpa että ei jokapäivä tuu vastaan. Koitin käytetytki vaunut selailla läpi vaan ei oikeen nyt löytyny kyllä. Pitänee tutkailla markkinoita  :)
Muistaakseni työkaverilla on joku tuon luokan kärry joutilaana ja omistaja istuu Ruskossa päivisin  :W
1964 Chevrolet C10 Custom Stepside
2000 Renault Clio 5D 1.4 RN "patonki"

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5066
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #47 : 07.02.2018 - klo:17:05 »
Kerron, veikkaan että 10-13k  :o Ohan se uusi.

2300kg kantavana ja 3500kg kokonaispainosena 11.500 euroa, aika hyvin osu tohon mun arviohaarukan keskelle  ;D

Oishan siinä maksamista mutta johan ois kerrassaan loistokärry kuletukseen ja auton talvisäilöntääkin. Tuossa oli ite asiassa jonkulainen ilmanvaihtoki jo valmiiksi.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5066
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #46 : 06.02.2018 - klo:14:11 »
Tuosta ja tekee kuomuosan itse :
http://www.trailertukku.fi/index.php?route=product/product&path=61&product_id=127

Liian kapea. Jos vaan mahollista tuommonen 2500 leveä hommata niin tuohan se paras on niin saa ovetki auki  8)
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Paikalla F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4590
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #45 : 06.02.2018 - klo:10:44 »
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5066
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Helppo autotalli pikku budjetilla
« Vastaus #44 : 05.02.2018 - klo:23:06 »
Jos autoo säilyttää tollasessa umpitrailerissa on ilmankierto varmistettava.
Tuloilmaventtiilit lattiaan ja poisto  ilmanvaihtokattoluukuista tai venttiileistä.
Muuten homehtuu

Jep toki, kiitos ideasta ja lisätiedoista  :)
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006