Kirjoittaja Aihe: Pontiac Firebird (White Rider)  (Luettu 25855 kertaa)

Poissa maka

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 817
  • Sukupuoli: Mies
  • Varkaus.Rautaa ei pidä rakastaa.
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #194 : 23.05.2018 - klo:21:43 »
Heitetään arvaus että onko virranjakaja kunnossa :-X moduuli yms.vieläkin alkuperänen jakaja?häviää kipinä muutamasta pytystä niin käynti häviää
« Viimeksi muokattu: 23.05.2018 - klo:21:50 kirjoittanut maka »
Pontiac firebird 1993 3.4 v6

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 92
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #193 : 23.05.2018 - klo:20:19 »
Jos bensat selvästi kuumentunu niin sehän tarkottaa että bendapumppu todennäkösesti joutuu tekee turhan paljon töitä. Voipa hyvinkin olla tukkonen suodatin kuten GTATL jo ehottelikin.

Sähköinen bensapumppu eliminoitu koska näytti paineeksi 0. Vaihdettu takaisin auton omaan pumppuun. Ryhtääntyy yhtälailla. Joop, tämä värkki takas seisontaan, johan tuolla kerkesikin viisi päivää ajella.

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4749
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #192 : 23.05.2018 - klo:19:45 »
Vaihdettu viime vuonna. Eikai ne näin äkkiä :D

Jos bensat selvästi kuumentunu niin sehän tarkottaa että bendapumppu todennäkösesti joutuu tekee turhan paljon töitä. Voipa hyvinkin olla tukkonen suodatin kuten GTATL jo ehottelikin.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit 400cid 1978
Chevrolet Camaro Iroc-Z 383cid 1986
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa ratskin

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3157
  • Sukupuoli: Mies
  • En osaa edes kuvaa laittaa
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #191 : 23.05.2018 - klo:19:14 »
Vaihdettu viime vuonna. Eikai ne näin äkkiä :D
mitä jos tankissa paljon paskaa, menee suodatin äkkiä, m-

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 92
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #190 : 23.05.2018 - klo:19:07 »
Eihän vaan bensan suodatin olis tukossa ::)

Vaihdettu viime vuonna. Eikai ne näin äkkiä :D

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 9825
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #189 : 23.05.2018 - klo:18:31 »
Eihän vaan bensan suodatin olis tukossa ::)
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 92
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #188 : 23.05.2018 - klo:18:16 »
Tuon kaasarin neljä heikkoa kohtaa ovat:
- Ilmavuoto yläpuoliskon ja keskirungon välistä: https://www.youtube.com/watch?v=9JVB67ztu-A
- Bensavuoto alimman osan ja keskirungon välistä, tässä jutussa kuva 12/35. Usein nuo kuvassa näkyvät epoksitiivistykset puuttuu:
 http://www.superchevy.com/how-to/engines-drivetrain/1610-making-your-quadrajet-perform-like-it-should/
- "Vettynyt" koho eli muovikoho aikaa myöten alkaa imeä bensaa itseensä ja se aiheuttaa bensapinnan nousun kohokammiossa -> käyntihäiriöitä. Tuliko korjaussarjassa uusi koho?
- Ensiökurkkujen akseli on kulunut väljäksi ja aiheuttaa alipainevuodon: http://rmcavoy.freeshell.org/Q_Jet_bushings.html

Tuo superchevyn juttu kannattaa lukea läpi, siinä on hyvin kerrottu tuon kaasarin toiminta
Ennemmin kunnostaisin tuon nykyisen kaasarin toimimaan kunnolla, kuin mitä alkaisin vaihtamaan johonkin toiseen joka ei toimi ECM:n kanssa. Se on useista eriävistä mielipiteistä huolimatta hyvä kaasari.

Akseleissa tuntuu ja näkyy vähän lonksumavaraa. Pohjimmainen tiivistekin vaihdettu, koko kaasari oli löystynyt korjausoperaatioiden jälkeen, se kiristettiin. Koeajolla käyty, ei mitään vaikutusta, tyrehtyy, tyrehtyy, jopa sammuu. Erityisen pahasti tyrehtyy moottorijarruttelun jälkeen mutta oire pahentuu koko ajan, aina kun pidät jalkaa kaasulta poissa ja painat uudestaan tyrehtyy. Alkaa keinot loppua. Onko vika sittenkin sähköälyssä/lambdassa, ryypyssä vai missä. Nyt kokeillaan lisätä sähköiseen bensapumppuun paineensäädin. Aika lämpöiset oli bensaletkut, käykö niin että se jopa "kiehuu" pois kaasarista kun ei pidä kaasua koko aikaa. Empä ois uskonut että tulee vielä yks taistojen kevät tästä, prkl.  :-\

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 92
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #187 : 23.05.2018 - klo:14:30 »
Mitä tarkoitat sähköaivoille menevällä letkulla? Alipainevuodot voi tutkia, kun ottaa jonkun alipaineletkun irti ja imee, jos ilmaa tulee loputtomasti, jossain on vuoto. EGR taitaa olla jo -86 lämpötilavalvottu ja jos EGR:n avaus ei muuta anturin lämpötilatietoa, pitäisi SES:in syttyä. Palaako SES kun laittaa virrat päälle eli onko polttimo ehjä?

Juup, polttimo on ehjä.

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4406
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #186 : 23.05.2018 - klo:12:26 »
Egr koki umpeenhitsaantumisen ja ilmapumppu pois. Kolot on tilkitty mitä on tyhjennetty. Ihmetyttää kun ei sekään vikavalo enää pala. Pitää ne mahdolliset alipainevuodot vielä tutkia. Talvella huomattiin että useampikin letku puuttui kolo hässäkästä mutta näköjään ei ollut kovinkaan iso merkitys heillä kun kävi ja kukkui paremmin ilman niitä kuin nyt. Eli jotain oli poisteltu jo aiemminkin mutta jätetty tulppaamatta. Sähköaivoille menevä letku oli täynnä mustaa paskaa, se putsattiin myös muttei vaikuta mihinkään. Ehkä se syyllinen löytyy itse kaasuttimesta. Kuulin vinkeän ajatelman että koska kaikki huollot oli vuosia tekemättä ja sytytys heikkoa, kone teki enemmän töitä jolloin sille annettiin enemmän bensaa ja täten kävi pikkukierroksiakin paremmin. Nyt kun koneessa on periaatteessa asiat paremmin, bensaa ei tule ja pienetkin oireet näkyy selvemmin. En tiiä!?  Onko 500 rpm tyhjäkäynnille riittävä?
Mitä tarkoitat sähköaivoille menevällä letkulla? Alipainevuodot voi tutkia, kun ottaa jonkun alipaineletkun irti ja imee, jos ilmaa tulee loputtomasti, jossain on vuoto. EGR taitaa olla jo -86 lämpötilavalvottu ja jos EGR:n avaus ei muuta anturin lämpötilatietoa, pitäisi SES:in syttyä. Palaako SES kun laittaa virrat päälle eli onko polttimo ehjä?
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4406
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #185 : 23.05.2018 - klo:12:14 »


Jos se kaasari on märkä päällepäin tms. niin ehottomastihan se on rempan tarpeessa. Tuossahan olisi ihan uusi Rochester halvalla, sähköohjattu, eli liekö samanmoinen ku teillä on just paikallaan? https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2574739
Näyttäis olevan 307 oldsista joten vois käydä ihan suoraan ilman suutinjumppaa.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4749
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #184 : 23.05.2018 - klo:11:50 »
Onko 500 rpm tyhjäkäynnille riittävä?

Kyllä ne nuo kaasarit sais sen 600-700rpm käydä niin pelaa paremmin.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit 400cid 1978
Chevrolet Camaro Iroc-Z 383cid 1986
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4749
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #183 : 23.05.2018 - klo:11:49 »
Mulle sanottiin että Holley ei oo sitten bensapihi enää..  :D niin ja tottakai jos vaihtaa kaasutinta sähköttömään malliin niin vaihtuu nekin muut roippeet. Toistaseks se ei oo vaihtoehto, sillä kukaan ei maininnut että sulle tulee tonnin remppa kun otan pari piuhaa veks.

Ei se Edelbrock ole sen kummempi. Spread bore kaasutin eli Rochester on bensapihi just sen takia että ensiöläpät niin pienet. Edelbrock ja Holley on square bore kaasareita eli läpät ensiöllä ja toisiolla samankokoisia mikä tarkottaa että ne on ensiöllä suuremmat kuin Rochester = vie enempi bensaa mutta tuo myös pintakaasu ajoon jonnin verran enempi voimaakin.

Jos se kaasari on märkä päällepäin tms. niin ehottomastihan se on rempan tarpeessa. Tuossahan olisi ihan uusi Rochester halvalla, sähköohjattu, eli liekö samanmoinen ku teillä on just paikallaan? https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2574739
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit 400cid 1978
Chevrolet Camaro Iroc-Z 383cid 1986
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 92
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #182 : 23.05.2018 - klo:11:18 »
Mitäs tuolta nyt sitten poistettiin? EGR on otettu jo aiemmin ja lähtikö nyt ilmapumppu putkineen? Paljon muuta sieltä ei pysty poistamaan, ettei ala vaikuttaa käyntiin huonontavasti. Tuossahan myös MAP, jonka mukaan ECM säätää sytytystä ja seosta eli kaikki alipaine putket pitäisi olla ehjät (Tai EGR:lle menevä tulpattu). Mulla oli aikoinaan samanlainen 5.0 koneella ja se meni ennen virittämistä maantiellä 8.5 l/100km ja seka-ajossa alle kympin kaasarin huoltamisen jälkeen.

Egr koki umpeenhitsaantumisen ja ilmapumppu pois. Kolot on tilkitty mitä on tyhjennetty. Ihmetyttää kun ei sekään vikavalo enää pala. Pitää ne mahdolliset alipainevuodot vielä tutkia. Talvella huomattiin että useampikin letku puuttui kolo hässäkästä mutta näköjään ei ollut kovinkaan iso merkitys heillä kun kävi ja kukkui paremmin ilman niitä kuin nyt. Eli jotain oli poisteltu jo aiemminkin mutta jätetty tulppaamatta. Sähköaivoille menevä letku oli täynnä mustaa paskaa, se putsattiin myös muttei vaikuta mihinkään. Ehkä se syyllinen löytyy itse kaasuttimesta. Kuulin vinkeän ajatelman että koska kaikki huollot oli vuosia tekemättä ja sytytys heikkoa, kone teki enemmän töitä jolloin sille annettiin enemmän bensaa ja täten kävi pikkukierroksiakin paremmin. Nyt kun koneessa on periaatteessa asiat paremmin, bensaa ei tule ja pienetkin oireet näkyy selvemmin. En tiiä!?  Onko 500 rpm tyhjäkäynnille riittävä?

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 92
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #181 : 23.05.2018 - klo:11:07 »
Ite heittäsin kaikki loputki saastekamojen jäänteet huitsin kuikkaan, ostasin Holleyn kaasarin ja siihen soppelin alumiini imusarjan. Ja jos se virranjakaja kans on jotenki tohon sähkökaasariin kytkennäinen niin sitten jakajakin vaihtoon. Tulee sitten hyvin simppeli laitos mistä häipyy samalla sen muuan kymmenen vikaherkkää kohdetta. Imareita löytää käytettynä 100 eurolla, kaasari kannattaa ostaa aina uutena ja siihen mennee noin 500€ (yli tai alle, riippuen ostaako kuin häävin) ja jakajan saa ihan perus mitä tuommonen tarvii niin myös 100€ huiteilla uuden.

Mulle sanottiin että Holley ei oo sitten bensapihi enää..  :D niin ja tottakai jos vaihtaa kaasutinta sähköttömään malliin niin vaihtuu nekin muut roippeet. Toistaseks se ei oo vaihtoehto, sillä kukaan ei maininnut että sulle tulee tonnin remppa kun otan pari piuhaa veks.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2018 - klo:11:09 kirjoittanut Missy »

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4406
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #180 : 23.05.2018 - klo:09:40 »
Kiitoksia. Perehdyn asiaan työpäivän jälkeen. Jos tuon vanhan 150 mailia ajetun kaasarin saa kuntoon, tai ei saa jolloin tilaa uuden samanlaisen, niin pelittäneekö se nyt sitten sen ecm kanssa kun ne saastelaitteet on övei.
Riippuu siitä mitä sieltä on otettu pois. Tuolta saa vitosella kaasarin huoltomanuaalin: https://carbkitsource.com/manuals/cm242.html
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!