Kirjoittaja Aihe: Pontiac Firebird (White Rider)  (Luettu 54446 kertaa)

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5453
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #179 : 23.05.2018 - klo:09:18 »
Korjaussarja sitä ei kuntoon ainakaan tuonut sekin laitettiin talvella. Ongelmana on sen saastehimmelin osalta se ettei mitään mahtunut tekemään. Edes tulppia vaihtamaan. Jatkoa helpottaakseen otti asentaja ne veks. Kulutus 200 ekalle mailille puolet kaupunkia puolet maantietä 11.6l / 100km
Mitäs tuolta nyt sitten poistettiin? EGR on otettu jo aiemmin ja lähtikö nyt ilmapumppu putkineen? Paljon muuta sieltä ei pysty poistamaan, ettei ala vaikuttaa käyntiin huonontavasti. Tuossahan myös MAP, jonka mukaan ECM säätää sytytystä ja seosta eli kaikki alipaine putket pitäisi olla ehjät (Tai EGR:lle menevä tulpattu). Mulla oli aikoinaan samanlainen 5.0 koneella ja se meni ennen virittämistä maantiellä 8.5 l/100km ja seka-ajossa alle kympin kaasarin huoltamisen jälkeen. 
« Viimeksi muokattu: 23.05.2018 - klo:09:20 kirjoittanut F350 »
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6357
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #178 : 23.05.2018 - klo:08:46 »
Ite heittäsin kaikki loputki saastekamojen jäänteet huitsin kuikkaan, ostasin Holleyn kaasarin ja siihen soppelin alumiini imusarjan. Ja jos se virranjakaja kans on jotenki tohon sähkökaasariin kytkennäinen niin sitten jakajakin vaihtoon. Tulee sitten hyvin simppeli laitos mistä häipyy samalla sen muuan kymmenen vikaherkkää kohdetta. Imareita löytää käytettynä 100 eurolla, kaasari kannattaa ostaa aina uutena ja siihen mennee noin 500€ (yli tai alle, riippuen ostaako kuin häävin) ja jakajan saa ihan perus mitä tuommonen tarvii niin myös 100€ huiteilla uuden.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa BB

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 437
  • 1995 z28
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #177 : 23.05.2018 - klo:08:40 »
Jos ns.saastelaitteet poistetaan niin sitten pitäisi "vanhentaa" kaasutin ja virranjakaja.

Noissa saastelaitteiden poistoissa on oikeasti tiedettävä mitä tehdään muutoin on helposti tuloksena huonosti toimiva ajoneuvo.
1995 z28 manual.

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #176 : 23.05.2018 - klo:07:29 »
Tuon kaasarin neljä heikkoa kohtaa ovat:
- Ilmavuoto yläpuoliskon ja keskirungon välistä: https://www.youtube.com/watch?v=9JVB67ztu-A
- Bensavuoto alimman osan ja keskirungon välistä, tässä jutussa kuva 12/35. Usein nuo kuvassa näkyvät epoksitiivistykset puuttuu:
 http://www.superchevy.com/how-to/engines-drivetrain/1610-making-your-quadrajet-perform-like-it-should/
- "Vettynyt" koho eli muovikoho aikaa myöten alkaa imeä bensaa itseensä ja se aiheuttaa bensapinnan nousun kohokammiossa -> käyntihäiriöitä. Tuliko korjaussarjassa uusi koho?
- Ensiökurkkujen akseli on kulunut väljäksi ja aiheuttaa alipainevuodon: http://rmcavoy.freeshell.org/Q_Jet_bushings.html

Tuo superchevyn juttu kannattaa lukea läpi, siinä on hyvin kerrottu tuon kaasarin toiminta
Ennemmin kunnostaisin tuon nykyisen kaasarin toimimaan kunnolla, kuin mitä alkaisin vaihtamaan johonkin toiseen joka ei toimi ECM:n kanssa. Se on useista eriävistä mielipiteistä huolimatta hyvä kaasari.

Kiitoksia. Perehdyn asiaan työpäivän jälkeen. Jos tuon vanhan 150 mailia ajetun kaasarin saa kuntoon, tai ei saa jolloin tilaa uuden samanlaisen, niin pelittäneekö se nyt sitten sen ecm kanssa kun ne saastelaitteet on övei. Bensaa sieltä tihkuu silmillä nähtävästi kun ajon jälkeen katsoo. Ja saastelaitteet taitaa olla jo "entiset". Huonosti löytyy mitään tekstiä autoista joista ne on viety kokonaan.

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5453
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #175 : 23.05.2018 - klo:07:07 »
Tuon kaasarin neljä heikkoa kohtaa ovat:
- Ilmavuoto yläpuoliskon ja keskirungon välistä: https://www.youtube.com/watch?v=9JVB67ztu-A
- Bensavuoto alimman osan ja keskirungon välistä, tässä jutussa kuva 12/35. Usein nuo kuvassa näkyvät epoksitiivistykset puuttuu:
 http://www.superchevy.com/how-to/engines-drivetrain/1610-making-your-quadrajet-perform-like-it-should/
- "Vettynyt" koho eli muovikoho aikaa myöten alkaa imeä bensaa itseensä ja se aiheuttaa bensapinnan nousun kohokammiossa -> käyntihäiriöitä. Tuliko korjaussarjassa uusi koho?
- Ensiökurkkujen akseli on kulunut väljäksi ja aiheuttaa alipainevuodon: http://rmcavoy.freeshell.org/Q_Jet_bushings.html

Tuo superchevyn juttu kannattaa lukea läpi, siinä on hyvin kerrottu tuon kaasarin toiminta
Ennemmin kunnostaisin tuon nykyisen kaasarin toimimaan kunnolla, kuin mitä alkaisin vaihtamaan johonkin toiseen joka ei toimi ECM:n kanssa. Se on useista eriävistä mielipiteistä huolimatta hyvä kaasari.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #174 : 23.05.2018 - klo:03:13 »
No ainakin saa kulutuksen nousemaan. Sen sähkökaasarinkin saa pelaamaan hyvin ja se riittää n. 400 hp.

Korjaussarja sitä ei kuntoon ainakaan tuonut sekin laitettiin talvella. Ongelmana on sen saastehimmelin osalta se ettei mitään mahtunut tekemään. Edes tulppia vaihtamaan. Jatkoa helpottaakseen otti asentaja ne veks. Kulutus 200 ekalle mailille puolet kaupunkia puolet maantietä 11.6l / 100km

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5453
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #173 : 22.05.2018 - klo:21:38 »

no kyllä tekijä ties mitä tekee. ja on joo, sähkökaasutin. jos ottaa sähköaivot ja sähköisen kaasuttimen pois, niin häviääkö sillä jotakin? :D
No ainakin saa kulutuksen nousemaan. Sen sähkökaasarinkin saa pelaamaan hyvin ja se riittää n. 400 hp.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa maka

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 854
  • Sukupuoli: Mies
  • Varkaus.Rautaa ei pidä rakastaa.
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #172 : 22.05.2018 - klo:20:09 »
Raiskasvat ”minun”pontiakin ;).nyt se alkuperänen pumppu ja alkuperäseen kaasariin pari nippeliä niin se toimii \m/
Pontiac firebird 1993 3.4 v6

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #171 : 22.05.2018 - klo:18:12 »
Toi on jo niin uus, että siinä on/pitäis olla sähköohjattu kaasari ja sen vaihto toiseen ei olekkaan niin yksinkertainen juttu. Tuossa ECM säätää kaasarin seosta lambdan perusteella, joten jos sieltä asiaa ymmärtämätön poistaa "saasteleitteita" saa siitä varmasti huonosti toimivan koneen.


no kyllä tekijä ties mitä tekee. ja on joo, sähkökaasutin. jos ottaa sähköaivot ja sähköisen kaasuttimen pois, niin häviääkö sillä jotakin? :D

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6357
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #170 : 22.05.2018 - klo:17:20 »
Toi on jo niin uus, että siinä on/pitäis olla sähköohjattu kaasari ja sen vaihto toiseen ei olekkaan niin yksinkertainen juttu. Tuossa ECM säätää kaasarin seosta lambdan perusteella, joten jos sieltä asiaa ymmärtämätön poistaa "saasteleitteita" saa siitä varmasti huonosti toimivan koneen.

Niin ja se imusarja edelleen vääränlainen square bore kaasarille todennäkösesti.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5453
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #169 : 22.05.2018 - klo:16:22 »
Toi on jo niin uus, että siinä on/pitäis olla sähköohjattu kaasari ja sen vaihto toiseen ei olekkaan niin yksinkertainen juttu. Tuossa ECM säätää kaasarin seosta lambdan perusteella, joten jos sieltä asiaa ymmärtämätön poistaa "saasteleitteita" saa siitä varmasti huonosti toimivan koneen.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #168 : 22.05.2018 - klo:15:56 »
Siis ostotilanteessa vuosi sitten jo oli tuo täyskaasulla prötääminen, ja sitten vaihdettiin sähköiseen pumppuun mutta oire pysyi samana. vaihdettiin toki paljon muutakin osaa joita en edes jaksa/halua enää muistaa  :D Ja paine oli mitattuna asennuksen jälkeen se 0,5. Ensin ajattelin että talven yli seissyt bensa tekis oiretta, mutta se on saanut jo melkein kaksi uutta 98 tankillista sekaan joten ei sekään taida olla se syy.. Ja aie oli hankkia joku Edelin 500 kaasutin, mikäli seuraavat on "liian isoja". Käytettykin on vaihtoehto, mutta onko sekään kestävä ratkaisu. Ja kaasuttimen vaihdon myötä olisi kiva saada se oma bensapumppukin takaisin ja luopua tuosta säksättävästä sähkövipattimesta. Ajokausi on vaan kovin lyhyt, en malttaisi pitkään tuota tallissa seisottaa.

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6357
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #167 : 22.05.2018 - klo:15:19 »
Jep. Se on tinttiä paranneltu ja lauantaina katsastettu, sanomista tuli VAIN takarenkaiden kadonneista kuvioista.. Joten pari Cooper Cobraa tilaukseen ensihätään, katellaan etusia sitten ens keväänä  :D

Noin 300 mailia kerennyt jo rullata, ja jo konttorille mennessäkin kävi ilmi että nyt ongelmana ei ole enää pelkästään täyskaasulla prötääminen eli hyytyminen, vaan myös hentoisesti poljinta polkiessa hyytyy rykimään kunnes painaa sitten kunnolla enemmän. Nykii kun rullailee jalka pois kaasulta isoissa nopeuksissa, ja nyt kiinnitin huomiota että tuo liikkeellelähtöprötäys tapahtuu erityisesti silloin kun on ajanut ensin kovaa, pysähtynyt vaikka risteykseen ja koettaa taas lähteä. Hitaan ajon yhteydessä tapahtuva pysähtely ei aiheuta useinkaan samaa ilmiötä. Kaasutin oli siis putsattu ja tiivisteet vaihdettu, eikä se ollut edes kovin paskassa vaikka olisi voinut näin olettaa. Rochesterihan siinä on. Onko nyt niin, että ostattaa perkule vielä uuden kaasuttimen, Edelbrockin? Niin, ja kaikki saastelaitteet on hänestä eliminoitu ja tulpattu, päästöt oli silti hyvät. Bensapumppu vaihtui sähköiseen jo viimekesänä kun arveltiin että ongelma kylmäkäynnistyksessä ja prötäämisessa olisi tästä johtuvaa. Eipähän tuo ole edes SESsin senssejä vilkutellut kertaakaan, vaikka viime kesänä poltteli sitä hyvinkin mielellään pelkän egr:n eliminoimisen johdosta. Outo vekotin, mutta en tosiaan ajatellut pitkäänkään jaksaa katsella tuota ryhtääntymistä. Uusi Edel maksaa rapiat 400 euroa, se on iso raha tähän hetkeen, mutta uhrattavissa jossei muu auta. Ideoita??  :-\

Kaasarista heti semmonen homma että todennäkösesti myös imari kuten tuo Rochesterikin on sitten spread bore mallinen, eli pienet ensiö läpät ja isot toisioläpät. Siihen ei passaa square bore (samankokoset ensiö/toisio läpät) kaasari suoraan eli Holley tai Edelbrock paikalleen. Vaan pitää vaihtaa imari samalla. Eli ei oo niin simppeli juttu. Noihin myydään adaptereita että saa sopimaan mutta en missään nimessä suosittele, se "kutistaa" sitte square bore kaasarin ensiöläpät adapterilla pienemmäksi ja en usko lukemani perusteella että voisi olla mikään muu kuin väliaikainen ratkaisu.

Jos laitoitte sähkösen bensapumpun niin testasitteko bensanpaineen? Jospa se revittelyssä nousee niin isoksi ettei kaasari pysty käsittelee sitä ja tästä aiheutuu kaasarin tulviminen/prötääminen? Varmaan 0.5bar huiteilla pitäs olla max paine.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #166 : 22.05.2018 - klo:15:14 »
Jep. Se on tinttiä paranneltu ja lauantaina katsastettu, sanomista tuli VAIN takarenkaiden kadonneista kuvioista.. Joten pari Cooper Cobraa tilaukseen ensihätään, katellaan etusia sitten ens keväänä  :D

Noin 300 mailia kerennyt jo rullata, ja jo konttorille mennessäkin kävi ilmi että nyt ongelmana ei ole enää pelkästään täyskaasulla prötääminen eli hyytyminen, vaan myös hentoisesti poljinta polkiessa hyytyy rykimään kunnes painaa sitten kunnolla enemmän. Nykii kun rullailee jalka pois kaasulta isoissa nopeuksissa, ja nyt kiinnitin huomiota että tuo liikkeellelähtöprötäys tapahtuu erityisesti silloin kun on ajanut ensin kovaa, pysähtynyt vaikka risteykseen ja koettaa taas lähteä. Hitaan ajon yhteydessä tapahtuva pysähtely ei aiheuta useinkaan samaa ilmiötä. Kaasutin oli siis putsattu ja tiivisteet vaihdettu, eikä se ollut edes kovin paskassa vaikka olisi voinut näin olettaa. Rochesterihan siinä on. Onko nyt niin, että ostattaa perkule vielä uuden kaasuttimen, Edelbrockin? Niin, ja kaikki saastelaitteet on hänestä eliminoitu ja tulpattu, päästöt oli silti hyvät. Bensapumppu vaihtui sähköiseen jo viimekesänä kun arveltiin että ongelma kylmäkäynnistyksessä ja prötäämisessa olisi tästä johtuvaa. Eipähän tuo ole edes SESsin senssejä vilkutellut kertaakaan, vaikka viime kesänä poltteli sitä hyvinkin mielellään pelkän egr:n eliminoimisen johdosta. Outo vekotin, mutta en tosiaan ajatellut pitkäänkään jaksaa katsella tuota ryhtääntymistä. Uusi Edel maksaa rapiat 400 euroa, se on iso raha tähän hetkeen, mutta uhrattavissa jossei muu auta. Ideoita??  :-\

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 103
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #165 : 07.04.2018 - klo:14:15 »
Valkoinen väri muutenkin hankala koska silmä erottaa valkoisen pienetkin sävyerot tarkkaan. Osittain- tai paikkamaalaamiseen erityisen vaikea löytää täsmälleen oikeaa sävyä jälkikäteen.

Helpoin ja paras vetää koko auto yli samalla sävyllä.

Helpointahan se ois.. ei vaan oikein tilat anna armoo eikä varsinkaan rahat viedä liikkeeseen.. lottovoittoa odotellessa  8)