Kirjoittaja Aihe: Pontiac Firebird (White Rider)  (Luettu 44466 kertaa)

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5956
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #183 : 23.05.2018 - klo:11:49 »
Mulle sanottiin että Holley ei oo sitten bensapihi enää..  :D niin ja tottakai jos vaihtaa kaasutinta sähköttömään malliin niin vaihtuu nekin muut roippeet. Toistaseks se ei oo vaihtoehto, sillä kukaan ei maininnut että sulle tulee tonnin remppa kun otan pari piuhaa veks.

Ei se Edelbrock ole sen kummempi. Spread bore kaasutin eli Rochester on bensapihi just sen takia että ensiöläpät niin pienet. Edelbrock ja Holley on square bore kaasareita eli läpät ensiöllä ja toisiolla samankokoisia mikä tarkottaa että ne on ensiöllä suuremmat kuin Rochester = vie enempi bensaa mutta tuo myös pintakaasu ajoon jonnin verran enempi voimaakin.

Jos se kaasari on märkä päällepäin tms. niin ehottomastihan se on rempan tarpeessa. Tuossahan olisi ihan uusi Rochester halvalla, sähköohjattu, eli liekö samanmoinen ku teillä on just paikallaan? https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2574739
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #182 : 23.05.2018 - klo:11:18 »
Mitäs tuolta nyt sitten poistettiin? EGR on otettu jo aiemmin ja lähtikö nyt ilmapumppu putkineen? Paljon muuta sieltä ei pysty poistamaan, ettei ala vaikuttaa käyntiin huonontavasti. Tuossahan myös MAP, jonka mukaan ECM säätää sytytystä ja seosta eli kaikki alipaine putket pitäisi olla ehjät (Tai EGR:lle menevä tulpattu). Mulla oli aikoinaan samanlainen 5.0 koneella ja se meni ennen virittämistä maantiellä 8.5 l/100km ja seka-ajossa alle kympin kaasarin huoltamisen jälkeen.

Egr koki umpeenhitsaantumisen ja ilmapumppu pois. Kolot on tilkitty mitä on tyhjennetty. Ihmetyttää kun ei sekään vikavalo enää pala. Pitää ne mahdolliset alipainevuodot vielä tutkia. Talvella huomattiin että useampikin letku puuttui kolo hässäkästä mutta näköjään ei ollut kovinkaan iso merkitys heillä kun kävi ja kukkui paremmin ilman niitä kuin nyt. Eli jotain oli poisteltu jo aiemminkin mutta jätetty tulppaamatta. Sähköaivoille menevä letku oli täynnä mustaa paskaa, se putsattiin myös muttei vaikuta mihinkään. Ehkä se syyllinen löytyy itse kaasuttimesta. Kuulin vinkeän ajatelman että koska kaikki huollot oli vuosia tekemättä ja sytytys heikkoa, kone teki enemmän töitä jolloin sille annettiin enemmän bensaa ja täten kävi pikkukierroksiakin paremmin. Nyt kun koneessa on periaatteessa asiat paremmin, bensaa ei tule ja pienetkin oireet näkyy selvemmin. En tiiä!?  Onko 500 rpm tyhjäkäynnille riittävä?

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #181 : 23.05.2018 - klo:11:07 »
Ite heittäsin kaikki loputki saastekamojen jäänteet huitsin kuikkaan, ostasin Holleyn kaasarin ja siihen soppelin alumiini imusarjan. Ja jos se virranjakaja kans on jotenki tohon sähkökaasariin kytkennäinen niin sitten jakajakin vaihtoon. Tulee sitten hyvin simppeli laitos mistä häipyy samalla sen muuan kymmenen vikaherkkää kohdetta. Imareita löytää käytettynä 100 eurolla, kaasari kannattaa ostaa aina uutena ja siihen mennee noin 500€ (yli tai alle, riippuen ostaako kuin häävin) ja jakajan saa ihan perus mitä tuommonen tarvii niin myös 100€ huiteilla uuden.

Mulle sanottiin että Holley ei oo sitten bensapihi enää..  :D niin ja tottakai jos vaihtaa kaasutinta sähköttömään malliin niin vaihtuu nekin muut roippeet. Toistaseks se ei oo vaihtoehto, sillä kukaan ei maininnut että sulle tulee tonnin remppa kun otan pari piuhaa veks.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2018 - klo:11:09 kirjoittanut Missy »

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5162
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #180 : 23.05.2018 - klo:09:40 »
Kiitoksia. Perehdyn asiaan työpäivän jälkeen. Jos tuon vanhan 150 mailia ajetun kaasarin saa kuntoon, tai ei saa jolloin tilaa uuden samanlaisen, niin pelittäneekö se nyt sitten sen ecm kanssa kun ne saastelaitteet on övei.
Riippuu siitä mitä sieltä on otettu pois. Tuolta saa vitosella kaasarin huoltomanuaalin: https://carbkitsource.com/manuals/cm242.html
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5162
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #179 : 23.05.2018 - klo:09:18 »
Korjaussarja sitä ei kuntoon ainakaan tuonut sekin laitettiin talvella. Ongelmana on sen saastehimmelin osalta se ettei mitään mahtunut tekemään. Edes tulppia vaihtamaan. Jatkoa helpottaakseen otti asentaja ne veks. Kulutus 200 ekalle mailille puolet kaupunkia puolet maantietä 11.6l / 100km
Mitäs tuolta nyt sitten poistettiin? EGR on otettu jo aiemmin ja lähtikö nyt ilmapumppu putkineen? Paljon muuta sieltä ei pysty poistamaan, ettei ala vaikuttaa käyntiin huonontavasti. Tuossahan myös MAP, jonka mukaan ECM säätää sytytystä ja seosta eli kaikki alipaine putket pitäisi olla ehjät (Tai EGR:lle menevä tulpattu). Mulla oli aikoinaan samanlainen 5.0 koneella ja se meni ennen virittämistä maantiellä 8.5 l/100km ja seka-ajossa alle kympin kaasarin huoltamisen jälkeen. 
« Viimeksi muokattu: 23.05.2018 - klo:09:20 kirjoittanut F350 »
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5956
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #178 : 23.05.2018 - klo:08:46 »
Ite heittäsin kaikki loputki saastekamojen jäänteet huitsin kuikkaan, ostasin Holleyn kaasarin ja siihen soppelin alumiini imusarjan. Ja jos se virranjakaja kans on jotenki tohon sähkökaasariin kytkennäinen niin sitten jakajakin vaihtoon. Tulee sitten hyvin simppeli laitos mistä häipyy samalla sen muuan kymmenen vikaherkkää kohdetta. Imareita löytää käytettynä 100 eurolla, kaasari kannattaa ostaa aina uutena ja siihen mennee noin 500€ (yli tai alle, riippuen ostaako kuin häävin) ja jakajan saa ihan perus mitä tuommonen tarvii niin myös 100€ huiteilla uuden.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa BB

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
  • 1995 z28
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #177 : 23.05.2018 - klo:08:40 »
Jos ns.saastelaitteet poistetaan niin sitten pitäisi "vanhentaa" kaasutin ja virranjakaja.

Noissa saastelaitteiden poistoissa on oikeasti tiedettävä mitä tehdään muutoin on helposti tuloksena huonosti toimiva ajoneuvo.
1995 z28 manual.

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #176 : 23.05.2018 - klo:07:29 »
Tuon kaasarin neljä heikkoa kohtaa ovat:
- Ilmavuoto yläpuoliskon ja keskirungon välistä: https://www.youtube.com/watch?v=9JVB67ztu-A
- Bensavuoto alimman osan ja keskirungon välistä, tässä jutussa kuva 12/35. Usein nuo kuvassa näkyvät epoksitiivistykset puuttuu:
 http://www.superchevy.com/how-to/engines-drivetrain/1610-making-your-quadrajet-perform-like-it-should/
- "Vettynyt" koho eli muovikoho aikaa myöten alkaa imeä bensaa itseensä ja se aiheuttaa bensapinnan nousun kohokammiossa -> käyntihäiriöitä. Tuliko korjaussarjassa uusi koho?
- Ensiökurkkujen akseli on kulunut väljäksi ja aiheuttaa alipainevuodon: http://rmcavoy.freeshell.org/Q_Jet_bushings.html

Tuo superchevyn juttu kannattaa lukea läpi, siinä on hyvin kerrottu tuon kaasarin toiminta
Ennemmin kunnostaisin tuon nykyisen kaasarin toimimaan kunnolla, kuin mitä alkaisin vaihtamaan johonkin toiseen joka ei toimi ECM:n kanssa. Se on useista eriävistä mielipiteistä huolimatta hyvä kaasari.

Kiitoksia. Perehdyn asiaan työpäivän jälkeen. Jos tuon vanhan 150 mailia ajetun kaasarin saa kuntoon, tai ei saa jolloin tilaa uuden samanlaisen, niin pelittäneekö se nyt sitten sen ecm kanssa kun ne saastelaitteet on övei. Bensaa sieltä tihkuu silmillä nähtävästi kun ajon jälkeen katsoo. Ja saastelaitteet taitaa olla jo "entiset". Huonosti löytyy mitään tekstiä autoista joista ne on viety kokonaan.

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5162
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #175 : 23.05.2018 - klo:07:07 »
Tuon kaasarin neljä heikkoa kohtaa ovat:
- Ilmavuoto yläpuoliskon ja keskirungon välistä: https://www.youtube.com/watch?v=9JVB67ztu-A
- Bensavuoto alimman osan ja keskirungon välistä, tässä jutussa kuva 12/35. Usein nuo kuvassa näkyvät epoksitiivistykset puuttuu:
 http://www.superchevy.com/how-to/engines-drivetrain/1610-making-your-quadrajet-perform-like-it-should/
- "Vettynyt" koho eli muovikoho aikaa myöten alkaa imeä bensaa itseensä ja se aiheuttaa bensapinnan nousun kohokammiossa -> käyntihäiriöitä. Tuliko korjaussarjassa uusi koho?
- Ensiökurkkujen akseli on kulunut väljäksi ja aiheuttaa alipainevuodon: http://rmcavoy.freeshell.org/Q_Jet_bushings.html

Tuo superchevyn juttu kannattaa lukea läpi, siinä on hyvin kerrottu tuon kaasarin toiminta
Ennemmin kunnostaisin tuon nykyisen kaasarin toimimaan kunnolla, kuin mitä alkaisin vaihtamaan johonkin toiseen joka ei toimi ECM:n kanssa. Se on useista eriävistä mielipiteistä huolimatta hyvä kaasari.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #174 : 23.05.2018 - klo:03:13 »
No ainakin saa kulutuksen nousemaan. Sen sähkökaasarinkin saa pelaamaan hyvin ja se riittää n. 400 hp.

Korjaussarja sitä ei kuntoon ainakaan tuonut sekin laitettiin talvella. Ongelmana on sen saastehimmelin osalta se ettei mitään mahtunut tekemään. Edes tulppia vaihtamaan. Jatkoa helpottaakseen otti asentaja ne veks. Kulutus 200 ekalle mailille puolet kaupunkia puolet maantietä 11.6l / 100km

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5162
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #173 : 22.05.2018 - klo:21:38 »

no kyllä tekijä ties mitä tekee. ja on joo, sähkökaasutin. jos ottaa sähköaivot ja sähköisen kaasuttimen pois, niin häviääkö sillä jotakin? :D
No ainakin saa kulutuksen nousemaan. Sen sähkökaasarinkin saa pelaamaan hyvin ja se riittää n. 400 hp.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa maka

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 853
  • Sukupuoli: Mies
  • Varkaus.Rautaa ei pidä rakastaa.
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #172 : 22.05.2018 - klo:20:09 »
Raiskasvat ”minun”pontiakin ;).nyt se alkuperänen pumppu ja alkuperäseen kaasariin pari nippeliä niin se toimii \m/
Pontiac firebird 1993 3.4 v6

Poissa Missy

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Nainen
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #171 : 22.05.2018 - klo:18:12 »
Toi on jo niin uus, että siinä on/pitäis olla sähköohjattu kaasari ja sen vaihto toiseen ei olekkaan niin yksinkertainen juttu. Tuossa ECM säätää kaasarin seosta lambdan perusteella, joten jos sieltä asiaa ymmärtämätön poistaa "saasteleitteita" saa siitä varmasti huonosti toimivan koneen.


no kyllä tekijä ties mitä tekee. ja on joo, sähkökaasutin. jos ottaa sähköaivot ja sähköisen kaasuttimen pois, niin häviääkö sillä jotakin? :D

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5956
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #170 : 22.05.2018 - klo:17:20 »
Toi on jo niin uus, että siinä on/pitäis olla sähköohjattu kaasari ja sen vaihto toiseen ei olekkaan niin yksinkertainen juttu. Tuossa ECM säätää kaasarin seosta lambdan perusteella, joten jos sieltä asiaa ymmärtämätön poistaa "saasteleitteita" saa siitä varmasti huonosti toimivan koneen.

Niin ja se imusarja edelleen vääränlainen square bore kaasarille todennäkösesti.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5162
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Pontiac Firebird (White Rider)
« Vastaus #169 : 22.05.2018 - klo:16:22 »
Toi on jo niin uus, että siinä on/pitäis olla sähköohjattu kaasari ja sen vaihto toiseen ei olekkaan niin yksinkertainen juttu. Tuossa ECM säätää kaasarin seosta lambdan perusteella, joten jos sieltä asiaa ymmärtämätön poistaa "saasteleitteita" saa siitä varmasti huonosti toimivan koneen.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!