Kirjoittaja Aihe: tehokkaampia jarruja  (Luettu 12469 kertaa)

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4925
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #18 : 28.01.2019 - klo:09:35 »
Onkos kukaan kokeillut vaihtaa propotion valven sisään jäykempää jousta takapiirille? Löysin juttua, että jousen vaihdolla saa merkittävästi lisää tehoja taakse, tosin jos liian jäykän vaihtaa, niin alkaa lukitsemaan takajarruja ensin, mikä ei tietenkään ole suotavaa. Jenkeissä olivat testanneet ei jäykkyyksiä ja 19 lb jousi olisi varma valinta, 22 lb menee lähemmäs rajaa, mutta pitäis vielä olla siinäkin marginaalia. 
Tilasin molempia muutaman, ajattelin kokeilla vaikutusta jarrutustehoon. Nuo jouset ovat sopivat  -89 -> alumiiniselle propotion valvelle.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4925
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #17 : 29.09.2017 - klo:10:41 »
Jääkö kosteus jarruputkeen ruostuttamaan sisältä päin? Jos Jarruneste ei ime sitä itseensä.  Kondensoituuko se vesi sinne jarruputkistoon, vai mistä sitä sinne tulee? Eikö se vesi täydy saada pois sieltä putkistosta jarrunesteen mukana?
Vesi imeytyy/sekoittuu glygolipohjaisiin jarrunesteisiin( aivan kuin vesi jäähdytin nesteen seassa) Ja mitä enempi vettä sen pienempi kiehumispiste.
Kuivakiehumispiste:
Kyseessä on uuden jarrunesteen kiehumispiste,
kun seassa ei ole vettä. Jarrutuksessa liikeenergia
muuttuu lämmöksi. Jarruneste imee
osan tästä lämmöstä. Jotta lämpeneminen
pysyy joka vaiheessa hallinnassa ja vältetään
höyrykuplien muodostuminen ja siten jarruhäiriöt,
kiehumispisteen täytyy olla tietyllä tasolla.

Märkäkiehumispiste:
Lämmön lisäksi jarruneste imee myös
ilmankosteutta. Sen seurauksena vanhentuneissa
tai pitkään käytössä olleissa jarrunesteissä
vesipitoisuus lisääntyy ja kiehumispiste laskee.
Yleensä jarrunesteiden märkäkiehumispiste
ilmoitetaan noin 3,5 prosentin vesipitoisuudella
(suhteessa kokonaismäärään).

Esim DOT4 standardin vähimmäisvaatimukset:
kuivakiehumispiste vähintään +230 C
Märkäkiehumispiste vähintään +155 C

Tuosta näkee miten paljon veden imeytyminen vaikuttaa. Jarrunesteen kiehuessa siihen muodostuu höyrykuplia ja jarrut häipyy.
« Viimeksi muokattu: 29.09.2017 - klo:10:47 kirjoittanut F350 »
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4274
  • Sukupuoli: Mies
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #16 : 22.09.2017 - klo:17:10 »
Jos levyt kuluneet ja hifistellä haluaa, niin tuolla on uritettuja levyjä.

https://www.jmtuonti.fi/c2791-firebird-fi.html

Levyt & palat näyttäisi olevan kilpailukykyiseen hintaan muihin suomen jälleenmyyjiin verrattuna.

« Viimeksi muokattu: 22.09.2017 - klo:17:29 kirjoittanut Fenix »

Poissa nivala

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 77
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #15 : 22.09.2017 - klo:16:36 »
Jääkö kosteus jarruputkeen ruostuttamaan sisältä päin? Jos Jarruneste ei ime sitä itseensä.  Kondensoituuko se vesi sinne jarruputkistoon, vai mistä sitä sinne tulee? Eikö se vesi täydy saada pois sieltä putkistosta jarrunesteen mukana?

Varmaankin seisominen on aina pahasta.M-pyöräänkin pitää joka toinen vuosi vaihtaa.Kosteutta vain ilmestyy

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 522
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #14 : 21.09.2017 - klo:22:36 »
Mutta tuo dot 5.0 ei ime kosteutta, niin sen ominaisuudet pysyy samana.
Jääkö kosteus jarruputkeen ruostuttamaan sisältä päin? Jos Jarruneste ei ime sitä itseensä.  Kondensoituuko se vesi sinne jarruputkistoon, vai mistä sitä sinne tulee? Eikö se vesi täydy saada pois sieltä putkistosta jarrunesteen mukana?
Camaro-94, lt-1 388cid ,T-56, 4.1, 471hp/602nm
12,727s/190,53km/h, 400m.

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4925
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #13 : 21.09.2017 - klo:22:16 »
Minä olen käyttänyt: ATE SUPER BLUE RACING. Kiehumispiste 280°C ja märkäkiehumispiste 200°C.Luokitukset: FMVSS no. 116- DOT4 ja DOT3, SAE J1703, DIN/ISO 4925. Hinta/laatusuhde hyvä, löytyy ad-varaosaliikkeistä ainakin Jyväskylässä. Näyttäisi menevän ohinoista DOT 5 kiehumispiste 260°C, märkäkiehumispiste 180°C ,  DOT 5.1 kiehumispiste 270°C  märkäkiehumispiste 191°C. Tosin onhan noita jarrunesteitä vielä Racinginpiäkin mutta hinta nousee.
Mutta tuo dot 5.0 ei ime kosteutta, niin sen ominaisuudet pysyy samana. Glygolipohjaisilla kiehumispiste laskee ajan kuluessa kosteuden takia, siksi niitä pitää vaihtaa aika ajoin.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4274
  • Sukupuoli: Mies

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 522
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #11 : 21.09.2017 - klo:21:37 »
Minä olen käyttänyt: ATE SUPER BLUE RACING. Kiehumispiste 280°C ja märkäkiehumispiste 200°C.Luokitukset: FMVSS no. 116- DOT4 ja DOT3, SAE J1703, DIN/ISO 4925. Hinta/laatusuhde hyvä, löytyy ad-varaosaliikkeistä ainakin Jyväskylässä. Näyttäisi menevän ohinoista DOT 5 kiehumispiste 260°C, märkäkiehumispiste 180°C ,  DOT 5.1 kiehumispiste 270°C  märkäkiehumispiste 191°C. Tosin onhan noita jarrunesteitä vielä Racinginpiäkin mutta hinta nousee. 
Camaro-94, lt-1 388cid ,T-56, 4.1, 471hp/602nm
12,727s/190,53km/h, 400m.

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4925
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #10 : 21.09.2017 - klo:19:39 »
Turha varmaan on sanoa että vaihda uudet jarrunesteet samalla :W
Vaihtaa silikoni pohjaiset 5.0 nesteet, niin ei tartte heti vaihdella uudestaan, ja kestää enemmän lämpöä.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10529
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #9 : 21.09.2017 - klo:17:54 »
Jep lähtiskö noilla kokeilemaan.Vannekoko pitää pysyä ehdottomasti samana,yritän pitää mahd. alkuperäisenä.
Turha varmaan on sanoa että vaihda uudet jarrunesteet samalla :W
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa nivala

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 77
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #8 : 21.09.2017 - klo:17:36 »
Vaihtaa teräspunosletkut ja EBC:n vihreät palat, niin jarrut on kuin eri autosta. Eikä mahdottomia kustanna.
Jep lähtiskö noilla kokeilemaan.Vannekoko pitää pysyä ehdottomasti samana,yritän pitää mahd. alkuperäisenä.

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10529
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #7 : 21.09.2017 - klo:14:34 »
Vaihtaa teräspunosletkut ja EBC:n vihreät palat, niin jarrut on kuin eri autosta. Eikä mahdottomia kustanna.
Ääni tälle, tätä ei usko ennen kun kokeilee m/
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4925
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #6 : 21.09.2017 - klo:07:41 »
Vaihtaa teräspunosletkut ja EBC:n vihreät palat, niin jarrut on kuin eri autosta. Eikä mahdottomia kustanna.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4274
  • Sukupuoli: Mies
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #5 : 20.09.2017 - klo:21:23 »
Jos noiden tehokkaampien jarrujen hinnat hirvittää tai vanteisiin ei mahdu, niin paremmilla jarrupaloilla voi niitä hieman parantaa.
Esim. Hawks & Ebc.

Ls1 jarrut mahtuu vielä 16" vanteisiin.
http://bigbrakeupgrade.com/product/ls1-complete-conversion/
« Viimeksi muokattu: 21.09.2017 - klo:09:11 kirjoittanut Fenix »

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4274
  • Sukupuoli: Mies
Vs: tehokkaampia jarruja
« Vastaus #4 : 20.09.2017 - klo:21:18 »