Kirjoittaja Aihe: LT1 tulppien vaihto  (Luettu 8922 kertaa)

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 694
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: LT1 tulppien vaihto
« Vastaus #11 : 08.07.2018 - klo:20:42 »
Pain in the ass mutta tulipahan nyt hoidettua. Kuvassa käytetyt työkalut, lisäksi oli tunkki ja pukki jotta pääsin operoimaan 7 ja 8 sylkkyjä alakautta, muut meni yläkautta. Ei niveliä muutoin kuin pienissä käsissä. En saanut hommattua 3/8" räikkää yms, ois varmaan helpottanut. Eiks päivä ole 24 h, eli alle päivä meni rattoisasti tämän kanssa. Siinä tuli mietiskeltyä myös että oisko pitänyt kuitenkin ryhtyä kirurgiksi, kätilöksi, kynekologiksi tai vaikka automekaanikoksi... Nyt just ei himota tehdä tätä heti uusiksi.
Vanhoista tulpista 3 oli löysällä, kuvan öljyisimmät. Lisäksi 1 tulppa oli mallimerkinnältään eri kuin muut (en tutkinut onko miten vituillaan ollut, mutta auto on pelannut ok). Uudet on nää Champion 3013.

Edit: työkaluna lisäksi teleskooppivarsi magneetilla - ehdoton tippuneiden hylsyjen kalastelussa.



« Viimeksi muokattu: 08.07.2018 - klo:21:38 kirjoittanut RaiRai »
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5318
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: LT1 tulppien vaihto
« Vastaus #10 : 06.01.2018 - klo:19:52 »
odotan,että Mikke toteaa: Pudottaa koneen alas on helppo vaihtaa tulpat  :D

jos ilmastointi on tyhjä ni nopeempi ja helpompi noin ;)

Kaikki tulpat saa yläkautta.  Pitää vaan olla 3/8 tulppahylsy magneetilla ja semmonen mihin saa lenkkiavaimen tai hylsyn vielä jatkoksi , 3/8 nivelräikkä ja se lenkki ja hylsy mikä sopii tohon tulppahylsyyn. Biltemasta noi mulla on kaikki. ja CRC tä vähän tulpanhattuun , menee liukkaammin paikalleen.
ja 16mm lenkkiavaimii muutama erillainen. pienet kädet helpottaa ja ite olin polvillani imusarjan päällä ku lykkäsin käden väkisin pakosarjan ja sisälokarin välistä. kyl elämä oli helppoo valisarjojen aikaan ;D
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Poissa MasaHiro

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 55
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LT1 tulppien vaihto
« Vastaus #9 : 06.01.2018 - klo:19:39 »
Kaikki tulpat saa yläkautta.  Pitää vaan olla 3/8 tulppahylsy magneetilla ja semmonen mihin saa lenkkiavaimen tai hylsyn vielä jatkoksi , 3/8 nivelräikkä ja se lenkki ja hylsy mikä sopii tohon tulppahylsyyn. Biltemasta noi mulla on kaikki. ja CRC tä vähän tulpanhattuun , menee liukkaammin paikalleen.
« Viimeksi muokattu: 06.01.2018 - klo:19:45 kirjoittanut MasaHiro »
Camaro  -96 LT1 , energy suspension,KYB agx,Eaton diff,Comp Cams 07-464,  455000KM.
13,5 Vuotta.
Ex  Camaro 305 tpi - 89  11vuotta   450000KM.

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 694
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: LT1 tulppien vaihto
« Vastaus #8 : 04.01.2018 - klo:21:38 »
Samalla vaihtaa pitkät peltisarjat, jonka jälkeen tulpat on helpompi vaihtaa  :D

No niinpä niin...  Se hyvä puoli puuttuvissa harrastetiloissa on että ei tule laiteltua tuollaisia turhuuksia, joiden kans tulee hankkineeksi lisää "laittoa". :)
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa KimmoT

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1041
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: LT1 tulppien vaihto
« Vastaus #7 : 04.01.2018 - klo:19:05 »
Samalla vaihtaa pitkät peltisarjat, jonka jälkeen tulpat on helpompi vaihtaa  :D
Corvette C5 -99 LS+T56 supercharged

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10363
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: LT1 tulppien vaihto
« Vastaus #6 : 04.01.2018 - klo:18:40 »
odotan,että Mikke toteaa: Pudottaa koneen alas on helppo vaihtaa tulpat  :D

Poissa Nupa

  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6900
  • Sukupuoli: Mies
  • #73 Kerava
Vs: LT1 tulppien vaihto
« Vastaus #5 : 04.01.2018 - klo:11:15 »
As letku said.
Mainitaan vielä että aiwan vakio ja rautasarjat.
Apparin puolelta kaikki mahollinen edestä pois, 2 ja 4 yläkautta. 6 ja 8 alakautta, y-putki ja startti pois nopeuttaa.

Niveliä saa olla, työkaluissa ja käsissä  ::)

GM. Chevrolet. Camaro.
F-bodyt korjaa ja huoltaa Ame-Rides, Keravalla.

67, 68, 71, 72, 72, 72, 73, 77, 81, 82, 86, 86, 87 palju, 87, 89, 89, 89, 90, 91, 94, 94, 94, 94, 95, 99, 99, 10 ... most of which are gone but not forgotten.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2331
Vs: LT1 tulppien vaihto
« Vastaus #4 : 04.01.2018 - klo:10:35 »
Just just  :) Tuo on väärä ohje kun siinä irrotetaan muovimoottori eikä LT1.
Juttua on että v-mäinen kyllä mutta jos koneen irrottamiseksi menee niin sama ehkä jo vaihtaa autoa (samanlaiseen ja tottakai LT). Ei tällä asialla mulla kiire ole, jos tuossa keväällä sais vaihdettua, siis tulpat tai auton...
Mainitaan vielä että aiwan vakio ja rautasarjat.

Kyllä ne sinne vaihdettua saa, mutta vaatii hermoja. Ja jos mahdollista, niin hyvä tehdä paikassa, jossa pääsee ylhäältä ja alhaalta käsiksi.

Kuskin puoli menee vielä ok, mutta apukuskinpuoli.. Huh huh. Suosittelen pari laatikkoa kylmää asennusolutta.
´94 Z28

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 694
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: LT1 tulppien vaihto
« Vastaus #3 : 04.01.2018 - klo:10:19 »
Just just  :) Tuo on väärä ohje kun siinä irrotetaan muovimoottori eikä LT1.
Juttua on että v-mäinen kyllä mutta jos koneen irrottamiseksi menee niin sama ehkä jo vaihtaa autoa (samanlaiseen ja tottakai LT). Ei tällä asialla mulla kiire ole, jos tuossa keväällä sais vaihdettua, siis tulpat tai auton...
Mainitaan vielä että aiwan vakio ja rautasarjat.
« Viimeksi muokattu: 04.01.2018 - klo:10:21 kirjoittanut RaiRai »
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2331
´94 Z28

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 694
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
LT1 tulppien vaihto
« Vastaus #1 : 03.01.2018 - klo:23:35 »
koetin kyllä guuglata mutta ei nyt oikeen selkeetä löytynyt...
Elikäs voisittex te laittaa jotain selkeää ohjetta että millaset työkalut tarvitaan ja mitä kautta mikäkin tulppa lähtee helpoiten, kiitos!
Potilas on vm. 94.
"If it ain't broke, don't fix it"