Kirjoittaja Aihe: Käynnistysongelma  (Luettu 8016 kertaa)

Poissa Rekku

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #29 : 01.06.2018 - klo:18:33 »
Ootte hurjia kavereilta neuvoinenne, ei syttynyt lamppu startatessa, eli vikaa haetaan nyt vatsista ekaks, sitten maasta. m/

Poissa Rekku

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #28 : 01.06.2018 - klo:18:09 »
OK, kiitos taas neuvosta, sillä äsken sain tuon sähkökaavion avulla mitattua niin sulakkeet kuin suuttimet, kaikkiin tuli 12,14 volttia läpi kun virrat käänsi päälle. Eli nyt sitten maadoituksen kimppuun.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2912
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #27 : 01.06.2018 - klo:17:03 »
Eli seuraavaksi katson suuttimen virrat eli jos virtaa ei tule niin, silloinko vika on todennäköisesti vatsissa. Avain on puhdistettu ja ohmit mitattu.
Vats ei vaikuta suuttimille tulevaan +12V vaan estää boxia maadoittamasta suuttimia. Ota yhdestä suuttimesta johto irti ja virittele töpseliin joku pienehkö 12V polttimo (tai pulssisuhteen / taajuuden näyttävä yleismittari). Jos syttyy starttaillessa on vika bensanpaineessa / suuttimissa. Jos ei niin boxin/vatsin puolella / maadoituksissa.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Rekku

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #26 : 01.06.2018 - klo:14:51 »
ok, kiitos

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10248
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #25 : 01.06.2018 - klo:14:15 »
Kiitos hyvistä kommenteista, eilen  illalla ehdin testata kaasuläpän asentosäätimen, virrat nousee mielestäni normisti 0,5 aina n.5 volttiin kun kääntää kaasarin läppää. Eli siellä vika ei ole. Eli seuraavaksi katson suuttimen virrat eli jos virtaa ei tule niin, silloinko vika on todennäköisesti vatsissa. Avain on puhdistettu ja ohmit mitattu. Joka ainoa sulake mikä on löydetty, on vaihdettu ja bensaakin on tankissa ;D
Suuttimille täytyy tulla 12v kun virrat on päällä. Katso sähkökuva.
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Nupa

  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6791
  • Sukupuoli: Mies
  • #73 Kerava
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #24 : 01.06.2018 - klo:13:36 »
Mulla kävi 10+ vuotta seisseen MPFIn kanssa niin, että kävi hetken (uusi tankki ja bensat) ja sit kuoli. Jotain skeidaa oli varmaan jossain linjoissa tms,, suuttimet kerrasta kaput.
Uusilla kusimilla taas alko rokkaamaan.
GM. Chevrolet. Camaro.
F-bodyt korjaa ja huoltaa Ame-Rides, Keravalla.

67, 68, 72, 72, 73,77, 81, 82, 86, 86, 87, 87, 89, 89, 90, 91, 94, 94, 94, 95, 99, 99, 10 ... most of which are gone but not forgotten.

Poissa Rekku

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #23 : 01.06.2018 - klo:12:33 »
viime syksynä elokuussa ajettu viimeksi, silloin vaihdettiin toinen lambda katsastukseen. Kun ajoin talliin niin moottori kävi pirun huonosti, moottori täristi, ihmettelin mikä on, niin kuin olisi joku pytty ollut pimeänä.

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4053
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #22 : 01.06.2018 - klo:11:21 »
Kyllä se tps vika on jo poissuljettu.

Oliko auton edellisestä käytöstä miten pitkä aika, kun vika alkoi tai onko siihen tehty äskettäin remppaa?

Mittaa tuleeko suuttimille virtaa.
Paljonko vastus suuttimien pluginastojen välillä ja onko suuttimien välillä poikkeamia.
Moottorin maadoitus.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2018 - klo:11:34 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa Rekku

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #21 : 01.06.2018 - klo:10:52 »
Fenix, Kiitti noudatin neuvoasi ja otin tps:n irti ja starttasin, ei vain lähtenyt käyntiin, mutta täytyypä mitata uudelleen jos vaikka kuitenkin seilaa luvut.

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4053
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #20 : 01.06.2018 - klo:10:11 »
Vielä tuosta asentoanturista...
Jokunen vuosi sitten ihmettelin miksi auto (5.7TPI) ei käynnisty, vaikka irto tulpalla kipinöi runkoa vasten.
Bensakiskon liittimestä mittasin myös paineet ja ok.
Asentoanturi (tps) mitattu molemmat ääripäät ja voltit ok.
Ei vikakoodia.
Seuraavaksi irroittelin töpseleitä yksitellen ja tps irti käynnistyi.
Mittasin tps:n uudelleen ja vaikka voltit oli molemmissa laidoissa ok, niin välimatkalla ne sinkoili miten sattuu, eikä siis nousseet tasaisesti.
-89 350 HSR formula

Poissa Rekku

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #19 : 01.06.2018 - klo:09:51 »
Kiitos hyvistä kommenteista, eilen  illalla ehdin testata kaasuläpän asentosäätimen, virrat nousee mielestäni normisti 0,5 aina n.5 volttiin kun kääntää kaasarin läppää. Eli siellä vika ei ole. Eli seuraavaksi katson suuttimen virrat eli jos virtaa ei tule niin, silloinko vika on todennäköisesti vatsissa. Avain on puhdistettu ja ohmit mitattu. Joka ainoa sulake mikä on löydetty, on vaihdettu ja bensaakin on tankissa ;D

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2912
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #18 : 31.05.2018 - klo:21:19 »
...mutta häiritsee se kovin että secure valo vilkkuu kun laittaa virrat päälle eikä sammu vaikka starttaa. Välillä se jää makaamaan päälle ja pitkän odottelun jälkeen sammuu, jonka jälkeen taasen uusi yritys ja valo vilkkuu. Eli starttaa, antaa kipinän ja polttoaine pumppu lähtee selvästi pyöriin.


Tuo valon sekoilu kyllä mun mielestä kuulostaa että vats-i temppuilee. Starttauspuoli on voitu ohittaa aikaisemmin ja siksi antaa startata.
Vats ei vaikuta kipinään eikä bensapumpun pyörähdykseen kun laittaa virrat päälle. Alunperin estää starttaamisen ja suuttimien aukeamisen.
Kokeile vielä puhdistaa avaimen ajoneston kosketuspinnat hyvin vaikka paperilla.
En tiedä 93 mutta ainakin uudemmat GM odotuttaa 3min ennen seuraavaa yritystä. Jos kokeilee startata aikaisemmin lähtee aika alusta.


Toki moni muukin asia voi estää bensan saannin. Vaikkapa tankin sisällä oleva pumpulta lähtevä letkunpätkä poikki eli ei tule bensa suuttimille asti vaikka pumppu pyörii tai esim.
kaasuläpän anturivika niinkuin jo mainittiin... jos luulee startatessa että kaasu on pohjassa ollaan "tuuletustilassa" eli suuttimet pysyy kiinni.
Ja puolityhmänä kysymyksenä: onhan kaikki koneen sulakkeet varmasti ehjiä? Niitä on aika monta.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Rekku

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #17 : 31.05.2018 - klo:13:28 »
ok tämäkin tehdään

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10248
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #16 : 31.05.2018 - klo:12:06 »
Mittaappa että tuleeko suuttimille 12v kun virrat on päällä.
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Rekku

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Käynnistysongelma
« Vastaus #15 : 31.05.2018 - klo:10:35 »
ok, kokeilen illalla, kiitos