Kirjoittaja Aihe: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE  (Luettu 5776 kertaa)

Poissa timppa65

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #14 : 06.05.2018 - klo:16:31 »
Kiitos vastauksista.. Nyt jäädään odottelemaan osien saapumista.. hyvää kesää kaikille..

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4134
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #13 : 06.05.2018 - klo:15:47 »
Ei oo tasapäiset männät, tilasin ton miedon nokan, nostimet, jouset ja ohuet kansipahvit ja jakopään ym näil mennään..
Eli tarkoitus vain pientä piristystä moottoriin.

8.6 staattisella ja Lunatin 256/262 nokalla tulee dynaamista 7.33.
4° nokan aikaistaminen nostaisi 7.51.
Ehdottomasti parempi valinta noiden kahden Lunatin nokan väliltä ja melkoinen piristys alkuperäiseen nähden.

Lunati
Duration at 050 inch Lift: 213 int./219 exh
Advertised Duration: 256 int./262 exh.
Valve Lift with 1.5 Rocker Arm Ratio: 0.454 int./0.468 exh.
Lsa: 112

1982 -'86 F-Body LG4: GM PN: 14088841 Hyd. Flat Tappet - Duration @ .050": 178/194 - Max Lift .350/.385 - 108 - Idle: 650 rpm "Peanut Cam"
-89 350 HSR formula

Poissa timppa65

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #12 : 06.05.2018 - klo:08:50 »
Ei oo tasapäiset männät, tilasin ton miedon nokan, nostimet, jouset ja ohuet kansipahvit ja jakopään ym näil mennään..
Eli tarkoitus vain pientä piristystä moottoriin.

Poissa BB

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 425
  • 1995 z28
Vs: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #11 : 05.05.2018 - klo:11:09 »
Yleensä nuo puristukset on ilmoitettu yläkanttiin mitä noita on tullut availtua,jos puristusten nostamiseksi ei ole tehty mitään silloin menisin tuolta kesyimmästä päästä noita ehdotuksia,muuten tuloksena on alhaalta aivan kuollut moottori.
1995 z28 manual.

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4134
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #10 : 05.05.2018 - klo:09:43 »
1983-84 LG4 on puristus 8.6
1985 9.5:1
Ainoa ero on männissä.
1985 laitettiin tasalakiset männät.
Jos tuon puristuksen saisi varmistettua jotenkin niin olisi hyvä jatkaa.
En luota siihen etteikö esim. - 84 loppuvuodesta olisi saattanut männät vaihtua.

#416 kansien virtaus: 
Nosto imu pako
.1- 49/41
.2- 103/82
.3- 153/105
.4- 180/115
.5- 184/118
.6- 185/120

Eli se em. max 0.46 nostoinen nokka pätee myös virtausten puolesta ja korkealle rpm yltävä nokka turha.
~5000rpm ok?
« Viimeksi muokattu: 05.05.2018 - klo:17:48 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4134
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #9 : 05.05.2018 - klo:09:08 »
Kyllä siellä varmaan joku toinen imusarja on.
Noi victorit toimii 3500-8000rpm.
Kaukana vakio rautakansien yläpuolella ja paljon isommat kanavat.


-89 350 HSR formula

Poissa timppa65

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #8 : 05.05.2018 - klo:08:59 »
Moottori LG4 ja imusarjassa ei mitään koodia mutta tossa linkki samanlaisista sarjoista toinen kuva.
http://www.edelbrock.com/automotive/mc/manifolds/chevy/victor-sb.shtml

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4134
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #7 : 05.05.2018 - klo:00:54 »
Huvikseni jatkoin asiaan perehtymistä.
Onko sulla L69 vai lg4 koodin 305 moottori?
Pitäisi selvitä vin-koodia tulkitsemalla.
Niissä on ollut staattinen välillä 8.5-9.5.

Samalla pääsisi jahtaamaan kansien virtaustuloksia ja uuden mantereen foorumeilta löytyy esimerkkejä eri nokilla.
Toinen noista kansista ei sallinut  nostoa kuin 0.46" tai jousilautanen pohjaa venttiilivarren istukkaan kannessa.

Osaatko tarkentaa minkälainen tuo Edelbrockin M1 imusarja on, kun en löytänyt sitä netistä tietoa.
Olisiko jotain valukoodia?

Jos L69:n 9.5:1, niin dynaaminen on 7.91 em. nokalla.
Tässä voisi olla harkitsemisen arvoinen nokka;
http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=91&sb=2

Tuolla dynaaminen nousee 8.03.
Mutta siihenkin pystyy vaikuttamaan nokan ajoituksella tarvittaessa, milloin muuttuu nokan rpm range myös hieman.
Olikohan niin, että 4° vaikuttaa +-200rpm, mutta dynaamiseen vaikuttaa kuitenkin merkittävästi (7.81-8.23).
Turha yli 5000rpm. numeroista muutenkaan haaveilla max tehon osalta, kun kannet ei virtaa.
Käy niin että eri pari nokka ei stemmaa muuhun kombinaatioon nähden ja tekee autosta vaan hitaamman vrt. pienempi sopiva nokka.

LG4 kohdalla pitää moottorin specsit olla paremmin selvillä,  kun variaatioita riittää.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_small-block_engine#305



« Viimeksi muokattu: 05.05.2018 - klo:01:42 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4134
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #6 : 04.05.2018 - klo:20:15 »
Päästöt molemmissa nokissa on pienet, mutta sun tapauksessa sillä ei taida paljoa olla painoarvoa jos vuosimalli myös -84. ;D
Samalla kyseisellä nokalla overlap pieni 41.
Toisella nokalla 35.
Menis vähäpäästöinen päästöistä läpi ruiskulla.

Mutta kumpi noista sitten on parempi, riippuu imusarjan "toimintalueesta" ja kansien virtauksista.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2018 - klo:20:24 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa timppa65

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #5 : 04.05.2018 - klo:20:04 »
Kiitos tiedost  m/

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4134
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #4 : 04.05.2018 - klo:19:35 »
Tämä vissiin tuon isomman nokan kortti.

http://www.lunatipower.com/CamSpecCard.aspx?partNumber=60102

Lunati ilmoittaa imuvenan sulkeutumisen .050 nostolla.
Jotta saan sen .006 nostolle, jaan perusasteet kahdella + ICL - 180, eli 262/2 + 108 - 180 = 59

Jos staattinen puristus sun moottorissa on 9.3:1, niin dynaamiseksi tulee 7.75.
Pienemmällä nokalla hieman enempi, sillä niissä abdc on pienempi.

-89 350 HSR formula

Poissa timppa65

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #3 : 04.05.2018 - klo:18:00 »
perä uusittu täysin ja välitys 3.73 ja vaihdelaatikko remppattu TH700R4 ja lohko vakio purisus normi pieni :) ja kaneet vakiot mutta putsattu ja kohdistettu
« Viimeksi muokattu: 04.05.2018 - klo:18:03 kirjoittanut timppa65 »

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4134
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #2 : 04.05.2018 - klo:17:45 »
Lunati varmaan omilla sivuillaan ilmoittaa suositus jouset kyseisille nokille.

Sulla on autossa varmaan matala stallinen turbiini ja semi-harva perä, mihin kyseiset nokat sopii.
Mutta puristussuhde kannattaa huomioida.
Kun staattinen puristussuhde on tiedossa, voidaan  laskurilla laskea dynaaminen puristussuhde kun kaavaan lisätään nokan imuventtiilin sulkeutumisaste (abdc lukema 0.06 nostolla.  löytyy nokkakortista).
Jos rautakannet niin 7.5-8 staattinen melko ok.
Alukansilla hieman enemmän ja kansien laadulla muutenkin on merkitystä kuinka paljon dynaamista sietää nakuttamatta.
Tai kuinka paljon nostoa voidaan kansissa hyödyntää.
 

http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php


« Viimeksi muokattu: 04.05.2018 - klo:17:50 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa timppa65

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
  • Sukupuoli: Mies
Mikä nokka-akseli ? kokemuksia... KIIRE
« Vastaus #1 : 04.05.2018 - klo:17:08 »
MOOTTORI 305 VUOSIM. 1984 Edelbrock Imusarja M1, Edelbrock kaasutin 600, peltipakosarjat. kysymys, nokan vaihto ja mulla on pari visiota vai oonko pielessä.
1. https://www.summitracing.com/int/parts/lun-10120701lk
https://www.summitracing.com/int/parts/lun-10120702lk
ja kolmas asia minkä vahvuset venttiilin jouset?
« Viimeksi muokattu: 04.05.2018 - klo:17:11 kirjoittanut timppa65 »