Kirjoittaja Aihe: Amerikkalaisymmärtäväistä ilmastointitäyttöä pk-seudulla?  (Luettu 3241 kertaa)

Poissa Juggis

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 91
  • Sukupuoli: Mies
  • Seinäjoki
Lumikko huoltopalvelut on kanssa yksi kokemuksen mukaan asiallinen paikka, Helsingistä ainakin löytyy. Kävin huollattamassa järjestelmän täällä Seinäjoella. Siihen kuului vanhan kylmäaineen poisto, tyhjiöintipumppaus ja järjestelmän täyttö. Uutena aineena laitettiin 1000 grammaa RS-24 kylmäainetta. Ensin täytettiin suoraan pullosta puntaroimalla mitä meni, noin 560 grammaa ja lopuksi ilmastoinnin käytössä ollessa 1000 grammaan asti. 170 euroa tästä piti maksaa. Tuntuivat tietävän näiden vanhojenkin järjestelmien päälle.
« Viimeksi muokattu: 12.07.2018 - klo:18:18 kirjoittanut Juggis »
1989 Pontiac Firebird Trans Am GTA Coupe 5.7 TPI TH700R4
Lakeuren pääkaupunki Seinäjoki

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2781
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Kaikkein selvin tapa on kunnon vanhanajan mittarisarja, tyhjiöpumppu ja vaaka ja riittävästi aikaa. Öljyn määrästä ei saa varmuutta mutta vuodot yms saa testattua kun tekee ajan kanssa. Automaattikoneissakin on yleensä säätö ajalle kuinka kauan vuotoja odotellaan mutta muutaman kympin hinnalla ei kukaan odota vuotoja tuntia saatikka vaikka yön yli. Sitäpaitsi joku paikka voi alipaineella pitää (1bar) ja kaytössä (n. 10-20bar) vuotaa reippaastikin kun paineen suuntakin vaihtuu (ulkoa sisälle - sisältä ulos). Varmin testaustapa on laittaa aineet (tai typpeä) + väriaine sisään ja tarkistaa UV-valolla.
Halvoissa paikoissa on yleensä odotus- ja tyhjiöintiajat vedetty minimiin jotta jää edes vähän palkkaakin. R134 maksoi vielä 2016 n. 20-30€/kg+öljy+väri eli 59€ hinnalla ei voi odottaa kovin kummoista lopputulosta.
Automaattikoneissa on lisänä pikku jännitysmomentti että mitä sieltä saa. Koneet kierrättävät ainetta eli saattaa saada osittain sekaan jonkun edellisen 20v vanhaa ainetta joka voi olla mitä tahansa...
Eli täyttö tulee ensisijaisena talteenottopullosta ja uutta lisätään vain tarvittaessa.
http://acprocold.com/faq/r-134a-system-pressure-chart/


Tarkoitus ei ole pelotella ketään... automaatit hoitaa normaalin säännöllisen 2-3v välein tehtävän ilmastointihuollon aivan ok mihin ne on tarkoitettukin.
Pontiac TransAm, LS1, 13,037 (2,121)@173,82
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 71
Hinnoitteluun tekee mieli tuoreeltaan ottaa kantaa! Sain nimittäin juuri kuulla yhdestä paikasta, jossa kylmäaineen täyttö onnistuisi, mutta hinta olisi rapeat 180 euroa. Olen kuullut kylmäaineiden "tukkuhintojen" moninkertaistuneen lyhyen ajan sisällä, ilmeisesti jokin EU:hun ja sääntelyyn liittyvä juttu, mutta kyllähän tuo hinta vetelää punttiin löi. Sitä suuremmalla syyllä kiinnostaa tietää mitä toimenpide eri paikoissa kustantaisi.

Niin joo, nyt on myös peräti kolmesta kauan aikaa sitten ainakin Overdrive-palstalla kehutusta paikasta vastattu, että heillä ei ensinkään ole laitteistoa laittaa näin vanhaa ilmastointia pelaamaan. Ja äsken mainitusta tuusulalaisfirmasta kerrottiin, ettei "uskalleta ottaa riskiä" heidän laitteillaan, kun ei ole tietokantaa autooni. Uskomattoman vaikeaa tuntuu olevan.

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 367
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Tattarisuolta 2000-luvun alusta 3g:n kanssa myös hiukka koominen kokemus. Ukko kantoi kaasupullot ja jonkun 12 v kompuran pihalle joita siinä viritteli letkuihin ja seuraili paineita... Plussana: väriainekin laitettiin. Miinusta: alipainetestausta ei ollut. Ja kuinka ollakaan kohta katosi kylmän tuotto taas. Auto meni sellasena kiertoon joten selvittämättä jäi vuoto.
Onneksi tälle alalle on tullut jotain sääntelyä ja fiksummat vehkeet. Hinnat ei ole ainakaan karanneet mutta onhan noita töitä nykyään myös enemmän.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 71
Minäpä pistän nämä mainitut firmat korvan taakse - lisää saa yhä ehdotella. Kummankaan palveluja en ole koskaan missään yhteydessä käyttänyt, mutta harrastajien kokemukset kyllä painavat paljon. Kuten sanottu kaikenlaisia huoltoja ja täyttöpaikkoja kyllä on, mutta mieluiten menen todistetusti osaavaan paikkaan.

Mulla on tiedossa kompuraan laitettu öljy, että mitä on. Putelin etiketistäkin on kuva. Kompuran kyljessä olleiden tietojen perusteella tämä öljy on aivan passelia sille. Se nyt tietysti on oma asiansa, että voiko se käytetty kylmäainekin vaikuttaa.

Se viimevuotinen käteen mennyt ilmastointilaitteen täyttö oli kyllä melkoinen tapaus. Tilanteessa oli kaksi kokkia, isä ja poika, jotka tuntuivat keskittyvän keskinäiseen väittelyyn. Luulen ettei kumpikaan edes seurannut täyttötoosaa, kun kinastelu yksistään siitä, mihin täyttöventtiileihin vehje kiinnitetään, piti hoitaa kinastelemalla. Tuosta tapauksesta olisi saanut tv-sketsin, mutta ei kauheasti hymyilytä, kun se kuitenkin tuli aika kalliiksi.

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 367
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Itse ollut siinä ymmärryksessä että melko samankaltaisia nuo nykyajan automaattilaitteet jotka sen homman hoitaa. Paja voi kysellä sitä öljyn ja aineenkin tyyppiä jos eivät itse ole varmoja. Ja määrää tietty mutta autosta ne yleensä löytyy. 0En tiä... mutta oman 4g:n hoiti ihan hyvin joku lukuisista liikkeistä Tuusulan "Sulan suoralla", toissa kesänä, tais olla 59 €. Automaxissa ilmeisesti US ymmärtävää porukkaa mutra ilmastoinnista ei kokemusta.
Niin eiks se "jo laitettu" öljy tule sieltä ulos kun ensin tehdään tyhjennys ja alipainetestaus vuotojen varalta, sitten öljy ja kylmäaine sisään? Kuulemma se alipainetesti ei ilmoita pienemmistä vuodoista ja siksi laitetaan väriaine sekaan myös jotta vuotoja voi etsiä UV-valolla täytön jälkeen. Uusintatäytön hinta kannattaa neuvotella valmiiksi jos tiedossa että vuoto.
Edit:
Firma oli HJ-Autohuolto, Valimontie.
Hinta oli v. 2016 45 €, katoin kuitista. Hyvä palvelu.
« Viimeksi muokattu: 16.05.2018 - klo:21:12 kirjoittanut RaiRai »
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2781
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Öljyn kanssa pitää sitten olla tarkkana että sopii sekä kompuran että kylmäaineen kanssa.
Pontiac TransAm, LS1, 13,037 (2,121)@173,82
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Paikalla ratskin

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3188
  • Sukupuoli: Mies
  • En osaa edes kuvaa laittaa
Pitkällisen taistelun jälkeen 3-geniläisessä Firebird Formulassani pitäisi ilmastointilaitteen olla viimein kunnossa. Viime vuonna kylmäaineen täyttöhomma meni munilleen yhden täyttöventtiilin vuodon takia.

Mitäs pääkaupunkiseudulla (myös lähikunnat tyyliin Nurmijärvi, Tuusula jne. voivat kyseeseen tulla) toimivia ilmastoinnin täyttöjä tekeviä huoltoja suosittelisitte? Haussa paikka, jossa nimenomaan ymmärretään vanhempia amerikkalaisia vehkeitä.

Perinteisten autojen ilmastointitäyttöjä nyt tehdään vähän joka kulmassa, mutta en halua lähteä arpomaan: näissä vehkeissä on omat erikoisuutensa, eikä inspiroi maksella pieleen menneistä täytöistä. Kerran eli viime vuonna sen jo tein, kun täyttölaite ei muka ilmoittanut järjestelmässä olevasta vuodosta - ilmaan mänt kaikki sujuvasti. Sen verran kanssa tuosta viisastuneena vaadin, että seuraavassa paikassa täyttölaitteen tulee osata ilmaista mahdollinen vuoto, jotta aineet ja rahat eivät mene taas hukkaan.

Mitähän muuten sellainen ilmastointilaitteen täyttö nykyisellään maksaa? Kompuraan laitettiin juuri öljyt valmiksi vaan kylmäainetta puuttuisi vielä. Alkuperäistä, olikohan nimeltään R12-mömmöä, ei varmaankaan löydy enää mistään tiskin alta, mutta Isceon se kaiketi on yleisin "korvike" mitä on laitettu.
oisko michaels garage espoossa mitään, m/

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 71
Amerikkalaisymmärtäväistä ilmastointitäyttöä pk-seudulla?
« Vastaus #1 : 16.05.2018 - klo:17:35 »
Pitkällisen taistelun jälkeen 3-geniläisessä Firebird Formulassani pitäisi ilmastointilaitteen olla viimein kunnossa. Viime vuonna kylmäaineen täyttöhomma meni munilleen yhden täyttöventtiilin vuodon takia.

Mitäs pääkaupunkiseudulla (myös lähikunnat tyyliin Nurmijärvi, Tuusula jne. voivat kyseeseen tulla) toimivia ilmastoinnin täyttöjä tekeviä huoltoja suosittelisitte? Haussa paikka, jossa nimenomaan ymmärretään vanhempia amerikkalaisia vehkeitä.

Perinteisten autojen ilmastointitäyttöjä nyt tehdään vähän joka kulmassa, mutta en halua lähteä arpomaan: näissä vehkeissä on omat erikoisuutensa, eikä inspiroi maksella pieleen menneistä täytöistä. Kerran eli viime vuonna sen jo tein, kun täyttölaite ei muka ilmoittanut järjestelmässä olevasta vuodosta - ilmaan mänt kaikki sujuvasti. Sen verran kanssa tuosta viisastuneena vaadin, että seuraavassa paikassa täyttölaitteen tulee osata ilmaista mahdollinen vuoto, jotta aineet ja rahat eivät mene taas hukkaan.

Mitähän muuten sellainen ilmastointilaitteen täyttö nykyisellään maksaa? Kompuraan laitettiin juuri öljyt valmiksi vaan kylmäainetta puuttuisi vielä. Alkuperäistä, olikohan nimeltään R12-mömmöä, ei varmaankaan löydy enää mistään tiskin alta, mutta Isceon se kaiketi on yleisin "korvike" mitä on laitettu.