Kirjoittaja Aihe: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy  (Luettu 1872 kertaa)

Poissa Gary Grand

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 22
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #24 : 10.07.2018 - klo:08:12 »
Enpä ole perehtynyt tuon ikäiseen. Aika outoa väittää tommosta sitten "Vehicle Anti Theft System"...  jos ei sielläpäin palloa osata työntää ruuvimeisseliä startin päähän... ;D
Ei ole mitenkään ainutlaatuista jenkkien ajonestoissa.
Muutama Chrysler(ja Jeep) malli lähtee ajoneston kanssa käymään ja sammuu parin sekunnin päästä. PAITSI, jos polkaisee kierrokset heti startista yli 3500 1/min, niin ajonesto tulee ohitettua ja auto toimii ajoneston valo palaen.. Eli täysin turha viritys, josta on vaivaa vain käyttäjälle. \m/
« Viimeksi muokattu: 12.07.2018 - klo:07:05 kirjoittanut Gary Grand »
1988 Camaro

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2730
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #23 : 09.07.2018 - klo:17:56 »
Mun -89:n saa startilta käyntiin, kun vaan avaimesta on käännetty virrat päälle, ...
Enpä ole perehtynyt tuon ikäiseen. Aika outoa väittää tommosta sitten "Vehicle Anti Theft System"...  jos ei sielläpäin palloa osata työntää ruuvimeisseliä startin päähän... ;D

Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2414
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #22 : 09.07.2018 - klo:14:17 »
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa balez

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4678
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #21 : 09.07.2018 - klo:13:44 »
Mullakin 89 lähti käymää ruuvarilla suoraa startista
(Formula 350.. 1/4 mile 14,078/157 -08
Formula 350.. 1/4 mile ??  -09 -ei aikaa tälle vuodelle-
Formula 350.. 1/4 mile 13,598/163,5 -10 RATAPÄIVÄT 2010 NOPEIN)

-95 mustang 1/4 mile 13,2/170  -11
-95 mustang 1/4 mile 12,8/179,6 -12
-95 mustang 1/4 mile 12, 8/182,5 -13
-96 cobra 1/4 mile 12.2/189.8        -15

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4406
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #20 : 09.07.2018 - klo:13:02 »
99% varmasti estää VATS myös 89 bensan saannin (en ole täysin varma). Muutenhan vois auton aina käynnistää suoraan startista tai manuaalin vaikka työntämällä... Ei voisi juuri sanoa anti-theft-system...



EST -llä (electronic spark timing) ei ole merkitystä käyntiin lähdön ja bensan saannin kannalta.
Jakajalta tuleva kierrospulssi (ref) on kanttiaaltoa. Sytkämoduuli muokkaa sopivan pickupin signaalista. Tuon saapuminen ECM-lle riittää koneen käynnistymiseen.
Bypass nastalla kerrotaan jakajalle että käytetäänkö boxilta tulevaa est-arvoa vai ei. Eli juurikin startatessa (ja ennakon säädössä) on EST "pois päältä".
Jos EST-piirissä on vikaa tulee siitä vikakoodi ja jakaja toimii perusennakolla. Tais olla 91tpi 8 astetta. Koneesta tulee vaan laiska.
Mun -89:n saa startilta käyntiin, kun vaan avaimesta on käännetty virrat päälle, vaikka ei avainta tunnistakkaan (eli ei starttaa avaimesta), jää vaan service valo palamaan.
EST:llä ei ole vaikutusta alle 400 rpm:n, mutta tuosta linkittämästäni kytkentäkaaviosta saa johdotuksen hyvin selville. Mittaa virranjakan liittimeltä onko yhteyttä ECM:n liittimelle tai onko piuhat maissa.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2730
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #19 : 09.07.2018 - klo:11:24 »
Ekan postauksen (ja kuvankin) perusteella 91... Ajonesto katkaisee myös bensan ellei ole joku softasta poistanut. VATS syöttää ECM-lle (ainakin ...7730) tietynlaista pwm-signaalia (fuel enable) eli johdonpätkällä ei voi ohittaa. Uudemmissa 4gen (olisko 95-) tulee tieto jo BCM-ltä datana.
99% varmasti estää VATS myös 89 bensan saannin (en ole täysin varma). Muutenhan vois auton aina käynnistää suoraan startista tai manuaalin vaikka työntämällä... Ei voisi juuri sanoa anti-theft-system...



EST -llä (electronic spark timing) ei ole merkitystä käyntiin lähdön ja bensan saannin kannalta.
Jakajalta tuleva kierrospulssi (ref) on kanttiaaltoa. Sytkämoduuli muokkaa sopivan pickupin signaalista. Tuon saapuminen ECM-lle riittää koneen käynnistymiseen.
Bypass nastalla kerrotaan jakajalle että käytetäänkö boxilta tulevaa est-arvoa vai ei. Eli juurikin startatessa (ja ennakon säädössä) on EST "pois päältä".
Jos EST-piirissä on vikaa tulee siitä vikakoodi ja jakaja toimii perusennakolla. Tais olla 91tpi 8 astetta. Koneesta tulee vaan laiska.


Näistä on tosiaan tehty ainakin periaatteessa niin toimintavarmoja kun mahdollista. Esim. antureista saa olla puolet rikki ja silti pääsee ainakin jotenkin. Pakollisia signaaleja ei ole montaa.
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4406
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #18 : 09.07.2018 - klo:08:40 »
jesh,

1.ajonesto ei ole päällä
2. en tiedä, vastus ja voltit muuttuu normaalisti mitatessa
3. näyttää kierroslukua
4. tulee virtaa
5. boxi vaihdettu, samat ongelmat vanhalla ja uudella boxilla, ehkä sitten memcal on saanut kipeetä (niitä on vain yksi käytössä)

- eräs asiakas pitää viritysfirmaa, sanoi eilen, että voisi kattoa tietokoneella, ymmärtääkö ne toisiaan.. itsellä on eväät lopussa, mutta auttaisi varmaan, kun tietäisi, mitä ECM luulee tietävänsä..
1. -89:ssä ajonesto (VATS)estää starttauksen, ei vaikuta ruiskujen ohjaukseen.
Jostain syystä boxi ei saa tietoa virranjakajalta että kone pyörii , jolloin sen kuuluisi avata suuttimet ja kun kone saavuttaa 400rpm, sen pitäisi mennä ESTmodeen. Viallinen sytkäboxi voi tehdä tuon myös tai katkos/hapettuma virranjakajan ja ECM:n välillä. Noi tunnistejännite tasot on luokkaa 150 mV, joten hapettumat aiheuttaa helposti häiriöitä.
Mitä vikakoodeja antaa vai antaako mitään?
Tuosta  löytyy kytkentäkaaviot mitä pitäisi sytkäboxin ja ECM välillä olla
http://www.fieros.de/en/v6help/code42.html
« Viimeksi muokattu: 09.07.2018 - klo:08:41 kirjoittanut F350 »
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa JanneJ

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
    • Launosten Kartano - Western Ranch Working
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #17 : 08.07.2018 - klo:21:22 »
tää foorumiohjelma ei ymmärrä itteään ;( ...
anyway, kiitos avuista, jatketaan sotaa ..
"Taitaa viedä paljon bensaa"
Ei se mitään, sen takia siinä on iso tankki...

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2730
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #16 : 08.07.2018 - klo:14:22 »

1.ajonesto ei ole päällä
Tuon voi todeta täysin varmaksi vain tietokoneella... Ellei ole jo poistettu softasta.

2. en tiedä, vastus ja voltit muuttuu normaalisti mitatessa
Ok. Myös boxin päästä mitattuna?

3. näyttää kierroslukua
Boxille tulee tieto eri reittiä ja paikasta kun mittarille...

4. tulee virtaa
Hyvä jos kaikkiin nastoihin mihin pitää? ...ja myös startatessa?

5. boxi vaihdettu, samat ongelmat vanhalla ja uudella boxilla, ehkä sitten memcal on saanut kipeetä (niitä on vain yksi käytössä)
Joltain vastaavaa memcallia lainaan? Riittää käynnistymiseen että boxin numero täsmää ja ruisku on saman tyyppinen (tpi).

- eräs asiakas pitää viritysfirmaa, sanoi eilen, että voisi kattoa tietokoneella, ymmärtääkö ne toisiaan.. itsellä on eväät lopussa, mutta auttaisi varmaan, kun tietäisi, mitä ECM luulee tietävänsä..
Tuo ainakin selvittää ongelman kerralla eikä tarvi arpoa. Ohjelmat löytyy netistä mutta sopivan piuhan tarvii (ALDL 8192baud). Auton keulan perusteella sulla on boxina 1227730 (definition 8D).


Nimim. Edellinen f-body oli '91 305tpi.

Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa JanneJ

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
    • Launosten Kartano - Western Ranch Working
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #15 : 08.07.2018 - klo:11:38 »
jesh,

1.ajonesto ei ole päällä
2. en tiedä, vastus ja voltit muuttuu normaalisti mitatessa
3. näyttää kierroslukua
4. tulee virtaa
5. boxi vaihdettu, samat ongelmat vanhalla ja uudella boxilla, ehkä sitten memcal on saanut kipeetä (niitä on vain yksi käytössä)

- eräs asiakas pitää viritysfirmaa, sanoi eilen, että voisi kattoa tietokoneella, ymmärtääkö ne toisiaan.. itsellä on eväät lopussa, mutta auttaisi varmaan, kun tietäisi, mitä ECM luulee tietävänsä..
"Taitaa viedä paljon bensaa"
Ei se mitään, sen takia siinä on iso tankki...

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2730
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #14 : 08.07.2018 - klo:10:17 »

Miksi siis boxi ei anna suuttimille avauspulssia?

1. Ajonesto päällä
2. Luulee kaasun olevan pohjassa
3. Sytytyspulssia/kierroslukua ei tule
4. Virtaa ei tule boxille. Tarkista myös startatessa. Virtalukkovika?
5. Boxi/memcal rikki


Siinäpä nämä... Edelliset kun on ok niin pitäis lähteä käyntiin. Vaikka kaikki muut anturit olis irti.
Helpottais kovasti kun saisit tietokoneen kiinni. Näkis mitä oikeasti tapahtuu.
Antaako vikaa 12 kun vain avaimesta virrat päällä? Tai muita vikakoodeja kun antureita ottaa irti?
Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa JanneJ

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 107
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
    • Launosten Kartano - Western Ranch Working
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #13 : 07.07.2018 - klo:21:51 »
No niin,
hitaasti ehtii asiaa hoitaa, mutta..
bensanpaineet ok, sytytys ok, boxi ei anna suuttimille avauskäskyjä, eli ei saa bensaa (plus-virta tulee suuttimille, maadoitus ei, boxin maadoitus on mitattu ok)

Miksi siis boxi ei anna suuttimille avauspulssia?

jj
"Taitaa viedä paljon bensaa"
Ei se mitään, sen takia siinä on iso tankki...

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2730
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #12 : 30.06.2018 - klo:12:21 »
Näissä ei montaa ehtoa tarvi täyttyä jotta lähtee käyntiin. On tehty senverran varman päälle.
-Sytkäpuoli toimii vaikka ilman ECM-ää. Boxi ohjaa vain ennakkoa ja saa pulssin kierrosluvusta.
-Kaasu ei saa olla pohjassa (tuuletustoiminto). TPS ehjä?
-Boxista riippuen lämpötila ei saa olla liian korkea. Lämpöanturi ehjä?
-Bensapaine on normaali. 3bar.
-...ja toki ajonesto ei saa olla päällä. Katkaisee bensan ja vakiona starttauksen.
Ajoneston saa todettua 100-varmaksi vain tietokoneella boxilta.
Jälkiasennushälyt on ihan oma lukunsa...




Jos kipinä tulee:
Yksitellen kun nyppii antureista johtoja irti ja kokeilee niin yleensä löytyy syyllinen. Samalla voi tarkistaa että tulee asianmukainen vikakoodi.
Jos ei anna mitään koodeja on vika boxissa tai "lastussa" (boxin sisällä oleva muistipalikka, ei tule boxin mukana).
Virta päällä pitää tulla aina vikakoodi 12 - sytytyspulssi puuttuu. Jos ei tule on boxi pimeänä.
Jokaisen kokeilun jälkeen käyttää akunkengän irti jolloin saa nollattua boxin.
Kone käy ja toimii jotenkuten ilman 1-2 anturia.


Näillä alkuun...

Pontiac TransAm, LS1, 328rwhp
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 350
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #11 : 29.06.2018 - klo:10:27 »
Startti-pilotilla kokeilee, jos hörähtää ei bensaa, jos ei mitään ei kipinää. Kone mieheltä tuota varmaan löytyy?
Camaro-94, lt-1 388cid ,T-56, 4.1, 45?hp/58?nm

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4406
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Apua tarvitaan, 305TPI T/A ei käy
« Vastaus #10 : 29.06.2018 - klo:06:52 »
Joo,

irrotin viime kesänä kaikki suuttimet, rakensin viritelmän, jossa suuttimet saa normaalin bensanpaineen ja sitten kokeilin auki/kiinni, niin kaikki toimivat normaalisti, ja antoivat tasaisen viuhkan sumua..
Näillä maileilla en epäilisi itse suuttimia muutenkaan, koska käydessään auto toimii normaalisti.

Edelleenkin, pitäis saada jotain indikaatiota, miksi ecu ei anna bensaa tai kipinää..

Olen myös tehnyt erilliset (irto)maadoitukset välille runko-moottori, ja moottori-ecu, mutta ei merkitystä..
Tarkista myös tämä jakajan sisältä, on tullut useampi vastaan: http://forum.f-bodyfinland.com/Yabbse/index.php?topic=50308.0
Nouseeko se kiekkamittari startatessa? Kokeile laittaa pikku polttimo suuttimen liittimen pinnien väliin, sen pitäis vilkkua startatessa, jos ecu antaa pulssin suuttimille. Noilla saa jo osviittaa siitä, kumpi sieltä puuttuu, bensa vai kipinä.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!