Kirjoittaja Aihe: 1977 Trans am  (Luettu 25006 kertaa)

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 471
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #65 : 09.05.2020 - klo:12:24 »
Auto on parhaillaan saamassa uuden maalipinnan ja on tullut aika miettiä uutta tarroitusta. Millä keinolla/taktiikalla olette noita suurempia tarroja liimaileet? Esin konepellin lintu.

Joku neuvoi laittamaan sumutepulloon vettä ja hieman Fairya. Tarrapinta kastellaan vesi+fairy mixtuuralla ja tarra siihen päälle ja mallataan paikoilleen. Onko kokemusta ko. puuhasta?


Tarroja itse yleensä oon aina laittanut just tuollain eli suihkepullo missä on vettä melkein ihan täyteen asti, ja vain tippa tai kaksi astian pesu ainetta, esim. fairy.

Tippa tai pari yleensä riittää, sormenpäillä voi sitten koittaa miten saippuaista ja liukasta siitä tuli, liian saippuamainen seos ei oo hyvä, kun sillon tarrat liikkuu melkein liiankin hyvin maali pinnan päällä, mikä lisää riskiä että tarra päätyy pieleen/vinoon.

Jos on jotain tavis tusina liima merkkejä, niitä voi koittaa pari liimailla, jos haluu testata saippua seosta, samalla saa tuntumaa tarran laittoon jos niitä ei oo pitkään aikaan tai ennen laittanut, ennenkuin alkaa isoa tarraa laittamaan.
Myös korkillisen voi röd spriittii laittaa pulloon jos ihan viimosen päälle aattelee, mutta ilman sitä pärjää kyllä ihan hyvin, varsinkin jos ja kun hiusten kuivaaja kannattaa olla tarran laitossa millä puhaltelee ilmaa tarraan samalla kun sitä muovi laastalla vetelee tarran päältä vettä pois.

Itse laitoin suht ison kotkan kone peltiin vuosia sitten, kaveri kannattaa ehottomasti olla mukana sillon kun isoja tarroja laittaa, itse aikoinaan laitoin puhtaalle ja kuivalle kone pellille tarran niin, että sumuttelin saippua vettä kone pellin päälle ja vähän tarraan, ja maalarin teipillä voi ensin teipata vähän merkkiä kone peltiin ennen kuin aloittaa tarran laiton, että on tarra sitten kohdillaan, tosin aavistuksen verran, riippuen tarran koosta ja mallista, sitä voi vähän liikutella vaikka se on jo paikoillaan, se on sen saippua veden niksi, ja se että ei yleensä jää ilmakuplia kun saippua vedellä ja muovi laastalla sitten varovasti raapustelee veden pois, liian kovaa ei raappaa kannata painaa, ettei tarra liiku, tosin isommat tarrat ei pahemmin liiku jos niitä ei varta vasten koita vähän liikuttaa.

Sellaistakin niksiä voi koittaa että jos tarra tulee, vaikka jos konepeltiin kotkaa laittaa, maalauksen yhteydessä ennen lakkausta, mutta kerran on siitä kokemusta että miltä sellainen sitten näyttää, kun maalari sen laittoi kun itse halusin kotkan lakan alle, muuten tuli hyvä mutta maalaus uuniin kun auto menee, niin vinyyli tarra ottaa siitä nokkinsa, uuni on niin kuuma että tarraan tulee kuplia vähän sinne sun tänne, sitten kun se on lakan alla, niin minkäs teet.  :o

Mukavempi se on lakan päälle laittaa, saapahan sitten joskus tarran pois jos haluu ilman että joutuu lakan hiomaan pois tarran tieltä ennenkuin sen pois saa, sitten joutuu vielä uudestaan lakkaamaan. 

Sulla jos on auto maalaamossa, niin uuni tuoreeseen maali pintaan ei kannata mun mielestä heti mitään laittaa, maali on sen verran pehmoinen että jos vaikka kone pellin painaa kämmenellä kiinni, voi jälki jäädä maaliin. Onko se 4 viikkoo nykyään, millon vasta maalattuu autoo kantsii edes vahata, ennenkuin maali on kunnolla kovettunut.

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6269
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #64 : 09.05.2020 - klo:11:27 »
Oletko ajatellut lisätä kuviot maalaamalla? Tein omaani niin ja hyvä tuli.

Laitatko kuvia tuosta toimenpiteestä että miltä näyttää valmiina? Tuo voisi olla viisain vaihtoehto, tarrathan elää vuosien saatossa kuitenkin.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa SD455

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #63 : 09.05.2020 - klo:11:19 »
Auto on parhaillaan saamassa uuden maalipinnan ja on tullut aika miettiä uutta tarroitusta. Millä keinolla/taktiikalla olette noita suurempia tarroja liimaileet? Esin konepellin lintu.

Joku neuvoi laittamaan sumutepulloon vettä ja hieman Fairya. Tarrapinta kastellaan vesi+fairy mixtuuralla ja tarra siihen päälle ja mallataan paikoilleen. Onko kokemusta ko. puuhasta?

Oletko ajatellut lisätä kuviot maalaamalla? Tein omaani niin ja hyvä tuli.

Poissa Nupa

  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6912
  • Sukupuoli: Mies
  • #73 Kerava
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #62 : 08.05.2020 - klo:21:17 »
Noihan se menee, about. Malttia hommaan ja järjestyksessä lastan kanssa kuplat ja vesi pois muttei mitään tupakkataukoja kuitenkaan  ::)
GM. Chevrolet. Camaro.
F-bodyt korjaa ja huoltaa Ame-Rides, Keravalla.

67, 68, 71, 72, 72, 72, 73, 77, 81, 82, 86, 86, 87 palju, 87, 89, 89, 89, 90, 91, 94, 94, 94, 94, 95, 99, 99, 10 ... most of which are gone but not forgotten.

Poissa Puman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #61 : 08.05.2020 - klo:16:16 »
Auto on parhaillaan saamassa uuden maalipinnan ja on tullut aika miettiä uutta tarroitusta. Millä keinolla/taktiikalla olette noita suurempia tarroja liimaileet? Esin konepellin lintu.

Joku neuvoi laittamaan sumutepulloon vettä ja hieman Fairya. Tarrapinta kastellaan vesi+fairy mixtuuralla ja tarra siihen päälle ja mallataan paikoilleen. Onko kokemusta ko. puuhasta?

Poissa Puman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #60 : 06.03.2020 - klo:21:20 »
Niinhän se oli. Kromihatusta lähti kansi pois, jonka alla ruuvit.

Poissa Puman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 50

Paikalla JoukoY

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1322
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #58 : 06.03.2020 - klo:07:33 »
Projekti etenee.

Auton sisusta on nyt purettu irti kojelautaa myöten maalausta varten. Nyt työvaiheena on ovipahvien irroitus.

Mite nuo oven kiinniveto-käsikahvaremmit irroitetaan? Käsittääkseni kiinnitysruuvit on noiden remmien päissä olevien kromihattujen alla. Eli miten noi kromihatut lähtee rikkomatta, että pääsee vetoremmin ruuvaamaan irti?

siis tämänlainen ovikahva

https://www.firebirdcentral.com/1970_1977_Deluxe_Interior_Door_Pull_Grab_Kit_p/int-2413.htm

Ei nyt varsinainen vastaus, mutta olethan huomannut että se kromihattu on 2 osainen:
https://www.thepartsplaceinc.com/product/1974/1974-chevrolet-el-camino-door-interior-pull-strap-end-cap-chrome-insert-2-pieces-chrome-plastic-with-brushed-insert-each/76798
Pontiac Firebird - -78
Corvette -79
Camaro Z28 -93/94
Pontiac Firebird Trans Am T-top 350LT1 -91
Pontiac Firebird Formula TBI -88

Poissa Puman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #57 : 05.03.2020 - klo:20:02 »
Projekti etenee.

Auton sisusta on nyt purettu irti kojelautaa myöten maalausta varten. Nyt työvaiheena on ovipahvien irroitus.

Mite nuo oven kiinniveto-käsikahvaremmit irroitetaan? Käsittääkseni kiinnitysruuvit on noiden remmien päissä olevien kromihattujen alla. Eli miten noi kromihatut lähtee rikkomatta, että pääsee vetoremmin ruuvaamaan irti?

siis tämänlainen ovikahva

https://www.firebirdcentral.com/1970_1977_Deluxe_Interior_Door_Pull_Grab_Kit_p/int-2413.htm

Poissa Puman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #56 : 29.01.2020 - klo:22:20 »
Auton purku menossa maalausta varten. Vaiheena kojelaudan irroitus.

Homma pysähtyi lämmityslaitteen ( heater control unit) irroitukseen. Tuulettimen katkaisijan pistokeet ei irtoa millään. Millä keinolla olette noita pistokkeita irrottaneet? Voimaa käyttämällä pelkään lopulta hajottavani pistokkeen.

Kävi jo mielessä katkoa piuhat ja korjata sitten abiko-liittimillä.


Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1487
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #55 : 27.10.2019 - klo:07:20 »
Jeps. . Irrotin lokarit, kun vaihdoin apurungon puslat eli nuo body mount bushingsit. Uretaaniset ovat nämä uudet. Ovathan ne jämäkät mutta muuten ovat kuin voi **sviddu**. Siis tärinätaso on ihan mieletön ja alusta on mallia jäykkä. Orkkis kumipuslien kanssa auto oli pehmeän mukava ja lähes äänetön. Kuin leijuisi tien päällä.

Kiiresti kumipuslat takaisin. Firebircentralista saa orkkis kumipuslasarjan, mutta summitilla olisi kumiset puslasarjat 72 firebirdiin ja näyttävät orkismallia paremmalta. sopiiko 72 puslat 77 aan?

Eturungon puslat ilmeisesti radiator supportin puslia lukuunottamatta samat. Nuo on erilaiset vanhemmissa. Kannattaa vielä varmistaa nuo muutkin.

« Viimeksi muokattu: 27.10.2019 - klo:07:21 kirjoittanut jpe »
Chevrolet Chevelle -72 350cid projekti
_____________________________________
Chevrolet Camaro IROC-Z  -87 305cid  tpi *Ex*
Pontiac Firebird -71 469cid  *Ex*
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa Puman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #54 : 26.10.2019 - klo:21:10 »
Kuskinpuolen sisälokari irti ni sit pääsee käsiksi seisontajarrun muttereihin

Jeps. . Irrotin lokarit, kun vaihdoin apurungon puslat eli nuo body mount bushingsit. Uretaaniset ovat nämä uudet. Ovathan ne jämäkät mutta muuten ovat kuin voi **sviddu**. Siis tärinätaso on ihan mieletön ja alusta on mallia jäykkä. Orkkis kumipuslien kanssa auto oli pehmeän mukava ja lähes äänetön. Kuin leijuisi tien päällä.

Kiiresti kumipuslat takaisin. Firebircentralista saa orkkis kumipuslasarjan, mutta summitilla olisi kumiset puslasarjat 72 firebirdiin ja näyttävät orkismallia paremmalta. sopiiko 72 puslat 77 aan?

Poissa SD455

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #53 : 04.10.2019 - klo:13:36 »
Kuskinpuolen sisälokari irti ni sit pääsee käsiksi seisontajarrun muttereihin

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6269
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #52 : 04.09.2019 - klo:08:43 »
Niin paljon olisi mielenkiintoisia kuvia laittaa, mutta kaikki kamerat tekee liika suuria kuvia. Jopa 10 vuotta vanha paristo digikamera

Muuta kuvan koko esim Windowsin Paintilla, silläkin onnistuu RESIZE:llä ja löytyy vakiona kaikista Windows koneista. Helppo homma.

Mutta tässä kans olisi hyvä parannuksen paikka forumille, sais olla tässä forumilla sisäänrakennettuna tuo kuvien pienennnys jo kuvaa ladattaessa, onhan se itestäkin turhauttavaa kun jokainen kuva minkä täällä julkaseen esim puhelimestaan niin joutuu käyttää kuvankäsittelyn kautta  :-[
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Puman

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 50
Vs: 1977 Trans am
« Vastaus #51 : 03.09.2019 - klo:22:00 »
Käsittääkseni on kiinni yhdellä mutterilla kick paaneelin päällä ja kahdella pultilla tulipellissä. Mutterit konehuoneen puolella

Ja konehuoneen puolella oleviin mutteteihin pääsee käsiksi auton alta?

Niin paljon olisi mielenkiintoisia kuvia laittaa, mutta kaikki kamerat tekee liika suuria kuvia. Jopa 10 vuotta vanha paristo digikamera