Kirjoittaja Aihe: 4 gen etu alatukivarret  (Luettu 3822 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2864
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #5 : 03.11.2018 - klo:23:21 »

Edit: Svidu, oiskohan ratin kääntö helpottanu?
En hoksannut mainita kun ei muistanut... luultavasti olis :-[
Edellisestä puslanvaihdosta kun on pari vuotta aikaa.


Sikäli kun kulmat joutuu kuitenkin säätämään niin ei iso vahinko ole vaikka suojakumit ottaa projektin ajaksi pois. Asennukseen käy letkuklemmarit ja saa tarvikeliikkeistä samanlaisiakin klemmareita eri kokoisina. Muovisiin "kumeihin" en laittaisi nippareita kun ei välttämättä saa niin tiukalle että olisi tiivis.
Tähän asti mitä olen 4gen puslia vaihtanut olen kyllä saanut pultit sellaisenaan pois ja takaisin pienen painimisen jälkeen.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 438
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #4 : 03.11.2018 - klo:19:23 »
Nonni, sain toisen vaihdettua. Eipä tästä muuta poikkeavaa kuin että en saanut tukivarren etumaista pulttia todellakaan helpolla irti; raidetangon suojakumi (=muovi) otti itteensä. Raidetankokin oli irti ulkopäästä ja taitettu ylös että näin ei kävis. Jotain pitäis kehitellä tämän osalta ennen q toisen vaihdan...

Edit: Svidu, oiskohan ratin kääntö helpottanu?
« Viimeksi muokattu: 03.11.2018 - klo:19:32 kirjoittanut RaiRai »
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 438
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #3 : 31.10.2018 - klo:14:07 »
Kiitos näistä tiedoista TransNAM, eiköhä näillä eteenpäin...
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2864
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #2 : 31.10.2018 - klo:00:13 »
Ei tarvi mitään puristimia jos vaihdat vain tukivarret. Iskarin alapäästä vain 2 pulttia irti ja jättää tolpan roikkumaan. Jousi on ja pysyy iskarin päällä (coilover).
Autosta kannattaa nostaa koko keula ilmaan niin ei väännä vakaaja vastaan. Periaatteessa ei ole pakko ottaa edes renkaita pois mutta tulee tilaa jos ottaa.
Itellä on monttu niin ei ole tila-ongelmaa...
Jarruletkua ja abs-piuhaa kannattaa hieman varoa kun riehuu tukivartta pois ja paikalleen. Kumivasara on hyvä olla ainakin uuden asennukseen. Puslien holkit on aika tiukkoja koloihinsa.
Tukivarren takimmainen (korin) pultti voi olla vähän hankalahko mutta lähtee kyllä. Etummaistakin voi joutua vähän pyörittelemään jotta mahtuu pois rikkomatta hammastangon suojakumia.
Auttaa kun nostaa pyrännapaa ylemmäs ja eteenpäin kun alanuppi on irti.

Vakaaja irti, iskari irti, alanuppi irti, tukivarren pultit pois. Ja sama toisinpäin... Jos vakaajan "koiranluut" on kovin vanhat niin saattavat mennä poikki. 8mm kierretangosta saa uudet.
Pyörännavan alle hyvä laittaa jotain (tyhjä kanisteri, tunkki tms) ettei tipahda sormille kun iskarin päästää irti. Eli kun keula on tunkattuna niin koko pyöränripustus roikkuu iskarin varassa.
Tukivarren puslien pultteja ei saa "ruuvata" vaan pelkästään muttereita. Pultin kannassa on kiinteä säätövipu.

Homma näyttää selvältä kun saa pään riittävän lähelle ;)  Kaverista ei kasausvaiheessa ole haittaa (riippuen kaverista ;D ). Toinen tähtää pultteja reikiin ja toinen liikuttelee reikää kohdalleen.

Ehdottomasti pyöränkulmien säätö operaation jälkeen! Vanhojen jälkien mukaan kun kasaa niin pystyy ajamaan suuntauspaikkaan.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2018 - klo:00:36 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 438
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #1 : 30.10.2018 - klo:22:25 »
Uudet alatukivarret saapuneet ja pitäis alkaa suunnittelemaan vaihtoa...
Alapallonivelet on nipoilla ja sinne prässään rasvat.
Tartteeko jousipuristimet tai muuta kikkailua kun iskarin irroittaa tukivarresta? Tunkkia alle vastaan tms?
"If it ain't broke, don't fix it"