Kirjoittaja Aihe: 4 gen etu alatukivarret  (Luettu 3823 kertaa)

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 438
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #20 : 01.12.2018 - klo:21:09 »
Säätö jää keväämmälle. Ei tuntunut tämä nyt puljuille maistuvan. Tein myös AutoJerryn kautta tarjouspyynnön; yks vastaus Klaukkalasta ja en nyt jaksanu ajelee sinne ihmettelemään.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 438
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #19 : 16.11.2018 - klo:22:51 »
Tätä vähän odotinkin että milloin joku mainitsee - on mulle tullut esille aiemmin muiden laitosten kanssa. Ja yksi syy lisää miksi tuollainen säätötyökalu olisi perin näppärä tässä.
Edellisestä unohtui vielä mainita että kumipuslan läpi menevä pultti pitäis aina kiristää vasta kun osat on siinä asennossa missä ne tulee olemaan.
Kun säädetään ilman työkalua keulaa säädön ajaksi keventäen jää puslat väännätyksiin, lähinnä etummainen, eli ikä lyhenee.
Uretaanipuslilla ei ole ongelmaa koska keskiholkki ei ole vulkanoitu kiinni joustavaan osaan.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2864
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #18 : 16.11.2018 - klo:21:49 »
Edellisestä unohtui vielä mainita että kumipuslan läpi menevä pultti pitäis aina kiristää vasta kun osat on siinä asennossa missä ne tulee olemaan.
Kun säädetään ilman työkalua keulaa säädön ajaksi keventäen jää puslat väännätyksiin, lähinnä etummainen, eli ikä lyhenee.
Uretaanipuslilla ei ole ongelmaa koska keskiholkki ei ole vulkanoitu kiinni joustavaan osaan.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 409
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #17 : 16.11.2018 - klo:00:24 »
Hyvät selvennykset asiasta, kiitoksia. m/
Camaro-94, lt-1 3X8cid ,T-56, 4.1, X71hp/X02nm
12,727s/190,53km/h, 400m.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2864
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #16 : 16.11.2018 - klo:00:17 »

Tuota työkalua monesti katsonut, mutta en ymmärrä miten sillä säädetään ala-tukivartta? Joo ehkä nyt tajusin?
Ongelmana on se että kun alatukivarren pulttejä löysää säätöä varten työntää auton paino/jousi tukivartta ulospäin. Takaisin ei tahdo saada kun autoa nostamalla (paino pois renkailta) mikä ei taas ole hyvä säätämisen kannalta tai ainakin hidastaa säätöhommia.
Työkalulla saa pidettyä tukivartta paikoillaan ja voi säätää hallitusti. Sille on valmiit paikat.
Joku ruuvipuristin tms. vois ajaa saman asian mutta jättää helposti jälkiä maaliin.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 438
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #15 : 14.11.2018 - klo:23:11 »
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 409
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #14 : 14.11.2018 - klo:22:58 »

Jossain vaiheessa RockAutosta tuota kalua koetin etsiä mutta en löytänyt, tai osannut etsiä oikein.
 CHEVROLET  > 1994 >  CAMARO  > 5.7L V8  > Suspension >  Alignment Tool , MOOG T40247 Caster/Camber Tool, info:
Allows camber and caster adjustments with weight on vehicle. €48.53.

Tuota työkalua monesti katsonut, mutta en ymmärrä miten sillä säädetään ala-tukivartta? Joo ehkä nyt tajusin?

Camaro-94, lt-1 3X8cid ,T-56, 4.1, X71hp/X02nm
12,727s/190,53km/h, 400m.

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 438
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #13 : 14.11.2018 - klo:20:50 »
Keravan AD-Autosett sementtitehtaankatu olen autojeni alustat säädättänyt.
Kiitti vinkistä, täytyy tuoltakin kysäistä...

Jossain vaiheessa RockAutosta tuota kalua koetin etsiä mutta en löytänyt, tai osannut etsiä oikein.
"If it ain't broke, don't fix it"

Paikalla Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4017
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #12 : 14.11.2018 - klo:20:13 »
Joo-o. Kolmeen Vianoriin soittelin tänään, Airportilla ei ollut jostain syystä nyt edes laitteita, 2 muuta ei ala tekee koska "ei erikoistyökalua". Ideoita? Onx kellään tuommosta kalua joutilaana?

Keravan AD-Autosett sementtitehtaankatu olen autojeni alustat säädättänyt.
-89 350 HSR formula

Poissa Marko

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 808
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #11 : 14.11.2018 - klo:18:52 »
Itse tilasin työkalun Rockautosta.
Firebird Trans Am LS1 2001

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 438
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #10 : 14.11.2018 - klo:18:26 »
Joo-o. Kolmeen Vianoriin soittelin tänään, Airportilla ei ollut jostain syystä nyt edes laitteita, 2 muuta ei ala tekee koska "ei erikoistyökalua". Ideoita? Onx kellään tuommosta kalua joutilaana?
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 438
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #9 : 11.11.2018 - klo:22:47 »
Tuo säätökalu ei ole aivan pakollinen jos tekee säätämisestä ”jonkun muun ongelman” joskin sorkkaraudan jäljet on silloin mahdollisia...
Pahoin pelkään että se onkelma löytyy kuitenkin asiakkaasta kun "tähän tarttis erikoistyökalun", ja jos ne rupee soveltaa niin toisaalta käteen voi lopulta jäädä vain ne sorkkaraudan jäljet ja paha mieli :)
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2864
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #8 : 11.11.2018 - klo:22:42 »
Tuo säätökalu ei ole aivan pakollinen jos tekee säätämisestä ”jonkun muun ongelman” joskin sorkkaraudan jäljet on silloin mahdollisia...


Oon muutamaan 4gen puslat vaihtanut ja on kyllä onnistunut raidetankoja irroittamatta mutta pulttien kanssa joutuu kyllä painimaan...
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 438
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #7 : 11.11.2018 - klo:21:49 »
Toinenkin tukivarsi tuli viikolla vaihdettua. Sen etumaisen pultin irroitus taitaa oikeaoppisesti mennä näin kun nyt tein eli raidetangon ulkopää irti, sitten siltä puolen hammastanko sisään niin pultti mahtuu tulemaan ulos helposti.

Pyöränkulmien säätö ois vielä. Saattais keretä tälle kaudelle tekemään... Mistähän kandeis hommata se camber/caster säätötyökalu?


Tuossa kuvat vasemmanpuolen vanhasta tukivarresta, oikeanpuoleinen samassa kunnossa. Että jos jotakuta kiinnostaa taikoa näistä uudet niin laittaa vaikka viestiä, jonkunnäköstä korvausta vastaan voisin luopua. Luulen että nuo pölyttyy melko kauan varastossa ennen kuin itse alan niitä hieromaan...



"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 438
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4 gen etu alatukivarret
« Vastaus #6 : 03.11.2018 - klo:23:45 »
En hoksannut mainita kun ei muistanut... luultavasti olis :-[
Edellisestä puslanvaihdosta kun on pari vuotta aikaa.
...
Ei siinä mitään... Lähinnä itsensä tuntee hölmöksi kun ei auton alla tajua että "näitä esteitä ehkä voi myös siirtää". Tosiaan proggiksen jälkeen välähti vasta tämä.  :)
"If it ain't broke, don't fix it"