Kirjoittaja Aihe: Auton säilyttäminen talvella autotrailerissa/merikontissa tms.  (Luettu 6665 kertaa)

Paikalla aric-z

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 110
  • Sukupuoli: Mies
Kai se koppi tuollainkin lämpenee vai pysyykö se lämpö auton sisällä?

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5361
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Sisätilan lämmitin autoon, ohjaus kellolla.

Ei se ongelma tuntunut auton sisällä olevan vaan ulkopuolella kun trailerin kattoon jonkin verran kosteus tiivistyy ja sieltä sitten tippasee auton päälle. Haluan että se koko koppi pysyy kuivana  :)
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Paikalla aric-z

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 110
  • Sukupuoli: Mies
Sisätilan lämmitin autoon, ohjaus kellolla.

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5361
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
..... Ai niin ne oli ostettu biltemasta.  ;D

 :'( :'( :'( :'( Niin hyvä teksti ku muuten oliki niin piti tämäkin vielä nähä viimesenä lauseena, sitä on taas Bilteman kanssa vaan huorattu Puuilon selän takana, en tykkää.....  :o ;D ;)

Niin, se vois olla ihan sama kun laittas vaan sen 200W pakkasvahdin tai sitten 2kpl niitä, omat molempiin päihin vaunua niin vois lämpötilakin olla tasaisempi trailerin sisällä. Esim Motonetistähän noita saa: https://www.motonet.fi/fi/tuote/383147/Pakkasvahti-200-W

Tuossahan on vissiin vaan lämpövastus ilman mitään puhaltimia, uskaltaakohan tuommosta pitää 24/7 päällä monta kuukautta putkeen ilman ettei tarvi pelätä että syttyy tuleen  :o

Ja jos tuollaista vaikka 400W vastustakin pitää päällä ympäri vuorokauden niin ei kai se nyt tee sähkön hinnassakaan kuin noin 400€ vuodessa, ja jos nyt kyse esim 6kk käytöstä niin hintahan olisi 200€/6kk, ei mielestäni mikään kulu jos sillä pystyy varmentaa kosteusvapaan säilytyspaikan.
« Viimeksi muokattu: 05.11.2018 - klo:10:03 kirjoittanut BlackZ »
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4710
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Minähän päädyin ostamaan siis sen kopillisen autotrailerin kesällä (jatkoa "Helppo ja halpa autotalli" topikille) että yhen auton säilyttää siinä. On siis 2013 vuoden 5500 Eurowagon missä katolla ilmanvaihtokanava, trailerin takalaidan alaosasta taas pääsee korvausilmaa vaunuun. Oon viikottain seurannut miten auto siellä säilyy, Chargeri siellä nyt möllötellyt. Traileri pysy 100% kuivana näihin viikkoihin asti vaikka kuin sato vettä, mutta nyt kun jatkuvasti jumpannu plussan ja miinuksen puolella niin eilen huomasin että oli kerännyt kosteutta trailerin kattoon ja sieltä jonku pisaran pudotellu autonkin päälle.

Luulisin että se ite pakkanen tai plussa ei ole se ongelma, mutta tuo että vaihtelee ees taas tekenee tuon ongelman. Miten tää olisi paras nyt viilata paremmaksi?

Laitanko esim. 400W pakkasvahdin tuonne vaunuun, sehän pitää sitten plussan puolella tuon kopin koko ajan. Vai oliko se niin että se riittäs että vaunussa olisi aina pari astetta lämpimämpää kuin ulkona että estää kosteuden tiivistymisen, onko niitä semmosia lämmittimiä mitkä osaa automaattisesti pitää trailerin sisäilman 2 astetta esim lämpimämpänä kuin ulkona? Vai riittäiskö se jos laittaa traileriin jonku kosteudenkerääjän? Teillä osallahan oli kokemusta auton säilyttämisestä merikonteissa ja trailereissa, laittakaahan ajatuksia ja kokemuksia tulemaan  :)
Tuosta oli Oulun yliopisto tehnyt tutkimuksen, tosin se koski pieniä kylmillään olevia kesämökkejä, mutta ihan sama tilanne. Lämpötilan vaihtelut pumppaa kosteutta sisälle. Tutkimuksessa havaittiin että mökin lämpötila ei tarvitse olla plussan puolella vaan riittää että se on 2-3 astetta lämpimämpi kuin ulkoilma jolloin termodynamiikan lakien mukaan kosteus siirtyy sisältä ulos.  Siis jos ilmanvaihto toimii. Samoin havaittiin että 40 m2 mökissä riittää tuon lämpötilaeron saavuttamiseksi 400 W:n pakkasvahti. Tuo sun trailerin tilavuus on niin paljon pienempi, että vaikka se eristämätön onkin, niin 400 W pitäis riittää reilusti. Laita lisäksi auton sisälle sellainen kosteuden poisto pussi. Mulla on niitä ponun sisällä kaks ja ikkunat pysyy kirkkaana. Ai niin ne oli ostettu biltemasta.  ;D
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 488
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Olen useamman talven etelä-Suomessa säilyttänyt kylmässä (tuulettuvassa) katoksessa ja kosteudensyöjä auton sisällä. En ole mitään ongelmia havainnut joten sama meno jatkuu.
Tuohan on suunnileen sama tilanne kuin tuulettuvassa trailerissa.
Jatkuva pakkanenhan ois hyvä säilytyksessä mutta pahin jos keli huopaa plussan ja miinuksen väliä.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2945
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Joo se on selvä ettei 400W tuota plussan puolella pitäisi, mutta luulisi pitävän jonku asteen lämpimämpänä ku ulkoilma? Ja eikö se riitä siihen ettei kerrytä kosteutta?

Hain pari kappaletta noita kosteuden syöjiä tuonne, yks tollanen tarkoitettu 20 neliölle joten katsotaan mitä nuo 2 tekee noin 12 neliön kopissa.
Kyllä se 400W pakkasillakin hieman lämpötilaa nostaa mutta silloin ei termostaatti enää mitään tee eli kulutus on jatkuvasti 9,6kWh/vrk, 3kk=n. 1000kWh...
Alkaa jo näkymään sähkölaskussa...


Kosteudenpoistajissa on se huono puoli että imevät itsensä täyteen ja lakkaavat toimimasta. Jos näillä keleillä ilma vaihtuu niin voivat täyttyä melko pian.
Eli tilan pitäisi olla suljettu tai tosi pienellä ilmanvaihdolla.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 9579
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
sama ominaisuus kun pakun tvrtilassa,jos on katto pellillä ja verhoilematta
plussalla pisarat katossa ja pakkasella pisarat jäässä ja sitten taas plussalla sataa

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5361
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Joo se on selvä ettei 400W tuota plussan puolella pitäisi, mutta luulisi pitävän jonku asteen lämpimämpänä ku ulkoilma? Ja eikö se riitä siihen ettei kerrytä kosteutta?

Hain pari kappaletta noita kosteuden syöjiä tuonne, yks tollanen tarkoitettu 20 neliölle joten katsotaan mitä nuo 2 tekee noin 12 neliön kopissa.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2945
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Ei ole kokemusta mutta jos kärry on eristämätön niin ei 400W riitä pitämään plussan puolella talvella. Varsinkaan tuuletettuna.
Eristäminen olis yks vaihtoehto tai sitten sellainen pinta johon ei vesi niin kondensoidu. Vois kuvitella että esim. styroksilla hoituisi molemmat...


Jos tilassa on tuuletus niin kosteutta et saa pienemmäksi kun ulkoilma mutta lämpötila toki vaikuttaa suoraan kastepisteeseen ja suhteelliseen kosteus %-iin.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5361
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Auton säilyttäminen talvella autotrailerissa/merikontissa tms.
« Vastaus #1 : 04.11.2018 - klo:11:51 »
Minähän päädyin ostamaan siis sen kopillisen autotrailerin kesällä (jatkoa "Helppo ja halpa autotalli" topikille) että yhen auton säilyttää siinä. On siis 2013 vuoden 5500 Eurowagon missä katolla ilmanvaihtokanava, trailerin takalaidan alaosasta taas pääsee korvausilmaa vaunuun. Oon viikottain seurannut miten auto siellä säilyy, Chargeri siellä nyt möllötellyt. Traileri pysy 100% kuivana näihin viikkoihin asti vaikka kuin sato vettä, mutta nyt kun jatkuvasti jumpannu plussan ja miinuksen puolella niin eilen huomasin että oli kerännyt kosteutta trailerin kattoon ja sieltä jonku pisaran pudotellu autonkin päälle.

Luulisin että se ite pakkanen tai plussa ei ole se ongelma, mutta tuo että vaihtelee ees taas tekenee tuon ongelman. Miten tää olisi paras nyt viilata paremmaksi?

Laitanko esim. 400W pakkasvahdin tuonne vaunuun, sehän pitää sitten plussan puolella tuon kopin koko ajan. Vai oliko se niin että se riittäs että vaunussa olisi aina pari astetta lämpimämpää kuin ulkona että estää kosteuden tiivistymisen, onko niitä semmosia lämmittimiä mitkä osaa automaattisesti pitää trailerin sisäilman 2 astetta esim lämpimämpänä kuin ulkona? Vai riittäiskö se jos laittaa traileriin jonku kosteudenkerääjän? Teillä osallahan oli kokemusta auton säilyttämisestä merikonteissa ja trailereissa, laittakaahan ajatuksia ja kokemuksia tulemaan  :)
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006