Kirjoittaja Aihe: Auton säilyttäminen talvella autotrailerissa/merikontissa tms.  (Luettu 10596 kertaa)

Poissa markoyt

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 268
  • Sukupuoli: Mies
No nyt on eka puolikas säilytyskaudesta melkeen takana niin pientä päivitystä miten on Chargerin säilytys Eurowagon 5500 autotrailerissa onnistunut.

Syksyllä oli ongelmia kun alko jumppaamaan keliä plussan ja miinuksen välillä jatkuvasti, tuolloin huomasin että trailerin kattoon ja seiniin alko kosteutta kertymään. Lisäsin sillon traileriin 2kpl semmosia kosteudensyöjiä mitkä oli tarkotettu noin 20 neliön tilaan ( https://www.motonet.fi/fi/tuote/605313/Kosteudenpoistaja ) ja laitoin trailerin takaosaan myös 2kW rakennuspuhaltimen puhallussuunnan osoittamaan trailerin etuosaa kohti missä etuosassa on myös ilmanvaihtokanava katossa. Alkuhoitona käytin tuota rakennuspuhallinta poistamaan suurimman osan kosteudesta, noin puolella teholla se puhalsi 12h trailerissa ja kaikki näkyvä kosteus häipyi. Puhallin oli siis päällä vain yhtenä päivänä.

Tuon jälkeen itse asiassa en ole kuin kerran nähnyt uudemman kerran kosteutta hieman kertyneen trailerin kattoon ja jos oon huomannu tuota ilmiötä niin oon päivän antanu tuon puhaltimen koppia kuivaa. Nyt kun on ollut pääasiassa pakkasen puolella niin traileriin ei oo kertyny kosteutta ollenkaan, oon noin kerran 3 vkon jaksossa silti pitänyt tuota puhallinta päivän päällä että jos ei muuta niin ilma vaihtuu ainaki vähä reilummin ja ilmanvaihtorööri aukeaa katolta.

Tuo ilmanvaihtorööri katolla menee helposti lumen hautaamaksi, tehty näemmä niin ettei se pääse vettä tiputtaa trailerin sisään mutta ilmanvaihto kaiketi häiriintyy jos se on lumen peittämä. Tuolle pitäs jotaki keksiä, tehdä semmonen "tunneli" sille ja johtaa se kanava trailerin sivulla niin että ilmanvaihtokanava kääntyy trailerin sivulla sitten alaspäin niin pysys tuo kanava huoltamatta auki koko ajan.

Mutta kaikenkaikkiaan ihan hyvin näyttäs näinkin auto säilyvän, mitään hajuja tai homeita ei ole traileriin ilmestynyt, vaan varsin raikas tuoksu on trailerissa ollu koko ajan kelistä riippumatta, eli ei ole ummehtunut ilma.

Se mikä tässä miinuksena niin vaatiihan tuo viikottaista seurantaa että mitä sinne trailerin sisälle kuuluu, ainakin vielä kun ei ole tämän pidempää kokemusta asiasta. Ja trailerin katolta pitää lumet pudottaa säännöllisesti, ei mahda kovin suurta lumikuormaa kestää nuo kattorakenteet kun on kaiketi nuo kaikki paneelit noin 25mm paksua elementtiä missä lasikuidut pintoina ja uretaani välissä. Lumenpudotusta tiheämmin joutuu huolehtii siitä että tuo katolla oleva ilmanvaihtokanava pysyy auki.

Lumet pudotin trailerin katolta eilen ensikertaa isommissa määrin. Mietin millä se helpoiten onnistuisi ja hain Puuilosta eilen tällaisen Fiskarsin lumentyöntimen mikä osottautui aivan loistokamppeeksi tähän hommaan: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10057615
Tuolla oli tikkailta työskennellessä hyvin nopea ja helppo työntää lumet alas trailerin katolta, lunta oli noin 20cm kertynyt katolle niin olisiko 5min mennyt kun kaikki lumet oli työnnetty katolta, tuossa oli varsikin juuri riittävän pitkä että sai aina kertalykkäyksellä yhdeltä puolen traileria työnnettyä koko leveydeltä lumet alas toiselle puolen.

Pitää nyt katsoa miten tää sujuu ajokauteen asti. Kyllähän se jos raskis sen autotalliosakkeen ostaa (1500€ / neliö  >:( ) tai jonku vastaavan niin helpoin olisi. Toisaalta mulla on tuossa pihassa semmonen vajaan 18 neliön kylmä varasto mitä aloin muuttamaan jo autotalliksi kesällä. Enää ei tarvis ku päätyseinä puhkasta ja ajoramppi tehä niin sais tuon toisen auton sinnekin, Bandit mahtusi juuri sinne, Chargeri ei ihan pituuden puolesta menis. Pitää nyt kattoa. Tuo traileri nyt pysyy puhtaampana kyllä ku mitä tuo varasto pysys, kattorakenteiden vuoksi tuommoseen kylmään varastoon pääsee pölyä taas enempi jne., mutta se taas ei vaatis muuten niin paljon huolenpitoa ku tuulettuu kyllä hyvin ja lumiakaan ei tarvi pudotella. Ja jotaki pientä mahtus jopa värkkäilee siellä tarvittaessa. Trailerissa auto taas näyttäs pysyvän kuin vasta pestynä koko ajan ja tihulaiset ei pääse autoa nakertelemaan.

Pitänee punnita eri vaihtoehtoja kuhan tästä eka talvesta selvitään  :)
Hyvin onnistuu säilytys ----> ensi kaudella lisää kalustoa :)
Trans Am -79 Solar gold.6.6 litre,t-top,ws6 special performance package,4-wheel disc.
Trans Am-79  Starlight Black 6.6 T/A

Poissa Mika

  • Huoltaja
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 5523
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Mitä tulee lumen pudottamiseen trailerin katolta, niin sama homma se on itselläkin pakettiauton katon, kuomukärryn ja kasvihuoneen kanssa.  Siihen on kummasti jo tottunut  ;D

Mitä tulee vajaan, niin kyllähän siellä tuuletus toimii ja vastaavasti auto herkemmin pölyttyy ja mahdollisesti pienet eläimet, kuten hiirulaiset etc. voi majailla.

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5947
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
No nyt on eka puolikas säilytyskaudesta melkeen takana niin pientä päivitystä miten on Chargerin säilytys Eurowagon 5500 autotrailerissa onnistunut.

Syksyllä oli ongelmia kun alko jumppaamaan keliä plussan ja miinuksen välillä jatkuvasti, tuolloin huomasin että trailerin kattoon ja seiniin alko kosteutta kertymään. Lisäsin sillon traileriin 2kpl semmosia kosteudensyöjiä mitkä oli tarkotettu noin 20 neliön tilaan ( https://www.motonet.fi/fi/tuote/605313/Kosteudenpoistaja ) ja laitoin trailerin takaosaan myös 2kW rakennuspuhaltimen puhallussuunnan osoittamaan trailerin etuosaa kohti missä etuosassa on myös ilmanvaihtokanava katossa. Alkuhoitona käytin tuota rakennuspuhallinta poistamaan suurimman osan kosteudesta, noin puolella teholla se puhalsi 12h trailerissa ja kaikki näkyvä kosteus häipyi. Puhallin oli siis päällä vain yhtenä päivänä.

Tuon jälkeen itse asiassa en ole kuin kerran nähnyt uudemman kerran kosteutta hieman kertyneen trailerin kattoon ja jos oon huomannu tuota ilmiötä niin oon päivän antanu tuon puhaltimen koppia kuivaa. Nyt kun on ollut pääasiassa pakkasen puolella niin traileriin ei oo kertyny kosteutta ollenkaan, oon noin kerran 3 vkon jaksossa silti pitänyt tuota puhallinta päivän päällä että jos ei muuta niin ilma vaihtuu ainaki vähä reilummin ja ilmanvaihtorööri aukeaa katolta.

Tuo ilmanvaihtorööri katolla menee helposti lumen hautaamaksi, tehty näemmä niin ettei se pääse vettä tiputtaa trailerin sisään mutta ilmanvaihto kaiketi häiriintyy jos se on lumen peittämä. Tuolle pitäs jotaki keksiä, tehdä semmonen "tunneli" sille ja johtaa se kanava trailerin sivulla niin että ilmanvaihtokanava kääntyy trailerin sivulla sitten alaspäin niin pysys tuo kanava huoltamatta auki koko ajan.

Mutta kaikenkaikkiaan ihan hyvin näyttäs näinkin auto säilyvän, mitään hajuja tai homeita ei ole traileriin ilmestynyt, vaan varsin raikas tuoksu on trailerissa ollu koko ajan kelistä riippumatta, eli ei ole ummehtunut ilma.

Se mikä tässä miinuksena niin vaatiihan tuo viikottaista seurantaa että mitä sinne trailerin sisälle kuuluu, ainakin vielä kun ei ole tämän pidempää kokemusta asiasta. Ja trailerin katolta pitää lumet pudottaa säännöllisesti, ei mahda kovin suurta lumikuormaa kestää nuo kattorakenteet kun on kaiketi nuo kaikki paneelit noin 25mm paksua elementtiä missä lasikuidut pintoina ja uretaani välissä. Lumenpudotusta tiheämmin joutuu huolehtii siitä että tuo katolla oleva ilmanvaihtokanava pysyy auki.

Lumet pudotin trailerin katolta eilen ensikertaa isommissa määrin. Mietin millä se helpoiten onnistuisi ja hain Puuilosta eilen tällaisen Fiskarsin lumentyöntimen mikä osottautui aivan loistokamppeeksi tähän hommaan: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10057615
Tuolla oli tikkailta työskennellessä hyvin nopea ja helppo työntää lumet alas trailerin katolta, lunta oli noin 20cm kertynyt katolle niin olisiko 5min mennyt kun kaikki lumet oli työnnetty katolta, tuossa oli varsikin juuri riittävän pitkä että sai aina kertalykkäyksellä yhdeltä puolen traileria työnnettyä koko leveydeltä lumet alas toiselle puolen.

Pitää nyt katsoa miten tää sujuu ajokauteen asti. Kyllähän se jos raskis sen autotalliosakkeen ostaa (1500€ / neliö  >:( ) tai jonku vastaavan niin helpoin olisi. Toisaalta mulla on tuossa pihassa semmonen vajaan 18 neliön kylmä varasto mitä aloin muuttamaan jo autotalliksi kesällä. Enää ei tarvis ku päätyseinä puhkasta ja ajoramppi tehä niin sais tuon toisen auton sinnekin, Bandit mahtusi juuri sinne, Chargeri ei ihan pituuden puolesta menis. Pitää nyt kattoa. Tuo traileri nyt pysyy puhtaampana kyllä ku mitä tuo varasto pysys, kattorakenteiden vuoksi tuommoseen kylmään varastoon pääsee pölyä taas enempi jne., mutta se taas ei vaatis muuten niin paljon huolenpitoa ku tuulettuu kyllä hyvin ja lumiakaan ei tarvi pudotella. Ja jotaki pientä mahtus jopa värkkäilee siellä tarvittaessa. Trailerissa auto taas näyttäs pysyvän kuin vasta pestynä koko ajan ja tihulaiset ei pääse autoa nakertelemaan.

Pitänee punnita eri vaihtoehtoja kuhan tästä eka talvesta selvitään  :)
« Viimeksi muokattu: 30.12.2018 - klo:14:23 kirjoittanut BlackZ »
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10066
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Ihan vaan sen takia ettei lika pinty kiinni tuohon trailerin pintaan, pysyy parempana eikä tarvi keväällä heti ryhtyä jynssäämään puhtaaksi.

joo,noihinkin iskee ikivihreä,naava ja sammal yllättävän nopeasti

Poissa cam95

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
m/

Miksi nuo peitteet trailerin päällä?

Ihan vaan sen takia ettei lika pinty kiinni tuohon trailerin pintaan, pysyy parempana eikä tarvi keväällä heti ryhtyä jynssäämään puhtaaksi.
95 Camaro Z28 + T56 sebring silver
94 Trans Am GT + T56 black
88 Sportside 350 TBi + aut. sunset orange
87 Roadsport V8 Camaro LS3 + Tremec TKO600 medium quasar blue
84 Roadsport V8 Camaro "projekti"

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5947
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Minulla eri autoja ollut talven samantyyppisessä umpitrailerissa nyt varmaan 8 vuotta, ensimmäisenä talvena ei ollut autoa trailerissa sisällä. Camaroa ja TA:ta siellä pitäessäni auton sisällä oli yksi kosteudenpoistaja vadissa. Viime talven oli sisällä tuo sininen kilpacamaro ilman kosteudenpoistajaa kun ei siinä ole pahemmin mitään sisustaa penkkiä lukuun ottamatta. Eipä nuo ole pilalle menneet eikä mitään näkyvää vauriota ole tullut. Alumiiniosissakin vähemmän (ei ollenkaan) hapettumaa kuin tuollaisessa vanhassa elosuojassa jossa osa autoista majailee.
Trailerin päällä on lisänä isot muovipeitteet jotka ulottuvat trailerin helmaan asti edessä ja sivuilla. Takaa jätän avoimemmaksi ilman peitettä niin pääsee hiukan tuulettumaan.

 m/

Miksi nuo peitteet trailerin päällä?
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa cam95

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 797
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Minulla eri autoja ollut talven samantyyppisessä umpitrailerissa nyt varmaan 8 vuotta, ensimmäisenä talvena ei ollut autoa trailerissa sisällä. Camaroa ja TA:ta siellä pitäessäni auton sisällä oli yksi kosteudenpoistaja vadissa. Viime talven oli sisällä tuo sininen kilpacamaro ilman kosteudenpoistajaa kun ei siinä ole pahemmin mitään sisustaa penkkiä lukuun ottamatta. Eipä nuo ole pilalle menneet eikä mitään näkyvää vauriota ole tullut. Alumiiniosissakin vähemmän (ei ollenkaan) hapettumaa kuin tuollaisessa vanhassa elosuojassa jossa osa autoista majailee.
Trailerin päällä on lisänä isot muovipeitteet jotka ulottuvat trailerin helmaan asti edessä ja sivuilla. Takaa jätän avoimemmaksi ilman peitettä niin pääsee hiukan tuulettumaan.   
95 Camaro Z28 + T56 sebring silver
94 Trans Am GT + T56 black
88 Sportside 350 TBi + aut. sunset orange
87 Roadsport V8 Camaro LS3 + Tremec TKO600 medium quasar blue
84 Roadsport V8 Camaro "projekti"

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5947
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Kovin aurinkoiselta tuolla ulkona vaikuttaakin 8)

Joo tuskin montaa pyörähystä ottas vuorokaudessa tuo lämmitin  ;D
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Soppa

  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3502
  • Sukupuoli: Mies
  • Nils Aslak Stoichiopää Oulusta päivää
Kovin aurinkoiselta tuolla ulkona vaikuttaakin 8)
Chevrolet Camaro IROC-Z 6.3 '88

Poissa Mika

  • Huoltaja
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 5523
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu

Poissa accident

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 578
  • Sukupuoli: Mies
"The world is full of Kings and Queens
Who blind your eyes and steal your dreams
It's Heaven and Hell"

Poissa Mika

  • Huoltaja
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 5523
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
sama ominaisuus kun pakun tvrtilassa,jos on katto pellillä ja verhoilematta
plussalla pisarat katossa ja pakkasella pisarat jäässä ja sitten taas plussalla sataa
Ja sama homma kuomu peräkärryssä eli kosteutta kerää kuomun sisäosaan nuo kelivaihtelut.

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5947
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Kai se koppi tuollainkin lämpenee vai pysyykö se lämpö auton sisällä?

Lämpenis toki jonkin verran ja ehkä juuri riittävästikin, mutta sisätilapuhallin auton sisätilassa ajastettuna puhaltamassa on ajatuksena kyllä paljon epämiellyttävämpi kuin tuollaiset vastukset vaan kopin seinille ruuvattuna  :)
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa aric-z

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 177
  • Sukupuoli: Mies
Kai se koppi tuollainkin lämpenee vai pysyykö se lämpö auton sisällä?

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5947
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Sisätilan lämmitin autoon, ohjaus kellolla.

Ei se ongelma tuntunut auton sisällä olevan vaan ulkopuolella kun trailerin kattoon jonkin verran kosteus tiivistyy ja sieltä sitten tippasee auton päälle. Haluan että se koko koppi pysyy kuivana  :)
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006