Kirjoittaja Aihe: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...  (Luettu 3058 kertaa)

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 469
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #25 : 04.01.2019 - klo:22:39 »
Tämähän oli mielenkiintoinen tieto.
Toivottavasti pelittää.
 m/
Nyt toimii ja pitää m/
Löysin eilen illalla tämmösen videon:
https://www.youtube.com/watch?v=k9FVCMFTXpA
Tuo on todella helppo tapa säätää. Ei tarvitse edes satulaa käyttää irti ;)

Nyt sitten viikonloppuna armotonta koeajoa ja jos kaikki pelittää, niin maanantaina konttorille :o

EDIT: Kiitos kuitenkin vielä kaikille neuvoa antaneille. Nyt on taas astetta helpompaa elää, kun tietää, miten nuo satulat toimii :)
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #24 : 04.01.2019 - klo:15:16 »
Nyt toimii ja pitää m/
Löysin eilen illalla tämmösen videon:
https://www.youtube.com/watch?v=k9FVCMFTXpA
Tuo on todella helppo tapa säätää. Ei tarvitse edes satulaa käyttää irti ;)

Nyt sitten viikonloppuna armotonta koeajoa ja jos kaikki pelittää, niin maanantaina konttorille :o

EDIT: Kiitos kuitenkin vielä kaikille neuvoa antaneille. Nyt on taas astetta helpompaa elää, kun tietää, miten nuo satulat toimii :)
« Viimeksi muokattu: 04.01.2019 - klo:15:18 kirjoittanut Samo »
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4666
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #23 : 04.01.2019 - klo:13:27 »
Tuskin jos aiemmin toiminu?
Toimiihan se hetken, ennenkuin säätää ittensä pois alueelta.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #22 : 03.01.2019 - klo:14:15 »
Kaikki vaikuttaa äkkiseltään ehjältä, mutta säädöt on vaan pahasti pielessä. Aloin tässä vielä järjen kanssa uudelleen miettimään, että mitä mää oikein eilen tein, kun se käsijarru meni vaan huonompaan suuntaan, niin kyllä se siltä vaikuttaa, että pyörittelin sitä säätöä vaan väärään suuntaan *clap*
Noo viikonloppuna pääsen taas kokeilemaan, jos se auttais, jos pyörittelen sitä mäntää toiseen suuntaan. Se pitää vaan saada se säätö silleen kohdalleen, että se "ruuvin" kanta osuu kohdalleen ja sen vivun saa kiinnitettyä paikoilleen ilman suurempia murheita. Nythän se ei passaa alkuunkaan paikoilleen ilman ylimääräistä kikkailua m-
Ja sehän ei sitten toimi oikein, kun säätö ei ole lähellekään oikein. Siinä videollahan tuo hyvin selostettiin, että miten se säätö tehdään, että sen vivun saa oikeaan asentoon, mutta mulla tais mennä vaan suunnat sekaisin :W
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5238
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #21 : 03.01.2019 - klo:11:22 »
Eihän sinne kuskinpuolell ole joku vaihtanut vänkärin puolen satulaa?

Tuskin jos aiemmin toiminu?
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4666
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #20 : 02.01.2019 - klo:22:30 »
Eihän sinne kuskinpuolell ole joku vaihtanut vänkärin puolen satulaa?
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5238
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #19 : 02.01.2019 - klo:19:25 »

Ymmärrän kyllä, miten tuo säätö toimii ja mitä se tekee, mutta kun yritän itse säätää, niin se säätö ei tunnukaan tekevän sitä, mitä sen pitäis tehdä ???


Niin, arvaa onko tuttu tunne  ;D Nauti nyt täysin rinnoin, sulla on vasta vuoden päästä tuo seuraavan kerran edessä...  ;)

Mitä niihin vaijereihin tulee, niin ne on liian tiukalla jos ovat satulasta vähänkään vedätyksellä ne keinut, kuten sanottu että niiden pitää päästä palautumaan täysin alkuasentoon. Ja TIEDÄN että jos satulassa on jotaki hämminkiä niin silleen säätämällä sitä pitoa ei sitte välttämättä löydykään siihen rikkinäiseen satulaan senkään vertaa kun perseilleen säätämällä. Itellä oli joku vika siinä vänkärin satulassa, se ei suostunu omin avuin ihan täysin palauttamaankaan ja en saanu sitä pelittää kuin niin että säädin palat mahollisimman iholle ja sitte vaijerit reilusti ylikireälle niin että sain riittävät pidot, palauttanuthan se ei sitten enää kumpaakaan puolta lähtöasentoihin kun vaijerit oli liian kireällä ja teoreettinenkin mahdollisuus automaattisäädön toiminnasta oli siis näinollen menetetty, mutta vuosittaisella nautintojumpalla ne sai aina sentään leimalle menemään  ;D :-X
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #18 : 02.01.2019 - klo:18:06 »
Se lärpäke irti satulasta mihin vaijeri tulee ja siitä natsasta pyörittää männän kiinni palaan,sitten lärpäke ja vaijeri takaisin paikoilleen.Toisessa satulassa vai oliko kummassakin vääränkätinen kierre,se hieman hämää hommassa.Onko oikean pituiset vaijerit,mulle myytiin joskus sama vaijeri kummallekkin puolelle ja eihän se niillä toiminut,toinen vaijeri on lyhyempi.Viimeksi kun katsastin noilla satuloilla eivät edes kokeilleet käsijarrua,tuumas katsuri vaan että ei se näissä toimi ikinä.Kyllä sen saa pitämään mutta vaatii joka kerta katsastukseen pientä jumppaa.Niin ja rasvaa sinne koukkuihin kardaanitunneliin joiden kautta vaijerit kulkee,voi jumittaa sieltäkin.

Okei...
Vaijereiden pitäis kyllä olla oikeat. Samanlaiset ne on kuin edellisetkin, mutta vähän notkeammat ja vähemmän rispaantuneet m/
Joo apukuskin puolelle tulee se lyhyempi vaijeri...
Rasvaa koukkuihin hmm... No pitääpä laittaa ihan vaikka varmuudeksi :)
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa mopo-ukko

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 126
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #17 : 02.01.2019 - klo:17:41 »
Se lärpäke irti satulasta mihin vaijeri tulee ja siitä natsasta pyörittää männän kiinni palaan,sitten lärpäke ja vaijeri takaisin paikoilleen.Toisessa satulassa vai oliko kummassakin vääränkätinen kierre,se hieman hämää hommassa.Onko oikean pituiset vaijerit,mulle myytiin joskus sama vaijeri kummallekkin puolelle ja eihän se niillä toiminut,toinen vaijeri on lyhyempi.Viimeksi kun katsastin noilla satuloilla eivät edes kokeilleet käsijarrua,tuumas katsuri vaan että ei se näissä toimi ikinä.Kyllä sen saa pitämään mutta vaatii joka kerta katsastukseen pientä jumppaa.Niin ja rasvaa sinne koukkuihin kardaanitunneliin joiden kautta vaijerit kulkee,voi jumittaa sieltäkin.
« Viimeksi muokattu: 02.01.2019 - klo:17:45 kirjoittanut mopo-ukko »
Z28-96/STS-99/FXSTI-06

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #16 : 02.01.2019 - klo:17:05 »
Hitto en tiiä. Oon jo moneen kertaan yrittänyt säätää tuota, mutta mikään ei muutu. Ei ainakaan parempaan päin.
Mitään ei tunnu olevan rikki, että tuo satula vaikuttaa äkkiseltään ehjältä, mutta kun mää en vaan saa säädettyä sitä vipua tai oikeastaan sitä "ruuvia" oikeaan asentoon. Sitä tyhjää liikettä tulee lähes pakostakin, joten hmm... jokohan tässä pitää kohta ottaa ne kuuluisat "kikka kolmoset" käyttöön ::)

No tältä päivältä on jo pakko luovuttaa, että tutkin tuota joku toinen päivä lisää. Pitää vähän miettiä tuota säätöä vielä...

EDIT: Tämän päivän lopputulos oli se, että nyt käsijarru ei ota kuskin puolelta sitä vähääkään, mitä se aikasemmin otti. Kyllä se säätäminen vaikutti käsijarrun toimintaan, mutta sillä ei toivotulla tavalla *clap*
Mää en selvästikään ole nyt ymmärtänyt tuota oikein ???
« Viimeksi muokattu: 02.01.2019 - klo:17:41 kirjoittanut Samo »
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #15 : 02.01.2019 - klo:15:55 »
Ota sitte huomioon että noissa on kahdenlaista ongelmaa. Toinen on se että lopettaa vaan toimimasta se automaattisäätö syystä tai toisesta. Mutta toinen on se, että vaijerit voi olla liian tiukalla mikä johtaa taas siihen että automaattisäätö lakkaa pelaamasta. Eli sen vivun kuuluu palautua aina ihan sinne lähtöasentoon kun kässäri löysätty, jos automaattisäätö toimii niin se toimii vain sillon kun se liike siinä satulan vivussa on niin että palautuu ihan sinne alkuasentoon asti.

Käsijarrun vaijeri pitää säätää niin että on tiukalla, mutta ei niin tiukalla että vetää vipua jo lähtökohtasesti.

No kokeilin säätää, mutta kässäristä tuli entistäkin huonompi. Ei vissiin oikein nuo mun säätöyritykset onnistunut ;D
...ja vipu tulee edelleen täysin väärään asentoon. Nyt jopa entistäkin huonompaan asentoon, joten taisin säätää tuota väärään suuntaan tai jotain :o
Nyt on siis entistäkin enemmän vapaaliikettä mekanismissa, joten kässäri ei pidä senkään vertaan kuin ennen säätöä.
Mulla meni muutenkin vähän tuo säätö sekaisin, kun aloin säätämään ja mäntä tuli sen verran ulospäin, ettei levy mahtunut enää palojen väliin. Jouduin sitä sitten puristamaan takaisin sisäänpäin ja sehän tarkoittaa sitä, että jouduin pyörittelemään sitä "ruuvia" ja säädöt meni täysin uusiksi  *clap*
Ymmärrän kyllä, miten tuo säätö toimii ja mitä se tekee, mutta kun yritän itse säätää, niin se säätö ei tunnukaan tekevän sitä, mitä sen pitäis tehdä ???

Just olin kirjoittamassa mitä BlackZ ehti ensin...


Eli moni tekee tuon virheen (esim. leimalle) että kiristetään vaan vaijeria jolloin automaattisäätö lakkaa toimimasta.
Sitten kun on vuoden ollut toimimatta niin seuraavalle leimalle ei enää auta säätökään.


Tämä pätee kaikkiin jarruihin missä on mekaaninen (räikkä tms.) automaattisäätö eli rummut, levy-käsijarrut jne.


Vaijerien säätö on vain sitä varten että vaijereista saa "löysän" pois.

Ei mulla omasta mielestäni ole vaijerit liian tiukalla. Just vaihdoin vaijerit ja otin niistä sen verran vaan löysiä pois, ettei kahva nouse aivan pystöön  m/
Se ei vaan se vipu tule sinne satulaan oikein niin kuin sen pitäis.
Homma menee näin: Kun vipu on irti, niin se ruuvi pitää "kiristää" siihen asentoon, että kun sitä vähän vielä kääntää, niin käsijarru kiristyy. No mulla se vipu ei passaa silloin paikoilleen, joten joudun "löysäämään" sitä ruuvia niin paljon, että vipu passaa paikoilleen. Nyt vaan se löysääminen aiheuttaa sen, että sitä vipua pitää kääntää enemmän, että käsijarru menee päälle. Tahtoo vaan kahvasta loppua liikevarat, ennen kuin se käsijarru kiristyy ja apukuskin puolella jarru on ollut jo pitkään täysin lukossa.
Pitäis vaan saada tuo "ruuvi" säädettyä oikeaan asentoon, että se vipu passaa sitten oikein paikoilleen ja tuota tyhjää liikerataa ei jää niin paljoa.
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2910
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #14 : 02.01.2019 - klo:15:37 »
Just olin kirjoittamassa mitä BlackZ ehti ensin...

Eli moni tekee tuon virheen (esim. leimalle) että kiristetään vaan vaijeria jolloin automaattisäätö lakkaa toimimasta.
Sitten kun on vuoden ollut toimimatta niin seuraavalle leimalle ei enää auta säätökään.

Tämä pätee kaikkiin jarruihin missä on mekaaninen (räikkä tms.) automaattisäätö eli rummut, levy-käsijarrut jne.

Vaijerien säätö on vain sitä varten että itse vaijereista saa löysän pois.

Lisäksi näissä missä on käsijarrussa automaattisäätö niin käsijarrua pitää myös käyttää sitä mukaa kun palat kuluu jotta säätö pysyy mukana.
Varsinkin (automaattilootalla) levyissä käy niin että jalkajarru toimii kyllä mutta käkkärimekanismi onkin sitten sentin päässä...
« Viimeksi muokattu: 02.01.2019 - klo:15:50 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5238
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #13 : 02.01.2019 - klo:15:27 »
Aivan... :o
Noniin just parhaillaan oon puuhastelemassa tuon satulan kanssa. No ensinnäkin tuli varmistettua se, että se vipu tosiaan on aivan väärässä asennossa. Toisin sanoen sitä "ruuvia", jota se vipu kääntää, niin sitä joutuu jo alkujaankin kääntämään löysemmälle, jotta vivun saa paikalleen. Tämä siis aiheuttaa lisää vapaaliikettä mekanismiin, joten no... siitä voi jo varmaan päätellä, miksi tuo ei toimi ::)
Manuaalisesti lenkkiavaimella väänsin sitä "ruuvia", niin käsijarru tuntuu kyllä toimivan normaalisti. En sitten tiedä, miten ihmeessä tuo käsijarru on toiminut aikasempina vuosina. Tosin löysin viime vuoden katsastustodistuksen ja sen mukaan silloinkin on ollut siinä ja siinä, että on kässärin tehot riittäny. Rajoilla on menty ;D

Nyt pitäis vaan hoksata kääntää tuota mäntää oikeaan suuntaan, että saan sen "ruuvin" oikeaan asentoon, että se vipu passaa paikoilleen ilman ylimääräistä kikkailua. Saattais sitten jopa toimia vähän paremmin, kun saa mekanismista ylimääräiset löysät pois.

Ota sitte huomioon että noissa on kahdenlaista ongelmaa. Toinen on se että lopettaa vaan toimimasta se automaattisäätö syystä tai toisesta. Mutta toinen on se, että vaijerit voi olla liian tiukalla mikä johtaa taas siihen että automaattisäätö lakkaa pelaamasta. Eli sen vivun kuuluu palautua aina ihan sinne lähtöasentoon kun kässäri löysätty, jos automaattisäätö toimii niin se toimii vain sillon kun se liike siinä satulan vivussa on niin että palautuu ihan sinne alkuasentoon asti.

Käsijarrun vaijeri pitää säätää niin että on tiukalla, mutta ei niin tiukalla että vetää vipua jo lähtökohtasesti.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10239
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #12 : 02.01.2019 - klo:15:00 »
Mulla on kahdessa autossa noi jarrut ja hyvin on pitänyt leimalla :W ;D
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #11 : 02.01.2019 - klo:14:21 »
Tuossahan on "puntit" joiden paino pitäisi riittää tekemään säätö, mutta kun mekanismi jäykistyy, puntin paino ei riitä säädön naksahtamiseen. Auttaa kunnolla käsin puntin liikettä, jolloin säätö pääsee naksahtamaan ja männän ja palojen välinen rako pienee.

Aivan... :o
Noniin just parhaillaan oon puuhastelemassa tuon satulan kanssa. No ensinnäkin tuli varmistettua se, että se vipu tosiaan on aivan väärässä asennossa. Toisin sanoen sitä "ruuvia", jota se vipu kääntää, niin sitä joutuu jo alkujaankin kääntämään löysemmälle, jotta vivun saa paikalleen. Tämä siis aiheuttaa lisää vapaaliikettä mekanismiin, joten no... siitä voi jo varmaan päätellä, miksi tuo ei toimi ::)
Manuaalisesti lenkkiavaimella väänsin sitä "ruuvia", niin käsijarru tuntuu kyllä toimivan normaalisti. En sitten tiedä, miten ihmeessä tuo käsijarru on toiminut aikasempina vuosina. Tosin löysin viime vuoden katsastustodistuksen ja sen mukaan silloinkin on ollut siinä ja siinä, että on kässärin tehot riittäny. Rajoilla on menty ;D

Nyt pitäis vaan hoksata kääntää tuota mäntää oikeaan suuntaan, että saan sen "ruuvin" oikeaan asentoon, että se vipu passaa paikoilleen ilman ylimääräistä kikkailua. Saattais sitten jopa toimia vähän paremmin, kun saa mekanismista ylimääräiset löysät pois.
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja