Kirjoittaja Aihe: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...  (Luettu 3252 kertaa)

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5416
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #10 : 02.01.2019 - klo:13:43 »
ok eli ne surullisen kuuluisat (vai mitä Black) ;D
Olisiko tästä apua :)
https://www.youtube.com/watch?v=opjdu8DdVeA

VAHVA KYLLÄ  ;D Aivan hirvittävät paskamötikät nuo satulat. Joka vuosi joutunu ne leimalle säätämään ja nimenomaan manuaalisesti kiertäen mäntää ulospäin. Tämä sinänsä hassua että kuskin puoli kyllä aina toiminu mutta vänkärin puoli ei vaikka satulatkin oli uudenkarheat, ja kyllä on vaijerit säädetty miljoonaan kertaan että ei johdu vaijereistakaan.

Semmosen ohjeen voisi antaa katastusmiehelle että noiden satuiloiden kanssa on joskus annettu ohjeistus että käsijarru poletaan käyttöjarrulla päälle ja käsijarrukahvalla palat sitten vain "lukitaan" siihen pitävään asentoon. En tiiä onko tämä oikeasti ollu GM virallinen ohje mutta niin mulle on kerrottu ja ite oon kertonu katastusmiehelle jos ei säädöistä huolimatta oo ihan pidot riittäneet ja kyllä katsuri sen selityksen kerran ainaki hyväksy ja noin tekemällä saatiinkin riittävä pito kässäriin  :) Viimesen kerran ku katastin Camaron niin rimaa hipoen meni kässäri läpi ihan niin että olin vaan säätänyt ne satulat.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4750
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #9 : 02.01.2019 - klo:12:38 »
Voi olla, että jos kerkeän, niin huomenna kokeilen tuota säätöä. On mulla jotain häikkää tuossa säädössä, kun tuo vipu itessään jo asentuu aivan väärään asentoon tai siis sitä ei voi asentaa alkujaankaan oikein. Säädöissä siis vikaa. Apukuskin puolella kaikki vaan toimii ja vipukin asettuu kerralla oikeaan asentoon. Ei tartte yhtään kikkailla m/
Ilmeisesti vaan männästä varovasti pyörittelemällä haetaan tuo vivun asento kohdalleen ja sen jälkeen automaattisäädön pitäis alkaa toimimaan ???
Tuossahan on "puntit" joiden paino pitäisi riittää tekemään säätö, mutta kun mekanismi jäykistyy, puntin paino ei riitä säädön naksahtamiseen. Auttaa kunnolla käsin puntin liikettä, jolloin säätö pääsee naksahtamaan ja männän ja palojen välinen rako pienee.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #8 : 01.01.2019 - klo:22:30 »
Voi olla, että jos kerkeän, niin huomenna kokeilen tuota säätöä. On mulla jotain häikkää tuossa säädössä, kun tuo vipu itessään jo asentuu aivan väärään asentoon tai siis sitä ei voi asentaa alkujaankaan oikein. Säädöissä siis vikaa. Apukuskin puolella kaikki vaan toimii ja vipukin asettuu kerralla oikeaan asentoon. Ei tartte yhtään kikkailla m/
Ilmeisesti vaan männästä varovasti pyörittelemällä haetaan tuo vivun asento kohdalleen ja sen jälkeen automaattisäädön pitäis alkaa toimimaan ???
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2583
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #7 : 01.01.2019 - klo:20:48 »
Jos muistan oikein,niin toi vipu ei mene tuohon männän käyttöakselin päähän kuin yhdessä asennossa.Säädön olen tehnyt niin ,että oon nylkyttänyt tolla vivulla pienillä liikkeillä ton männän niin ulos että kässäri pelaa.Kerran jouduin vaihtamaan männän,kun sen sisukset oli antaneet periksi, ja kässäri ei pelannut.
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #6 : 01.01.2019 - klo:19:49 »
ok eli ne surullisen kuuluisat (vai mitä Black) ;D
Olisiko tästä apua :)
https://www.youtube.com/watch?v=opjdu8DdVeA

Just tollaset surullisen kuuluisat  m-
No pitääpä katella tuo video johonkin väliin ajatuksen kanssa läpi, jos sitä sitten osais tehdä jotain järkevää. Pääasia nyt alkuun, että sais tuon käsijarrun pitämään edes sen verran, että saan auton katsastettua ja sen jälkeen voi sitten harrastaa sitä hienosäätämistä ;D

EDIT: No jaksoin sittenkin katsoa tuon videon ja ei nuo Eldoradon satulat nyt täysin samanlaiset ole, mutta jos perusperiaate on sama, niin hmm... Pitääpä kokeilla, saisinko sen verran säädettyä tuota satulaa, että se käsijarru pelais edes pikkasen paremmin. Apukuskin puolen satula tuntuu toimivan just samalla tavalla kuin tuon videon mukaan pitääkin toimia. Yks napsahdus kahvassa saa jo jarrun laahaamaan ja toinen pistää sen lähes lukkoon.
Kuskin puolella tarina on toinen. Kyllä se käsijarru tavallaan toimii, kun sitä kokeilee käsin, mutta taitaa olla säädöt pielessä. Mun pitää ilmeisesti männästä pyöräyttää sitä säätöä sen verran eri asentoon, että se lähtee kiristämään sitä jarrua vähän pienemmällä kahvan liikkeellä.
En nyt heti halua lähteä irroittamaan koko satulaa autosta, mutta jos nyt sitä sais edes vähän säädettyä ???
« Viimeksi muokattu: 01.01.2019 - klo:20:25 kirjoittanut Samo »
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10355
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #5 : 01.01.2019 - klo:19:22 »
ok eli ne surullisen kuuluisat (vai mitä Black) ;D
Olisiko tästä apua :)
https://www.youtube.com/watch?v=opjdu8DdVeA
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #4 : 01.01.2019 - klo:19:10 »
Kiitos lisätiedosta TransNAM. Mua just kiinnostaakin, että miten tuo satula toimii.
Pitääpä tutustua tuohon ihan ajatuksen kanssa samalla, kun jaksan lähteä taas tutkimaan omaa autoani...

Mulla on kuitenkin pieni luulo, että apukuskin puoli on jo liian tiukalla ??? ja en oo täysin varma siitä, että onko satulan vivussa täyttä liikevaraa. Voi olla, että ei. Pitää tutkia asiaa...
Hmm... Se voi olla, että mun pitää varmaan kokeilla "nollata" tai pikemminkin tasata nuo säädöt jotenkin. Apukuskin puoli on niin paljon tiukemmalla kuin kuskin puoli.

GTATL:lle vastaukseksi, että elän siinä luulossa, että nuo on ne valurautaiset ???
Ne on ne satulat, jotka löytyy RockAutosta lisätiedoin: "Rear; Casting Number 426; Except Performance Package"
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10355
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #3 : 01.01.2019 - klo:19:00 »
Voisi aloittaa sillä että kummat satulat sulla on, 10,5" levyilla valurautaiset vai 11.2" levyillä alumiiniset? Säädöt on  täysin erinlaiset :)
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2987
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #2 : 01.01.2019 - klo:18:41 »
Ei ole itellä ollut tuon ikäistä takalevyillä mutta vastaavat satulat yleensä:
Korjatkaa jos f-body poikkeaa...



Satulassa on käsijarrulle/männälle kierre jotta käsijarrun liike pysyy aina samana kun palat kuluu. Säätö tapahtuu kun mäntä kiertyy hieman kun käsijarrua käytetään.
Eli periaatteessa pystyy säätämään käsin kun pyörittää mäntää ulommas. Sama homma toisinpäin kun palat vaihtaa - mäntä pitää pyörittää sisälle.


Yleisin syy tuolle on että mekanismi kuluu/jumittuu sisältä. Perusteellinen purku ja puhdistus+rasvaus voi auttaa jokskin aikaa.
Jumittunut mäntäkin voi aiheuttaa samat oireet.


Automaattisäädön toimiessa oikein saa palojen vaihdon jälkeen löysät pois kun polkee jarrua ja vetelee käsijarrua samaan aikaan. Nyt tosin vaarana että se toimiva puoli menee liian tiukalle.


Palautuuhan vaijeri täysin löysälle? Automaattisäätö ei toimi ellei satulan vivussa ole täysi liike.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #1 : 01.01.2019 - klo:18:12 »
Hei

Autona on -88 Trans Am GTA, joka on muuten ihan näppärä peli, mutta joulukuussa, kun kävin näyttämässä sitä konttorilla, niin muuten kaikki oli täydellistä, paitsi käsijarru ei ota kuskin puolelle oikeastaan ollenkaan, jos ei kevyttä laahaamista lasketa. Apukuskin puolella käsijarru toimii normaalisti.
Lähdin halvemman kautta liikkeelle ja vaihdoin tuohon nyt eilen uudet käsijarruvaijerit molemmin puolin, mutta lopputulos ei ollut järin innostava. Käsijarru on edelleen yhtä huono kuin vanhoillakin vaijereilla (No voi olla, että se nyt laahaa vähän enemmän). No vika taitaa olla sitten satulassa. Levyjarrut tosiaankin takana ja siellä on ilmeisesti jokin automaattisäätö tuolla satulan sisällä, jos en ole täysin väärin ymmärtänyt ???
Voiko sille tehdä jotain vai onko pakko ostaa uus satula?
Koitin etsiä netistä ohjetta, että mitä tuolle vois tehdä, mutta kaikki ohjeet mitä löysin, on noihin uudemman mallisiin satuloihin. Eräästä vanhasta viestiketjusta jäi tosin hatara mielikuva siitä, että tuota pystyis jotenkin säätämään. Ongelmahan on, että se säätö on siis aivan liian löysällä eli mekanismin ja jarrupalojen välissä on liikaa vapaaliikettä.
Kysymys kuuluu: Voiko sitä säätää tai herkistellä jotenkin käsin?

Mitä voin tehdä? Kaikki neuvot on nyt tervetulleita. Viimeistään ens viikolla pitäis käydä jälkitarkastuksessa, mutta jos vika ei poistu, niin ajokieltoonhan tuo rottelo menee  m-
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja