Kirjoittaja Aihe: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...  (Luettu 2304 kertaa)

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #40 : 08.01.2019 - klo:16:30 »
m/ Hyvä, vuoden saat hengähtää, ens vuonna sitte taas sama pään raapiminen että miksi helevetissä se ei pidä vaikka kaiken teki just niinkö vuos sitte  ;D

Niin siinä varmaan käy. Sitä odotellessa... :W
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5145
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #39 : 08.01.2019 - klo:15:29 »
Joo mainitsin asiasta, mutta katsuri tokaisi vaan heti perään, että "katsotaan, miten se lähtee ottamaan".
Yhden vetäisyn teki kahvasta. Vasen puoli otti 1,5 kN ja oikea 1,3 kN eli yhteensä vaaditut 2,8/2,8 kN kokonaisvoimaa.
Kelpas m/ ja nyt on vuosi taas ajoaikaa *clap*

 m/ Hyvä, vuoden saat hengähtää, ens vuonna sitte taas sama pään raapiminen että miksi helevetissä se ei pidä vaikka kaiken teki just niinkö vuos sitte  ;D
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #38 : 07.01.2019 - klo:18:10 »
Sano että lukittee jarrun käyttöjarrulla ja sitte vetää kässärilln kahvan ylös, tuolleenhan se on jossakin ohjeistettukin  ;)

Joo mainitsin asiasta, mutta katsuri tokaisi vaan heti perään, että "katsotaan, miten se lähtee ottamaan".
Yhden vetäisyn teki kahvasta. Vasen puoli otti 1,5 kN ja oikea 1,3 kN eli yhteensä vaaditut 2,8/2,8 kN kokonaisvoimaa.
Kelpas m/ ja nyt on vuosi taas ajoaikaa *clap*
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5145
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #37 : 07.01.2019 - klo:14:06 »
Ajatuksia ennen koeajoa ja mahdollista katsastusta:
Tein viimeisen tarkastuksen. Kaikki vaikuttaa äkkiseltään hyvältä. Vaijerit on nyt sopivalla tiukkuudella ja satulon säätö on kohdallaan. Käsijarru menee kyllä päälle, mutta se luistaa (ei ole tarpeeksi kitkaa). Jarrulevyn pinta on kyllä sen verran kuurassa, että jää se siellä todennäköisesti luistaa :o
Paremmalta tuo joka tapauksessa vaikuttaa kuin ennen säätöä, mutta riittääkö se? Eiköhän tuo koeajolla selviä. Jos molemmat puolet jarruttaa ja menee mielellään jopa lukkoon, niin ei muuta kuin konttorille lakki kourassa anelemaan armoa ;D

Sano että lukittee jarrun käyttöjarrulla ja sitte vetää kässärilln kahvan ylös, tuolleenhan se on jossakin ohjeistettukin  ;)
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #36 : 07.01.2019 - klo:13:24 »
Ajatuksia ennen koeajoa ja mahdollista katsastusta:
Tein viimeisen tarkastuksen. Kaikki vaikuttaa äkkiseltään hyvältä. Vaijerit on nyt sopivalla tiukkuudella ja satulon säätö on kohdallaan. Käsijarru menee kyllä päälle, mutta se luistaa (ei ole tarpeeksi kitkaa). Jarrulevyn pinta on kyllä sen verran kuurassa, että jää se siellä todennäköisesti luistaa :o
Paremmalta tuo joka tapauksessa vaikuttaa kuin ennen säätöä, mutta riittääkö se? Eiköhän tuo koeajolla selviä. Jos molemmat puolet jarruttaa ja menee mielellään jopa lukkoon, niin ei muuta kuin konttorille lakki kourassa anelemaan armoa ;D
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #35 : 06.01.2019 - klo:18:52 »
Ota mäntä ulos,ja katso onko se männän sisällä oleva "häkki" antanut periksi niin että se(häkki) luistaa männän sisäpinnassa.Tosin hirveesti ton satulankanssa ei kannata taistella,satkulla saa rahteineen alveineen kotiovelle.   https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=9746360&cc=1035548&jsn=525

Noo pitää vielä malttaa. Huomenna käyn koeajamassa ja jarruttelemassa levyt ja palat puhtaiksi jäästä ja kaikesta muusta ylimääräisestä. Jos ei sen jälkeenkään pidä, niin pitää alkaa tutkimaan tarkemmin...
Pitää kuitenkin ennen koeajoa tarkistaa, että säätö on pysynyt kohdallaan :o
Kässäri alkaa kuitenkin ottamaan nykyisellä säädöllä kiinni 2. napsahduksen kohdalla, mutta 5. napsahduksella se ottaa aivan yhtä huonosti. Jarru vaan laahaa, mutta ei lukitu (Toissa päivänä se meni oikeasti lukkoon). Ihan niin kuin levyn ja palan välissä ei olisi tarpeeksi kitkaa tai sitten jarru ei vaan oikeasti kiristy tarpeeksi tiukalle ???
Alkaa jo oikeasti tuntumaan siltä, että jotain on rikki, mutta pitää nyt vielä hetki malttaa, ettei tuu tehtyä liian hätäisiä johtopäätöksiä :-\
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2516
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #34 : 06.01.2019 - klo:18:08 »
Ota mäntä ulos,ja katso onko se männän sisällä oleva "häkki" antanut periksi niin että se(häkki) luistaa männän sisäpinnassa.Tosin hirveesti ton satulankanssa ei kannata taistella,satkulla saa rahteineen alveineen kotiovelle.   https://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=9746360&cc=1035548&jsn=525
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #33 : 06.01.2019 - klo:15:30 »
No perskuta! >:(
En oo kerennyt käymään vielä varsinaisella koeajolla, mutta tarkistelin vielä tuossa paikallaan käsijarrun toimintaa, niin nytpä tuo käsijarru ei sitten pidäkään :o
Kyllä se laahaa ja kaikki tuntuu toimivan muuten normaalisti, mutta ei se lukkoon enää mene. Toissapäivänä se meni ihan lukkoon asti, kun testasin, ettei rengasta jaksanut käsin pyörittää. Nyt se pyörii taas vähän liiankin helposti ???
Mikähän tässä nyt taas mättää? Mihinkään ei oo koskettu säädön jälkeen.
No vaijereita pitää vielä ehkä vähän löysätä, kun tahtoo tuo kahva olla vähän turhankin jäykkä. Ei haittaa, vaikka nousis pari napsausta ylemmäs. Hmm... Pitää varmaan vielä tarkistaa se säätö, kunhan tässä kerkeää ???
Huomenna kuitenkin koeajolle ja jos kässäri tuntuu pitävän, niin saa ajaa suorilta katsastukseen. Toivottavasti :-\

En sitten tiedä, onko levyjen/palojen pinnoissa ohuet kerrokset jäätä, että olis sen takia kitka niin vähissä. Toisaalta kyllä sen pitäis puristaa palat sen verran lujasti levyä vasten, ettei siinä pienellä jääkerroksella ole osaa eikä arpaa.
Toisaalta pari päivää takaperin oli kyllä käyttöautossakin jään takia jarrut kateissa, kun yritin jarruttaa ennen ensimmäistä risteystä. Vähän vaan meinas mennä jarrutus pitkäksi... ::)

No pitää tehdä vielä viimeinen tarkastus ja ainakin vaijereiden hienosäätö ennen koeajoa ja lähteä kokeilemaan, että toimiiko ollenkaan. Toissapäivänä kun tuo kässäri tuntui jo niin hyvältä.

EDIT: En kyllä testannut apukuskin puolta ollenkaan, että vaikea sanoa, mistä tuo käsijarrun pitämättömyys nyt johtuu. Oletetaan nyt, että jarrun kitkapinnat on jäässä. Koeajamalla se selviää, kun saa jarruteltua pinnat puhtaaksi. Jos ei toimi, niin sitten säädetään lisää m/
« Viimeksi muokattu: 06.01.2019 - klo:17:21 kirjoittanut Samo »
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2516
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #32 : 05.01.2019 - klo:16:42 »
Mutulla se vipu on kiinni.
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5145
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #31 : 05.01.2019 - klo:15:57 »
Eipä taida saada kasaa jos vipu olis niitattu ::) Muistat varmaan väärin.

Joo en uskalla päätäni laittaa pantiksi tuon suhteen, muistelen vaan että ei ois ollu pultilla ku ei käyny koskaan mielessä että sen vivun vois käyttää irtiki  ;D Mullahan oli siinä vänkärin satulassa joku vika, kun ei palauttanu ihan alkuasentoon asti vaikka oli se jousi paikallaan työntämässä sitä vipua, kädellä ku aina autto niin palasi viimeset millit, eli se automaattisäätö ei edes teoriassa voinu toimia siinä satulassa, eikä se toiminu vaikka käsinki runkkas sitä koko liikerataa läpi.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Paikalla GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10155
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #30 : 05.01.2019 - klo:14:23 »
Mun mielestä noista mun satuloista ei saanu muttereita irroteltua että sais tuon vivun itessään irti  :o Ne oli niitattu tms.
Eipä taida saada kasaa jos vipu olis niitattu ::) Muistat varmaan väärin.
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #29 : 05.01.2019 - klo:13:46 »
Mun mielestä noista mun satuloista ei saanu muttereita irroteltua että sais tuon vivun itessään irti  :o Ne oli niitattu tms.

Onpa outoa ???
Mulla oli ihan samalla tavalla kuin tuossa videossa, minkä linkkasin, mutta tuossa vivussa oli samallalailla tuo paino, niin kuin sun linkkaamassa videossa.
Voihan se olla, että jossain versiossa ovat niitanneet tuon vivun kiinni. Sitten ei auta muuta kuin pyöritellä mäntää...
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5145
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #28 : 05.01.2019 - klo:13:26 »
Tällaset ne on mullakin. Säätö tapahtuu kuitenkin samalla tavalla kuin tuossa toisessa mallissa.

Mun mielestä noista mun satuloista ei saanu muttereita irroteltua että sais tuon vivun itessään irti  :o Ne oli niitattu tms.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #27 : 05.01.2019 - klo:13:24 »
Periaatehan noissa on vissii sama, mutta tämä on silti erimallinen ku mulla oli Camarossa. Mulla oli tällaset mitkä tuossa vilahtaa: https://www.youtube.com/watch?v=q_vKiEYbDZY

Tällaset ne on mullakin. Säätö tapahtuu kuitenkin samalla tavalla kuin tuossa toisessa mallissa.
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5145
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Käsijarru ei toimi ja ajokielto uhkaa...
« Vastaus #26 : 05.01.2019 - klo:12:54 »
Nyt toimii ja pitää m/
Löysin eilen illalla tämmösen videon:
https://www.youtube.com/watch?v=k9FVCMFTXpA
Tuo on todella helppo tapa säätää. Ei tarvitse edes satulaa käyttää irti ;)

Nyt sitten viikonloppuna armotonta koeajoa ja jos kaikki pelittää, niin maanantaina konttorille :o

EDIT: Kiitos kuitenkin vielä kaikille neuvoa antaneille. Nyt on taas astetta helpompaa elää, kun tietää, miten nuo satulat toimii :)

Periaatehan noissa on vissii sama, mutta tämä on silti erimallinen ku mulla oli Camarossa. Mulla oli tällaset mitkä tuossa vilahtaa: https://www.youtube.com/watch?v=q_vKiEYbDZY
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006