Kirjoittaja Aihe: TPI 388-stroukkikoneessa  (Luettu 2128 kertaa)

Poissa Gary Grand

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #28 : 06.02.2019 - klo:08:56 »
Onhan tuossa E85 muutoksessa vähän lisä jumppaa ja kuluja.
Mutta mielestäni liian korkea puristus on vain positiivinen ongelma, jos 85:sta lähellä saatavilla.
Valtion tuki 200€ ja muutoskatsastus alle satasen, jos siis tuen haluaa.
Jatkossa polttoaine kulut pienemmät.
Vaihtoehtoisesti toinen nokka tai mäntien vaihto / madallus.
Kuluja tulis joka tapauksessa muutoskatsastuksesta kutosesta kasiin, niin polttoaineen muutos menisi samalla keikalla. :W
RE85 saatavuus on isompi ongelma. Sitä kyllä saa Jkylästä useammasta paikasta, mutta jakelupisteet ei ole mun normaalien ajoreittien varrella.
Parisenkymmentä kilometriä ylimääräistä (kaupunki)ajoa tulis aina viinaa tankatessa, niin menee herkästi säästö polttoainekuluissa siihen.

Yksikin jakelupiste Jkylän ympäristöön vaikka työmatkan varrelle, niin olisi helppo ottaa viina käyttöön.
Tietysti vois olla ihan mukavakin ajella tankkaamaan.. Vois hyvällä syyllä heittää vähän pitemmän kautta kotiin.
 *clap*

Jos ei olis tuo rahallinen tilanne niin tiukka, niin ottaisin tähänkin alakertaan pienempipalotilaiset alukannet enkä miettisi yhtään kummalla polttoaineella ajaisin.. ;D :W
1988 Camaro

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4053
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #27 : 01.02.2019 - klo:17:22 »
Onhan tuossa E85 muutoksessa vähän lisä jumppaa ja kuluja.
Mutta mielestäni liian korkea puristus on vain positiivinen ongelma, jos 85:sta lähellä saatavilla.
Valtion tuki 200€ ja muutoskatsastus alle satasen, jos siis tuen haluaa.
Jatkossa polttoaine kulut pienemmät.
Vaihtoehtoisesti toinen nokka tai mäntien vaihto / madallus.
-89 350 HSR formula

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4053
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #26 : 01.02.2019 - klo:16:54 »
Liian isojakaan ei kannata valita, sillä silloin joudutaan pintakaasulla ajettaessa pois dynaamiselta säätöalueelta, eli pulssin pituus menee alle 1 mikrosekunnin. Toki sen saa taulukoista korjattua, mutta pitää olla suutindata tiedossa ja enempihän siitä tulee säätämistä.

En tiedä onko maf/lambda ansiota, mutta aika hyvin on ecu mukautunut em. 36/38lbs suuttimiin, kun muutamaan sarakkeeseen tehnyt korjaukset.
Ei nyi tai rundit seilaa.
Molemmat päästötestistä läpi, joista toinen vähäpäästöinen.
Eikä tuo oma varsinkaan tee pintakaasulla merkittävästi vakiota enempää tehoa.
Sen sijaan kevyesti viilattu etanoli-moottori hörppii varmasti soppaa janoisemmin pintakaasulla.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2019 - klo:16:56 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4671
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #25 : 01.02.2019 - klo:14:18 »
Suuttimia valittaessa laittaisin duty cycleen 80% ja hieman viri varaa.
Oma valinta olisi ~35lbs.
Liian isojakaan ei kannata valita, sillä silloin joudutaan pintakaasulla ajettaessa pois dynaamiselta säätöalueelta, eli pulssin pituus menee alle 1 mikrosekunnin. Toki sen saa taulukoista korjattua, mutta pitää olla suutindata tiedossa ja enempihän siitä tulee säätämistä.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4053
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #24 : 01.02.2019 - klo:13:24 »
165 ecun kanssa olen pariin autoon laittanut 36lbs ja 38lbs suuttimet.
Kummassakaan ei riittänyt pelkkä muuttuneen suutin koon ilmoitus.
Ensimmäinen oli tosin ahdettu ja toisessa muuttui suuttimen tyyppi EV14:ksi.
JoukoY hoiti etänä ahdetun prommin korjaukset ja jälkimäisen prommin tein itse.
Melko simppeliä, mutta vaatii seosmittarin ja mielellään laajakaistaisen.
Tyhjäkäynti tuli kuntoon pelkällä suutin koon vaihdolla, mutta osa-/täyskaasua piti korjata.
Suuttimia valittaessa laittaisin duty cycleen 80% ja hieman viri varaa.
Oma valinta olisi ~35lbs.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2019 - klo:17:06 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa Gary Grand

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #23 : 01.02.2019 - klo:12:50 »
32:set riittää bensalla 470hp ja viinalla 360 hp. On näköjään Racetronix nostanu hintoja, aikaisemmin sai 32:set 25$ kipale.

Noin vertailuna,mulla oli ford racing 24 paunaset suuttimet,1670 kilonen kulkine meni niillä 12.7s/173km/h,eikä mennyt laihalle.Tämä bensalla.
Näillähän pääsee ihan eri kokoisiin suuttimiin kuin mitä nuo laskurit antaa. :o Parempi näin..

Onhan ne sitten veivanneet ihan reippaasti hintojaan ylöspäin. Mukava 30% hinnankorotus tapahtunut. :o :-\
1988 Camaro

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2537
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #22 : 01.02.2019 - klo:12:42 »
Noin vertailuna,mulla oli ford racing 24 paunaset suuttimet,1670 kilonen kulkine meni niillä 12.7s/173km/h,eikä mennyt laihalle.Tämä bensalla.
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4671
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #21 : 01.02.2019 - klo:12:38 »

Noiden suutinten hinnat Racetronixilla ei ollutkaan tiedossa. Näkyihän siellä olevan vajaa 40$/kpl olevan monenlaista suutinta. Jos hinta on 37,50$/kpl ja lähetys koko setille ~50$, niin siihen päälle tullit/verot, niin ei kyllä päästä kakkosella alkaviin lukemiin. No, onhan se kolmesataakin päälle kaks sataa..
Jos noita lähtee hommaamaan, niin mikä mahtais olla sopiva koko? :o Jos lähtökohtana on tuo 24lb/hr ja laittaa sen 30% lisää, niin mentäisiin 31-32lb/hr suuttimiin?
32:set riittää bensalla 470hp ja viinalla 360 hp. On näköjään Racetronix nostanu hintoja, aikaisemmin sai 32:set 25$ kipale.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Gary Grand

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #20 : 01.02.2019 - klo:12:35 »
Vinkkinä ja mainoksena muuten, että kun maksaa jäsenmaksun, pääsee kattelemaan jäsenten autojen "reseptejä" jäsenpuolelle. Sieltä löytyy myös minun yli 300 rwhp TPI  ;).
Jep..
Kyllä se nyt on pistettävä maksuun. Viime vuonna olisi mennyt ihan loppuvuoteen liittyminen, niin en alkanut maksamaan..
 :o

Kyllä noilla suutinlaskureilla tulee heti isoja eroja, kun vähän teholla leikkii.
350hp antaa suutinkooksi 33lb/hr ja 400hp, 38lb/hr. Molemmat 85% Duty cycle:llä.
Nämä siis 43,5psi paineella.. Paineen pienet muutokset ei niin paljon tuohon suutinkokoon vaikutakaan.

Kuinka paljon ECM pystyy korjaamaan tuota?
Jos ottaa varman päälle 38lb/hr suuttimet, niin menee jo metsään niin paljon ettei niillä saa joutokäynti/osakaasu-aluetta kuntoon jos kone onkin vaikka 350hp? m-
1988 Camaro

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4671
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #19 : 01.02.2019 - klo:12:23 »
Vinkkinä ja mainoksena muuten, että kun maksaa jäsenmaksun, pääsee kattelemaan jäsenten autojen "reseptejä" jäsenpuolelle. Sieltä löytyy myös minun yli 300 rwhp TPI  ;).
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4053
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #18 : 01.02.2019 - klo:11:33 »
https://www.rpmoutlet.com/fuel-injector-calculator.htm

https://www.finjector.com/fin/injectormatic

Facebookin race romutoreilla ym. liikkuu paljon suuttimia, jos uskaltaa käytettynä ostaa.
Ja miksipä laatusuuttimia ei uskaltaisi.
Takuulla paremmat kuin uudet "not matched" halppikset.

O-rengas väli ~61mm ja renkaan halkaisija 14mm.
Jos uudemman tyyppiset EV1 - > EV 6 tai 14, niihin löytyy liitin adaptereita.
« Viimeksi muokattu: 01.02.2019 - klo:11:40 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa Gary Grand

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 41
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #17 : 01.02.2019 - klo:10:40 »
Kannattaa huomioida, että tuolla testissä oli AFR:n 195 kannet. Vakiokansista ei saa tuollaisia virtauksia millään... Mulla omassa katiskassa 383 tuotti jotain vajaat 320 pollea Cranen nenällä (asteet 216/224 @ .050 nostoa 0.543"/0.563" LSA 112), vaikka noita Vetelyksen alukansia oli jo kairattu jonkin verran (virtaukset vakio 377 hp => kairattuna 434 hp). No, se konekombinaatio oli kyllä niin päin hitusvinkulaa kasattu, että ehkä hieman enemmän olisi voinut saada, jos olisi hommat tehty edes vähän sinnepäin.

Mutta ei kannata edes haaveilla 400 hp:n tehoja pitkillä runnereilla ja vakiokansilla. Paitsi tietysti ahtamalla, mutta se onkin vähän huijaamista ;D
;D
Jep. En edes kuvitellut että nuo huonolla palotilalla olevat vakiokannet vetäis vertoja AFR:n kansille.
Mutta niinkuin kirjotinkin: jos tuosta menee likikään 400ponia läpi, niin täyttää mun tarpeet heittämällä. \m/
Kaikki yli vakion on parempi kuin hyvä!

Tuo kone on koottu "romu"lohkosta, josta en maksanut mitään ja vaihtokaupassa saaduilla vähänajetuilla ratamännillä/kangilla. Kampura on Eaglen valuversio(189,90$ ostopäivänä :W ).
Sanoisin että alakerran osiin upposi ehkä kaksi puoli-kolme sataa € plus 500€ porautukseen ja kansitasojen alasajoon..
Ai perhana.. Nuo kairatut kannethan tuli alakerran mukana.. Niissä oli valmiiksi uudet venttiilit ja ostin Summitin jousi-retsku-sarjan.
Kalleinta koko sopassa on koneistus, jota en voinut tehdä itse.
Uuden nokan vaihdoin minulle turhaan kaasariin, joka tuli mulle kaupanpäällisenä imusarjan oston yhteydessä.

Toki piti sitten hommata vielä dampperia, vetolevyä tiivisteitä, nostimet, ym. Kun koko koneen hinta taitaa jääda tonniin, niin 300+hp tehot on mulle voitto. \m/ Ja periaatteessa kone on uusi.

Noiden suutinten hinnat Racetronixilla ei ollutkaan tiedossa. Näkyihän siellä olevan vajaa 40$/kpl olevan monenlaista suutinta. Jos hinta on 37,50$/kpl ja lähetys koko setille ~50$, niin siihen päälle tullit/verot, niin ei kyllä päästä kakkosella alkaviin lukemiin. No, onhan se kolmesataakin päälle kaks sataa..
Jos noita lähtee hommaamaan, niin mikä mahtais olla sopiva koko? :o Jos lähtökohtana on tuo 24lb/hr ja laittaa sen 30% lisää, niin mentäisiin 31-32lb/hr suuttimiin?
1988 Camaro

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 668
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #16 : 01.02.2019 - klo:09:55 »
Tuon jutun perusteella en automaattilaatikolliseen autoon alkaisi virittelemään vakio TPI:tä kummoisempaa imusysteemiä.
Minun tarpeet täyttää heittämällä(tämänhetkiset..), jos kykenee 400hp tehoja likikään vetämään läpi. \m/

Kannattaa huomioida, että tuolla testissä oli AFR:n 195 kannet. Vakiokansista ei saa tuollaisia virtauksia millään... Mulla omassa katiskassa 383 tuotti jotain vajaat 320 pollea Cranen nenällä (asteet 216/224 @ .050 nostoa 0.543"/0.563" LSA 112), vaikka noita Vetelyksen alukansia oli jo kairattu jonkin verran (virtaukset vakio 377 hp => kairattuna 434 hp). No, se konekombinaatio oli kyllä niin päin hitusvinkulaa kasattu, että ehkä hieman enemmän olisi voinut saada, jos olisi hommat tehty edes vähän sinnepäin.

Mutta ei kannata edes haaveilla 400 hp:n tehoja pitkillä runnereilla ja vakiokansilla. Paitsi tietysti ahtamalla, mutta se onkin vähän huijaamista ;D
« Viimeksi muokattu: 01.02.2019 - klo:09:57 kirjoittanut Yorcci »
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4053
  • Sukupuoli: Mies
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #15 : 01.02.2019 - klo:09:14 »
Vielä kun hakee valtiolta E85 tukea, muutoskatsastuksen yhteydessä.
Riittäisikö kuitit suuttimista todisteeksi?
Ainakin kasvaneen suutinkoon voi todistaa.
-89 350 HSR formula

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4671
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: TPI 388-stroukkikoneessa
« Vastaus #14 : 01.02.2019 - klo:09:02 »
Eihän nuo uudet suuttimet Racetronixilla ihmeitä maksa, reilu pari sataa ja säästyy monilta murheelta myöhemmin.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!