Kirjoittaja Aihe: Pontiac Trans Am -78  (Luettu 14447 kertaa)

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #169 : 08.08.2019 - klo:21:07 »
Kyllä oli livenäkin lähtökohdan huomioonottaen erittäin hieno  m/ Ei muutaku ens talvena uus keulapala ja ainakin keulaan ne levikkeet kaikki uusiksi ja ne maaliin, niin kyllä kai tuolla kelpaisikin sitten ajella jo useammankin vuoden ilman maalioperaatioita  m/

Tuon keulapalan ja etulevikkeethän sää joudut jokatapauksessa ostamaan. Ja kun rakennat Pro-touringia tästä, niin levikkeitä ostaessahan kannattaa harkita ostatko etulevikkeet tuota vähä "kauniimpaa" -77-78 mallista, vai sitten tuota hieman särmikkäämpää ja erottuvampaa -79-81 mallista, tuossa mun ex Banditista verrokkikuva kuin paljo muhkummalta nuo uudemmat näyttäsi. Kovasti tykkäsin noista siinä mun ex Banditissa, aina ihmettelin että miten se oman auton keula näyttää jotenki machommalta ku muut -77-78 ennenku tajusin että mulla on väärät levikkeet  ;D

Parani juu kovasti, mutta ei vieläkään miellytä tarpeeksi  ;D

Juu kyllä täytyy yrittää talven aikana keulapala uusia ja levikkeet myöskin, ellen sitten levikkeitä vielä innostu entraamaan. Silloin tarvis vain se puskurin alle tuleva lippa ja puskuri ostaa uudet. En kyllä edes tiennyt, että "lokerokeulan" levikkeet tähän passaa. Pistetäämpä mietintään  ;)
Pontiac Trans Am -78

Poissa markoyt

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #168 : 06.08.2019 - klo:03:20 »
Kyllähän siihen ihan viralliset mitat löytyy....on maahan nähden LÄHES  suorassa.

OT: En saa vastattua yv viesteihisi mopo305....voit laittaa sp osoitteen niin laitan kuvia mun molemmista Pontiaceista....tulee oikean kokoisena.
Trans Am -79 Solar gold.6.6 litre,t-top,ws6 special performance package,4-wheel disc.
Trans Am-79  Starlight Black 6.6 T/A

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5742
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #167 : 05.08.2019 - klo:20:35 »
Kuuluuko tuon B-pilarin linnun olla linjassa, eli hieman vinossa, takaikkunan ja oven reunan kanssa vai suorassa maahan nähden.

Mun mielestä suorassa maahan nähen, ei noin ku Aukustuksella.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Puman

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #166 : 05.08.2019 - klo:19:52 »
Pari päivää kaverin kanssa myllytettiin Pontiacin maalipintaa, jonka oli Kalifornian aurinko polttanut harmaaksi. Halkeamille yms maalivirheille ei tietenkään mitään voi, mutta 100% parempi pinta kuin lähtötilanteessa.
Auto ennen:


Auto jälkeen:



Konepellistä puolet myllytettynä, niin näkee eron:


Jospa tällä pinnalla ensi kesän vielä malttaisi, sitten toivonmukaan pellille hionta ja ylimaalaus  8)

Kuuluuko tuon B-pilarin linnun olla linjassa, eli hieman vinossa, takaikkunan ja oven reunan kanssa vai suorassa maahan nähden.

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5742
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #165 : 05.08.2019 - klo:08:48 »
Kyllä oli livenäkin lähtökohdan huomioonottaen erittäin hieno  m/ Ei muutaku ens talvena uus keulapala ja ainakin keulaan ne levikkeet kaikki uusiksi ja ne maaliin, niin kyllä kai tuolla kelpaisikin sitten ajella jo useammankin vuoden ilman maalioperaatioita  m/

Tuon keulapalan ja etulevikkeethän sää joudut jokatapauksessa ostamaan. Ja kun rakennat Pro-touringia tästä, niin levikkeitä ostaessahan kannattaa harkita ostatko etulevikkeet tuota vähä "kauniimpaa" -77-78 mallista, vai sitten tuota hieman särmikkäämpää ja erottuvampaa -79-81 mallista, tuossa mun ex Banditista verrokkikuva kuin paljo muhkummalta nuo uudemmat näyttäsi. Kovasti tykkäsin noista siinä mun ex Banditissa, aina ihmettelin että miten se oman auton keula näyttää jotenki machommalta ku muut -77-78 ennenku tajusin että mulla on väärät levikkeet  ;D
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Markus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1942
  • Sukupuoli: Mies
  • Kuka vastaa...?
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #164 : 05.08.2019 - klo:08:03 »
 m/ hyvä tuli
Camaro '73 454+th350, maalari maalasi autoa...
Camaro '87 350TPI+th700r4

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #163 : 04.08.2019 - klo:23:09 »
Pari päivää kaverin kanssa myllytettiin Pontiacin maalipintaa, jonka oli Kalifornian aurinko polttanut harmaaksi. Halkeamille yms maalivirheille ei tietenkään mitään voi, mutta 100% parempi pinta kuin lähtötilanteessa.
Auto ennen:


Auto jälkeen:



Konepellistä puolet myllytettynä, niin näkee eron:


Jospa tällä pinnalla ensi kesän vielä malttaisi, sitten toivonmukaan pellille hionta ja ylimaalaus  8)
Pontiac Trans Am -78

Poissa markoyt

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #162 : 02.08.2019 - klo:15:06 »
Juu mukana ollaan ....jos letkaa järjestelette.
Tänään vois nallarissa käydä jos ehtii
Trans Am -79 Solar gold.6.6 litre,t-top,ws6 special performance package,4-wheel disc.
Trans Am-79  Starlight Black 6.6 T/A

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5742
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #161 : 02.08.2019 - klo:07:41 »
Jotain letkahommaa vois suunnitella Ride in Oulu meettiin?

Toki  m/

Ja tännäänki ois Nallikarin viikottainen iltacruising klo 20 jos vaan ehit  m/
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #160 : 01.08.2019 - klo:22:59 »
;D ;D


Jep, osaakohan joku tarkemmin kertoa näillä perusteilla mikä perävälitys kyseessä, itse arvelin että kyseessä joko 2.4 tai 2.7. Tosiaan kun reviteltiin VIHDOINKIN kesäillassa Aukustuksen Bandittia säätöjä hakiessa niin kierrokset tosiaan jos 2-vaihteella (TH350) vedättelee niin reilun 4000rpm huiteilla nopeutta onkin sitten jo 120km/h  ;D Eli tarkoittaa että jos 6000rpm kierrättelis niin kakosella mennäänkin jo 180km/h  ;D Tämä aiheutti aluksi päänvaivaa että mikähän välitys kun kuitenkin sitten 100km/h nopeudessa 3-vaihde silmässä kiekat läheneekin kuitenkin 2400rpm vähänkään kun joutuu kaasua painaa, kunnes tajusi että toki se 2400rpm turbiinilla vedätyksessä kierrokset nopeudesta riippuen on siellä 2400rpm huiteilla stallin vuoksi. Mutta kyllähän tuo 6000rpm 2-vaihteella jos tarkottaisi 180km/h tarkoittanee aika lähelle 2.71 välitystä. Ja tuo on kyllä täysin väärä tuon moottorin luonteelle, vedot tulee selkeästi siinä 3500rpm huiteilla ja sitte lähetään äriämmin menemään mutta jo kakonen silmässä niin vauhtiakin on jo heti sen 120 nurkilla  ;D

Sopiva välitys olisi varmastikin 3.55 jos haluaa pitää sen suht mukavana vielä matkassakin tai sitte racemman suuntaan niin 3.71. Itse valitsisin tuon 3.55, sekin muttaa jo tilannetta 2.71 verrattuna niin paljon että 2-vaihteella 4000rpm tarkottas noin 120km/h sijasta noin 95km/h. Ja satasen vauhdissa 2.71 tarkottaa vähä reilu 2000rpm missä ei tässä kombossa olla edes turbiinin stallissa vielä, kun 3.55:lla satasen vauhti olisi 2750rpm mikä vielä siedettävä ja ylittää turbiinin stallinkin niin homma pelaa järkevämmin.

Muutenhan saundit on kyllä kohillaan ja tiukan kuulonen on pata ja kun vetoalueelle pääsee niin imasee kyllä penkkiin  m/ Kertaakaan ei vielä kierrätelty sinne +5500rpm mihin sitä pitäs kierrätellä että maksimitehotkin tulisi pihalle, varovaista testailua, tais käydä parraillaan vaan 4500rpm. Ja moottorin säädöt tuntus olevan nyt lähellä melko oikeaa, perusennakko 16 astetta ja maksimit 36 astetta. Teki alipainetta maksimissaan 12Hg ja vakio 6.5 power valvekin tuntuu olevan juuri sopiva tähän moottoriin, ei jyssäytelly kaasarissa ja veti puhtaasti kierrosalueen läpi. Seuraavaksi AFR mittari kiinni että näkee tarviiko ensiö- ja toisiopuolen suutinkokoja kasvatella vielä, nämähän tykkää bensasta ja koneen luonteen ottaen huomioon on mahdollista että saa toisiopuolelle suutinta isontaakin.

Ja se on selvä että saa maksimi erotiikat tuosta motin potentiaalista irti niin se pittää tuo turbiini-loota-perävälitys kauttaaltaan päivittää moottoria vastaavaksi.

Pääasia että homma rokkaa ja pääsee uusi harrastaja nyt nautiskelemaan välillä ajamisestakin  m/ Ei syntynyt helpolla tämä, säättänä....   ;D

Siinäpä tuli hyvin esille seikkaperäisesti ekojen testien kokemukset, ei lisättävää  m/ ;D On tätä odotettukkin, että ajamaan pääsee. Nyt on jo tallitahti paljon mieluisampi, tunnin parin pyrähdyksiä pikkujuttuja parsiessa, kuten pakosarjojen kiristelyä, räminöiden hiljennystä sisältä yms pientä. Ilmanputsarin koteloa pitää vielä madaltaa, että sopii shakeri paikalleen. Tai siis sopii se jo nyt, mutta on moottori niin korkealla, että vastaa konepeltiin takapäästään, eli särkyy jos tollaisenaan ajelee. Jotain letkahommaa vois suunnitella Ride in Oulu meettiin?
Pontiac Trans Am -78

Poissa BB

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 432
  • 1995 z28
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #159 : 31.07.2019 - klo:17:00 »
Sotkeennun hieman tuohon välitys asiaan,omasta mielestäni jos ei ole laatikossa ylivaihdetta ja meinaa maantiellä mennä rajoitusten mukaan ni välitys ei kestä olla juurikaan yli 3.

Itsellä tällä hetkellä kaksi v8 manuaalia toisessa 3.08 + ylivaihde ihan ok oikea välitys perään ois 3.2-3.5

Toinen 5v manuaali suoralla 5.+3.5 perävälitys,eipä tuolla viitsi taajamamerkkien ulkopuolelle lähteä jos ei pakko ole.

Olen todennut sen että maantie kierrokset viimeisellä vaihteella 100km/h ois hyvät olla n.2000rpm.

UGH.
1995 z28 manual.

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5742
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #158 : 31.07.2019 - klo:09:26 »
Tänään BlackZ tuli kaveriksi säätämään Ponua. Ensin se sytytti suitsukkeita ympäriinsä ja tovin aikaa mumisi jotain loitsuja pellin alla, niin johan alkoi ruplattelemaan ihan mukavasti  8)

 ;D ;D


Paljastui testaillessa, että tuo perävälitys on oikea erotiikantappaja, lienee 2,71  :-X Eli ei kyllä oikein hyökkää taajamavauhdeissa, nopeaa kyllä tuntuu pääsevän. Ei siis oikein stemmaa tuon ylävireisen moottorin kanssa, mutta näillä mennään loppukesä. Ens talveksi siis laatikko vahvistukseen ja perään uus välitys ja kunnon lukko.

Jep, osaakohan joku tarkemmin kertoa näillä perusteilla mikä perävälitys kyseessä, itse arvelin että kyseessä joko 2.4 tai 2.7. Tosiaan kun reviteltiin VIHDOINKIN kesäillassa Aukustuksen Bandittia säätöjä hakiessa niin kierrokset tosiaan jos 2-vaihteella (TH350) vedättelee niin reilun 4000rpm huiteilla nopeutta onkin sitten jo 120km/h  ;D Eli tarkoittaa että jos 6000rpm kierrättelis niin kakosella mennäänkin jo 180km/h  ;D Tämä aiheutti aluksi päänvaivaa että mikähän välitys kun kuitenkin sitten 100km/h nopeudessa 3-vaihde silmässä kiekat läheneekin kuitenkin 2400rpm vähänkään kun joutuu kaasua painaa, kunnes tajusi että toki se 2400rpm turbiinilla vedätyksessä kierrokset nopeudesta riippuen on siellä 2400rpm huiteilla stallin vuoksi. Mutta kyllähän tuo 6000rpm 2-vaihteella jos tarkottaisi 180km/h tarkoittanee aika lähelle 2.71 välitystä. Ja tuo on kyllä täysin väärä tuon moottorin luonteelle, vedot tulee selkeästi siinä 3500rpm huiteilla ja sitte lähetään äriämmin menemään mutta jo kakonen silmässä niin vauhtiakin on jo heti sen 120 nurkilla  ;D

Sopiva välitys olisi varmastikin 3.55 jos haluaa pitää sen suht mukavana vielä matkassakin tai sitte racemman suuntaan niin 3.71. Itse valitsisin tuon 3.55, sekin muttaa jo tilannetta 2.71 verrattuna niin paljon että 2-vaihteella 4000rpm tarkottas noin 120km/h sijasta noin 95km/h. Ja satasen vauhdissa 2.71 tarkottaa vähä reilu 2000rpm missä ei tässä kombossa olla edes turbiinin stallissa vielä, kun 3.55:lla satasen vauhti olisi 2750rpm mikä vielä siedettävä ja ylittää turbiinin stallinkin niin homma pelaa järkevämmin.

Muutenhan saundit on kyllä kohillaan ja tiukan kuulonen on pata ja kun vetoalueelle pääsee niin imasee kyllä penkkiin  m/ Kertaakaan ei vielä kierrätelty sinne +5500rpm mihin sitä pitäs kierrätellä että maksimitehotkin tulisi pihalle, varovaista testailua, tais käydä parraillaan vaan 4500rpm. Ja moottorin säädöt tuntus olevan nyt lähellä melko oikeaa, perusennakko 16 astetta ja maksimit 36 astetta. Teki alipainetta maksimissaan 12Hg ja vakio 6.5 power valvekin tuntuu olevan juuri sopiva tähän moottoriin, ei jyssäytelly kaasarissa ja veti puhtaasti kierrosalueen läpi. Seuraavaksi AFR mittari kiinni että näkee tarviiko ensiö- ja toisiopuolen suutinkokoja kasvatella vielä, nämähän tykkää bensasta ja koneen luonteen ottaen huomioon on mahdollista että saa toisiopuolelle suutinta isontaakin.

Ja se on selvä että saa maksimi erotiikat tuosta motin potentiaalista irti niin se pittää tuo turbiini-loota-perävälitys kauttaaltaan päivittää moottoria vastaavaksi.

Pääasia että homma rokkaa ja pääsee uusi harrastaja nyt nautiskelemaan välillä ajamisestakin  m/ Ei syntynyt helpolla tämä, säättänä....   ;D
« Viimeksi muokattu: 31.07.2019 - klo:09:28 kirjoittanut BlackZ »
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Paikalla jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1245
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #157 : 31.07.2019 - klo:08:41 »
 m/
Pontiac Firebird -71 469cid
_____________________________________
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #156 : 30.07.2019 - klo:22:24 »
Tänään BlackZ tuli kaveriksi säätämään Ponua. Ensin se sytytti suitsukkeita ympäriinsä ja tovin aikaa mumisi jotain loitsuja pellin alla, niin johan alkoi ruplattelemaan ihan mukavasti  8) Toisiopuolelle piti jousi vaihtaa löysempään, että alkoi heräilemään mukavammin. Holleyn kanssa ei muuten mitään ongelmaa, mutta kaasuvivuston akseli vähän meinaa takerrella, vaikka kaverina on pari jousta vetämässä läppiä kiinni. Kuuluu oikein kirskuntaa akselilta siltä kohtaa josta kanittaa. Jos ei käytössä vetreydy, niin menee takuuhommiksi. Eli tästä johtuen ei tahdo kierrokset laskeutua tyhjäkäynnille, muuten kuin kaasulla herkuttelemalla. Kaasarin tarkempi hierominen jatkuu, kun saan laajakaistan irti moottoripyörästä ja siirrettyä Pontiacciin.

Paljastui testaillessa, että tuo perävälitys on oikea erotiikantappaja, lienee 2,71  :-X Eli ei kyllä oikein hyökkää taajamavauhdeissa, nopeaa kyllä tuntuu pääsevän. Ei siis oikein stemmaa tuon ylävireisen moottorin kanssa, mutta näillä mennään loppukesä. Ens talveksi siis laatikko vahvistukseen ja perään uus välitys ja kunnon lukko.

Saattaa olla, että nyt pääsee jo ulkonäköjuttuihin paneutumaan, kun tekniikka alkaa olemaan kutakuinkin jiirissä tältä erää  8)
Pontiac Trans Am -78

Poissa markoyt

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #155 : 30.07.2019 - klo:10:59 »
No niin hyvä että alkaa pelittään . \m/ \m/ \m/
Trans Am -79 Solar gold.6.6 litre,t-top,ws6 special performance package,4-wheel disc.
Trans Am-79  Starlight Black 6.6 T/A