Kirjoittaja Aihe: Pontiac Trans Am -78  (Luettu 1308 kertaa)

Paikalla mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5080
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #15 : 02.02.2019 - klo:19:04 »
siitähän se rupee rakentuu m/ Tervetuloo
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Paikalla JP

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1104
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #14 : 02.02.2019 - klo:18:43 »
Tervetuloa ja hieno projekti-topicin aloitus m/
m/
Pontiac Trans Am 355 LT1 1996 T-top Edelbrock heads/cam/52mm tb,NPS ported im,PaceSetter mid-length,Hooker catback,Lingenfelter cai,Madz28.com tune,SLP stb/Torsen+3.42,JN Trading 2200 stall,Hotchkis 1"/sway bars

Ex Pontiac Trans Am GTA 5.7 1989
    Cadillac Eldorado Convertible 1966
    Dodge Coronet 383 Magnum 1974

Poissa gmc63

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • Sukupuoli: Mies
  • American(canadan)autoilua jo vuodesta 1982.
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #13 : 02.02.2019 - klo:17:11 »
Tervetuloa ja hieno projekti-topicin aloitus m/
Samaa mieltä HIENOA 8) 8) m/
CHEVROLET SS CAMARO2012. BUICK LE SABRE 84 LEPPÄJEEPPI 8H HA.

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4053
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #12 : 02.02.2019 - klo:16:26 »
Tervetuloa ja hieno projekti-topicin aloitus m/
-89 350 HSR formula

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4666
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #11 : 02.02.2019 - klo:16:25 »
;D ;D

Maksahan ehottomasti jäsenyys, avautuu vähä aktiivisempi osuus tästä forumista  m/
Ja paljon lisää tietoa rakentelusta m/ Tervetuloa porukkaan!
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5238
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #10 : 02.02.2019 - klo:15:11 »
Juu vähän oli jo pakko, kun naapuri sanoi, että oli joku bodari käynyt mesoamassa mun oven takana FBCOF-nahkaliivit päällään mun ollessa töissä  ;D Siirryn jäsenpuolelle, jos vielä tapahtuu vastaavaa painostusta  :W

 ;D ;D

Maksahan ehottomasti jäsenyys, avautuu vähä aktiivisempi osuus tästä forumista  m/
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #9 : 02.02.2019 - klo:14:12 »
Noniin saatiinhan sut tänneki ku vähä kiilasi ja uhkaili aikansa  ;D ;) m/ Tervetuloa, tämä on se oikea palsta näille vehkehille  ;)

Juu vähän oli jo pakko, kun naapuri sanoi, että oli joku bodari käynyt mesoamassa mun oven takana FBCOF-nahkaliivit päällään mun ollessa töissä  ;D Siirryn jäsenpuolelle, jos vielä tapahtuu vastaavaa painostusta  :W
Pontiac Trans Am -78

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5238
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #8 : 02.02.2019 - klo:13:52 »
Noniin saatiinhan sut tänneki ku vähä kiilasi ja uhkaili aikansa  ;D ;) m/ Tervetuloa, tämä on se oikea palsta näille vehkehille  ;)
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #7 : 02.02.2019 - klo:13:42 »
Moottoriin päästiin tilaamaan osat, kun saatiin viimein kampura koneistamolta hionnasta. Kävi semmoinen epistola, että Tammerdiesel oli päättänyt nostaa koneistushintojaan vuodenvaihteen jälkeen. Tästä johtuen loput koneistukset tehdään vähän harrastajaystävällisemmäksi hinnoitellussa paikassa Vammalan moottorikoneistamolla. Lisää moottorista myöhemmin.

Samaan aikaan olen itse paininut keulan tukivarsien kanssa. Tulee uudet pallonivelet sekä uretaanipuslat. Puhalsin lasikuulalla alustan osia, takapenkinrungot ja vaihteistonkannakkeen. Kyllä tuli kuin uudet, ei ole päässyt ruoste syömään  8) Vielä maalit pintaan.



Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #6 : 02.02.2019 - klo:13:41 »
Eihän sitä siihen maltettu kairaamista jättää, kun alkuun oltiin päästy. Eli mittauksen jälkeen vielä kerta kiellon päälle hovisepän toimesta, isolla ruusulla toki! Pakopuoli on kuulemma "ihan perseestä", mutta nekin saivat vähän kairaa osakseen. Eiköhän näillä 400 paremmalle puolen päästä  8) Seuraavaksi näille luvassa vielä tasojen oikaisu koneistamolla.
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #5 : 02.02.2019 - klo:13:39 »
Kannet kun otettiin auki, niin ihan hyvältä näytti ikäisekseen lukuunottamatta tuota yhtä retaineria. Kanavat olivat neitseelliset, eli ei olleet porttausta tms kokeneet. Palotilat olivat mittauksen mukaan n 83cc, vaikka ilmoitettu pitäisi olla 73cc. Puristukset noilla kansilla ja männillä asettuu 9,5 tuntumaan.


Ohjurit olivat sen verran sohlot, että kannet päätettiin lähettää pajalle niiden vaihtoon, samalla seetit uusiksi.


Seetitöiden yhtedessä kanavat muotoiltiin samaisella pajalla vastamaan niitä. 5-angle hiperf seetityö oli nimeltään, mikä noille tehtiin. Ohjurit olivat kuulemma ainakin kerran aiemmin vaihdettu.




Samalla kun kannet olivat pajalla, missä oli virtauspenkki, niin päätettiin tehdä niille mittaus kevyen kanavien muotoilujen jäljiltä. Kuvat vähän pieniä, mutta koittakaa pärjätä :confused: Vertailun vuoksi, samaan aikaan mitattiin täysin neitseelliset Moparin 906 kannet, joita pidetään parhaina Moparin orkkiskansina. Ne virtas 235 500 nostolla, noi virtas siis 213.2 samaisella nostolla. Varsin hyvät lukemat siis, nämäkin Ponun kannet ovat parhaita orkkiskansia mitä Pontiacilla on tarjolla.
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #4 : 02.02.2019 - klo:13:36 »
Pirkkalaan päästyäni otettiin moottori alas kyydiltä ja kiinnitettiin suoraan pukkiin. Tallissa oli rivi Chargereita ja Challengereita, en itseäni enempää kiusannut vaan yritin parhaani mukaan ne jättää huomiotta  :W

Hotellille päästyäni en pitkään kerennyt sängyllä maata, kun alkoi tipahdella ensitietoa moottorin jamasta. Eli purku alkoi samalle iltaa! Kävi ilmi, että moottorissa olikin Trw takomännät 030 ylikoossa, hyvässä kunnossa olivat ja sylinteritkin menevät hoonauksella.


Alakerran laakerivaurio oli jättänyt jälkensä kampiakseliin, joka vietiin koneistamolle tarkistukselle. Tarkistuksessa näytettiin vihreää valoa, kaikki kunnossa eli kaulat hiontaan.

Myös jotain ei niin kivoja ylläreitä löytyi, tosin tuuriakin oli vielä matkassa, ettei täystuhoa ollut tapahtunut. Öljypumpun käyttöakseli oli jonkun ihan itse modaama


Lisäksi kansiosastolla oltiin jo eletty veitsen terällä, retaineri halki
« Viimeksi muokattu: 02.02.2019 - klo:13:46 kirjoittanut Aukustus »
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #3 : 02.02.2019 - klo:13:34 »

Siinäpä se moottoriaihio möllöttää tallin lattialla juuri haettuna. Historiaa moottorista tai sen sisällöstä ei ollut tiedossa tässä vaiheessa, muuta kuin että se oli otettu joskus pois keulalta alakerran laakerivaurion vuoksi. Mysteerimoottori siis ja pienellä riskillä mentiin. Video moottorista oli, kun se kävi samaisen kuormalavan päällä.

Seuraavaksi piti alkaa miettiä, että missä moottorin teetän. BlackZ ohjeisti ottamaan yhteyttä kaveriinsa Pirkkalasta, joka on Moparpiireissä tunnettu moottorivelho. Hihkaiskoon itse, jos haluaa nimensä esille tässä Pontiac yhteydessä. Sovittiin kuviot kuntoon tämän henkilön kanssa ja jokusen viikon päähän varasin hotellin Tampereelta, ei huvittanut yhtä kyytiä ajaa Oulu-Pirkkala-Oulu reissua talvinopeusrajoituksilla.

Oldsin moottorin sain sopivasti kaupaksi ennen reissua ja otinkin sen samaan kyytiin oman moottorini matkaseuraksi. Oldsin jätin matkalla Vaasan seudulle, jossa se tulee päätymään taas Trans Amin keulalle. Se onkin tätänykyä jo työnalla uudella omistajalla. Oldsin moottori osottautui varsin kelpo aihioksi, kannet olivat sohlona ja aiheuttivat savutuksen ja öljynsyönnin, muuten ihan hyvässä jiirissä.
« Viimeksi muokattu: 02.02.2019 - klo:22:36 kirjoittanut Aukustus »
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #2 : 02.02.2019 - klo:13:33 »
Sattuikin niin sopivasti, että auton myyneellä Oululaisella jenkkiharrastajalla oli tallin perällä kuormalavan päällä omiin tarpeisiinsa hankittu 1967 vuosimallin Pontiacin 400 moottori, jossa oli vuoden 1968 #16 kannet. "Muskeliajan" korkeapuristeinen moottori siis, varsin hyvillä saman aikakauden kansilla. Tästä moottorista oli aiemmin veltolla mulkulla kauppaa hierottu, mutta Oldsihommien kariuduttua siitä pitikin alkaa tosissaan kauppaa hieromaan. Mutkia matkaan meinasi aiheuttaa se, että myyjä tunsi luopumisen tuskaa aarteestaan. Lisäksi hän oli luvannut moottorin jo kaverilleen, jos joskus myyntiaikeisiin päätyy. Myyntiaktin lähestyessä myyjä otti yhteyttä kaveriinsa ja kertoi tilanteestani, moottorittomasta jenkkiharrastajan poikasesta. Kaveri heltyi kuulleessaan lähes lohduttoman tilanteeni ja antoi luvan myydä moottorin. Heti kun kuulin uutisista ja myyjäkin oli suopealla tuulella, maksoin moottorin välittömästi :D
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
  • Sukupuoli: Mies
Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #1 : 02.02.2019 - klo:13:31 »

Terve vaan täältä Oulusta Fbodyn väki! Tuli syksyllä toteutettua pitkäaikainen haave ja hommattua Amerikkalainen harrasteauto 30 v lahjaksi itselleni. Chargereita ja Challengereita aiemmin hamusin, vaan niiden osalta olen kymmenen vuotta myöhässä hankintahinnan suhteen. Ei siinä, en minä tästä hankinnasta ollenkaan harmissani ole ;)

Auton ostin ajokuntoisena projektina ja leimakin napsahti paperiin kerta yrittämällä, ennen kuin laitoin auton talviunille. Maalipinta on Californian auringon polttama, kuten myös sisustakin. Moottorina Oli Oldsin 403, savuttava sellainen. Alustassa on väljää joka suuntaan, johtuen lähinnä väsyneistä puslista.

Ensin ajattelin, että alan ehostamaan ulkokuorta ja sisustaa ensimmäisenä, mutta öljynkulutuksen ollessa noin litra/150km meni suunnitelmat uusiksi. Tulikin selvitettyä tuon Oldsin sielunelämää aika hartaasti ja olinkin jo päättänyt sen kunnostaa ja vähän piristää samalla. Moottori nostettiin pois reiästä ja pukkiin kiinni.


Oldsin kanssa alkoi kuitenkin seinä nousta pystyyn osien, etenkin kansien hintojen ja saatavuuden vuoksi. Myös heikonpuoleiset jatkojalostus ominaisuudet sekä kavereiden ja tuttavien puheet Oldsin kunnostamisen "järjettömyydestä" alkoivat kalvaa mieltä. Kaverit alkoivat kovasti kiilata jotkut Chevyn moottorien suhteen, jotkut Pontiacin moottorin suhteen. Jonkin verran Chevyjä harkitsin, mutta en oikestaan kovin vakavissaan. Pontiacin moottori sensijaan alkoi kiinnostamaan ;)
Pontiac Trans Am -78