Kirjoittaja Aihe: Pontiac Trans Am -78  (Luettu 5487 kertaa)

Poissa markoyt

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 226
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #42 : 26.02.2019 - klo:14:31 »
Jep.
Trans Am -79 Solar gold.6.6 litre,t-top,ws6 special performance package,4-wheel disc.

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #41 : 26.02.2019 - klo:14:25 »
Minulla muuten löytyy tallista molemmilla moottori vaihtoehdoilla Shaker scoopilla varustetut Trans Amit....toinen Pontiac 400 jossa 403:sen Shaker ja toinen 403:jossa Holley ja Shaker.....voit käydä kattelee v.ehtoja jos kiinnostaa ....asun myös Oulun seudulla

Ehdottomasti kiinnostaa käydä katsomassa, olen myöhemmin yhteydessä kun asia on ajankohtainen, eli varmaan huhti-toukokuussa. Tulee muutenkin siellä sun huudeilla kerran-pari kuussa käytyä, kun paikalliselle tukkirekka autoilijalle käyn harrastuksena/tuurarina töissä  m/ Olet kuulemma työkaverini Hannun naapuri.
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #40 : 26.02.2019 - klo:14:21 »
Joo täysin et voi apinoida multa tuota ku mulla on Pontiacin shakeri. Mutta kyllä noista tekemällä saa oli tilanne mikä hyvänsä  m/ Ja tottakai shakeri pitää aukaista, tuohan sen shakerin PARAS ominaisuus on että voi saada ilmanoton pelkästään ulkoa eikä kuumasta konehuoneesta, hullua on että nuo shakerit on näissä myöhemmissä vuosimalleissa jätetty vain koristeeksi eli aukko ummessa :o Mun ymmärtääkseni 1970 luvun alun Trans Ameissa on ollut aukinaisiakin shakereita.

Juu tuossa markoyt ehdottikin, että siltä pääsee katsomaan miten on soviteltu Oldsin shakeri Ponun moottorin kanssa, mutta käyn silti sunkin tallissa suorittamassa teollisuusvakoilua  ;D Tuo on kyllä typeryyttä, että toimiva "fresh air" systeemi on pilattu pelkäksi "all show" systeemiksi  :o
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #39 : 26.02.2019 - klo:14:03 »
Väärän kokoiselta r-tangon päältä kuullostaa.
Eihän pesässä ole maalia?
Linkissä vastaava projekti.
https://www.pontiacdiy.com/pontiac-trans-am-firebird-restoration-suspension-guide-70-81/

Juu sitä väärää kokoa itsekin epäilen, en mää nyt aivan tumpelo näiden remppahommien kanssa oo yleensä ollut. Ei ollut pesässä maalia, en maalannut napoja. Totta puhuakseni, olisin kyllä maalannut ne, jos olisin muistanut ottaa ne matkaani tallilta lähtiessäni  :W Ponun talvisäilytyspaikka on mummolassani vajaa 100km päässä kotoani, käyn siellä puuhastelemassa autoa ja mahdollisuuksien mukaan otan kotiin matkaan jotain rempattavaa, kuten nämä alustan palikat viimeisimpänä. Saapa nähä miten rokkiauton kanssa reklamointi onnistuu.

Olipa kyllä ihan hyvä linkki, tein lähes täysin ohjeen mukaan kaiken, vaikka en ollut juttua lukenutkaan. Youtuben avustuksella opiskelin keulahommat, perä vielä tekemättä, mutta se vaikuttaisi paljon helpommalta  m/
Pontiac Trans Am -78

Poissa markoyt

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 226
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #38 : 26.02.2019 - klo:13:47 »
Minulla muuten löytyy tallista molemmilla moottori vaihtoehdoilla Shaker scoopilla varustetut Trans Amit....toinen Pontiac 400 jossa 403:sen Shaker ja toinen 403:jossa Holley ja Shaker.....voit käydä kattelee v.ehtoja jos kiinnostaa ....asun myös Oulun seudulla
Trans Am -79 Solar gold.6.6 litre,t-top,ws6 special performance package,4-wheel disc.

Poissa markoyt

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 226
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #37 : 26.02.2019 - klo:13:39 »
Juu sehän ottaa kuskin pyörän aukosta ajoviimasta kolmiosaista kanavaa pitkin ilman shakeriin,mutta ilman muuta auki takapäästä.Eihän nuo käytettynä maltaita maksa vaikka hommaa Pontiacin Shakerin....pohjan joudut kuitenkin modaan drop base kitillä jne.
Trans Am -79 Solar gold.6.6 litre,t-top,ws6 special performance package,4-wheel disc.

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5414
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #36 : 26.02.2019 - klo:11:46 »
Joo mikkää ei mee kohtuuella varmastikkaa  :W Pittää kattoa sitte ku moottori on kolossaan, että miltä se shakerin tilanne näyttää. Jos paska osuu tuulettimeen sen kanssa, niin sitten pilkon sitä ja alan kuituhommiin, onneksi on vähän kokemusta kuituhommista. Pitää muutenkin aukaista se shakerin pääty, kun mulla on ummessa se. Eli shakeri hyötykäyttöön ja ilma sieltä moottorille  m/ Katon miten sää ratkaset omat ilmanputsarihommat ja apinoin sitte sulta, tai otan ainaki vaikutteita  8)

Joo täysin et voi apinoida multa tuota ku mulla on Pontiacin shakeri. Mutta kyllä noista tekemällä saa oli tilanne mikä hyvänsä  m/ Ja tottakai shakeri pitää aukaista, tuohan sen shakerin PARAS ominaisuus on että voi saada ilmanoton pelkästään ulkoa eikä kuumasta konehuoneesta, hullua on että nuo shakerit on näissä myöhemmissä vuosimalleissa jätetty vain koristeeksi eli aukko ummessa :o Mun ymmärtääkseni 1970 luvun alun Trans Ameissa on ollut aukinaisiakin shakereita.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4131
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #35 : 26.02.2019 - klo:00:03 »

Raidetankonpäitä aloin keulaan vaihtamaan, mutta eihän ne sinne menneet, tai sitten en osannut. Painatin palloniveltä kiinni pyörän-napaan tunkilla ja samalla kiristin mutteria, poikki meni pultti sokanreiän kohdalta :-X Kuuluisiko noiden mennä tuolla tyylillä? Näytti että oli liian paksua tavaraa mennäkseen tarpeeksi syvälle navan korvakkoon. Eli oliko väärät raidetankonpäät, vai mistähän tuo kiikasti ettei menneet?

Väärän kokoiselta r-tangon päältä kuullostaa.
Eihän pesässä ole maalia?
Linkissä vastaava projekti.
https://www.pontiacdiy.com/pontiac-trans-am-firebird-restoration-suspension-guide-70-81/
-89 350 HSR formula

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #34 : 25.02.2019 - klo:22:06 »
Joo mikkää ei mee kohtuuella varmastikkaa  :W Pittää kattoa sitte ku moottori on kolossaan, että miltä se shakerin tilanne näyttää. Jos paska osuu tuulettimeen sen kanssa, niin sitten pilkon sitä ja alan kuituhommiin, onneksi on vähän kokemusta kuituhommista. Pitää muutenkin aukaista se shakerin pääty, kun mulla on ummessa se. Eli shakeri hyötykäyttöön ja ilma sieltä moottorille  m/ Katon miten sää ratkaset omat ilmanputsarihommat ja apinoin sitte sulta, tai otan ainaki vaikutteita  8)

En osaa tuohon kommentoida, mutta tuon sulle uuden huolenaiheen  ;D Nyt kun sun motti vaihtuu Oldsista Pontiaciin, niin sulla on muuten edessä ongelmia sen shakerin kanssa  :o Ite just omaa sorvaan sopivaksi Holleylle jne., tuli vain samalla mieleen että sulla on vielä isompi ongelma, nimittäin Oldsin koneessa se ilmanputsarin alaosa (eli myös kaasutin) istuu eri kohdassa kuin Pontiacin moottorissa joten sen shakerin yläosa on siis erilainen luonnollisesti että se korjaa tuon Oldsin moottorin tuoman eroavaisuuden kuitenkin mätsäämään konepellin aukon kanssa.

Se shakerin yläosa on ymmärtääkseni sekä korkeampi, että menee myös auton pituus suunnassa se kiinnitys eteenpäin. Toisinperin kuvittelisin että sitten kun oot alaosan saanut sorvattu sopivaksi Holleylle mikä sulle kaiketi kaasariksi oli tulossa, niin kun laitat sen shakerin yläosan kiinni niin ensinnäkin se nousee liian korkealle eikä muutenkaan osu konepellin aukkoon vaan ottaa sieltä tuulilasin puolelta takareunasta ehkä jopa kiinni peltiin, sinne suuntaan se ainakin siirtyy ja pelivaraa ei ole paljon.

Tuolla jotakin lisätietoa Oldsin shakerin eroavaisuudesta: http://www.78ta.com/Pages/shaker.htm
Pontiac Trans Am -78

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5414
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #33 : 25.02.2019 - klo:12:10 »
En osaa tuohon kommentoida, mutta tuon sulle uuden huolenaiheen  ;D Nyt kun sun motti vaihtuu Oldsista Pontiaciin, niin sulla on muuten edessä ongelmia sen shakerin kanssa  :o Ite just omaa sorvaan sopivaksi Holleylle jne., tuli vain samalla mieleen että sulla on vielä isompi ongelma, nimittäin Oldsin koneessa se ilmanputsarin alaosa (eli myös kaasutin) istuu eri kohdassa kuin Pontiacin moottorissa joten sen shakerin yläosa on siis erilainen luonnollisesti että se korjaa tuon Oldsin moottorin tuoman eroavaisuuden kuitenkin mätsäämään konepellin aukon kanssa.

Se shakerin yläosa on ymmärtääkseni sekä korkeampi, että menee myös auton pituus suunnassa se kiinnitys eteenpäin. Toisinperin kuvittelisin että sitten kun oot alaosan saanut sorvattu sopivaksi Holleylle mikä sulle kaiketi kaasariksi oli tulossa, niin kun laitat sen shakerin yläosan kiinni niin ensinnäkin se nousee liian korkealle eikä muutenkaan osu konepellin aukkoon vaan ottaa sieltä tuulilasin puolelta takareunasta ehkä jopa kiinni peltiin, sinne suuntaan se ainakin siirtyy ja pelivaraa ei ole paljon.

Tuolla jotakin lisätietoa Oldsin shakerin eroavaisuudesta: http://www.78ta.com/Pages/shaker.htm
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #32 : 24.02.2019 - klo:23:40 »
Perän purkua vähän aloittelin, kun sinnekkin sama alustajumppa edessä. Ekana purin nuo takapyöränkaarien perään asennetut levikkeet pois, ei osunut omaan silmään. Voin myydä jos jotain kiinnostaa.


Takana on jotkut ilmaiskarit, saapa nähä saako noihin enää ilmaa vai joutuuko päivittämään jotku eri iskarit. Iskarit ovat toki päivityslistalla koko sarja, mutta ei vielä antaisi talous myöten, kun menee rahaa muuallekkin vielä tälle talvelle.


Raidetankonpäitä aloin keulaan vaihtamaan, mutta eihän ne sinne menneet, tai sitten en osannut. Painatin palloniveltä kiinni pyörän-napaan tunkilla ja samalla kiristin mutteria, poikki meni pultti sokanreiän kohdalta :-X Kuuluisiko noiden mennä tuolla tyylillä? Näytti että oli liian paksua tavaraa mennäkseen tarpeeksi syvälle navan korvakkoon. Eli oliko väärät raidetankonpäät, vai mistähän tuo kiikasti ettei menneet?
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #31 : 24.02.2019 - klo:23:33 »
Maalailin alustan osat ja vähän muutakin hilpettä samalla lasikuulapuhalluksen jäljiltä. Epoksi pohjalle ja väriksi akryylimusta.


Sitten kasasin tukivarret uretaanipuslilla ja uusilla pallonivelillä.


Kasasin keulan takaisin nippuun, kaveriksi tuli vielä Hotchkissin madallusjouset. Aika stressaavaa kasata juuri maalattuja osia, kun vaativat vähän väkivaltaankin mennäkseen paikalleen, onnistuin kuitenkin lähes naarmuitta  \m/


Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #30 : 14.02.2019 - klo:00:09 »
Syksyllä tuli vaihdettua lämppärin kenno. Oli kyllä varmaan top5 vittumaisimpia remppahommia ikinä ja paljon on tullut kaikkea kyllä tehtyä. Mutta vaihdetuksi tuli. Puhallin heräsi samalla henkiin, kun oli jollain edellisellä omistajalla unohtunut maapiuhat irti konehuoneen puolella. Alipaineletkuja meni myös uusiksi, mutta ei siltikään täysin pelaa kaikki säädöt, pitää joskus tutkia lisää.


Ilmakanavia puuttui useita, mutta onneksi apu löytyi jälleen läheltä, BlackZ:n aarteista nimittäin  ;D
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 46
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #29 : 06.02.2019 - klo:11:18 »
Kiitoksia jälleen  8) Juu kyllähän tuon ylimääräisen 250€ olisi mielummin käyttänyt muualle, tää on kyllä pohjaton kaivo tässä vaiheessa projektia  :-X Pitää päästä yli asiasta ja tosiaan loput tehdään Vammalassa.

Puslien irrottelua. Käytin prässinä isoa ruuvipenkkiä ja avuksi hieman lämpöä, nätisti irtosi ylätukivarsista. Toisella puolen siis iso hylsy ja toiselta puolen laitoin pultin läpi, josta sai ruuvipenkkiin kiinni ja puristettua.


Alatukivarsien puslista vain yksi neljästä lähti kumeineen päivineen nätisti, muista sai irrottaa holkit puukkosahalla. Tuo ylimääräinen hylsy oli tukemassa tukivartta, ettei se väänny vaan voima kohdistuu puslaan.
Pontiac Trans Am -78

Poissa selli

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1099
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #28 : 05.02.2019 - klo:20:55 »
Hieno projekti!  Ja totta Tammer Diesel mansessa ei ole enää "se" koneistamo vaan nimenomaan tuo Vammalan paja.   
Tampereella pörrätään.