Kirjoittaja Aihe: Pontiac Trans Am -78  (Luettu 9353 kertaa)

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5585
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #81 : 19.05.2019 - klo:21:50 »
No tuo on hieno väri moottorille  8) \m/ Se alkuperänen Leylandin kartasta oleva ei ole hieno  ;D
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 70
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #80 : 19.05.2019 - klo:21:44 »
Purin etupenkkien verhoilut pois uusien päällisten tieltä ja samalla tutkin syytä sille, että kuskin penkki oli jotenkin ryhditön ja vinksallaan. No pitkään ei tarvinut syytä etsiä, kun penkin istuinosan "etupalkki" oli täysin irti hitsauksistaan :D Komealla makaroonisaumalla hitsasin palkin takaisin paikalleen. Vielä pitäisi puhaltaa ja maalata rungot ennen verhoilujen asennusta.


Samaan aikaan Pirkanmaalla moottori etenee.





Värin esikuvana oli Gm Strato Blue Metallic. Esikuva siksi, että koodia tälle ei löytynyt, mutta tää ei oo museokampe, niin ei mitään merkitystä värikoodeilla kunhan näyttää hyvältä  8) Kun loput ei siniset osat ovat paikallaan, niin varmasti vain paranee.
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 70
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #79 : 16.05.2019 - klo:21:16 »
Kansia kasailtu. Meinasi jo muodostua ongelma, kun ei kaksista erilaisista Arp keinuvipujen pulteista sopineet kummatkaan. Tuo tönärivalikoima on aika suppea ponuihin, niin olisi preloadit menneet niillä pulteilla ja saatavilla olevilla tönäreillä ketuilleen. Piti siis entrata vanhoista pulteista kierteet kuntoon ja kasata niillä.




Imusarja lasikuulapuhalluksen ja lakkauksen jälkeen näyttää taas hyvältä  8) Kaasariksi tuli Holleyn 770 Street Avenger, kun BlackZ sen kehui niin hyväksi ja lupasi sen säätää mulle kun hamppariaterian tarjoan  ;D Pitää silmä kovana koittaa oppia samalla itsekkin jotain, kun tähän asti melkein kaikki kamppeet on säädetty piuhan nokassa.

Pontiac Trans Am -78

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5585
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #78 : 09.05.2019 - klo:11:54 »
Päivitellääs vähän moottorin tilannetta, aiemmin jo selvisi laakerivaurion mahdollinen aiheuttaja, tai ainakin osasyyllinen. Öljypohjaa oli suurennettu, mutta sihti ei yltänyt pohjalle asti. Oli käännetty vain vinoon.. Eli kuivana on käynyt, kun ollut kierroksia koneessa.



Nyt on öljynsaantiongelma poistettu Moroson aftermarket osilla ja high volyme pumpulla.




Ja kuten kuvista päätellä saattaa, niin alakerta nipussa. Kansien kasauksen kanssa ollut hieman haasteita, kun nokan peruskehä on muuttunut jne. Muutamia eri keinujen pultteja yms nippeleitä ollut sovituksessa, mutta josko nyt olisi sopivat kilkkeet ja homma jatkuu  m/

Mahtava homma!!  \m/ \m/ \m/
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 70
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #77 : 09.05.2019 - klo:11:13 »
Päivitellääs vähän moottorin tilannetta, aiemmin jo selvisi laakerivaurion mahdollinen aiheuttaja, tai ainakin osasyyllinen. Öljypohjaa oli suurennettu, mutta sihti ei yltänyt pohjalle asti. Oli käännetty vain vinoon.. Eli kuivana on käynyt, kun ollut kierroksia koneessa.



Nyt on öljynsaantiongelma poistettu Moroson aftermarket osilla ja high volyme pumpulla.




Ja kuten kuvista päätellä saattaa, niin alakerta nipussa. Kansien kasauksen kanssa ollut hieman haasteita, kun nokan peruskehä on muuttunut jne. Muutamia eri keinujen pultteja yms nippeleitä ollut sovituksessa, mutta josko nyt olisi sopivat kilkkeet ja homma jatkuu  m/
Pontiac Trans Am -78

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5585
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #76 : 05.05.2019 - klo:10:46 »
Kiristin sillä tavalla, että pyöritin levyä samaan aikaan kun kiristin. YouTubesta katoin vinkkiä. Pitää seurata lämpeneekö ajossa. Napsun löysempi oli jo ehkä liian löysä

Sitä saa muistaakseni aika reilustikin löysätä siitä kohasta vielä missä levy pyörii nätisti. Elä kysy mistä tiiän.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 70
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #75 : 05.05.2019 - klo:10:44 »
Kiristin sillä tavalla, että pyöritin levyä samaan aikaan kun kiristin. YouTubesta katoin vinkkiä. Pitää seurata lämpeneekö ajossa. Napsun löysempi oli jo ehkä liian löysä
Pontiac Trans Am -78

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5585
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #74 : 05.05.2019 - klo:10:39 »
Säädithän sitten etukartiolaakereiden kireydet oikein?  ::) Meinaan siihen pitää jäädä sellainen juuri ja juuri havaittavissa oleva välys käsin renkaasta tai levystä nytkytellessä. Muuten kuumetessa hirttää laakerit kiinni  ;)
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 70
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #73 : 05.05.2019 - klo:10:18 »
Tallilla puuhasteltu jälleen, nyt on viimeisetkin puslat autosta vaihdettu Energy suspensionin Hyperflexeihin. Koripuslat vaihteilin viimeisenä, onneki ei ollut jumeja isommin sielläkään. Kuskin alla oleva pusla vähän vastusti, kun pusla oli jo niin paskana, että pultti oli tarrautunut siihen kiinni vaikka kierteet aukesikin. Muutkin koripuslat oli lähes yhtä huonossa kunnossa.


Jarrulevyt meni myös edessä vaihtolistalle, kun vanhat olivat kierot. Uudet pyöränlaakerithan sinne piti samalla laittaa. Viime kesänä on jo satulat ja palat uusittu. Nyt on keulassa alustan osalta kaikki jiirissä ja kovaa ajoa  m/

Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 70
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #72 : 14.04.2019 - klo:18:10 »
m/
Paljonko lohkon ja kansien dekeistä lähti lastua ja oletko laskenut tulevaa staattista puristussuhdetta?

Kansista lähti -0.25, lohkosta lähinnä paskat pois, kun se oli suora. Tarkistusmittausten jälkeen ruttu tulee olemaan tasan kymppi.
Pontiac Trans Am -78

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4207
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #71 : 11.04.2019 - klo:23:54 »
 m/
Paljonko lohkon ja kansien dekeistä lähti lastua ja oletko laskenut tulevaa staattista puristussuhdetta?
-89 350 HSR formula

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 70
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #70 : 11.04.2019 - klo:21:13 »
Puslaremontti on alustan osien osalta viimein päätöksessään, koripuslat vielä vaihtamatta, pitää kattoa millon ne sais vaihdeltua. Ei ollut perän puslat niin huonona, kuin keulassa. Jospa se lullamaisuus vähän helpottaisi nyt :) Poistin aiemmin takapyöränkaarien takaa nuo ylimääräiset levikkeet, niiden alla oli valkoinen pohja/hiontaväri, jotka hioin ja maalasin paukkupullolla mustaksi, kesällä myllytän koko auton, niin rajat hälvenee sillä varmaan siedettäväksi. Nyt erottuu toki uusi maali muun auton kauhtuneesta pinnasta.



Moottorikin saatiin viimein koneistukselta pari viikkoa sitten. Budjetti piti, mutta aikataulu venyi jokusen viikon luvatusta. Lohkoon tuli tasopintojen oikaisu, sekä sylinterien ja nostajanreikien hoonaus, sekä nokkalaakereiden vaihto. Kansiin myös tasopintojen oikaistu. Ensimmäisellä koneistamolla hiottiin jo kampuran kaulat aiemmin.

Moottorin kasailu siis aloitettu, eiköhän tämä tästä ripeästi etene loppuun  \m/

« Viimeksi muokattu: 11.04.2019 - klo:21:15 kirjoittanut Aukustus »
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 70
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #69 : 02.04.2019 - klo:09:29 »
Eikös se matching numberssi ollu joku semmonen, että on hevosvoima tai yli per kuutiotuuma, eli 400ci = 400hv tai yli. Mulla on kohta toivottavasti semmonen matching numbers yksilö sitten  :W ;D

Ei oo ihan lähiviikkojen asia tämä penkkihomma, niin kerkee miettimään vaihtoehtoja. Pitää saada moottori reikäänsä jne. niin tietää, että paljonko sitä rahaa sitten jäikään, vai jäikö  :o
Pontiac Trans Am -78

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5585
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #68 : 02.04.2019 - klo:08:55 »
Mutta nää ootki museoautoharrastaja  ;D

En kyllä tajua itekään miten tähän on tultu....  :o  :'( ;D Puolustuksekseni voisin sanoa että ei mun Bandit oo silti ihan oikeaoppinen, ei oo matching # eikä ees aito Special Edition tai musta ja varmasti vielä jotaki muitaki juttuja mikkä ei täsmää  ;D

Se miksi en oo nähnyt yksiäkään noita aftermarket penkkejä hienon näkösenä 2genissä on se, että selkänojat on yleensä melkeen kattoon asti ja sitten ne on myös niin leveitä että näyttävät vähä typeriltä kun penkit näyttää olevan melkeen kylki kyljessä kiinni toisissaan jne. Sopivan sutjakkaan mallin ku löytää niin istunee luukkiin.
« Viimeksi muokattu: 02.04.2019 - klo:08:56 kirjoittanut BlackZ »
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Mikey_

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 436
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #67 : 02.04.2019 - klo:07:32 »
On joo kippaavat.
-86 IROC-TT        9.920s@225.71km/h