Kirjoittaja Aihe: Pontiac Trans Am -78  (Luettu 14453 kertaa)

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5745
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #109 : 04.07.2019 - klo:10:41 »
Minkälaiset ohjurit tönäreillä on?
Jos guide platet, niin paljonko niissä välystä?
Tai onko sen malliset, että mahdollista asentaa liian kauaksi tönäristä?
Tai olisiko keinun lukitus vaan löystynyt.

Keinu oli kireällä ainakin, kysymys onkin, voiko se olla liian kireällä? En nyt äkkiseltään muista millaset ohjurit, muistaakseni kansissa oli semmoset peltiset "U" haarukat tönärin kohalla?
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4281
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #108 : 04.07.2019 - klo:10:26 »
Minkälaiset ohjurit tönäreillä on?
Jos guide platet, niin paljonko niissä välystä?
Tai onko sen malliset, että mahdollista asentaa liian kauaksi tönäristä?
Tai olisiko keinun lukitus vaan löystynyt.

Poissa markoyt

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 247
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #107 : 04.07.2019 - klo:07:29 »
Miten tuo jakopään laita.....ja nokan ajoitus.Oliko mikä nokka ja säädettävällä pyörällä ......vai 4 0 -4 alapyörällä.Jos ajoitus on tehty oikein niin ettei olis joku pettänyt sieltä...tai ollut väärin,koska sehän tapahtuu jo startatessa jos näin.Kyllähän tuo valitettavan monesti mekaanisen kosketuksen vaatii.Sehän on sama mihin minä uskon mutta todetaan nyt kuitenkin että en jaksa uskoa että laakerit tietää mitään tuosta.....sìis painemuutoksen osalta.Palan jauhaantuminen on sitten eri juttu .....Tsemppiä Aukustukselle.
« Viimeksi muokattu: 04.07.2019 - klo:07:31 kirjoittanut markoyt »
Trans Am -79 Solar gold.6.6 litre,t-top,ws6 special performance package,4-wheel disc.
Trans Am-79  Starlight Black 6.6 T/A

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5745
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #106 : 03.07.2019 - klo:23:14 »
Mielestäni aika olematon vaara että ois vena ja mäntä ottanu kosketusta toisiinsa. Ja Timon kommenttiin taas sanoisin että aika monesti on kiihytyshommissaki menny tönäri mutkalle ja nostaja lentäny irti kovillakin kierroksilla, en ole kuullut ainakaan että olisinlaakerivaurioita sen vuoksi tullut.

Mutta kyllä tuo selvästikin paineita varmaan on laskenut, vähä ennen tuota ihmeteltiin kun öljynpaine oli uudessa moottorissa noin 1 kilo 1000rpm huiteilla tyhjäkäynnillä, kierroksilla nousi kyllä useampaan kiloon. Eli riittävä, mutta selkeästi alhainen uudeksi padaksi.

Pittää tarkistella kaapelikameralla tönärin reiästä näkiskö sillä onko nokassa vaurioita, jokuhan tuon tikun on leikannut poikki joten semmonen pelko ainakin on että kolo on tullut nokkaan, mikäpä sen paljo muu voisi poikki leikata ku nokka. Pieni mahollisuus että olisi katkennu taipuessa, mutta siihen en usko isommin.

Useampi ukko oli nokan sisäänajossa pellin alla ja kukaan ei ainakaan huomannu että olisi mitään mekaanisia ääniä kuullut, tuo tuho on todennäköisimmin tullut jo eka startissa. Ja se mikä oli huonoa niin on se, että mottihan kävi sisäänajokierroksilla tasasesti ja ilman ylimääräsiä ääniä muuten, mutta välillä pakosarja kolisi runkoon (mikä on mahdollisesti saattanut peittää tuon tikun katkeamisen äänen toki). Jos pakovena olisi ollut jatkuvasti kiinni, niin se ois kaiketi aiheuttanut huomattavamman ongelman. Tosiaan vain tyhjäkäynnillä kone alkoi vähä rauhattomaksi.

On ollu huonoa onnea mukana. Mutta parraillaan jos voi verifioida että nokassa ei koloja tai uurteita, niin magneetilla kalastelee tönärin nostajalaaksosta tönärin reiästä ja jos sekin vaikuttaa ehyeltä, niin asettelee tikulla paikalleen, uus tönäri ja eiku menoksi.

Jos oikein varman päälle haluaa pelata, niin sitten imari ja nostajalaakson kansi irti, sitte pääsee nokanki tunnustelee että onko jälkiä. Pystyy paremmin varmistamaan nostajan kunnon ja sitte vehkeet nippuun jos kaikki OK.

Enkä minä nyt pahimmassakaan tapauksessa näe ku uuden nokan/nostajien/tönäreiden hommaamisen. Ei nyt kannata maalailla piruja seinille  :) Ja eiköhän tuo moottorin rakentajakin osallistune hommaan tavalla tai toisella, se mikä tässä on tympiää niin ku ei tiedä että onko tönärit ollu luotisuoria asennushetkellä sekä onko välykset ollut OK jne., ne tietää vain moottorin rakentaja.

Mielenkiintoinen olisi tietää mikä on johtanut tuon tönärin mutkalle/poikki menoon. Jumittiko venttiili? Kannet tehnyt kyllä ihan kansipaja.. Jumittiko itse peltikeinu? Vai menikö nostaja paskaksi, aiheutti liian ison välyksen ja välys iski tangon mutkalle? Vai oliko tönäri jo lähteissään vähän kiero? Tuo yhistettynä rajumpaan nokkaan ja koviin jousipaineisiin ei välttämättä tiedä hyvää. Vai oliko välys liian pieni/iso? Vai oliko tönäri rakenteellisesti jo murtunut tjsp asennushetkellä? Vai liian heikkolaatuinen tikku tuolle nokalle ja venajousille? Paljon olisi kysymyksiä, tässä vaiheessa vastauksia aika vähän.

Mutta ei kannata alkaa liikaa synkistelee, hyvä varautua aina pahimpaan mutta uskonpa että kohtuudella tuosta selviää niin rahallisesti kuin ajallisesti. Tästä syystä se moottorin rakentaja saisi aina itse penkissä ajaa sen nokan sisään niin olisi edes joku varmuus moottorin toiminnasta, toisekseen irrallaan oleva moottori aika paljo helpompi korjata kuin autossa kiinni oleva.

Niin joo ja se puuttuva tönärin palanen on löydyttävä ennenku enempää käyttelee.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2019 - klo:23:19 kirjoittanut BlackZ »
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 286
  • Hmm.. ottaisko poron.. vai Veekasin.
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #105 : 03.07.2019 - klo:22:04 »
Kun nostaja pomppaa pois reiästään, syntyy sisäinen öljyvuoto, paine katoaa ainakin jostakin kohtaa lohkossa. Vaikea tietysti katsomatta sanoa onko vaurioita tullut esim. laakereihin.
Vain paskahuusissa pytyt on pystyssä.

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5194
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #104 : 03.07.2019 - klo:19:48 »
joskus mettästin tonkokosta metallipalaa koneesta ja öljyropusta kun lykkäs magneettipäisen teleskooppiantennia muistuttaneen magneetin ni sihen tarttu ja tuli pois ei tarvinnu purkaa. työkalu oli joku vaihtokärkinen ruuvari mis toin magneettiantenni oli sisällä
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #103 : 03.07.2019 - klo:19:42 »
Kyllä ei ota tuulta alleen tämä homma. Vastustanut niin paljon, ettei ole tullut edes kirjoiteltua. Moottori lähti tulille mukisematta. Nokka saatiin jokusen jäähytystauon avulla ajettua sisään, lämpöongelmat vaivasi kun neste ei tahtonut kiertää. No syyksi paljastui uusi termari, joka oli jo valmiiksi paskana, näitä kuulemma ollut liikkeellä viimeaikoina.

Moottoria vaivasi alusta asti se, että täristi ja vapisi oudosti tietyillä kierroksilla, eikä saanut käymään vakaasti kuin vähän reilua tonnia. Tuli ruuvailtua sytkää ja kaasaria monelle mallille, mutta ei haettuun lopputulokseen päästy. Lämpötilojakin mittailtiin eri pisteistä, että olisi käynyt kaikilla sylintereillä, mutta tulppien tarkistus sitten paljasti, että ykkösen tulpan kärki saman värinen kuin pakasta vedetty ja muut normaalisti värjääntyneitä.

Sytkäjohdot mittailin ja tarkistelin, vaihdoin uuden tulpan jne. No mitä sitä paskaa, ei vieläkään ykkönen käy. Sitten BlackZ alkoi epäilemään, että aukeaakohan ykkösen venttiilit normaalisti. Venttiilinkoppa auki ja syy selvisi heti, ei ykkösen imuventtiilin tönäriä näkynyt paikallaan  :'( Sieltähän sen syvemmältä sai magneetilla kalasteltua, mutta toisesta päästä on pallo hävinnyt sekä nostaja hypännyt omille teilleen. Eli tönäri mutkalla ja poikki sekä nostaja hukassa. Vituttanut niin paljon, etten ole vielä alkanut purkamaan yläkertaa, että mistä ne löytyy ja mitkä ovat vauriot. Pelkona, että nokka paskana ja venttiili ottanut mäntäkosketusta, ei uskalla edes toivoa pienempiä vaurioita kun murphyn laki on ollut niin vahvasti läsnä tähänkin asti.



Eli tulpan väristä päätellen, todennäköistä on, että tönäri on särkynyt heti ensi startissa. Mitään mekaanisia kilinöitä tai kolinoita ei ole kukaan kuullut, vaikka monet korvat ja silmät oli valvomassa. Seuraava askel lienee epätoivoista magneetin kanssa heilumista, tai sitten suoraan yläkertaa levälleen.
« Viimeksi muokattu: 03.07.2019 - klo:19:43 kirjoittanut Aukustus »
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #102 : 20.06.2019 - klo:20:29 »
onko sulla omas tallis monttu  ::)

Juu kyllä tässä ykköstallissa on, talvitallissa ei. Ei nosturin veroinen, mutta SUURI apu kuitenkin  m/
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #101 : 20.06.2019 - klo:20:27 »
Olisihan tuohon voinut toisellekki puolelle holkin laittaa, että sais molemmista puolista tietoa  :W nätiste näyttää putkisto istuvan.
 Kieltämät iso ero pinnoissa  m/

Kyllä sinne saa lisää holkkeja jos tarpeelliseksi näen, x-haaraan en järkevää paikkaa keksinyt niin se on nyt tuossa  :D
Pontiac Trans Am -78

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 9873
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #100 : 20.06.2019 - klo:15:27 »
onko sulla omas tallis monttu  ::)

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5745
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #99 : 20.06.2019 - klo:10:23 »
Hienoa tullee!!!!  8) \m/ m/
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Juza89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 948
  • Sukupuoli: Mies
  • Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #98 : 19.06.2019 - klo:23:03 »
 Olisihan tuohon voinut toisellekki puolelle holkin laittaa, että sais molemmista puolista tietoa  :W nätiste näyttää putkisto istuvan.
 Kieltämät iso ero pinnoissa  m/
1996 Mondeo 2.0i -käyttis-
1989 Camaro 305 TBI "Ikuisuus prokkis"
1992 BMW E36 325i 
1988 Suzuki PV

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #97 : 19.06.2019 - klo:21:40 »
Tullut tallilla tehtyä taas pitkää päivää, mutta kova olisi jo halu ajamaankin, joten toivottavasti ei mitään takapakkeja enää tulisi. Alipaineletkut kaikki asenneltu, kuten myös sähköt. Pakoputki löysi myös viimein paikkansa.

Kuvassa näkyvät nuo alkupätkäät tehdyt muutokset, eli supisteet ja lambdaholkki.



Ja sinnehän se Pypesin putkisto paikalleen meni, oli kyllä nätti homma kerrankin. Toivottavasti laipat pitää pakosarjojen päästä, jää nähtäväksi :)



Ja loppuun pikku teaseri myllytyshommista. Pintahan oli kauttaaltaan auringon polttama ja sitämyötä harmaantunut. Myllyttämällä ihan kelpo tulos, toki maalipinnan halkeamille yms ei myllyttämällä mitään voi tehdä, mutta 100% parempi pinta kuin lähtötilanteessa  8) Myöhemmin koko autosta kuvaa ennen ja jälkeen. Kuvassa spoileri myllyttämättä, niin toimii verrokkina.

« Viimeksi muokattu: 19.06.2019 - klo:21:41 kirjoittanut Aukustus »
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #96 : 12.06.2019 - klo:21:43 »
Tänään sain paikalleen vasta pakosarjat ja muuta pikku ähräystä, vaikka täysi tallipäivä olikin. Ostin käyttämättömät Hookerin supercompetition peltisarjat 1,75" primääreillä ja 3" kollektoreilla. Istuivat hyvin, koska ovat mallikohtaiset Firebirdiin, eikä "yleismallit". Yhden lommon joutui vain lyömään, kun hankasi poikkipalkkiin kuskin puolelta. Ahdasta oli silti asentaa, kuskin puolelta piti käyttää startti pois, jonka vaihdoin samalla uuteen. Pelkääjän puolelta suodatinjalka piti käyttää irti. Varmasti koko kirosanojen kirjo tuli käytettyä pultteja kiristäessä, varsinkin pelkääjän puolella, mutta siellä nyt ovat  ;D Huomenna putkistohommaa tiedossa ja jos kohtuudella menevät niin sähkösavottaa yms.
Pontiac Trans Am -78

Poissa Aukustus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 99
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Pontiac Trans Am -78
« Vastaus #95 : 11.06.2019 - klo:21:10 »
Pientä harmia ollut viimepäivinä, mutta on edistystä silti tapahtunut. Laatikko laitettiin paikalleen, mutta sittepä riemu hyytyi kun turbiinin pulttijako ei täsmännyt vetolevyyn  :o Ei muutako loota taas irti ja vaihtoehtoja miettimään. Uus vetolevy 280€, turbiinilla kuukauden toimitusaika (pitää uusia muutenkin isompi stalliseen myöhemmin) ja kolmantena uudet reiät vetolevyyn. Tartuin kolmanteen oljenkorteen ja vein vetolevyn paikalliselle metallipajalle Sahkolle säteisporaukseen, nyt on tuplajakolevy ja hintaa tuli 33€  :) Nyt loota taas paikallaan ja turbiini osui uusiin reikiin hienosti. Uspartsilta tilattu flektikään ei passannut, kun oli jossain käynyt virhe, sillä paketissa oli eri flekti kuin osanumeron perusteella olisi pitänyt. Väärä keskiö siinä, joka ei passannut spacerin kanssa. Uusi on jo tulossa ja huomenna hyppysissä. Homma jatkuu huomenna pakosarjojen, putkiston, apulaitteiden ja sähköjen asennuksella.
Pontiac Trans Am -78