Kirjoittaja Aihe: pakokaasu haisee ruudille?  (Luettu 1625 kertaa)

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #47 : 15.03.2019 - klo:13:44 »
muutaman viikon päästä jos tietäs enemmän, pitäis auto viedä verstaalle, siellä katsotaan bensan paineet ja tarkistetaan suuttimet että ne ei vuoda tai ole tukkoiset,
myös tarkistetaan pakoputki että vuotaako, kun sehän voi laimentaa bensa seosta tai siis ainakin näyttää väärän lambda lukeman. mutta jos vikakoodi luku laitteella katsois tiedot/lambda, näyttäskö sellaine
laite tarkemmin lambda lukeman kun joillakin verstailla on niin high tec näkösiä vimpaimia että niistä näkee kaikenlaista tietoa egr venttiilistä jäähdytys nesteen lämpötilaan.

nyt kun on muutama viikko aikaa niin täytyy hankkia ja vaihtaa uusi lambda ja jos vaikka verkollisen maf anturin laittas ja ylilyöntinä ac delco sytkämoduulin ainaski sen takia kun en nykyseen kiina valmiste moduuliin luota,
hajoo kuiteski ennen aikojaan ja nykyään kun kierros mittari on ihmeellinen kun vaan kolmeen tonniin se kiertää ja sitten pomppaa melkein nollaan ja sitten takasin kolmeen tonniin, moottori kyllä kiertää normaalisti mutta itse kierros
lukumittari sekoilee. mietin että jos ac delco sytkä moduulilla toimis kierros lukumittari normaalisti.

« Viimeksi muokattu: 15.03.2019 - klo:13:46 kirjoittanut smokeybandit »

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #46 : 15.03.2019 - klo:13:10 »
Tuo kuvassa näkyvä pykälä on tiivistyspinta mihin o-rengas vastaa ja jää putkessa olevan vastaavan olakkeen väliin puristuksiin.
Eli putkea ei saa liian syvälle. Korkeintaan jos kiristää niin lujaa että o-rengas hajoaa voi alkaa vuotamaan. Toisessa päässä ei edes ole "säätövaraa" kun pikaliitin lukittuu mihin lukittuu.


joo ei passaa kauhian kireelle vääntää, vähän miettimistä siinä oli kun avaimet on tyyppiä 20 mm ja 16 mm millä kiristin ja 20 millisellä jänkäsin toiseen suuntaan ettei bensa putki väänny, niin helposti voi sellaisilla isoilla lenkki avaimilla kiristää liikaa mutta kyllä tarkkaan mietin että paljonko uskaltaa vääntää  :P

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #45 : 15.03.2019 - klo:13:00 »
kyllä se tohon vastinpintaan pysähtyy jos et ihan hampaat irvessä väännä jollon jotain luutavasti hajoo

no joo ei ny ihan niin kireelle passaa vääntää  ;D

Paikalla TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2944
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #44 : 13.03.2019 - klo:17:30 »
Tuo kuvassa näkyvä pykälä on tiivistyspinta mihin o-rengas vastaa ja jää putkessa olevan vastaavan olakkeen väliin puristuksiin.
Eli putkea ei saa liian syvälle. Korkeintaan jos kiristää niin lujaa että o-rengas hajoaa voi alkaa vuotamaan. Toisessa päässä ei edes ole "säätövaraa" kun pikaliitin lukittuu mihin lukittuu.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5097
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #43 : 13.03.2019 - klo:16:10 »
kyllä se tohon vastinpintaan pysähtyy jos et ihan hampaat irvessä väännä jollon jotain luutavasti hajoo
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #42 : 13.03.2019 - klo:15:43 »
mitenkäs noi reiät tuossa, stoppaako se bensa putki noihin kun eilen oli kiire kun laitoin uuden filtterin kun verstas oli jo melkein sulkemassa oviaan, mietin vaan etten liian syvälle painanut bensaputkia filtterin sisään mutta näyttäskö tuo että kyllä se stoppaa noihin kohtiin, kierteitten jälkeen, mikä näyttäs niinku prikka ois tuossa pohjalla.

toisekseen harmittaa miksen laittanut uusia o renkaita kun jäi vielä talous paperin pala kierteitten väliin kun kuivasin auton bensaputket eilen. no, kai se paperi sieltä häviää ajan mittaan, kierteitten ulko puolelle se paperin pala jäi kun olin onneks ehtinyt kiristää jo kaikki paikalleen, halusin vaan kuivata paikat että sitten kun auton käynnistää ja tuijottaa kierteitä lampulla ettei mistään filtterin päistä kostu kierteet bensasta, tiivis on. 

harmittaa kyllä vähän kun ois ollu hyvä laittaa uudet o renkaat bensa putkien päihin mutta seuraavan kerran sitten.

ois ollu mukavampaa vaihtaa filtteri jos ois ollut enemmän aikaa ja jos ei bensa putkista liru koko ajan bensaa kun sinne filtteriä laittaa paikalleen. 

lähi viikkoina sitten tutkitaan lisää, että saadaan ne bensa seokset kohdilleen, täytyy ensin tosin hankkia se uusi lambda.

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #41 : 13.03.2019 - klo:15:13 »
no nyt on bensa filtteri vaihdettu.

katotaas onnistunko kuvan laittamaan vanhasta filtteristä,
ei tuo nyt hirveen pahan näköinen ole mutta ennen kuin sahasin sen niin puhalsin siitä ilmaa läpi, uudesta meni vaivatta ilma läpi mutta tuosta vanhasta kyllä aika nihkeemmin.

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #40 : 09.03.2019 - klo:14:00 »
Jaa en tiennyt että olet länsi-euroopan puolella ;D
...eli ei sitten mitään päästöjen raja-arvoista kun en niitä siellä tiedä.


Mutta ei se katsastus näköjään ole länsimaissa yhtään sen kummempaa kun täälläkään ;) ;D

jaa että se katsastus on siellä samanlaista touhua. muistan kun suomessa oli motskari niin ei tarvinu sitä koskaan katsastaa,
täällä kun ihmiset joutuu katsastaa kaikki perä kärrystä mopoon asti mutta ainaski liikenteessä näkyy paljon kilvettömiä mopoja joten ajeleeko ne niillä sitten kilvittä,
aika riskiä meininkiä jos sinivuokko sattus näkeen  ;D

kyllä ne yleensä täällä kahtoo päästöja ihan niinkuin muuallakin, ainakin vissiin ehkä uudemmissa autoissa, mutta jotain muutoksia noihin on tullut,
ennen sai esmerkiks HC olla sata, nykyään kuulemma ne ei kato sitä ollenkaan, en tiedä varmaks.

katin osalta  katti pitäis olla vuos malleissa 89 ja siitä uudempiin.

en tiiä miten minun kohilla ne päästöja oikeen mittaa kun CO arvoa ne vaan tuijottaa mutta itseä kiinnostaa tietää muutkin arvot että tietäs vähän miten moottori voi mutta parempi se on jos eivät muuta katokkaan
ainakaan katastuksessa päästöjen osalta kun on joskus tarpeeks vaikeeta jo sellasenaan saada auto katsastettua, onneks auto on 30 vuotta vanha niin katastus on joka toinen vuosi.

Paikalla TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2944
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #39 : 09.03.2019 - klo:13:25 »
Jaa en tiennyt että olet länsi-euroopan puolella ;D
...eli ei sitten mitään päästöjen raja-arvoista kun en niitä siellä tiedä.


Mutta ei se katsastus näköjään ole länsimaissa yhtään sen kummempaa kun täälläkään ;) ;D
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #38 : 09.03.2019 - klo:13:04 »
Kokemuksen perusteella muutaman millin reikä putkessa voi vaikuttaa hapen määrään useamman prosentin ja helposti tulee hylky leimalla pelkän hapen perusteella.
O2 raja leimalla max 5%. Bensakoneen normaali joku prosentin luokkaa ja toimivan katin jälkeen 0%.
Putken päästä mitattu lambda voi sitten jo näyttää ihan mitä sattuu koska putkesta mittaavat pakokaasuanalysaattorit näyttää "laskennallisen" lambda-arvon eikä todellista niinkuin pakosarjassa törröttävä anturi. Eli niinkuin Sirkus sanoi niin vuotava putki vaikuttaa sen myötä myös lambda-arvoon.


Koko lambdan mittaus (anturi tai analysaattori) perustuu hapen määrään eli mitään vuotoja ei sylinterien ja mittauspisteen välillä saisi olla eikä mielellään edes jonkun matkaa mittauspisteen jälkeenkään. Eikä pätkiviä sylintereitä joista tulee raakaa ilmaa läpi.


Perinteinen tyyli yrittää hylätä f-body leimalla on laittaa mittaletku toiseen putkenpäähän (varsinkin imurilla) ja kitistä hapen määrästä.
Joutunut muutamankin kerran ehdottamaan hanskaa tms. avonaiseen putkeen ;D ;D
Toinen on sitten ilmapumppu...

no niitä katsareita on kyllä kaikenlaisia, ainakin täällä ruotsin puolella, viimosin katsatus meni ihan ok mutta ihmettelin miksi se vin numeroo ehtii auton alta jostain takarenkaan takaa rungosta kun yleensä ne kahtoo sen tuuli lasin alareunasta ja toisekseen kun se ajo autolla lenkin ja sitten kysyy onko tää automaatti vai manuaali, no miehän olin että hö, justhan sie ajoit sillä  :o
ja kolmannekseen piti vielä tummennus kalvot repiä sivu ikkunoista pois kun ei kelvannu kalvo vaikka oli vaalein kalvo ikkunassa ettei uuteen tuulilasiin verrattuna ollu minun mielestä mitään sävy eroa, varsinkaan jos t-toppi ois ollu auki ja katista piti sen maukua että tarviisko tässä kattia vai ei kun auto on sen verran vanha ja ekakshän oli sitä mieltä että hän ei katsasta autoa ollenkaan kun autossa oli hänen mukaansa tummat sivuikkunat että hän hylkää sen heti jos ajan sen sisälle, sitten kun olin kalvot repiny pois niin ei se sama katsari sitten
ollu halukas kuitenkaan katsastamaan autoa ja siinä vaiheessa rupes itseltä melkein pinna palaa mutta kysyin sit toiselta katsariltä mikä oli onneks paikalla että jos katsastaisit auton ja sehän olikin sitten reilumpi tyyppi ja katsastus meni ihan hyvin mutta piti
senkin sen verran näyttää valtaansa kun sanoi että täs autos on kyl aika kovat äänet mutta oon reilulla päällä ja tää on ok.

muistan senkin kun veli kesä pari sitten katsasti omaa autoaan, ei f-body mutta v8 kuiteski, ja hälle sano katsari että täs autos on niin kovat äänet että tämä ei mene läpi, no, veli sano sitten että ei täs hänen mielestää kovat äänet oo,
ja katsari sano sitten että asia ei ole niinkuin sinä sanot, asia on niinkuin mina sanon. mie en jaksanu olla siellä enää, lähdin kotia ja sanoin veljelle että sano sille katsarille että kahtoo äänet desibeli mittarilla.

että joo, katsareita on kyllä moneen lähtöön. mutta on niitä onneks ihan mukavia ja reilujakin katsareita vuosien saatossa ollut. tuntuu vaan joskus siltä että miks aina minun kohille sattuu ne känkkäränkkä katsarit  :-\

onhan mulle vanhat sedät aina sanonu että laita naises lyhyessä mekossa katastaa se auto niin hyvin menee mutta kun mulla raukalla ei oo sitä naista ;D

Paikalla TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2944
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #37 : 09.03.2019 - klo:00:19 »
Kokemuksen perusteella muutaman millin reikä putkessa voi vaikuttaa hapen määrään useamman prosentin ja helposti tulee hylky leimalla pelkän hapen perusteella.
O2 raja leimalla max 5%. Bensakoneen normaali joku prosentin luokkaa ja toimivan katin jälkeen 0%.
Putken päästä mitattu lambda voi sitten jo näyttää ihan mitä sattuu koska putkesta mittaavat pakokaasuanalysaattorit näyttää "laskennallisen" lambda-arvon eikä todellista niinkuin pakosarjassa törröttävä anturi. Eli niinkuin Sirkus sanoi niin vuotava putki vaikuttaa sen myötä myös lambda-arvoon.


Koko lambdan mittaus (anturi tai analysaattori) perustuu hapen määrään eli mitään vuotoja ei sylinterien ja mittauspisteen välillä saisi olla eikä mielellään edes jonkun matkaa mittauspisteen jälkeenkään. Eikä pätkiviä sylintereitä joista tulee raakaa ilmaa läpi.


Perinteinen tyyli yrittää hylätä f-body leimalla on laittaa mittaletku toiseen putkenpäähän (varsinkin imurilla) ja kitistä hapen määrästä.
Joutunut muutamankin kerran ehdottamaan hanskaa tms. avonaiseen putkeen ;D ;D
Toinen on sitten ilmapumppu...



Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 488
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #36 : 08.03.2019 - klo:23:14 »
...

kävin juuri tallilla ja ajoin auton ulos ja pakoputkee taskulampulla tiirailin, mukava pimeässä ja lumipyryssä maata maassa turpa jäässä ja huono taskulamppu kourassa mutta sen verran näin että kyllä se katin hitsaus saumoista sen verran vuotaa että vesi höyryn siinä näkee ja änkkärin kohdilta vaikkei änkkärin tilalla ole kuin suora putki, niin sieltä vähän enemmän kun mulla on siinä putki kiinni macgyver tyylillä pultti ja lukko mutteri putkesta läpi kun ei jaksa näprätä klemmareitten kanssa kun sitten sitä putkea saa apinan vimmalla repiä irti varsinkin kun se on toistaiseksi väliaikainen kun en tiiä laitanko sinne joskus änkkärin vai en joten kaipa se täytys ensin tiiviiksi saada ja eritoten katin hitsaus saumoja piste hitsailla että on varmasti tiivis.
...
Niin ainakin jos ilmavuoto on labdan ja katin välissä niin eihän se katti voi toimia oikein kun sille tuleva kaasuseos on jotain muuta kuin mitä lambda sille yrittää "järjestää". Paras hitsata, mutta onhan noita melko toimivia paikkaustököttejäkin joilla voi koettaa tiivistää.
Viisaammat tietää paljonko tuollaisella vuodolla sitten käytännössä on merkitystä, että vaikuttaako päästöarvoihin noin paljon.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #35 : 08.03.2019 - klo:22:45 »
Jos on välttämätöntä ajaa, niin tankkaa ainakin korkea oktaanisinta toistaiseksi.

 
ei onneks oo, olkoon auto ny tallissa huilimassa ja jos ajan niin vain kilsan lähimmälle huoltsikalle ja sitten takas tallille ettei tuu vahinkoo moottorille ennen kun saadaan uus lambda sun muut kohdilleen ettei ainakaan nakuta moottori sit tulevaisuudessa.

98 bensalla oon aina menny, joskus oon koittanu 95 oktaanii mutta pitemmän päälle rupee kone tuntuumaan vaisulta joten 98 oktaanii oon käyttänyt kun se on sillä vähän pirteämpi kapistus.

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #34 : 08.03.2019 - klo:22:38 »
Onhan tuota vähän reilusti... Varsinkin katin jälkeen.
Mittauksen perusteella katti on kuitenkin lämmin (CO jokseenkin 0) ja HC silti yli 100 (tyhjäk.) eli paljonkohan on ennen kattia...
Olettaen että se katti on parempi kun mulla ;D 
Yks vaihtoehto että joku pytty ei polta kunnolla mutta silti helpoin ja halvin vaihtaa ensin uus lambda...


Toki pienikin vuoto putkessa imee saman verran ilmaa sisälle kun puhaltaa pakokaasua ulos koska putkessa on vuorotellen ali- ja ylipaine.Tuo riippuu paljon siitä onko oikeasti laihalla ja onko ajaessa.
Jos syy on bensansaannissa (suodatin, pumppu tms.) = vedossakin laihalla niin ei tee hyvää ainakaan pidemmän päälle.
Mutta jos johtuu lambdasta niin ei vielä maailmaa kaada koska lambdasäätö ei ole käytössä isommalla kaasulla.


Laiha seos nostaa palamisen ja pakokaasun lämpötilaa ja pahimmillaan polttaa venttiilit tai mäntään reiän. Myös nakutusherkkyys lisääntyy = sama lopputulos.
Lisäksi palamaton HC palaa sitten siellä katissa = pahimmillaan punahehkuinen katti.
Tuo ei tapahdu heti mutta hyvä silti selvittää onko vikaa ja mikä.


PS. Yks mitä vois kokeilla on ottaa ja jättää lambdan johto irti ja käyttää akunkenkä irti = boxi palautuu tehdaskartoille. Jos kone on vakio ja kunnossa ja vika lambdassa käy sen jälkeen ennemmin vähän rikkaalla kun laihalla.

joo täytyy tutkia että saa paremmin auton pelittää vaikka kyllähän se ihan normaalisti käy ja kukkuu.

mietin vaan että jos seos on laihalla ja jos ECU heittää lisää bensaa sekaan tai siis muuttaa sytytystä niin jos se jotenkin käy niinku laihalla ja rikkaalla, parempi se on vähän tuunata konetta että on seokset kohdillaan.

kävin juuri tallilla ja ajoin auton ulos ja pakoputkee taskulampulla tiirailin, mukava pimeässä ja lumipyryssä maata maassa turpa jäässä ja huono taskulamppu kourassa mutta sen verran näin että kyllä se katin hitsaus saumoista sen verran vuotaa että vesi höyryn siinä näkee ja änkkärin kohdilta vaikkei änkkärin tilalla ole kuin suora putki, niin sieltä vähän enemmän kun mulla on siinä putki kiinni macgyver tyylillä pultti ja lukko mutteri putkesta läpi kun ei jaksa näprätä klemmareitten kanssa kun sitten sitä putkea saa apinan vimmalla repiä irti varsinkin kun se on toistaiseksi väliaikainen kun en tiiä laitanko sinne joskus änkkärin vai en joten kaipa se täytys ensin tiiviiksi saada ja eritoten katin hitsaus saumoja piste hitsailla että on varmasti tiivis.

ja toinen juttu mikä tuli mieleen niin mullon red linen bensan lisä aine tankissa, en tiedä vaikuttaako se väliaikaisesti päästöihin/lambdaan, mainittakoon off topikkina että jos omega merkkistä lisä ainetta käytän niin ajan mittaan syttyy ses valo ja herjaa lambna anturin koodia joten sitä ainettä en oo käyttäny vuosiin, red linee vaan kerran vuodessa.

täytyy varmaan päästöt mitata uudestaan tulevaisuudessa että on kone tosi lämmin, kun parin kilsan sillä kolmeekymppii köröttelin kun ei viittiny lujempaa ajaa ettei suola likaa vahattua autoa :P
niin jossei se kone ollut riittävän lämmin, vai näyttääkö lambda anturi aina samaa lukemaa vaikkois kone kylmä tai kuuma.

Paikalla Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4097
  • Sukupuoli: Mies
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #33 : 08.03.2019 - klo:21:09 »
Jos on välttämätöntä ajaa, niin tankkaa ainakin korkea oktaanisinta toistaiseksi.
-89 350 HSR formula