Kirjoittaja Aihe: pakokaasu haisee ruudille?  (Luettu 1884 kertaa)

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #62 : 19.03.2019 - klo:15:30 »
Onhan siinä Boschin logo ja osanumero...
Mutta voi odottaa toimivaksi ja oikein näyttäväksi.

Joo, kyllä varmasti toimii ihan niinkuin "aito" delco merkkinen anturikin, joskus milloin oli aikasemmin Ac Delco happi anturi autossa, niin muistelisin että se oli ihan saman näköinen anturi kuin tuo uusikin, eli Bosch, ja se toimi ihan hyvin,
ei ainakaan SES valo ollut päällä tai mitään sellaista.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2019 - klo:15:34 kirjoittanut smokeybandit »

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #61 : 19.03.2019 - klo:15:26 »
Täytyy varmaan muutama päivä ootella kun ois tarkoitus imusarjaan suihkia seafoamin tapaista spraytä, ja jos happi anturi ottaa nokkiinsa niin eipä ainakaan tuo uusi mene sököks, kun laitan sen uuden anturin paikalleen vaikka viikonloppuna ja vaikka huomenna jos uskaltas vähän imusarjaa putsailla Wynn's merkkisellä egr/throttle body cleanerillä.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2947
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #60 : 19.03.2019 - klo:15:22 »
Onhan siinä Boschin logo ja osanumero...
Mutta voi odottaa toimivaksi ja oikein näyttäväksi.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #59 : 19.03.2019 - klo:15:20 »
Näyttäisi kyllä minun mielestä Boschin happi anturilta mutta oli mikä oli, kyllä sen autoon laitan  :)

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #58 : 19.03.2019 - klo:15:17 »
Uusi happi anturi.

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 9585
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #57 : 18.03.2019 - klo:18:31 »
GM recommended replacement part for your GM vehicle's original factory component.
Manufactured to GM OE specification for fit, form, and function.

eli valmistaja voi olla joku muu  ::)

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #56 : 18.03.2019 - klo:17:41 »
ostaa OEM:n,ACDelco AFS21  m/

No juu, kovan miettimisen jälkeen tuohon Ac Delcoon päädyin. Katsotaan sitten kunhan posti sen tuo, niin laittelen tänne kuvan, toivottavasti on "oikea" Ac Delco kun kuulemma joskus vaikka Delco lukee paketissa niin siellä on Boschin happi anturi,
kyllähän sekin kävis, mutta katotaan kumpi se sitten on, Delco vai Bosch.

Kuulemma Delcolle antureita on tehny joskus itse Delco, mutta myös esim, Delphi ja ehkä Bosch, niin mielenkiinnolla oottelen minkä anturin posti tuo  ;D

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 9585
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #55 : 15.03.2019 - klo:19:50 »
ostaa OEM:n,ACDelco AFS21  m/

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2947
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #54 : 15.03.2019 - klo:18:37 »
Eiköhän nuo kaikki ole ok.
Itellä tullut tavaksi käyttää Boschia.


Luultavasti valmistajat ei noiden 1-johtoisten kehitykseen enää panosta kun ei niitä uusissa autoissa ole enää ollut 20 vuoteen.
Eli merkkituotteet on melko toimivia kaikki. Siis senaikaiset merkit jotka näitä kehitteli ja autotehtaille möi...
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #53 : 15.03.2019 - klo:18:14 »
Mikäs niistä lambda antureista oli se hyvä merkki.
Tais olla se NTK?

On vähän vaikea valita minkä ottais kun ois tarjolla se NTK,
Bosch, tai Delphi.

Mutta ei kai noissa metsään mene valinta kun eikös noi ole kaikki kolme ihan laatu merkkejä viimosen päälle.

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #52 : 15.03.2019 - klo:18:09 »
ECM ohjaa tyhjäkäyntiä.
Jos säädät sitä läppärungon ruuvista isommalle niin ECM ei enää pysty säätämään tarpeeksi pienelle.
Sen ruuvin säätämiselle löyty ohjeet tältä foorumilta kun jaksaa etsiä.


Juu, sen mukaan mitä täältä infoa aikoinaan luin, sen mukaan oon tyhjäkäyntiä säätänyt, jos mie suoraan siitä ruuvista säädän niin sillon tyhjäkäynti ihan sekasin pitemmän päälle.


Poissa JoukoY

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1200
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #51 : 15.03.2019 - klo:18:02 »

joskus oon tyhjäkäynnin kanssa pelannu ja aina oon siihen tulokseen päätyny että se missä se nyt on, about viis sataa kiekkaa, on hyvä, muuten voi tyhjäkäynti jäädä joskus liian korkealle vaikkei oikeesti oliskaan
minkä seurauksena auto puskee etennpäin minun mielestä liikaa ja kun autolla pysähtyy niin menee useampi sekunti ennekuin tyhjäkäynti tippuisi normaaliin. nykysellään kun se on sen about viis sataa kiekkaa lämpösellä moottorilla
niin hyvin on toiminut, ei jää kierrokset väliaikaisesti liiän korkealle vaikka ois lämmin moottori eikä puske auto eteenpäin liikaa kun jos auton antaa lipua eteenpäin vaikka ykkösellä ilman että koskee jarruun tai kaasuun.


ECM ohjaa tyhjäkäyntiä.
Jos säädät sitä läppärungon ruuvista isommalle niin ECM ei enää pysty säätämään tarpeeksi pienelle.
Sen ruuvin säätämiselle löyty ohjeet tältä foorumilta kun jaksaa etsiä.
Pontiac Firebird 350 -78
Corvette -79
Camaro Z28 -93/94
Pontiac Firebird Trans Am T-top 350LT1 -91
Pontiac Firebird Formula TBI -88

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2947
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #50 : 15.03.2019 - klo:16:19 »
...jos vikakoodi luku laitteella katsois tiedot/lambda, näyttäskö sellaine
laite tarkemmin lambda lukeman kun joillakin verstailla on niin high tec näkösiä vimpaimia että niistä näkee kaikenlaista tietoa egr venttiilistä jäähdytys nesteen lämpötilaan.
Tuon ikäiseen autoon taitaa olla vain yksi varsinainen "lukulaite" joka varmasti näyttää kaikki tiedot ja se on GM-n oma TECH.
Toinen vaihtoehto on sopiva kaapeli ja tietokone. Ohjelmat on ilmaisia ja löytyy netistä.
Nykyään on tullut myös kännykkä-appeja mutta niiden toimivuudesta en tiedä.
Yleiskorjaamoilta noita tuskin löytyy mutta jenkkeihin perehtyneillä voi ollakin.


Yleis-/perustestereihin ei yleensä kuulu vanhemmat jenkit eikä sopivaa kaapelia.


Vikakoodit näkee ilman mitään testereitä jos niitä on (SES-valo palaa).


Testerillä katsotussa lambda-arvossa (antureissa yleensäkin) on se ongelma että näyttää samaa mitä moottori "näkee" eli jos esim anturissa tai jossain on vikaa niin sitä ei näe ellei vertaa arvoja johonkin toiseen mittariin. Moottori/ECM on tyytyväinen vääriinkiin arvoihin ellei arvo ylitä vikoodirajaa tai ole muuten pahasti ristiriidassa muihin arvoihin.
Tämä pätee lähes kaikkiin antureihin. Lämpö, kaasuläppä, maf, map, lambda jne.
Esim. on tullut vastaan lämpöanturi joka kertoi boxille muutaman asteen pakkasta vaikka kone oli lämmin - ei vikakoodia mutta auto ei toiminut kunnolla, päästöt pielessä jne.
Tällaiset on helppo todeta vaikka kädellä tai järjellä (onko kone oikeasti pakkasella) mutta pakokaasujen happipitoisuuden haistelemista en suosittele...


Toinen päästöihin liittyvä ongelma vanhemmissa f-bodeyssa on vain 1 lambda toisella puolella konetta. Se ei tiedä mitään mitä toiset 4 pyttyä tekee...


Yks tapa millä saa testattua suuttimien kunnon suunnilleen on irroittaa lambdan johto ja irroitella auton käydessä yksitellen suuttimista johtoja. Jokaisen suuttimen "poisto" pitäisi vaikuttaa päästöihin ja käyntiin suunnilleen saman verran. Selvät viat löytyy korvakuuloltakin mutta esim. pakokaasumittari on tarkempi ja kertoo pienemmät erot.
Tämä tapa kertoo mikä sylinteri on "erilainen", jos on, mutta erilaisuuden syy voi olla muuallakin kun suuttimessa (kipinä, puristukset) eikä kerro mitään jos esim. kaikki suuttimet on yhtä huonoja tai vaikka vain 1 on enää hyvä joka näyttää sitten "erilaiselta".
Tämän testin tekemiseen on monta vaihtoehtoa mutta perus-korjaamon varusteilla pakokaasuvertaus onnistuu helpoiten.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #49 : 15.03.2019 - klo:14:59 »
En usko vian olevan MAF:in verkkojen poistossa. Sytkämoduli kannattaa vaihtaa, jos kiekkamittari käyttäytyy noin. Vakio suuttimilla on se ongelma, että ne eivät vanhana jaksa aueta, jolloin tietenkin sen sylinterin seokset ovat miten sattuu. Suuttimen kelan vastuksen pitäisi olla siellä 12-16 ohmia, jos on alle niin vaihtoon menee kaikki. Mitkä tulpat sulla siellä on ja miten vanhat?

maffin mie aattelin sen takia vaihtaa kun kauan sitten kun se oli uusi, niin oli se klipsi rikki mikä pitää maf sensorin johdot sensorissa kiinni, niin ajattelin jo silloin että se voi olla vähän käytetty tai jotain,
ja useamman kesän kun se on sellainen usein että kun kylmänä käynnistää niin voi sammua saman tien, joskus sammuu, joskus ei. lähtee kyllä aina normaalisti käyntiin. aattelin jos tyhjäkäyntiä nostais mutten vielä viiti,
joskus oon tyhjäkäynnin kanssa pelannu ja aina oon siihen tulokseen päätyny että se missä se nyt on, about viis sataa kiekkaa, on hyvä, muuten voi tyhjäkäynti jäädä joskus liian korkealle vaikkei oikeesti oliskaan
minkä seurauksena auto puskee etennpäin minun mielestä liikaa ja kun autolla pysähtyy niin menee useampi sekunti ennekuin tyhjäkäynti tippuisi normaaliin. nykysellään kun se on sen about viis sataa kiekkaa lämpösellä moottorilla
niin hyvin on toiminut, ei jää kierrokset väliaikaisesti liiän korkealle vaikka ois lämmin moottori eikä puske auto eteenpäin liikaa kun jos auton antaa lipua eteenpäin vaikka ykkösellä ilman että koskee jarruun tai kaasuun.

tulpat on ac delco (r43ts) uudet vaihdoin viime syksynä.

juu, miepä pien mielessä noi ohmit, mutta toivottavasti verstaan huolto puolella tietävät myös mikä sen ohmin pitäis olla sitten kun niitä suuttimia tarkistelee mutta parempi se on tietää itsekkin vähän missä mennään.

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4719
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #48 : 15.03.2019 - klo:14:19 »
muutaman viikon päästä jos tietäs enemmän, pitäis auto viedä verstaalle, siellä katsotaan bensan paineet ja tarkistetaan suuttimet että ne ei vuoda tai ole tukkoiset,
myös tarkistetaan pakoputki että vuotaako, kun sehän voi laimentaa bensa seosta tai siis ainakin näyttää väärän lambda lukeman. mutta jos vikakoodi luku laitteella katsois tiedot/lambda, näyttäskö sellaine
laite tarkemmin lambda lukeman kun joillakin verstailla on niin high tec näkösiä vimpaimia että niistä näkee kaikenlaista tietoa egr venttiilistä jäähdytys nesteen lämpötilaan.

nyt kun on muutama viikko aikaa niin täytyy hankkia ja vaihtaa uusi lambda ja jos vaikka verkollisen maf anturin laittas ja ylilyöntinä ac delco sytkämoduulin ainaski sen takia kun en nykyseen kiina valmiste moduuliin luota,
hajoo kuiteski ennen aikojaan ja nykyään kun kierros mittari on ihmeellinen kun vaan kolmeen tonniin se kiertää ja sitten pomppaa melkein nollaan ja sitten takasin kolmeen tonniin, moottori kyllä kiertää normaalisti mutta itse kierros
lukumittari sekoilee. mietin että jos ac delco sytkä moduulilla toimis kierros lukumittari normaalisti.
En usko vian olevan MAF:in verkkojen poistossa. Sytkämoduli kannattaa vaihtaa, jos kiekkamittari käyttäytyy noin. Vakio suuttimilla on se ongelma, että ne eivät vanhana jaksa aueta, jolloin tietenkin sen sylinterin seokset ovat miten sattuu. Suuttimen kelan vastuksen pitäisi olla siellä 12-16 ohmia, jos on alle niin vaihtoon menee kaikki. Mitkä tulpat sulla siellä on ja miten vanhat?
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!