Kirjoittaja Aihe: pakokaasu haisee ruudille?  (Luettu 4155 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2993
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #72 : 05.04.2019 - klo:22:48 »
No tuopas on jännä juttu, mie en tiennykkään että ECM systeemiä voi tuollain muuttaa.
Aikalailla kaikkia ECM-n ohjaamia toimintoja ja säätöjä voi muuttaa tietokoneella.
Vanhemmissa autoissa (f-body ennen 94) on vaan riesana että ECM-n muistipiiri pitää vaihtaa ja siihen tarvii ensimmäisessä vaihdossa sopivan adapterin.
Tai onnistuu ilmankin mutta adapterilla on seuraavat muutokset helpompia ja piirin vaihto sellaisenaan edellyttää hyvää juotostaitoa.
Adapteria käyttäen toimenpide on aika helppo, vanhaa piiriä ei tarvitse juottaa irti.
Ja koska muistipiiri pitää vaihtaa niin ohjelman muutokseen tarvii laitteen jolla uusi (tyhjä) piiri ohjelmoidaan.


Netissä on useitakin sivuja/firmoja jotka muutoksia tekee ja uusi piiri tulee adaptereineen postissa. Tälläkin foorumilla on useampikin jotka näitä on tehnyt.
Itsekin pystyn tuon tekemään mutta olen ajanpuutteen vuoksi yrittänyt välttää...
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 268
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #71 : 05.04.2019 - klo:22:31 »

Oisko tuossa osittainen vastaus kun posteja vähän yhdistelin...


Ei se mittään, itse vähän hassu oon kun pitäisi kait johki kirjottaa että mie oon ruotsin puolella mutta ei kai sillä niin väliä oo.

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 268
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #70 : 05.04.2019 - klo:22:19 »
Siis vielä: minkä ikäiset suuttimet ja missä päin oot, Oulusta löytyy apuja?


Jaa minultako sie kysyit mitkä suuttimet siinä on, mie luulin et sie kysyit joltain toiselta millä kans auto käy laihalla.
 
No minä luulisin että mulla on autossa ihan orkkis, tehtaan suuttimet.

Mie oon täällä ruotsin puolella joten täytyy ne täälläpäin tarkistaa/vaihtaa jos tarvii.


Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2993
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #69 : 05.04.2019 - klo:22:11 »

Siis vielä: minkä ikäiset suuttimet ja missä päin oot, Oulusta löytyy apuja?

no niitä katsareita on kyllä kaikenlaisia, ainakin täällä ruotsin puolella...


Oisko tuossa osittainen vastaus kun posteja vähän yhdistelin...
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 268
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #68 : 05.04.2019 - klo:22:00 »
No tosiaan tarvikeläppis pitääkin säätää aluksi kohdilleen.
Mutta tyhjäkäyntiä et saa ruuvista täysin haluamaksesi niin että toimii joka tilanteessa hyvin.
Boxi yrittää säätää/korjata tyhjäkäynnin aina sinne mihin haluaa ja jos säädät ruuvista niin paljon että IAC ei enää sitä korjaa "takaisin" niin alkaa helposti tulemaan ongelmia muissa tilanteissa.
Parempi konsti on säätää kaasuläpän perusasento kohdalleen ja muuttaa haluttu tyhjäkäynti boxin ohjelmaan. Silloin saa tyhjäkäynnin tasan haluamakseen ja kaikki toimii hienosti kun IAC-llä on säätövaraa molempiin suuntiin.
Esim. kun nostat kytkintä liikkeelle lähdössä niin IAC pitää tyhjäkäynnin samana vaikkei kaasua painakaan eikä auto sammu vahingossa. Mutta jos tyhjäkäyntiä on pienennetty läpästä niin IAC on jo valmiiksi täysin auki eikä voi enää pitää kierroksia yllä = aueta lisää kun kuorma kasvaa.


Täälläkin on tekijöitä jotka uuden piirin pystyy tekemään. Samalla voi tehdä muitakin muutoksia esim. poistaa saastelaitteita käytöstä jne.


No tuopas on jännä juttu, mie en tiennykkään että ECM systeemiä voi tuollain muuttaa. Miepä pien sen mielessä.

Kyllä tuo auto tuollaisenaan saa kelvata ainakin toistaiseksi kun tuntuu nyt niin mukavasti toimivan.

Täytyy vaan tässä kesän aikana tarkistella niitä bensa seoksia ja suuttimia sun muita kunhan korjailen vähän pakoputkea tiiviimmäksi, loput saa hitsari paikata, ei siinä pahemmin muuta ole kun muutamia putken saumoja paikkailla.
« Viimeksi muokattu: 05.04.2019 - klo:22:03 kirjoittanut smokeybandit »

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4750
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #67 : 05.04.2019 - klo:21:12 »
Siis vielä: minkä ikäiset suuttimet ja missä päin oot, Oulusta löytyy apuja?
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2993
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #66 : 05.04.2019 - klo:18:35 »
No tosiaan tarvikeläppis pitääkin säätää aluksi kohdilleen.
Mutta tyhjäkäyntiä et saa ruuvista täysin haluamaksesi niin että toimii joka tilanteessa hyvin.
Boxi yrittää säätää/korjata tyhjäkäynnin aina sinne mihin haluaa ja jos säädät ruuvista niin paljon että IAC ei enää sitä korjaa "takaisin" niin alkaa helposti tulemaan ongelmia muissa tilanteissa.
Parempi konsti on säätää kaasuläpän perusasento kohdalleen ja muuttaa haluttu tyhjäkäynti boxin ohjelmaan. Silloin saa tyhjäkäynnin tasan haluamakseen ja kaikki toimii hienosti kun IAC-llä on säätövaraa molempiin suuntiin.
Esim. kun nostat kytkintä liikkeelle lähdössä niin IAC pitää tyhjäkäynnin samana vaikkei kaasua painakaan eikä auto sammu vahingossa. Mutta jos tyhjäkäyntiä on pienennetty läpästä niin IAC on jo valmiiksi täysin auki eikä voi enää pitää kierroksia yllä = aueta lisää kun kuorma kasvaa.


Täälläkin on tekijöitä jotka uuden piirin pystyy tekemään. Samalla voi tehdä muitakin muutoksia esim. poistaa saastelaitteita käytöstä jne.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 268
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #65 : 05.04.2019 - klo:16:03 »
Kyllä siitä pikkuhiljaa viat löytyy m/

Tuon tyhjäkäynnin säädön (läpästä) kanssa kannattaa olla tarkkana ja jos on pakottava tarve/syy niin ainakin säätää se kerralla oikein.
Väärä läpän säätö voi aiheuttaa monenlaista oiretta sammuilusta huutamiseen ja vikakoodeihin. Boxi säätää tyhjäkäyntiä aina sillä oletuksella mitä ohjelmistolle on "kerrottu".
Jos ei koneeseen ole juuri tehnyt isompia muutoksia niin jokseenkin ainut säädön tarve voi tulla kuluneesta kaasuläpän akselista tai vika on muualla.


Kokemuksen perusteella en ainakaan omaan autoon laita mitään antureita tai yleensäkään tärkeitä osia mihin ei merkin puolesta ole edes jonkinlaista luottamusta.
Kaikkihan ne on nykyään "Made in PRC" mutta merkkituotteessa voi olettaa laadunvalvonnan toimivan. Ainakin paremmin...
Merkitönkin voi olla aivan hyvä mutta on tuurista kiinni mitä saa. Kalliimpi kirpaisee enemmän kerran mutta halvempi vähemmän 5 kertaa... ;D


Tuo on niin totta että jos sanotaan että "ei 10tkm vie tippaakaan öljyä" niin on jotain pahasti vialla ;)


No juu, niinhän se on. Pari kertaa vaan ja nyt kolmannen kerran on tullut säädettyä tyhjäkäynti ruuvia, siinä on sellainen BBK merkkinen throttle body, 52 millinen, uutena osana siinä oli käynti liian korkia, kerran kaks sitä on tullut säädettyä ja eilen kolmannen kerran, nyt tuntuu olevan just kohdillaan. Se on vähän vaikea joskus aikoinaan säätää omalle ajolle sopivaksi kun se on manuska lootalla oleva, oon halunnut sen sillain säätää että se käynti on sen viis sataa kierrosta niikuin manuskalle kuuluu, mutta sillain että ei kuitenkaan vaikka ykkönen päällä puske itekseen ajossa liikaa eteenpäin eikä liian vähän kun ei kaasuun tai jarruun koske, jos mie oon vaan niin nirso, kaipa se sillon on ok kun kierrokset on about 500, mutta oon niin kovapäinen, periks en anna ennen kuin tyhjäkäynti on sillain niinku kuuluu eikä suunnilleen, oon mittaillu tyhjäkäynti ruuvia puolen millimetrin tarkkuudella että tiedän sen puolen millin tarkkuudella mihin sitä säädän. Jos ei nyt rupea käynti olemaan kohdillaan niin syön kyllä hattuni  ;D

Ei siel konehuoneessa paljoo muuta extraa ole kuin peltisarjat ja kn filtteri ja toi BBK throttle body, en viiti paljoo muuttaa konehuonetta kun se on ihan joka päiväsen ajon auto, kovasti kyllä innostas hankkkia ne sellaiset TPI runners jutut noitten orkkisten tilalle mutta kun en mistään meinaa aina niitä löytää, jenkeissä on niitä monta vuotta sitten ollu uutenakin myynnissä mutten nykyään meinaa löytää niitä kuin käytettyjä, harvoin esim. eBay:llä.

Kyllä ketutti kun hokasin että uus maf olikin joku Taiwan merkkinen kun luulin että se oli ihan Amerikan mantereella tehty ja sit kyllä kirosin kun autoon sen ruuvasin ja laitoin käyntiin ja heti syttyi ses valo  >:(

Mutta melkein tiesin ettei siinä kuitenkaan mikään muu varmaan toimi kuin Bosch merkkinen maf, nyt taas sitten on hymy herkässä kun on verkollinen Bosch maf ja toimii hyvin, aamupäivällä kävin heittää lenkin autolla ja kyllä lähti laakista käyntiin eikä sammunu ja bonuksena on vielä kun puoli lämpösellä koneella käynnistää niin käynnistyy niin herkästi kuin monta vuotta sitten, eli hyvä kun edes avainta ehtii kääntää niin johan se jo käynnisty.
Nyt on taas intoa mieli täynnä että jaksaa pakoputkee korjailla sun muuta, sitten jos ja kun auto taas reistaa niin sitten on mieli matala, sitten kun se taas on kunnossa niin johan naurattaa, sellaista se on vähän aina kun näitten vanhojen autojen kanssa pelaa mutta ihan mukavaa, harrastus se on sekin. En uutta autoa ota vaikka maksettais.
Kiinnostas kyllä 91-92 GTA mutta kun ne on niin harvassa ja joskus kun löytää niin ne usein ainakin minun mielestä sen verran huonolla pidolla ollut etten viitsi sellaisiin aikaani laittaa kun about kymmenen vuotta tuota nykyistä kasiseiskan normi trans amia oon ruuvaillut ja tuunaillut eikä se vieläkään ole valmis   ???
« Viimeksi muokattu: 05.04.2019 - klo:16:49 kirjoittanut smokeybandit »

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2993
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #64 : 05.04.2019 - klo:13:14 »

Kyllä siitä pikkuhiljaa viat löytyy m/

Tuon tyhjäkäynnin säädön (läpästä) kanssa kannattaa olla tarkkana ja jos on pakottava tarve/syy niin ainakin säätää se kerralla oikein.
Väärä läpän säätö voi aiheuttaa monenlaista oiretta sammuilusta huutamiseen ja vikakoodeihin. Boxi säätää tyhjäkäyntiä aina sillä oletuksella mitä ohjelmistolle on "kerrottu".
Jos ei koneeseen ole juuri tehnyt isompia muutoksia niin jokseenkin ainut säädön tarve voi tulla kuluneesta kaasuläpän akselista tai vika on muualla.


Kokemuksen perusteella en ainakaan omaan autoon laita mitään antureita tai yleensäkään tärkeitä osia mihin ei merkin puolesta ole edes jonkinlaista luottamusta.
Kaikkihan ne on nykyään "Made in PRC" mutta merkkituotteessa voi olettaa laadunvalvonnan toimivan. Ainakin paremmin...
Merkitönkin voi olla aivan hyvä mutta on tuurista kiinni mitä saa. Kalliimpi kirpaisee enemmän kerran mutta halvempi vähemmän 5 kertaa... ;D


Tuo on niin totta että jos sanotaan että "ei 10tkm vie tippaakaan öljyä" niin on jotain pahasti vialla ;)
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 268
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #63 : 05.04.2019 - klo:10:48 »
Tälläisellä tuli imusarjaa putsattua.
Ei ny iso ero ollut mutta ehkä vähän pirteemmin auto käy ja kukkuu, hirveä haju ja mustan harmaa savu tuli aluksi, sitten hälveni ja onneks haju myös, uusi lambda on myös nykyään paikallaan ja verkollinen
Boschin maf. Olin tilannut uuden verkollisen maf anturin mutta en tiennytkään että se oli joku made in Taiwan merkkinen,
auto ei siitä tykännyt, heti syttyi ses valo ja auto kävi tosi huonosti, koitin sitten vanhaa verkotonta boschia, no, toimi heti paremmin, nykyään on verkollinen bosch maf ja tuntuu toimivan ihan mukavasti, ei sammu kylmänä, piti tyhjäkäyntiäkin säätää vähän alemmas kun liiankin räväkästi lähti auto yön jälkeen käyntiin ja piti kierroksia vähän liiankin ylhäällä ennen kun pikku hiljaa laski sitä mukaan kun kone lämpiää, varmaan lähinnä sen takia piti tyhjäkäyntiä säätää kun aikasemmin olin sen verkottomalle maffille säätänyt, oli miten oli, nyt tuntuu olevan tyhjäkäynti kohdillaan ja tuntuu että melkein päivä päivältä pelittää paremmin auto, ei haise ruudillekkaan niin paljon pakokaasut kiihdyttäessä mitä ennen ja ei pauku pakoputki paljoo olleskaan moottori jarrutuksella kun vaihtaa vaihteita pienemmälle nyt kun on ollut verkollinen maf paikoillaan. Täytyy vielä testailla ja sitten keskittyä tutkimaan ne suuttimet varmuuden vuoksi ja bensa seoksiin että ne on varmasti kohdillaan ja tilkitä piste hitsaamalla pakoputki että on tiivis.

Kone öljytkin tuli vaihdettua, laitoin vaihteeks valvoline max laiffii 5w40 normi 5w40 sijaan, jos max life toimis vähän paremmin öljyn kulutuksen osalta.
Veikkaan kyllä että kannattas venttiili varren kumit vaihtaa pitemmän päälle niin tiiä vaikka öljyn kulutus tippuisi nollaan paitsi jos ei tippaakaan kone veisi öljyjä niin ei sekään hyvä ole  ;D

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 268
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #62 : 19.03.2019 - klo:15:30 »
Onhan siinä Boschin logo ja osanumero...
Mutta voi odottaa toimivaksi ja oikein näyttäväksi.

Joo, kyllä varmasti toimii ihan niinkuin "aito" delco merkkinen anturikin, joskus milloin oli aikasemmin Ac Delco happi anturi autossa, niin muistelisin että se oli ihan saman näköinen anturi kuin tuo uusikin, eli Bosch, ja se toimi ihan hyvin,
ei ainakaan SES valo ollut päällä tai mitään sellaista.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2019 - klo:15:34 kirjoittanut smokeybandit »

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 268
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #61 : 19.03.2019 - klo:15:26 »
Täytyy varmaan muutama päivä ootella kun ois tarkoitus imusarjaan suihkia seafoamin tapaista spraytä, ja jos happi anturi ottaa nokkiinsa niin eipä ainakaan tuo uusi mene sököks, kun laitan sen uuden anturin paikalleen vaikka viikonloppuna ja vaikka huomenna jos uskaltas vähän imusarjaa putsailla Wynn's merkkisellä egr/throttle body cleanerillä.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2993
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #60 : 19.03.2019 - klo:15:22 »
Onhan siinä Boschin logo ja osanumero...
Mutta voi odottaa toimivaksi ja oikein näyttäväksi.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 268
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #59 : 19.03.2019 - klo:15:20 »
Näyttäisi kyllä minun mielestä Boschin happi anturilta mutta oli mikä oli, kyllä sen autoon laitan  :)

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 268
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: pakokaasu haisee ruudille?
« Vastaus #58 : 19.03.2019 - klo:15:17 »
Uusi happi anturi.