Kirjoittaja Aihe: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee  (Luettu 2205 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2993
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #30 : 08.04.2019 - klo:15:49 »
...tyhjäkäynnillä lataa n.14,8 kaasulla 15,6...
Oho... aika reilusti...
Kannattaa tarkistaa että laturin liittimen S-nastasta lähtevä johto on ehjä ja kiinni myös toisesta päästä. Kyseinen Sense-nasta kertoo laturille todellisen akun jännitteen ja laturi säätyy sen mukaan.
Samaan vaikuttaa myös akun ja koneen välinen maakaapeli. Maadoitusvika voi aiheuttaa monta muutakin kummallista oiretta. Varsinkin koneen ja korin välinen (vakiona kannen päästä rintapeltiin).
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Ana

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #29 : 08.04.2019 - klo:14:45 »
Vikakoodeja ei tullut, suuttimet mittailin 12 ohmia. tyhjäkäynnillä lataa n.14,8 kaasulla 15,6. Uusi laturi haettu. Tutkinta jatkuu...

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4750
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #28 : 08.04.2019 - klo:11:56 »
Nokan specseissä on "slightly rough idle", joten ei tuo nokka pitäis olla mikään ongelma MAF-koneessa. MAP ohjattu on sitten eri juttu. Mulla on itsellä LT4 hot cam,joka on vain muutaman asteen miedompi, eikä sillä ole ongelmia. Mutta jos on vanhat suuttimet, vaihtaisin ne kyllä, niiden kiinni jumittelu aiheuttaa juurikin noita sammumisia ja monenlaista häikkää. Lisäksi on todella hankala huomata jos vaikka parikin suutinta jumittelee satunnaisesti.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2993
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #27 : 08.04.2019 - klo:11:17 »
Mutta laihalla käymisen syytä maffillisessa tpi:ssä en lähtisi bensakartoista hakemaan, ennen kuin muut mahdolliset vikakohteet on pois suljettu.
Tuo on totta. Varsinkin kun ongelma ilmeisesti vaihtelee.
Teoriassa tuo voi johtua siitäkin että on aivan laihan vikakoodin rajoilla jolloin välillä mennään lambdalla ja välillä peruskartoilla.
Silloin pitäis SES-valon syttyä välillä ja antaa jotain aiheeseen liittyviä vikakoodeja.


Periaatteessa maffillinen ruisku pitäis kestää aika paljon muutoksia mutta (reilumpi) nokka ja kannet voi muuttaa sylinteriin jäävän ilman+bensan määrää eli osa menee läpihuuhteluna pakoputkeen tai sitten menee vähemmän. Sen myötä mitattu ilma ja ilman mukana kulkeva bensa ei enää pidä paikkansa. Varsinkin tyhjäkäyntiin tuo vaikuttaa herkästi.
Tuo on mun oma teoria kun piti oman auton ongelmiin joku selitys keksiä...
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4140
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #26 : 08.04.2019 - klo:10:35 »
Oonkohan mä tehny jotain väärin kun ei yksikään auto mihin oon ite tehnyt vastaavia muutoksia ole toiminut kunnolla ilman karttojen säätöä...  ??? ::)
Edelliset kylläkin olleet MAP-ohjattuja jotka on herkempiä muutoksille mutta nykyisellä Ponulla (maf) ei pystynyt edes ajamaan...

Sulla onkin Lsx.
Mutta laihalla käymisen syytä maffillisessa tpi:ssä en lähtisi bensakartoista hakemaan, ennen kuin muut mahdolliset vikakohteet on pois suljettu.
-89 350 HSR formula

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2993
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #25 : 07.04.2019 - klo:12:30 »
Olin aikaisemmin siinä uskossa ettei noi kannet ja nokka voi sekoittaa ecua ja sain vahvistuksen sille.
Mulla oli omassa pulkassa suurempi ero alkuperäiseen TPI verrattuna muutosten osalta ja ei tarvinnut maffin kanssa säätöä.
Oonkohan mä tehny jotain väärin kun ei yksikään auto mihin oon ite tehnyt vastaavia muutoksia ole toiminut kunnolla ilman karttojen säätöä...  ??? ::)
Edelliset kylläkin olleet MAP-ohjattuja jotka on herkempiä muutoksille mutta nykyisellä Ponulla (maf) ei pystynyt edes ajamaan...
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4140
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #24 : 06.04.2019 - klo:20:42 »
Olin aikaisemmin siinä uskossa ettei noi kannet ja nokka voi sekoittaa ecua ja sain vahvistuksen sille.
Mulla oli omassa pulkassa suurempi ero alkuperäiseen TPI verrattuna muutosten osalta ja ei tarvinnut maffin kanssa säätöä.
-89 350 HSR formula

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4140
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #23 : 06.04.2019 - klo:16:13 »
Tps voltit mitataan plugin kahden ylimmän pinnin väliltä virrat on asennossa.
Joko tekemällä rautalangasta / johdoista sillat liittimien välille.
Tai lävistämällä johdon eriste ohuella neulalla tai kuorimalla VÄHÄN.
-89 350 HSR formula

Poissa Ana

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #22 : 06.04.2019 - klo:15:56 »
Ok. Mittaan kun pääsen talliin. Kiitos. Fluke yleismittari tullut joskus hommattua.

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4140
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #21 : 06.04.2019 - klo:08:27 »
Toi suutin homma kävi itselläkin mielessä, mutta epäilyttää remontin jälkeinen ajankohta.
Vialliset suuttimet alkaa oireilemaan juuri niin, että sammuu vaihde päällä kun jarru pohjassa.
Tuota voi yrittää todentaa mittaamalla vastus suuttimien kahden plugipinnin väliltä.
Tulisi olla 12-16 ohmia.
Eiköhän kaikista Suomen tpi:stä ole kohta jo suuttimet vaihdettu, kun vika on yleinen tämän ikäisissä autoissa.

 
Pitää katsoa nuo kaikki mahdolliset joita ehdotettu. Jos satakunnan tai lähiseudun nurkissa olis joku guru niin mielellään ulkoistaisin koko homman. Noi sähkö hommat ei oikein suju...

Jos ei apua löydy, niin yleismittarin saa 15 eurolla.
Me voidaan netin välityksellä kertoa miten mitata.
Nopeasti perusteet oppii ja hyvä investointi tulevaisuuden varalle.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2019 - klo:09:09 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa Ana

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #20 : 06.04.2019 - klo:08:18 »
Pitää katsoa nuo kaikki mahdolliset joita ehdotettu. Jos satakunnan tai lähiseudun nurkissa olis joku guru niin mielellään ulkoistaisin koko homman. Noi sähkö hommat ei oikein suju...

Poissa Ana

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 19
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #19 : 06.04.2019 - klo:08:10 »
Minkäs ikäiset suuttimet tässä on?

En tiedä niiden iästä. Viime kesän ajoin niillä jo.

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 268
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #18 : 05.04.2019 - klo:09:33 »
Onko ilmaletkut katottu ettei ole alipaine vuotoja ja että pakoputki on tiivis? Yks niksi on laittaa vaikka auto verstaalla höyryä vai mitä se on, esim. pakoputkeen niin näkee vuotaako mistään ja imusarjaan kans niin näkee tuleeko jostain ulos mistä ei kuuluisi.

Itselläkin käy kone kait laihalla, tarkoitus on tarkistaa suuttimet ja paikata pakoputkee kun ei se ole täysin tiivis ja sitten tutkia lisää.
(Nyt kuitenkin kun on Boschin verkollinen maf niin näyttäs toimivan paremmin ettei sammu kylmänä saman tien kun laittaa käyntiin)

Onkos päästöjä katottu, niistä näkee kans vähän missä mennään, esim CO2  ja lambda lukema.

Ja sitten kans voi vika koodit kahtoa niinkuin täällä jo porukat mainitsi, muistaakseni koodi 44 on laihan koodi.

TPS sensoria kannattaa sen verran kattoo että se näyttää 0.54 volttii ja että menee yli neljän voltin kun kääntää kaasuläpät täysin auki. Kuulemma koodi 44 voi jo sen takia tulla jos TPS sensori ei ole oikein säädetty.

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4750
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #17 : 05.04.2019 - klo:06:50 »
Minkäs ikäiset suuttimet tässä on?
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa JoukoY

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1202
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Tpi sammuu kun laittaa vaihteen ja muutenkin kiukuttelee
« Vastaus #16 : 05.04.2019 - klo:06:26 »
Ilmeisesti viritysastetta on jo sen verran että seokset ei osu kohdalleen vakiosäädöillä.
Nyt pitäisi ottaa logitiedosto tasakaasuajolla ja sen perusteella ohjelmoida uusi prom.
Ei välttämättä osu kohdalleen yhdellä eikä vielä kahdellakaan yrityksellä.
ALDL-Kaapeli hankintaan tai lähistöltä joku harrastaja kaveriksi?

Ainiin, vikakoodit tietysti ensin.
http://www.handen.us/caprice/aldl.html

Pontiac Firebird 350 -78
Corvette -79
Camaro Z28 -93/94
Pontiac Firebird Trans Am T-top 350LT1 -91
Pontiac Firebird Formula TBI -88