Kirjoittaja Aihe: 4g Pyöränkulmat  (Luettu 2273 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3219
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #36 : 23.04.2019 - klo:11:53 »
Alustasarjan muutoskatsastuksessa pitää olla suuntauslappu ja kaikki arvoissa. Arvaa meneekö jonku kentässä olevan BMW.een casterit ja camberit arvoihin ku ei oo ees säätö edessä ku auraukselle. Traficom on alkanu oleen tarkkana nois ja ktsurit alkanu huomaamaan jos ei oo muutoskatsastettu alustaa
Aaaa... En hoksannut tuota ku ei mahu päähän v**uiksvirittäminen...
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2271
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #35 : 23.04.2019 - klo:08:54 »
Kokkolassa

Voi rähmä.. Tulee liikaa kilometrejä kyl  :-[
´94 Z28

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 831
  • Sukupuoli: Mies
  • Image is nothing, boost is everything
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #34 : 23.04.2019 - klo:08:43 »
Kokkolassa
F-Body:
Camaro -71 LS 6.0 Twin Turbo/ 4L80E /10bolt 3.73
Built not bought
Dailydriver:
Cadillac STS 4.6 -07
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä (polttaa bensaa ja kumia)
Kaikki autot Detroitista itään on itäautoja
Street racing is not a crime but loosing is

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2271
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #33 : 23.04.2019 - klo:08:32 »
Mä oon säätänyt kulmat aika moneen autoon..

Missäpäin vaikutat, jos tuon sulle potilaan?
´94 Z28

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 831
  • Sukupuoli: Mies
  • Image is nothing, boost is everything
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #32 : 23.04.2019 - klo:07:36 »
Alustasarjan muutoskatsastuksessa pitää olla suuntauslappu ja kaikki arvoissa. Arvaa meneekö jonku kentässä olevan BMW.een casterit ja camberit arvoihin ku ei oo ees säätö edessä ku auraukselle. Traficom on alkanu oleen tarkkana nois ja ktsurit alkanu huomaamaan jos ei oo muutoskatsastettu alustaa
F-Body:
Camaro -71 LS 6.0 Twin Turbo/ 4L80E /10bolt 3.73
Built not bought
Dailydriver:
Cadillac STS 4.6 -07
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä (polttaa bensaa ja kumia)
Kaikki autot Detroitista itään on itäautoja
Street racing is not a crime but loosing is

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3219
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #31 : 22.04.2019 - klo:23:11 »
Joo on iskussa. En vaan oo varma onko se ny niin hyvä ku vanha ;D . Katsastuskikkailu lappua sillä on ainaki melko mahoton tehdä.
Mistä lähtien pyöränkulmilla tarvii kikkailla leimalle???
Vai mistä me ny puhutaan...
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 831
  • Sukupuoli: Mies
  • Image is nothing, boost is everything
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #30 : 22.04.2019 - klo:11:32 »
Joo on iskussa. En vaan oo varma onko se ny niin hyvä ku vanha ;D. Katsastuskikkailu lappua sillä on ainaki melko mahoton tehdä.
F-Body:
Camaro -71 LS 6.0 Twin Turbo/ 4L80E /10bolt 3.73
Built not bought
Dailydriver:
Cadillac STS 4.6 -07
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä (polttaa bensaa ja kumia)
Kaikki autot Detroitista itään on itäautoja
Street racing is not a crime but loosing is

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3219
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #29 : 22.04.2019 - klo:10:35 »
...renkaat ei kuku ennen aikojaan. Esim BMW.ssä...
Melkoisia käkikellojahan ne onkin... ;D


Onko uusi suuntauskone iskussa?
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 831
  • Sukupuoli: Mies
  • Image is nothing, boost is everything
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #28 : 22.04.2019 - klo:08:59 »
Joo ei meidän pajalla juuri käy enää noin vanhaa kalustoa. Ja tietty järjestyksessä tulee tehdä ja alottaa takaa (niissä missä siellä on säätöjä).
Normi käyttöautossa perus auton käyttäjälle tärkeimmät seinat on et auto menee suoraa paimentamatta ja renkaat ei kuku ennen aikojaan. Esim BMW.ssä taka camber monesti säädetään pystympään kuin tehtaan speksit antaa et renkaat ei kuluis turhaa sisäkantilta. Normaali katuajossa nopeudet on niin pienet et se ei haittaa
F-Body:
Camaro -71 LS 6.0 Twin Turbo/ 4L80E /10bolt 3.73
Built not bought
Dailydriver:
Cadillac STS 4.6 -07
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä (polttaa bensaa ja kumia)
Kaikki autot Detroitista itään on itäautoja
Street racing is not a crime but loosing is

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3219
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #27 : 21.04.2019 - klo:21:00 »
Ei kai 4geniä kovin nykyvehkeeks voi sanoa kun malli on 26v vanha...
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 288
  • Hmm.. ottaisko poron.. vai Veekasin.
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #26 : 21.04.2019 - klo:20:29 »
Casteria ei juuri missään nykyvehkeessä pysty ees muuttaan
Kyllähän nyt sentään aika monissa sporttiautoissa pystyy casteriakin säätämään, esim. Camaro Firebird Corvette. Sehän siinä on muuttunut kun vanhemmissa säätö tehtiin iskarin yläpäässä, kuten 3 gen F-body, niin uudemmissa se casterinkin säätö tehdään alatukivarrella, kuten 4 gen F-body, Vette jne. Esimerkkinä 4 gen Camaro/Firebird, camber säätö tehdään alatukivarren sisäpään etummaisesta pultista, ja caster säädetään taas takimmaisesta pultista. Säätö pitää vielä tehdä oikeassa järjestyksessä, ensin camber sitten caster ja viimeisenä auraus. Jos säätää ensin casterin niin camberia säätäessä caster muttuu uudelleen.
Chevrolet Camaro 2SS+RS 2010 LS3+Tremec

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 831
  • Sukupuoli: Mies
  • Image is nothing, boost is everything
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #25 : 21.04.2019 - klo:11:02 »
https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-tuki/pyoran-asentokulmien-perusteet.html

Casterikin vaikuttaa puoltamiseen ja myös kpi. Mutta
Ohjaus puoltaa myös suuremman postiivisen camberin suuntaan. Esim f1x bemuihin on vaihdettu oikeelle ylätukivarsia, jotka lisää negatiivista camberia kun auto tahtoo puoltaa ojaan. Casteria ei juuri missään nykyvehkeessä pysty ees muuttaan, mut jos sille säätö on niin oon laittanu sen tappiin eikä se nyt missään taida liian isoksi säätövaran puittessa päästä.
« Viimeksi muokattu: 21.04.2019 - klo:12:06 kirjoittanut sirkus »
F-Body:
Camaro -71 LS 6.0 Twin Turbo/ 4L80E /10bolt 3.73
Built not bought
Dailydriver:
Cadillac STS 4.6 -07
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä (polttaa bensaa ja kumia)
Kaikki autot Detroitista itään on itäautoja
Street racing is not a crime but loosing is

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3219
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #24 : 21.04.2019 - klo:10:38 »
Silti itse tykkään enemmän noista 3/4 gen alustoista koska taka-akselin tuenta on niin hyvä että ainakaan katurenkailla ei pyörät pompi sutilähdöissä. Sehän se on ärsyttävää kun otat äkäisen lähdön ja voimansiirron (tai moottorin tyynyt)  tuenta joustaa liikaa niin takapyörä alkaa pomppia.
Mulla oli tuossa nykyisessä 4gen tosi paha pompotusongelma joka ei oikein koskaan selvinnyt. Kaikki oli (ehjää) vakiota. Loppui kun tarpeeks paljon vaihtoi uusia osia ja teki pikku muutoksia.
Edellisissä 3gen eikä muissakaan autoissa tuota ei ole ollut... Mikä lie oli...
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 288
  • Hmm.. ottaisko poron.. vai Veekasin.
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #23 : 21.04.2019 - klo:10:20 »
Mä oon säätänyt kulmat aika moneen autoon ja jos säätöjä on niin normi katuautoon vetotavasta riippumatta  pieni negatiivinen camber niin, että ojan puolella on hiukan enempi + pieni auraus niin eteen kuin taakse ja casteria niin paljon kuin pystyy. Näillä säädöillä autot menee suoraa meidän uraisilla ja ojaan kaltevilla teillä. Rata ajoon on sit eri säädöt. 
Ojan puolelle enemmän camberia, ei tuossa ole mitään järkeä. Sen sijaan jos halutaan kompensoida kaltevan tien aiheuttamaa vetoa ojaan päin, silloin säädetään hieman enemmän CASTERIA oikealle puolelle, esim. vasen 4 astetta oikea 5 astetta. Ja sitten tuo että casteria niin paljon kuin pystyy. Liian suuri caster tekee ohjauksen raskaammaksi, liian pieni taas menettää suuntavakauden ja ohjaus ei keskitä, pakostakin täytyy tehdä kompromissi ja tehtaan arvot on hyvä lähtökohta. 3 gen Camarolla ajoin kuusi vuotta, 4 gen kolme vuotta ja nyt 5 gen neljä vuotta. Kaikissa näissä ohjaus vetelee urissa yhtälailla jos renkaan runko on hyvin kova ja rengas leveä ja leveähän se näissä on, minusta eniten urissa vetelyyn vaikuttaa itse rengas. Tasaisella uudella tiellä puoltaminen taas eri / säätö asia.
Jos vaan tiet olisi hyviä niin kaikki gen 3 ja uudemmat ovat hyviä ajoltaan, paitsi että jäykkäperäisissä on jousittamatonta massaa turhan paljon, ja se ilmenee kun kovilla matalilla renkailla (jäykillä iskareilla) täräyttää terävään railoon/ kuoppaan/ pattiin, niin tuntee kun pyörät käy hetken irti tiestä. Silti itse tykkään enemmän noista 3/4 gen alustoista koska taka-akselin tuenta on niin hyvä että ainakaan katurenkailla ei pyörät pompi sutilähdöissä. Sehän se on ärsyttävää kun otat äkäisen lähdön ja voimansiirron (tai moottorin tyynyt)  tuenta joustaa liikaa niin takapyörä alkaa pomppia.
Chevrolet Camaro 2SS+RS 2010 LS3+Tremec

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 831
  • Sukupuoli: Mies
  • Image is nothing, boost is everything
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #22 : 20.04.2019 - klo:16:44 »
Mä oon säätänyt kulmat aika moneen autoon ja jos säätöjä on niin normi katuautoon vetotavasta riippumatta  pieni negatiivinen camber niin, että ojan puolella on hiukan enempi + pieni auraus niin eteen kuin taakse ja casteria niin paljon kuin pystyy. Näillä säädöillä autot menee suoraa meidän uraisilla ja ojaan kaltevilla teillä. Rata ajoon on sit eri säädöt. 

Ja rengas hommaakin on tullu tehtyä paljon ja mun kokemuksen mukaan halppis renkaat toimii meidän huonoilla teillä yleensä paremmin normi ajossa eli ei vedä urissa ja äänitaso ok. Pitoahan ne eivät sitten tarjoa varsinkaan märällä premium renkaiden tasoon. Tosin usein näiden kiinan kumien pitoa kauhistelevat ajavat talvella kitkoilla ;D

Ja mitä 4gen f bodyyn tulee niin autohan on oikeesti jenkiksi hyvä ajaa kovaa ja ihan suomi lehdistökin on sen uutena tunnustanut. Mukavampia autoja toki on ja uraherkkäkin se varmasti on renkailla, jotka siihen ovat taipuvaiset
« Viimeksi muokattu: 20.04.2019 - klo:16:48 kirjoittanut sirkus »
F-Body:
Camaro -71 LS 6.0 Twin Turbo/ 4L80E /10bolt 3.73
Built not bought
Dailydriver:
Cadillac STS 4.6 -07
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä (polttaa bensaa ja kumia)
Kaikki autot Detroitista itään on itäautoja
Street racing is not a crime but loosing is