Kirjoittaja Aihe: 4g Pyöränkulmat  (Luettu 1871 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3089
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #21 : 20.04.2019 - klo:15:30 »
Oisko tuossa sopivasti camberia ;D ;D ;D
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa arskatehtaalla

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #20 : 20.04.2019 - klo:13:38 »
Semmoinen perus sääntö kadulle,mitä leveempi ja matalampi kumi ni sen tarkemmin auraus ja camber  0  casteria maun mukaan.

Hyvin pieni auraus kumipuslien kanssa ok.

Tämmösen ohjeen sain myös alan ammattilaiselta. Casteria hön käski kääntää niin paljon kun saa tai 1.5°

Poissa BB

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 429
  • 1995 z28
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #19 : 20.04.2019 - klo:13:33 »
Semmoinen perus sääntö kadulle,mitä leveempi ja matalampi kumi ni sen tarkemmin auraus ja camber  0  casteria maun mukaan.

Hyvin pieni auraus kumipuslien kanssa ok.
1995 z28 manual.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3089
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #18 : 19.04.2019 - klo:12:06 »
Ajotuntuma tai ajettavuus on aika pitkälti ehkä makuasia ja myös ajotapa vaikuttaa paljon.
Reippaaseen (hupi-) ajoon 4gen on oikeinkin kiva ainakin niistä autoista mitä ite ajanut. Mutkaisilla teillä pää on loppunut ennen ohjausta...


Matka (työ) ajoon taas omista härveleistä on nykyinen Vito paras (paitsi sivutuulella).
Voi yhdellä istumalla ajaa helposti 500km väsymättä mutta en välttämättä lähtis ajamaan mutkaista tietä kovaa...
Myös 98 STS oli hyvä matka-auto ja 97 bensa-vani mutta kumpikaan ei erityisen "kiva" vaan nimenomaan helppo.
Nykyinen A6 taas on jotenkin raskaampi pitkillä matkoilla.


"Oikeista" urheiluautoista ei ole kunnollista kokemusta ja rataa en ole ajanut. Parempia kun f-body on ihan varmasti mutta ei sekään huono ole.
Ja niinkuin jo mainittiin niin renkailla on ISO merkitys varsinkin uraherkkyyteen.


Lisäyksenä aikaisempaan: tehtaan kulmat olen aina säädättänyt autoihin muuten paitsi yleensä säätänyt itse pienen aurauksen (n. 1mm) takavetoisiin missä ohjearvo on 0. Myös Ponuun ja Vitoon.
Yleensä haritus tekee autosta levottoman joten kun ottaa vähän "ennakkoa" aurauksen suuntaan niin on puslilla ym. vähän varaa kulua/joustaa ennen kun mennään harituksen puolelle.
Takavetoisella autolla vierintävastus "vetää" renkaita taaksepäin eli harituksen puolelle. Etuvetoinen taas vetää auraukselle päin.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Paikalla Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4214
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #17 : 17.04.2019 - klo:22:52 »
Voisi olla hyvä käydä kokeilemassa jotain muuta vastaavaa autoa niin voi verrata onko vika vai ominaisuus.

Komppaan tätä m/
Muutamaa v6 ja v8 4's koppasta ajaneena omalle kohdalle sattunut hyviä ajettavia.
Vanhemmissa koeajetuissa ollut sitten laajempi kirjo ajo-ominaisuuksissa.
Renkaan leveydelläkään ei suurta vaikutusta, kunhan kaikki alustassa ja ohjauksessa on kunnossa.
Sen sijaan renkaan laadulla on.
« Viimeksi muokattu: 17.04.2019 - klo:22:54 kirjoittanut Fenix »

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5135
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #16 : 17.04.2019 - klo:22:32 »
pienellä aurauksen lisäämisellä sen 0 sijaa olisko lapussa ollu 0,15 mut aurausta kuitenkin on mahollista rauhottaa sitä ohjauksen keskikohtaa mut kyl mullakin urat löytyy hyvinkin helposti ja ite ku vertaan suburbaniin mikä nyt tosin on semmonen tonnikeiju kun on mut paljo rauhallisempi se on ohjaustuntumaltaan ku Camaro jota tarvii kokoajan ajaa.
mulla kokeiltiin ratapäiviä varten nekatiivistä camperia eteen mut kyl seuraava suunta on takas pystympään ja ehkä sinne ohjeen positiiviselle puolelle, on tolla säädöllä viel rauhattomampi maantiellä ku vakiona
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3089
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #15 : 17.04.2019 - klo:22:08 »
...isommista jenkeistä ajollisesti hyviä kokemuksia niin edes voinut ajatella ..

Ei f-bodyn tuntumassa hirveästi yhteistä ole isompiin ja varsinkaan vanhempiin jenkkeihin. Tiehen on suht hyvä tuntuma ja ohjaus melko tarkka. Voisi kai sanoa jopa "urheilulliseksi" ja "eurooppalaiseksi".
Melko lyhyet joustovarat, vakionakin jäykähköt iskarit ja ohjausgeometria sellainen että ratin keskiasennon seutuvillakin on elämää...
Huonona puolena tuntuman myötä sitten tuntee kaiken senkin mitä ei haluaisi tuntea... nykyisillä teillä...


Tämä mun kokemuksen perusteella useita eri kokoisia ja ikäisiä jenkkejä omistaneena.


Voisi olla hyvä käydä kokeilemassa jotain muuta vastaavaa autoa niin voi verrata onko vika vai ominaisuus.
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 529
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #14 : 17.04.2019 - klo:21:11 »
Ei se kyllä pitäis mikään tottumiskysymys olla, ihan ammattilaisten koeajaminakin on kehuttu pl. uraherkkyys. Voi korjata kapeammilla renkailla.
Nyt vielä mulla vanhat Rockstonet 245/45 17" joka nurkassa ja esim. tossa viikolla ajoin yli 300 km motaria niin ilo on ajella PAITSI kun on sellaset Suomalaiset urat niin vähän tarkkana joutuu kyl olee että minne muljuaa. Tämän takia leveämpiä en ainakaan eteen ole laittamassa, en käsitä mikä ois etu.
Onko siinä muuta probleemaa kuin uraherkkyys? Itseä kyllä kans kiinnostais voiko kulmilla tuota parantaa...
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa arskatehtaalla

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #13 : 17.04.2019 - klo:20:17 »
Vai onko tottumiskysymys?

Mulla tämä eka camaro. Ostin auton talvella, koe-ajo kamalilla nastarenkailla. Nyt autoa laitellut pari kuukautta ja ekat kunnon ajot uusilla kesäkumeilla ja mitä vit... voiko tämä olla näin kamala auto ajaa..huh huh

Heti nelipyöräsuuntaukseen niin tulee hyvä... EI TULLU!

isommista jenkeistä ajollisesti hyviä kokemuksia niin edes voinut ajatella ..

Siis voi tuoki olla hyvä jos ei paremmasta tiedä. ????????

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3089
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #12 : 17.04.2019 - klo:20:09 »
Tehtaan kulmilla on menty ja nykyään Nankangit alla. En sanoisi mitenkään kamalaksi ajettavaksi.
Viime talvena vaihtui kaikki keulan puslat, nupit ja iskarit ja on oikeinkin hyvä ajaa joskin nyt on kulmat vain sinnepäin.


Vai onko tottumiskysymys?
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa arskatehtaalla

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #11 : 17.04.2019 - klo:19:39 »
Joo harvemmin halvin on paras millään osa-alueella..

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4859
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #10 : 17.04.2019 - klo:19:25 »
Meinaan koittaa omaan 225/55 16 antares merkkisiä kummeja. Niitä kun on sopivasti saannissa.
Mulla on käyttiksessä antarekset ja on reilun äänekkäät, muuten ihan ok.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 9761
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #9 : 17.04.2019 - klo:16:25 »
monesti riippuu ihan renkaasta,aikoinaan mm.Cooper Cobra oli 3 genis ihan hirvee vetelee urissa

Poissa arskatehtaalla

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 15
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #8 : 17.04.2019 - klo:10:48 »
Meinaan koittaa omaan 225/55 16 antares merkkisiä kummeja. Niitä kun on sopivasti saannissa.

Poissa JP

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1216
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: 4g Pyöränkulmat
« Vastaus #7 : 17.04.2019 - klo:10:47 »
Mä kyllästysin renkaiden hakemiseen ja laitoin eteen Kumho Ecsta HS51 215/55/16,nyt on kiva ajaa. m/
Pontiac Trans Am 355 LT1 1996 T-top Edelbrock heads/cam/52mm tb,NPS ported im,PaceSetter mid-length,Hooker catback,Lingenfelter cai,Madz28.com tune,SLP stb/Torsen+3.42,JN Trading 2200 stall,Hotchkis 1"/sway bars

Ex Pontiac Trans Am GTA 5.7 1989
    Cadillac Eldorado Convertible 1966
    Dodge Coronet 383 Magnum 1974