Kirjoittaja Aihe: 72 Firebird rekisteröintikatsastus  (Luettu 1203 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3228
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 72 Firebird rekisteröintikatsastus
« Vastaus #6 : 24.04.2019 - klo:15:54 »
Käsittääkseni konttoria kiinnostaa vaan jouset+vakaajat ja jarrut. Eli painoon ja isompaan vauhtiin liittyvät. Tuon ikäisessä ehkä jarrutehostinkin.
Voimansiirron ilmeisesti oletetaan tulevan automaattisesti koneen mukainen.


Katsastajissa on isoja eroja. Jos joku alkaa hankalaksi niin menee muualle. Kannattaa kysellä vaatimukset ja esitellä paperit yms. ennen kun maksaa.
Jos katsastus on aloitettu niin tiedot menee automaattisesti jakeluun eli toisella konttorilla ei enää voi aloittaa "puhtaalta pöydältä".
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1286
Vs: 72 Firebird rekisteröintikatsastus
« Vastaus #5 : 24.04.2019 - klo:07:02 »
Minulta löytyy Ponctiacin AMA tiedot alkuperäisistä skannattuina pdf:inä myös tuosta vuosimallista.  Nuo ovat viralliset tiedot joista selviää kaikki oleellinen ja ainakin paikalliselle katsastuskonttorille kelpaavat.

Laita YV:llä sähköpostiosoite niin laitan tulemaan.


Edit.  Mitä tuota nopeasti katsoin, niin jarrut on 72 kaikissa malleissa samat sekä sama aski eli th350 on ollut saatavana V6 ja V8 350 malleihin. Perävälitys on V6:sessa eri sekä pienemmät ristinivelet vaikka muuten akseli saman kokoinen.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2019 - klo:07:15 kirjoittanut jpe »
Chevrolet Chevelle -72 350cid projekti
_____________________________________
Pontiac Firebird -71 469cid  *Ex*
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3228
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 72 Firebird rekisteröintikatsastus
« Vastaus #4 : 23.04.2019 - klo:23:18 »
Vie toiselle konttorille. Hommahan menee yleensä niin että ne laittaa papereihin semmosena ku ite kerrot. Sanot moottorikoon kysymyksen tullessa että 350cid ja sillä hyvä  ;)
Saattaa olla vähissä nykyään moiset konttorit varsinkin jos auton papereissa lukee se moottorin koko. En tiedä Ruotsin papereista.
Ovat tulleet vähän varovaisemmiksi kun niitä konttoreita on sillointällöin pantu kiinni...
Tai sitten pitää löytää tosi harrasteystävällinen paikka. Järjen käyttö on toisissa paikoissa sallittua ja toisissa ei...
Tuon ikäisessä ei luulis enää olevan aivan pikkutarkkaa ja jos on niin on tosiaan väärä paikka ;)
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5947
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: 72 Firebird rekisteröintikatsastus
« Vastaus #3 : 23.04.2019 - klo:20:47 »
Vie toiselle konttorille. Hommahan menee yleensä niin että ne laittaa papereihin semmosena ku ite kerrot. Sanot moottorikoon kysymyksen tullessa että 350cid ja sillä hyvä  ;)
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3228
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 72 Firebird rekisteröintikatsastus
« Vastaus #2 : 23.04.2019 - klo:17:43 »
En tiedä varmaks nykyään mutta ainakin aikaisemmin (vielä pari v sitten) on todistukseksi riittänyt ihan vaan luettelot vaadituista osista.
Mielellään jostain liikkeestä että olisi oikein joku leima alla = "virallinen".
On mennyt läpi myös nettikaupasta listatut ja itse printatut osaluettelot (jarrusatulat/-levyt, vakaajat, jouset jne.)
Eli katsurille pitää selvittää mitä eroja on ja jos on niin että on muutettu vastaavaksi. Tuo muutoksen todistaminen voi olla hankalaa ellei osista löydy numeroita/selviä eroja tai ostokuittia.


Valmistajan todistusta tuskin kovin helpolla saa... ja liekö 72 Birdia koskaan edes tuotu eurooppaan?


Tuossa tapauksessa kyseessä lienee aivan normaali muutoskatsastus paitsi että rekisteröinnissä voi olla vähän tarkempaa.
Nyt kun kerran muutoskatsastetaan niin kannattaa miettiä samalla josko ilmoittaa samalla tehot yläkanttiin (isolohko/joku H.O.-malli tms.), jos kärsii, tulevia virityksiä ajatellen.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa nAem

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 1
72 Firebird rekisteröintikatsastus
« Vastaus #1 : 23.04.2019 - klo:17:15 »
Hei vaan kaikille ja kiitos ryhmään pääsystä.  :)
Ostin pääsiäisen pyhinä Ruotsista vm.1972 Firebirdin, josta olen jo pitkään haaveillut. Auto on V6 papereilla, mutta 350 tekniikalla, eikä sitä ole 8 konelle koskaa katsastettu. Kävinkin jo konttorilla kyselemässä mitä papereita tarvitsen auton kilpiin saamiseksi. Vastaus oli, valmistajan todistus mallisarjan eurooppaan tuotujen V6 ja V8 mallien teknisistä eroista (alusta ja jarrut) ja alkuperäiset hevosvoimat ja uusi dynolappu. Alkuperäiset hevosvoimat ja uusi dynolappu ovat helppoja hankintoja, mutta nyt kaipaisin vinkkiä mistä lähden selvittämään noita alustan ja jarrujen eroja? Kiitos.  :)