Kirjoittaja Aihe: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88  (Luettu 1729 kertaa)

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 270
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #18 : 10.05.2019 - klo:21:34 »
Päivitetäänpä taas tähän vähän väliaikatietoja.



-> Nollasin vikakoodit, ei syttynyt enää käynnistäessä.

-> ajon jälkeen normaali vikakoodi MAF 32 ja 36, sammuttamiseen asti toimii ihan hyvin. (suuttimet ei onneksi vuoda ja muutenkin näyttää toimivan?)

-> vanha "rikkinäinen" MAF paikalleen, käynnistäessä auto sammuu pari kertaa, mutta sitten kun käy, mutta korkeilla ja ailahtelevilla kierroksilla. Kävin ajelemassa pienen lenkin.

-> Auto sammuksiin ja uudelleen käyntiin -> ei vikakoodeja....mutta käynti huonoa -> päätelmäksi uusi MAF rikki?

-> Uuden maffin tutkailua  numerokoodin perusteella....TPI305 sopivuuksia -> Walker 245-1006 -> > sopii autoon, mutta "does not have Burn OFF Circuit"



Eli eiköhän se vikakoodin aihettava vika selviä tuossa viimeisessä lauseessa? Mitä tässä haettu kissojen ja koirien kans :| (vai mitä mieltä?)

Nyt uusi Maffi etsintään ja sitten palaamme asiaan  m/ (tarjota, saa mikäli löytyy tallin nurkilta.)


Edit: Saisko huijattua luulemaan jollain vastuksella, että polttopiiri löytyy?


Yks maff sensori mikä varmasti toimii on Boschin valmistama. Itse oon koittanut paria eri valmistajien maffeja ja niillä ei auto toimi oikeen kun heti syttyy ses valo ja käy huonosti ja voi nykiä tai sammuilla. Voihan ne toki Walkerit sun muut toimia kans mutta yks mikä varmasti toimii on Bosch.

Poissa Inhuman

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #17 : 10.05.2019 - klo:12:47 »
Päivitetäänpä taas tähän vähän väliaikatietoja.



-> Nollasin vikakoodit, ei syttynyt enää käynnistäessä.

-> ajon jälkeen normaali vikakoodi MAF 32 ja 36, sammuttamiseen asti toimii ihan hyvin. (suuttimet ei onneksi vuoda ja muutenkin näyttää toimivan?)

-> vanha "rikkinäinen" MAF paikalleen, käynnistäessä auto sammuu pari kertaa, mutta sitten kun käy, mutta korkeilla ja ailahtelevilla kierroksilla. Kävin ajelemassa pienen lenkin.

-> Auto sammuksiin ja uudelleen käyntiin -> ei vikakoodeja....mutta käynti huonoa -> päätelmäksi uusi MAF rikki?

-> Uuden maffin tutkailua  numerokoodin perusteella....TPI305 sopivuuksia -> Walker 245-1006 -> > sopii autoon, mutta "does not have Burn OFF Circuit"



Eli eiköhän se vikakoodin aihettava vika selviä tuossa viimeisessä lauseessa? Mitä tässä haettu kissojen ja koirien kans :| (vai mitä mieltä?)

Nyt uusi Maffi etsintään ja sitten palaamme asiaan  m/ (tarjota, saa mikäli löytyy tallin nurkilta.)


Edit: Saisko huijattua luulemaan jollain vastuksella, että polttopiiri löytyy?


« Viimeksi muokattu: 10.05.2019 - klo:12:50 kirjoittanut Inhuman »

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4812
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #16 : 08.05.2019 - klo:11:41 »

Säätöohje. Paina nappia ja vedä vaijeria.

Tuo vaijerin kireälle vetäminen tehdään siis kaasu pohjassa (Täysin auki) Jos sen jälkeen vaihtaa liian napakasti, käännetään kaasu taas täysin auki ja vedetään paljaasta vaijerista varovasti ylöspäin, niin säätö napsahtaa löysemmälle. Koeajo ja tarvittaessa toistetaan.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4812
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #15 : 08.05.2019 - klo:11:36 »

Täytynee, jos Oulusta löytyis joku kaveri, joka näytäs nuo säädöt kädestä pitäen.

Oulusta löytyy apuja, ota yhteyttä vaikka YV:llä
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4168
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #14 : 08.05.2019 - klo:11:32 »
Imuilman lämpötila-anturi on plenumin pohjassa, egr:n vieressä.

Jos kickdown vaijeri on kireä kun käännät läpät auki niin kireys ok.
Säätöohje. Paina nappia ja vedä vaijeria.
Linkissä kuvat ja youtubesta löytyy videoita.
https://www.thirdgen.org/forums/transmissions-drivetrain/599182-700r4-tv-cable-adjustment.html

Olen ymmärtänyt, että tps säätö olisi fiksua tarkistaa kun läppärunko käytetty irti plenumista.
Voi olla joku valmistajan yli varovainen asennussuositus.

Tpi:ssä ei muistaakseni tullut maadoitusta bensakiskoon.
-89 350 HSR formula

Poissa Inhuman

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #13 : 08.05.2019 - klo:10:11 »
Piti käydä Espanjassa hakemassa tässä välissä vähän lämpöä Suomen kesään, joten vikakoodit pääsen lukemaan torstaina, kun ajattelin ottaa auton liikennekäyttöön ja katsoa mitä tapahtuu   m/

Ainut osa mikä nähdäkseni vähän kärsi irrotuksissa, oli EGR lämpötila-anturi, mutta siitäkin murtui vain posliini?suojakuorta.  Mutta tosiaan lienee viisaampi vikakoodien luvun jälkeen, viimevuonna tämä oireili "selittämätöntä" MAF vikaa (jälkipoltto), mutta akun poiskäytön jälkeen ei koskaan palanut suoraan käynnistäessä.

Läppärunko ja molemmat imusarjat käytetty irti, ohut letku jäi irti, mutta huomasin laittaa takaisin ennen käynnistystä. Pitää vielä tarkistaa letkut kun pääsen auton luo.

Kerran olen nähnyt tuon kickdown vaijerin säädön, löytykö siitä joku selko-ohje jostain? Kaasun asentotunnistimen säätövideoita myös katselin, mutta voiko se muuttua, jos periaatteessa vain suuttimet on vaihtunut välissä ja akku ollut irti rempan ajan?

Imuilman lämpötila-anturin johto on missä? onko se kuskin puolella siinä jossain näkyvissä sellainen abico-liittimen löysän näköinen näköinen "hahlo" ?
Täytynee, jos Oulusta löytyis joku kaveri, joka näytäs nuo säädöt kädestä pitäen.


Edit: Bensakiskon pulttien alle, en huomannut tulevan mitään maadoituksia purkaessakaan? pitäisikö olla?
« Viimeksi muokattu: 08.05.2019 - klo:10:13 kirjoittanut Inhuman »

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4168
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #12 : 29.04.2019 - klo:23:50 »
Noniin!

Suuttimet paikallaa ja sen verran iloisesti heiluivat ylös-alas, että varmuuden vuoksi laitoin vanhoista suuttimista ylimääräiset o-renkaat alapuolelle. Ja lopputulema aikalailla seuraava:

- Auto kasaan ja käyntiin -> yhden suuttimen yläpuolelta valui bensaa :-[

- Hermojen kasailua ja vähän purkamista takaisinpäin (En ottanut imusarjoja enää irti, vaan löysäsin kiskoa, että sain sen yhden suuttimen pois sieltä välistä)

- Uuden suuttimen yläpään O-renkaassa oli viilto ja sen vaihdoin -> taas kasaan -> auto käyntiin
 
- ei vuotoja \m/ (Jokseenkin hirvittää, kun tuntuvat niin löysiltä? mutta kai ne siellä pysyy jos ei vuotoja kerran ole?)


Kuitenkin SES valo paloi käynnistettäessä, sammui itsestään yhtäkkiä ja seuraavalla käynnistyksellä paloi taas....täytynee käydä päivällä ajamassa ja lukaista vikakoodit...


edit:

Tyhjäkäynti myös oli korkea n.900 ja kerran nosti itsestään kierroksia peräti 2000rpm, mutta sekin asettui itsestään... liekö tekee jotain omia säätöjään?  kaikki alipaineletkutkin pitäisi kyllä olla kiinni.

Itselle sattunut jämptejä o-rengas sovituksia.
Saanut fairylla suostutella suuttimet paikoilleen ja kiertosuunnassakin jäykähköt pyöritellä.

Luitko vikakoodit?
Käytitkö läppärungon irti, kun irrotit imusarjan yläosan?
Jos irrotit, niin kaasun asentotunnistinanturin tps kalibrointi olisi syytä tarkastaa.
Samoin tv/kickdown vaijerin kireys.
Käytitkö imusarjan alaosaa irti rempan aikana?
Läppärunkoon tulee kuskin puolen alanurkkaan ohut egr letku, mikä saattaa epähuomiossa jäädä irti.
-89 350 HSR formula

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3044
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #11 : 28.04.2019 - klo:12:48 »
En ole varma onko vm 88 mutta jos on niin eihän imuilman lämpöanturin johto jäänyt irti?
Luulis silloin kyllä valon palavan koko ajan...


Tai sitten joku maadoituksista mitkä on bensakiskon pultin alla?
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Inhuman

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #10 : 27.04.2019 - klo:21:22 »
Noniin!

Suuttimet paikallaa ja sen verran iloisesti heiluivat ylös-alas, että varmuuden vuoksi laitoin vanhoista suuttimista ylimääräiset o-renkaat alapuolelle. Ja lopputulema aikalailla seuraava:

- Auto kasaan ja käyntiin -> yhden suuttimen yläpuolelta valui bensaa :-[

- Hermojen kasailua ja vähän purkamista takaisinpäin (En ottanut imusarjoja enää irti, vaan löysäsin kiskoa, että sain sen yhden suuttimen pois sieltä välistä)

- Uuden suuttimen yläpään O-renkaassa oli viilto ja sen vaihdoin -> taas kasaan -> auto käyntiin
 
- ei vuotoja \m/ (Jokseenkin hirvittää, kun tuntuvat niin löysiltä? mutta kai ne siellä pysyy jos ei vuotoja kerran ole?)


Kuitenkin SES valo paloi käynnistettäessä, sammui itsestään yhtäkkiä ja seuraavalla käynnistyksellä paloi taas....täytynee käydä päivällä ajamassa ja lukaista vikakoodit...


edit:

Tyhjäkäynti myös oli korkea n.900 ja kerran nosti itsestään kierroksia peräti 2000rpm, mutta sekin asettui itsestään... liekö tekee jotain omia säätöjään?  kaikki alipaineletkutkin pitäisi kyllä olla kiinni.


« Viimeksi muokattu: 27.04.2019 - klo:21:24 kirjoittanut Inhuman »

Poissa Inhuman

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #9 : 27.04.2019 - klo:09:45 »
Aika tarkalleen 63mm kauimmaisten o-renkaiden väli.

No näillä puheilla sovitan paikalleen ja katsotaan mitä auto sanoo :o

Kuvan perusteella rengasväli 63mm... pitääkö paikkansa?
Summitin myymä Accel setti näyttää olevan 57.6mm.
Itsellä on nyt 61mm. yhdellä alarenkaalla ja en käytä mitään stoppareita tai lukituksia... Suutin ei pääse putoamaan niin syvälle että ylempi o-rengas tulisi esille.
Huomattavasti lyhyemmillä suuttimilla voisi hyvästä.
Vanhat suuttimet taisi olla myös vähän alle 60mm.
Tuossa ei tarvitse olla ihan millin päälle tarkka.
Tarvittaessa Finjector voi muokata joidenkin suuttimien pituutta.
https://www.finjector.com

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4168
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #8 : 26.04.2019 - klo:15:39 »
Kuvan perusteella rengasväli 63mm... pitääkö paikkansa?
Summitin myymä Accel setti näyttää olevan 57.6mm.
Itsellä on nyt 61mm. yhdellä alarenkaalla ja en käytä mitään stoppareita tai lukituksia... Suutin ei pääse putoamaan niin syvälle että ylempi o-rengas tulisi esille.
Huomattavasti lyhyemmillä suuttimilla voisi olla hyvästä.
Vanhat suuttimet taisi olla myös vähän alle 60mm.
Tuossa ei tarvitse olla ihan millin päälle tarkka.
Tarvittaessa Finjector voi muokata joidenkin suuttimien pituutta.
https://www.finjector.com
« Viimeksi muokattu: 27.04.2019 - klo:09:49 kirjoittanut Fenix »
-89 350 HSR formula

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3044
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #7 : 26.04.2019 - klo:14:38 »
Jos lontoo taipuu niin tuossa juttua aiheesta:
https://www.thirdgen.org/forums/tpi/565842-fuel-injector-bosch-iii.html


Jotkut ilmeisesti laittaneet ylimääräisen o-renkaan (vaikka vanhoista suuttimista) suuttimen alle jottei pääse "tippumaan".
Jos suutin painuu liian syvälle imusarjaan on vaara että alkaa vuotamaan yläpäästä.
Jos ei lukkorengasta enää ole pitäis suuttimen pysyä paikallaan tukin ja imusarjan välissä. Voi kokeilla vaikka yhdellä suuttimella paljonko pääsee liikkumaan...
Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Inhuman

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #6 : 26.04.2019 - klo:14:13 »
Kannattaa mitata varmuudeks o-renkaiden väli. Jos on sama niin paikalleen vaan.

http://aijaa.com/ZEF8KM

Mittanauha vieressä.... kyllä nuo näkyy kauimmaiset heittävän n. 3mm  liekö ratkaisevaa?

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3044
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
    • TransNAM
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #5 : 25.04.2019 - klo:23:10 »
Kannattaa mitata varmuudeks o-renkaiden väli. Jos on sama niin paikalleen vaan.

Pontiac TransAm, LS1, 12,869 @176,81
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Inhuman

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Väärät suuttimet? TPI 305 / Pontiac Firebird 88
« Vastaus #4 : 25.04.2019 - klo:20:54 »
On ehkä hieman lyhempi, mutta istuu ainakin tuohon bensakiskoon, mutta koneeseen en vielä ole sovittanut, kun epäusko iski asentaessa. Periaatteessa jäävät siis vain o-renkaiden varaan ja klipsuilla ei ole merkitystä.

Liittimet on samat, mutta jos olette sitä mieltä että mahdollisesti menee tuohon, niin laitan paikoilleen ja sovitan  8)

Alla näyttää aikalailla vastaavilta ja tuon mukaan sopisi...? virtaus taisi olla juuri tuon 19lb

https://www.ebay.com/itm/1986-1991-Camaro-Firebird-5-0L-305-TPI-19lb-Set-8-Upgrade-Bosch-Fuel-Injectors/183663700793?epid=169260563&hash=item2ac335ab39:g:rOYAAOxyxU1Q6NXA