Kylmänä menee ilma pakosarjoille (eli koko katille) ja lämpimänä katin keskelle eli vain takimmaiselle kennolle. Katti on sisältä 2-osainen, pelkistävä ja hapettava puoli.
Menee tieteen puolelle mutta osa katista tarvii ilmaa "sopivasti" ja osa "riittävästi".
Eli koko ajan koko katille (pakosarjoihin) tuleva ilmakaan ei ole hyvä ja lisäksi sekoittaa lambda-anturin.
Uudemmissa autoissa missä on sähköinen pumppu (mm. 4gen) pyörii se vain kylmänä.
Ideana on saada rikkaan seoksen aikana riittävästi happea katille jotta toimii oikein ja samalla lämpeneekin nopeammin eikä nokeennu.
Katti noin suurinpiirtein. Eli vaarallisista aineista tehdään vähemmän vaarallisia:
CO > CO2
NOx > N2, O2
HxCx > H2O, CO2
Tästä tulee myös "kolmetoimikatalysaattori".