Kirjoittaja Aihe: 4g Camaro vetelee  (Luettu 1102 kertaa)

Poissa arskatehtaalla

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: 4g Camaro vetelee
« Vastaus #14 : 30.08.2019 - klo:22:40 »
Mulla veteli camaro kanssa rajuhkosti. Ny tautiin löytyi lääke! Alatukivarsiin uudet puslat (kumi) ja kulmat säädettiin niin, että laitettiin casteria enemmän kuin ohjearvo. Nyt 0.55° camperi on ohjearvoissa (lukema ei nyt tuu mieleen) ja aurausta laitettiin pikku hitunen. Kuitenkin vain niin vähösen, että pyörät kääntyy suoraan kun 100kg ukko roikkuu kallistuksenvakaajassa.

Nyt on camaro ekaa kertaa semmonen kun auton kuuluuki! Ohjaus palauttaa tosi nopeasti ja yhtään ei tarvi ajaa vaikka asfaltti huono/urainen.

Renkaat mulla vakio koko 245/16

Eli olen sitä mieltä, että tuo caster kulman lisäys on avain onneen...

Poissa JP

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1306
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: 4g Camaro vetelee
« Vastaus #13 : 16.06.2019 - klo:20:42 »
Vetely loppui kun vaihdoin eteen 245/50 tilalle 215/55.
Pontiac Trans Am 355 LT1 1996 T-top Edelbrock heads/cam/52mm tb,NPS ported im,PaceSetter mid-length,Hooker catback,Lingenfelter cai,SLP stb/Torsen+3.42,JN Trading 2200 stall,Hotchkis 1"/sway bars

Ex Pontiac Trans Am GTA 5.7 1989
    Cadillac Eldorado Convertible 1966
    Dodge Coronet 383 Magnum 1974

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4361
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4g Camaro vetelee
« Vastaus #12 : 16.06.2019 - klo:16:02 »
Mulla meni joskus rengas pilalle seisonnan aikana.
Ilmaa oli ja päälle päin ok.
Pitkään etsittiin miksi urissa vaeltelee.
Vasta renkaan vaihto paljasti vian.

Poissa Marko

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 825
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4g Camaro vetelee
« Vastaus #11 : 16.06.2019 - klo:11:19 »
Jos vetelee puolelta toiselle niin kulmien tarkastus. Voisi olla liikaa haritusta. Sitten jos kaikki kunnossa ja puoltaa niin panhardin vaihto tuningi malliin auttaa.
Firebird Trans Am LS1 2001

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 322
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: 4g Camaro vetelee
« Vastaus #10 : 15.06.2019 - klo:12:30 »
On tullut huomattua moneen kertaan että katsastus ei juurikaan kerro auton kunnosta vaan lähinnä siitä missä asennossa tähdet on ja mistäpäin tuulee...
On hyväksytty täysiä pommeja ja hylätty ehjiä autoja.


Mutta tosiaan tarkista alatukivarsien puslat mielellään niin että renkaat on maassa.
Onnistuu kotikonstein esim. että nytkytät autoa edestakaisin jarrut pohjassa ja kaveri seuraa etupyöriä. Jos pyörä liikkuu pituussuunnassa on takimmaiset puslat rikki.
Ilmaan tunkattuna ei löysä välttämättä tunnu kun jousen voima on tukivarren varassa.


No joo, onhan niitä katsareita kaikenlaisia.
Aattelin vaan että kun ainakin mun kohilla kun meen autoo katastaa, niin monena vuonna ne aina on niin keskittynyt sitä auton etupäätä rytkyttään siinä nosturilla ja oikeen lampulla kahtovat kaikki että onko klappia missään, joskus jopa vähän turhankin tarkakasti, minun mielestä.

Mutta joskus on niiltä sitten jääneet kahtomatta vilkut sun muut. ;D

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3198
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4g Camaro vetelee
« Vastaus #9 : 14.06.2019 - klo:00:22 »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Paikalla Tommi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 447
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4g Camaro vetelee
« Vastaus #8 : 13.06.2019 - klo:19:07 »
Rattiakselissa olevassa rättinivelessä väljää.
-94 3.4l Firebird (perheen kesäkäyttis)
-73 Opel Commodore GS/E Coupe 3.0
-82 Galant 2.3TD Endurance kilpuri
-77 Kadett 2.2 Ratalelu

www.team1000.kuvat.fi

Poissa karza11

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: 4g Camaro vetelee
« Vastaus #7 : 13.06.2019 - klo:18:37 »
245 kumit, auto leimattu keväällä, renkaiden kulmissa ei kulumia, paineet ok

ohjauksessa mielestäni muutaman millin "klappi"
täytyypä tsekata rengas alhaalla, pukeilla oleessa en huomannut klappia nivelissä

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3198
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4g Camaro vetelee
« Vastaus #6 : 13.06.2019 - klo:17:50 »

Jos sun auto on katsastettu, niin ei kai sielä pahemmin nivelissä tai muissa pahemmin heittoo ole, kun ei kai se muuten mene katsastuksesta läpi...
On tullut huomattua moneen kertaan että katsastus ei juurikaan kerro auton kunnosta vaan lähinnä siitä missä asennossa tähdet on ja mistäpäin tuulee...
On hyväksytty täysiä pommeja ja hylätty ehjiä autoja.


Mutta tosiaan tarkista alatukivarsien puslat mielellään niin että renkaat on maassa.
Onnistuu kotikonstein esim. että nytkytät autoa edestakaisin jarrut pohjassa ja kaveri seuraa etupyöriä. Jos pyörä liikkuu pituussuunnassa on takimmaiset puslat rikki.
Ilmaan tunkattuna ei löysä välttämättä tunnu kun jousen voima on tukivarren varassa.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 322
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: 4g Camaro vetelee
« Vastaus #5 : 13.06.2019 - klo:17:13 »
On tyhmä kysymys, mutta kai renkaan paineet on kohdillaan?

Jos renkaat on 245, niin voi vähän vedellä huonolla tiellä,
(uudella asfaltilla pitäis mennä ihan suorassa ilman vetelyitä) mutta jos ei oo tietoo millon kulmat on säädetty viimeks, niistä voi alottaa, varsinkin jos eturenkaat on ulkoreunoista kuluneet enemmän tai vähemmän siloseks.

Kannattaa kahtoo myös kun rattia kääntää/heilutella, ihan pikkasen, että kääntyykö renkaat samassa suhteessa, ettei oo ohjauksessa klappia. 

Jos sun auto on katsastettu, niin ei kai sielä pahemmin nivelissä tai muissa pahemmin heittoo ole, kun ei kai se muuten mene katsastuksesta läpi, mutta toki niitä kannattaa katella ennenkuin kulmia säätää, muuten menee kulmien säätö harakoille.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3198
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4g Camaro vetelee
« Vastaus #4 : 12.06.2019 - klo:22:18 »
Morotus

Mistä kannattais etsiä vikaa kovalle vetelylle?
Samat ohjeet pätee kun kaikkiin muihinkin autoihin...
Onko eturenkaissa kulumavikaa ja onko renkaat minkä kokoiset?


Pyöränkulmien säädöllä aloittaisin ja jos ei sillä korjaannu niin renkaat vaihtoon.
Kulmien säädön edellytyksenä on ettei ole klappia missään nivelissä ja puslat yms. on ehjät. Varsinkin alatukivarsien puslat on kuluvaa tavaraa.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2680
Vs: 4g Camaro vetelee
« Vastaus #3 : 12.06.2019 - klo:21:08 »
Paskat tiet.
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Puuhis

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1655
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4g Camaro vetelee
« Vastaus #2 : 12.06.2019 - klo:20:13 »
Renkaat,pyöränkulmat jne jne  ::)
Yamaha 1000R Thunderace
Volvo S80 T6 = TT rattori
Apostolinkyyti,aina ilmastoitu 2x2

Poissa karza11

  • Jäsen
  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 3
4g Camaro vetelee
« Vastaus #1 : 12.06.2019 - klo:19:53 »
Morotus

Mistä kannattais etsiä vikaa kovalle vetelylle?