Kirjoittaja Aihe: Pontiac Firebird Sport Coupe 2.8 V6 + manuaali T5 vm. 1983 osittainen projekti  (Luettu 351 kertaa)

Poissa molopaa

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 160
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Myytävänä harvinaisempi mallisarjan alkupään auto 2.8 V6 koneella ja 5-vaihteisella manuaalilaatikolla. Auton mittari on jo toisella kierroksella ja siellä on noin 40000 mailia eli kokonais mailit noin 140000.


Auto ollut minulla Elokuusta 2003 asti ja aktiivisessa kesä ajossa vuoteen 2011 asti. Vuosina 2003 - 2011 auton huolettiin aktiivisesti eli joka vuosi vaihdettiin öljyt ja suodatin ja havaitut viat korjattiin. Syksyn 2011 jälkeen auto on pääasiassa seisonut pressutallissa tai ulkona.


Autoon uusittu vuosien 2003 - 2011 aikana melkoisen paljon osaa, kuten:


- kytkin (levy, paineasetelma ja painelaakeri)

- Eibachin madallus jouset

- KYB-iskarit

- Polyuretaanipuslat alustaan

- Pallonivelet ja raidetangonpäät

- Jarrulevyt ja palat eteen

- Jarrurummut, kengät, jouset ja työsylinterit taakse

- Takakallistuksen vakaaja lisätty

- Säädettävä panhard

- Apurungonvahvikkeet (subframe connectors)

- Virranjakajan kansi + pyörijä + tulpanjohdot

- Etuiskareiden tuet

- Tuulilasi

- Etuvalojen umpiot

- Akku uusittu 2018 syksyllä

- Varmaan kaikenlaista muutakin uusittu mitä ei nyt muista, mutta kaikesta pitäisi löytyä kuitit



Auto katsastettu viimeksi muistaakseni kesällä 2015 ilman ongelmia, sen jälkeen autolla ei ole ajettu eikä sitä ole myöskään katsastettu. Moottoria on käynnistelty ja kaasuteltu lämpimäksi pari kertaa vuodessa.


- Sisusta on autossa suhteellisen hyvässä kunnossa paitsi sisäkaton kangas roikkuu. Kangas uusittu joskus 2009, mutta ilmeisesti liima oli surkeaa kun ei oikein pysynyt.


- Maalipinta on huono. Ruostetta puskee läpi konepellistä, vasemmassa ovessa on naarmu ja muita hieman huonoja kohtia löytyy sieltä täältä. Korin alapuoli käyty ruosteen osalta läpi vuonna 2003 ja mädät paikat putsattu, hitsattu ja massattu. Talvella autolla ei ole ajettu, joten ruostetta ei pitäisi auton alla juurikaan olla, mutta enpä ole sinne kunnolla kurkkinut pariin vuoteen.


Aika ja seisominen ovat tehneet tehtävänsä ja autossa on ainakin seuraavat viat:


- Vasen eturengas vuotaa hiljalleen

- Kierrokset tyhjäkäynnillä jäävät mittarin mukaan noin 1500-2000 välille. En tiedä onko mittarissa vika vaiko tyhjäkäynnissä.

- Konehuoneesta kuuluu jostain pieni naputus. En tiedä onko löysä apulaitehihna, nostaja vaiko mikä.

- Ilmastoinnista karanneet kaasut joskus 2009. Ovat vieläkin karkuteillä ja ilmastointi ei siis toimi.


Tästä hyvä ja edullinen projekti, ainakin toistaiseksi. Alan huoltamaan ja korjailemaan autoa tässä kesän mittaan ja saatanpa hakea vikalistan. Jos oikein innostun saatan jopa hankkia autolle leiman ja hinta hieman pompsahtaa siinä vaiheessa. Tiedä vaikka innostun autosta taas niin paljon, että laitan vaimon ja lapset taka-alalle ja poistan auton myynnistä ja jatkan harrastusta =)


Ja laitetaan tähän loppuun vielä (vaikka ei tätä kuitenkaan huomioida), että vaihdossa käy ainoastaan raha. Huollettavia romuja löytyy jo nyt liikaa ja aikaa taasen ei, eli en tarvitse vaihdossa muuta kuin rahaa.


Lisäys: Ostajalle halutessaan mukaan vielä uudemman mallinen 2.8 V6 ruiskumoottori, tankki pumpulla, johtosarja ja ECU ja moottoriteline/pukki, jossa se on kiinni. Lisäksi jonkun verran osia kuten öljynsuodattimia ja ovien tiivisteitä. Moottori peräisin noin 85-87 Camarosta, mutta se on seissyt ulkona pressun alla noin 8 vuotta, joten käyntikunnosta ei ole tietoa.


Lisäys: Tallista löytyi vielä peltipakosarjat (Pace Setter), jotka tehty 85-vuosimallin V6 koneiseen Firebirdiin. Pienellä muokkauksella (mekaanisen kytkimen takia) pitäisi sopia tähänkin. Lisäksi vielä uusi virranjakaja löytyi myös.

Ilmoitus löytyy myös nettiautosta: https://www.nettiauto.com/pontiac/firebird/10533834
- '83 Pontiac Firebird V6 T5 -