Kirjoittaja Aihe: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a  (Luettu 2359 kertaa)

Poissa Yorcci

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 682
  • Sukupuoli: Mies
  • It's better to burnout than fade away
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #36 : 03.09.2019 - klo:11:49 »
Mun '91 Vetelyksen tehtaan ohjekirjassa sanotaan, että jos kompuran käyttösyklit ovat luokkaa 6-10 krt/min, niin kompuran toiminnassa ollaan ihan normaalialueella.
1991 Corvette Coupé
595 Nm @ 4 700 rpm

Poissa Anders

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 562
  • Sukupuoli: Mies
  • Välillä menee hyvin, yleensä normaalisti...
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #35 : 31.08.2019 - klo:15:13 »
Ihan normaalilla mittarisarjalla saa tarpeeksi tarkan tiedon. Mun mittareissa on kummankin aineen asteikot joten noo roplem... Raaseporissa oleskelen joten tuleehan sulle tännekin ajomatkaa stadista sellainen 80-100 kilsaa. Laita yv:tä jos kiinnostaa lähteä ajelemaan!
Pontiac Trans Am -97
Chevy Van -89 6.2l Starcraft
Työkalu Fiat Ducato -17 2,3l 180hp (Mopar!)

Ex. Pontiac Firebird Convertible V6 3.8 -99
Ex. Chevy Astro Van -90

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3198
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #34 : 31.08.2019 - klo:12:01 »
Ok.
...saako asian varmistettua sellasella painemittarilla joka vain tuupataan sinne jompaan kumpaan linjan venttiiliin?...
Periaatteessa joo mutta jos painekytkin ja paisuntaventtiili on mallia-R12 niin ei välttämättä pidä mittaus R134 aineella aivan paikkansa. Toki suuntaa antavan arvion saa.



Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 589
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #33 : 31.08.2019 - klo:11:53 »
Mun oli tästä helpompi huolestua, koska tässä autossa ei koskaan ole ilmastointia toimivana ollut. Ei ole minkäänlaista vertailukohtaa kuinka laitteen tulisi toimia. Ja kun vaikuttaa siltä, että normaalisti tuo "vaihteluväli" on puolisen minuuttia, ja onhan 7-8 sekuntia melkoisen paljon vähemmän. Voisin sen helpommin normaaliksi mieltääkin jollei sitä kylmäainetta olisi lykätty sisään ilmeisesti noin viidenneksen liikaa, joka taas saa pohtimaan voiko se pidemmän päälle jopa rikkoa jotain.
Ok.
Tietäsköhän Anders tai joku muu saako asian varmistettua sellasella painemittarilla joka vain tuupataan sinne jompaan kumpaan linjan venttiiliin? Nimittäin, kerran olin varmuuden vuoksi teettämässä A/C huoltoa niin ilmastointiukko tyrkkäs tuommosen yksinkertaisen mittarin sinne ja sano reilusti että "ei sulla tartte tätä täyttää".
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3198
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #32 : 31.08.2019 - klo:11:49 »
Kompuran pätkiminen on normaalia. Kuivaimen/putken kyljessä oleva painekytkin pitää paineen paisuntaventtiile tietyssä haarukassa, aineen määrä ja lämpötila vaikuttaa pätkimisen taajuuteen.
Jos kompura käy koko ajan on ainetta liian vähän eli täyttä painetta ei saada aikaiseksi liian tiheä naksuttelu tarkoittaa liikaa ainetta.
Oman kokemuksen perusteella luokkaa 5-20sek on/off väli "menee toleranssiin" kunhan kylmää tulee.
Toinen flekteistä on kompuran rinnalla (painekytkimen ohjaama) joten pätkii jokseenkin samaa tahtia.


Ehkä jonkinlaisena nyrkkisääntönä voi pitää että uudemmissa autoissa, missä on sähköinen paisuntaventtiili/paineen säätö, käy kompura jatkuvasti ja vanhemmissa, missä mekaaninen, säädetään paine kompuraa pätkimällä.
« Viimeksi muokattu: 31.08.2019 - klo:11:56 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 90
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #31 : 31.08.2019 - klo:09:23 »
Ainoa mikä siinä voi hajota on kompuran kytkin kun noinkin usein kliksuttaa. En ole tutkinut tarvittavan määrän eroa eri aineiden välissä, mutta jos on näin että sulla on liikaa kamaa voisin kyllä auttaa. Minulta löytyy kylmävehkeet eli saan oikean määrän mitattua. Missä päin vaikutat?

Eri kylmäaineiden täyttösuhteista löysin eilen useammastakin paikasta tietoa. Esimerkiksi täältä: https://www.originalair.com/converting-to-134a-general-motors. Tarkat mittasuhteet tuntuvat aavistuksen vaihtelevan lähteestä riippuen, mutta tuolla kehotetaan laittamaan r134a-ryönää 70-80 prosenttia siitä mitä r12 on ollut. Tässä tapauksessa kilosta 700-800 grammaan.

Kovin mielelläni haluaisin huomata, että tuo 7-8 sekunnin syöksähtely on normaalin rajoissa. Epäilyttää silti, kun niin monessa lähteessä on mainittu tuosta pienemmästä täyttömäärästä ja että kompuran turhan aktiivinen veivaus voi johtua myös liiallisesta kylmäainemäärästä. Koko ilmastointilaitteen saattaminen käyttökuntoon kolmenkohan kesän aikana on ollut niin uskomattoman sitkeä ja kallis projekti, ettei nyt ainakaan haluttaisi enää mitään jo uutta osaa lähteä uusimaan siksi, että sen saa ylitäytöllä rikottua! Kompura kun noista yksittäisistä osista se kallein juuri on.

Pääkaupunkiseudulla minä vaikuttelen, paitsi juuri nyt mökkiläisenä Etelä-Pohjanmaalla. Kyllähän auto toki toimii ja kulkee, käyttää ilmastointia tai ei, joten ei tässä fataalista pulmasta kyse ole.

Poissa Anders

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 562
  • Sukupuoli: Mies
  • Välillä menee hyvin, yleensä normaalisti...
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #30 : 31.08.2019 - klo:09:07 »
Ainoa mikä siinä voi hajota on kompuran kytkin kun noinkin usein kliksuttaa. En ole tutkinut tarvittavan määrän eroa eri aineiden välissä, mutta jos on näin että sulla on liikaa kamaa voisin kyllä auttaa. Minulta löytyy kylmävehkeet eli saan oikean määrän mitattua. Missä päin vaikutat?
Pontiac Trans Am -97
Chevy Van -89 6.2l Starcraft
Työkalu Fiat Ducato -17 2,3l 180hp (Mopar!)

Ex. Pontiac Firebird Convertible V6 3.8 -99
Ex. Chevy Astro Van -90

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 90
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #29 : 31.08.2019 - klo:08:56 »
Täytyy sanoo että itse en älyäisi huolestua tämmöisestä. Eikös tuo ole aivan normaalia kompuran toimintaa..? Päällä/pois aika riippuu siitä paineesta miten sattuu vallitsevissa olosuhteissa muodostumaan.

Mun oli tästä helpompi huolestua, koska tässä autossa ei koskaan ole ilmastointia toimivana ollut. Ei ole minkäänlaista vertailukohtaa kuinka laitteen tulisi toimia. Ja kun vaikuttaa siltä, että normaalisti tuo "vaihteluväli" on puolisen minuuttia, ja onhan 7-8 sekuntia melkoisen paljon vähemmän. Voisin sen helpommin normaaliksi mieltääkin jollei sitä kylmäainetta olisi lykätty sisään ilmeisesti noin viidenneksen liikaa, joka taas saa pohtimaan voiko se pidemmän päälle jopa rikkoa jotain.

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 9995
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #28 : 31.08.2019 - klo:08:50 »
Täytyy sanoo että itse en älyäisi huolestua tämmöisestä. Eikös tuo ole aivan normaalia kompuran toimintaa..? Päällä/pois aika riippuu siitä paineesta miten sattuu vallitsevissa olosuhteissa muodostumaan.

niin minunkin mielestä

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 589
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #27 : 31.08.2019 - klo:08:44 »
Kävin äsken vahtaamassa tuota kompuran elämää kun auto oli paikoillaan. Laite kytkeytyy päälle ja pois 7-8 sekunnin välein...
Täytyy sanoo että itse en älyäisi huolestua tämmöisestä. Eikös tuo ole aivan normaalia kompuran toimintaa..? Päällä/pois aika riippuu siitä paineesta miten sattuu vallitsevissa olosuhteissa muodostumaan.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 90
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #26 : 31.08.2019 - klo:08:39 »
Et kertonut tarkasti että miten pitkään kompressori on päällä ja miten pitkään poissa päältä, se tieto voisi helpottaa pohdintaa siitä onko kyseessä ominaisuus vai vika. Voi olla liikaa ainetta...

Kävin äsken vahtaamassa tuota kompuran elämää kun auto oli paikoillaan. Laite kytkeytyy päälle ja pois 7-8 sekunnin välein. Kylmää kyllä tulee eli ainetta löytyy. Ja jos vehkeessä olisi vuoto jossain niin kyllä ne aineet olisivat haihtuneet pois aivan viimeistään eilisillan jälkeen jolleivät jopa 40 kilsan reissun aikana mitä heti täytön jälkeen ajoin. Ja kompurahan toimi noin jo välittömästi täytön jälkeen, kun en ollut ajanut vielä hallistakaan ulos.

Jotta nyt tuntuu siltä, että ainoa selitys tuohon seilaamiseen olisi liiallisessa kylmäainemäärässä, mikä kyllä on aika ilmeistä, jos kerran sitä r134a-tavaraa pitäisi olla jokseenkin viidennes vähemmän mitä r12-verrokkia.

Poissa Juggis

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 114
  • Sukupuoli: Mies
  • Seinäjoki
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #25 : 30.08.2019 - klo:23:13 »

Tänään pääsin viimein täyttämään järjestelmää r134a-kylmäaineella. Homma sujui hyvin, mutta niinpä vain yhä on jotain outoa: tuntuu selvästi siltä, että ilmastointilaitteen kompura pysyy päällä hetken, sammuu hetkeksi, taas käynnistyy ja sammuu. Se tekee tätä ihan kymmenien sekuntien välein. Ainakin parkissa ollessa myös toinen flekti veivaa edestakaisin samalla tavalla mitä kompura. Kylmää kyllä tulee, se on sentään hyvä uutinen.

Nyt illan ratoksi aloin etsiskellä tietoa netistä, että mitä tämä veivaaminen voisi meinata. Ainakin parissa eri lähteessä mainitaan, että jos järjestelmässä on liian vähän tai liikaa kylmäainetta se voi tehdä noin. Ja samoin mainitaan, että tätä uudempaa ainetta sietäisi pistää vain 70-80 prosenttia alkuperäisestä määrästä. Siitäpä muistin, että tuota r134a-kamaa laitettiin sisään saman verran mitä alkuperäistä r12 on laitettu eli kilon verran. Sanoin siellä tilanteessa ääneen, että se kilo on meinattu alkuperäiselle aineelle, mutta täyttäjän mielestä saman voi nytkin pistää.

Millähän todennäköisyydellä toosa pelleilee noin siksi, että sitä kylmäainetta on sisällä parisataa grammaa liikaa? Vai tuleeko muita ehdotuksia vian lähteestä mieleen? Tai onko tämä edes vika vaiko ominaisuus, että kompura käy noin lyhyitä aikoja ja joka muutoskohdassa se aiheuttaa hienonhienon kuin tönäyksen ajossa?

Iso kysymys tietenkin on, että uskaltaako sitä ilmastointia käyttää edes lyhyempiä aikoja, tyyliin varttia kerrassaan, vai rikkooko tuo seilaaminen alta aikayksikön jotain konepellin alla olevaa?

Minun omien kokemuksieni perusteella se "pätkiminen" on normaalia. Silloin kun ponun ilmastoinnissa oli kylmäainevajaus, kompressori kävi ihan vain tyyliin 5 sekuntia ja sitten taas seis ja ehkä 5-6 sekuntia välissä ja sitten taas 5 sekuntia. Apparin puolen sähkötuuletin kävi myös tyyliin 20 sekuntia ja sitten seis ja taas ehkä 20-30 sekuntia väliä ja taas tuuletin lähti pyörimään. Noh ilmastoinnin täytön jälkeen kompressorin toiminta muuttui, auton seisoessa kompressori alkoi olla päällä sen 20-30 sekuntia kerrallaan ja sitten taas ainakin saman verran pois päältä, samoin se apparin sähkötuuletin toimii jaksoittain. Piti selvitellä silloin että tuleeko järjestelmän toimia tuolla tavoin ja selvisi että se toimii normaalisti noin. Painekytkimet ohjaavat kompressorin ja sähkötuulettimen toimintaa. En usko että järjestelmä rikki menee. Uskaltaa käyttää. Varmaan pidempäänkin. Kyllä minä ainakin huomaan kaupunkiajossa heti koska kompressori on käytössä.

Et kertonut tarkasti että miten pitkään kompressori on päällä ja miten pitkään poissa päältä, se tieto voisi helpottaa pohdintaa siitä onko kyseessä ominaisuus vai vika. Voi olla liikaa ainetta...
« Viimeksi muokattu: 30.08.2019 - klo:23:16 kirjoittanut Juggis »
1989 Pontiac Firebird Trans Am GTA Coupe 5.7 TPI TH700R4
Lakeuren pääkaupunki Seinäjoki

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 90
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #24 : 30.08.2019 - klo:22:06 »
oma ajatus oli heti lukiessa et liikaa ainetta, tekee liikaa painetta eikä pysy päällä ku pätkii kaiken aikaa. se laskeeko ventiilistä pihalle vai käykö uudelleen täyttökonees on sit henk koht valinta

Sinne täyttömestaan pystyisin huomenna menemään uusiksi, mutta kieltämättä ottaisi pattiin ajella 80 kilsaa ylimääräistä (ehkä) siksi, että siellä ei ollut riittämiin asiantuntemusta tuosta mitoituksesta. Mutulla meni, mutta oliko se kuitenkaan väärä, niin enpä tiedä. Toisaalta taas sinänsä helppo toimenpide, omin päin aineen vähentäminen venttiilistä mietityttää, koska mulla ei ole minkäänlaista tuntumaa millainen suhaus olisi sellainen parisataa grammaa!
« Viimeksi muokattu: 30.08.2019 - klo:22:42 kirjoittanut Kolmio »

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5240
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #23 : 30.08.2019 - klo:22:00 »
oma ajatus oli heti lukiessa et liikaa ainetta, tekee liikaa painetta eikä pysy päällä ku pätkii kaiken aikaa. se laskeeko ventiilistä pihalle vai käykö uudelleen täyttökonees on sit henk koht valinta
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 90
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #22 : 30.08.2019 - klo:21:51 »
Palaanpa tauon jälkeen aiheeseen. Edistystä on tapahtunut, vaikka uskomattoman sitkeässä on ihan lopullinen onnistuminen.

Löytyi ihan oikeanlainen adapteri täyttöröörille, eikä edes maksanut montaa euroa. Sittemmin kuitenkin selvisi, että ainakin auton ilmastointijärjestelmän sisäkenno on susi. Siispä laitoin sen ja varmuuden vuoksi myös jäähdyttimen yhteydessä olevan kennon vaihtoon. Vain alumiiniputki, jossa on pari täyttöventtiiliä, on enää alkuperäinen - kaikki muut järjestelmän osat ovat uusia.

Tänään pääsin viimein täyttämään järjestelmää r134a-kylmäaineella. Homma sujui hyvin, mutta niinpä vain yhä on jotain outoa: tuntuu selvästi siltä, että ilmastointilaitteen kompura pysyy päällä hetken, sammuu hetkeksi, taas käynnistyy ja sammuu. Se tekee tätä ihan kymmenien sekuntien välein. Ainakin parkissa ollessa myös toinen flekti veivaa edestakaisin samalla tavalla mitä kompura. Kylmää kyllä tulee, se on sentään hyvä uutinen.

Nyt illan ratoksi aloin etsiskellä tietoa netistä, että mitä tämä veivaaminen voisi meinata. Ainakin parissa eri lähteessä mainitaan, että jos järjestelmässä on liian vähän tai liikaa kylmäainetta se voi tehdä noin. Ja samoin mainitaan, että tätä uudempaa ainetta sietäisi pistää vain 70-80 prosenttia alkuperäisestä määrästä. Siitäpä muistin, että tuota r134a-kamaa laitettiin sisään saman verran mitä alkuperäistä r12 on laitettu eli kilon verran. Sanoin siellä tilanteessa ääneen, että se kilo on meinattu alkuperäiselle aineelle, mutta täyttäjän mielestä saman voi nytkin pistää.

Millähän todennäköisyydellä toosa pelleilee noin siksi, että sitä kylmäainetta on sisällä parisataa grammaa liikaa? Vai tuleeko muita ehdotuksia vian lähteestä mieleen? Tai onko tämä edes vika vaiko ominaisuus, että kompura käy noin lyhyitä aikoja ja joka muutoskohdassa se aiheuttaa hienonhienon kuin tönäyksen ajossa?

Iso kysymys tietenkin on, että uskaltaako sitä ilmastointia käyttää edes lyhyempiä aikoja, tyyliin varttia kerrassaan, vai rikkooko tuo seilaaminen alta aikayksikön jotain konepellin alla olevaa?
« Viimeksi muokattu: 30.08.2019 - klo:22:34 kirjoittanut Kolmio »