Kirjoittaja Aihe: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a  (Luettu 2579 kertaa)

Poissa gmc63

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4042
  • Sukupuoli: Mies
  • American(canadan)autoilua jo vuodesta 1982.
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #21 : 28.07.2019 - klo:11:03 »
Saako tilattua suoraan?

Muistaakseni postilla rajoituksia kuskauksessa..

Juu, purkitettua paineilmaa (eli R134) saa myydä, mutta ei kylmäainetta  :o :o >:( >:(
Siihen en osaa sanoa mitään mutta ruåtsin hemmo on useasti Forssassa myymässä  m/
CHEVROLET SS CAMARO2012. FIREBIRD 69 CAB.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2285
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #20 : 27.07.2019 - klo:11:55 »
kaveri tilannut Ruåtsista ja kun ollut rompetoreja käynyt hakemassa sovitusti  8)

Saako tilattua suoraan?

Muistaakseni postilla rajoituksia kuskauksessa..

WTF??? :o

Just jokunen viikko sitten heitin purkillisen 134:sta tyttaren X3:seen kun oli alkanut vahan lampenemaan. Hyvin kylmenee taas. *clap* Muutama purkki R12:stakin on varmuuden vuoksi hyllyssa jos sattuu joskus tarviimaan... :W

Juu, purkitettua paineilmaa (eli R134) saa myydä, mutta ei kylmäainetta  :o :o >:( >:(
´94 Z28

Poissa gmc63

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4042
  • Sukupuoli: Mies
  • American(canadan)autoilua jo vuodesta 1982.
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #19 : 27.07.2019 - klo:11:09 »
tääl ei oo niitä "hiuskiinnepurkkeja" kuten teillä on
kaveri tilannut Ruåtsista ja kun ollut rompetoreja käynyt hakemassa sovitusti  8)
CHEVROLET SS CAMARO2012. FIREBIRD 69 CAB.

Poissa TexFinn

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 8115
  • Sukupuoli: Mies
  • Don't mess with Texas!
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #18 : 26.07.2019 - klo:17:51 »
tääl ei oo niitä "hiuskiinnepurkkeja" kuten teillä on

WTF??? :o

Just jokunen viikko sitten heitin purkillisen 134:sta tyttaren X3:seen kun oli alkanut vahan lampenemaan. Hyvin kylmenee taas. *clap* Muutama purkki R12:stakin on varmuuden vuoksi hyllyssa jos sattuu joskus tarviimaan... :W
GMT900 x2
E90
R1100RT

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10066
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #17 : 26.07.2019 - klo:17:30 »
Eiko yhtaan pienemmassa saa? :o
tääl ei oo niitä "hiuskiinnepurkkeja" kuten teillä on

Poissa TexFinn

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 8115
  • Sukupuoli: Mies
  • Don't mess with Texas!
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #16 : 26.07.2019 - klo:17:04 »
näytti olevan Aditassa 12.kg pullo 460€

Eiko yhtaan pienemmassa saa? :o
GMT900 x2
E90
R1100RT

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10066
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #15 : 26.07.2019 - klo:05:33 »
Minkähän hintaista tuo R134 nykyään on?
näytti olevan Aditassa 12.kg pullo 460€

Poissa Juggis

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 116
  • Sukupuoli: Mies
  • Seinäjoki
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #14 : 25.07.2019 - klo:23:17 »
Minkähän hintaista tuo R134 nykyään on?

Viime kesänä se oli kallista ja siitä oli pulaa. Sivuhuomautuksena: R12 järjestelmään sopii ilman muutoksia RS-24 kylmäaine. Se on toiminut minulla ihan moitteetta täytöstä lähtien.

1989 Pontiac Firebird Trans Am GTA Coupe 5.7 TPI TH700R4
Lakeuren pääkaupunki Seinäjoki

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 90
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #13 : 01.07.2019 - klo:14:40 »
https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote/7108239564-muutossarja-r12-r134-gm
Tuollaisen laitoin omaan Pontiaciin viime kesänä ja hyvin onnistu täyttö paikallisessa liikkeessä.

Tuo on justiinsa sama sarja jonka itsekin hankin muutama viikko sitten. Korkeapainepuolen adapteri ei kuitenkaan toimi, koska siinä ei ole omaa sielua - olen asiaa nyt useammastakin paikasta varmistellut ja näin se tuntuu olevan. Vastaavasti matalapaineadapteria ei voi käyttää, koska se on vain senttien päässä iskarin yläpäästä, eikä täyttölaitteen liitin mahdu siihen väliin mitenkään. Joten nyt ajattelinkin tuolla aamusella pistämälläni linkillä, että mahtaisikohan se yksittäinen adapteri sopia korvaamaan "sieluttoman" korkeapainepuoleen yksilön.

Poissa Pete65

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 4
  • Sukupuoli: Mies
  • Firebird -90
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #12 : 01.07.2019 - klo:14:19 »
https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote/7108239564-muutossarja-r12-r134-gm
Tuollaisen laitoin omaan Pontiaciin viime kesänä ja hyvin onnistu täyttö paikallisessa liikkeessä.

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 90
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #11 : 01.07.2019 - klo:07:33 »
Jatkanpa vielä pätkän verran: pitää kysyä tietävämmiltä arviota!

Voisikohan tämä nyt olla oikeanlainen korkeapaineen adapteri tuohon Firebird Formulaani: https://ecatalog.smpcorp.com/FS/#/vehicles/parts/num/59978?type=s. Siinä näyttää olevan neula mukana ja toivoa sopii, että kierrekin on oikea. Valmistajakin on sama kuin uusimillani ilmastoinnin osilla, ja sitä saisi ihan kotimaasta.

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 90
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #10 : 27.06.2019 - klo:16:19 »
Vähän täyttövehkeistä riippuen mutta jos yhdellä liitännällä haluaa täyttää niin yleensä nimenomaan matalapinepuolelta.
Liitin on täysin standardi eli yleismallin letkut kierrepäillä käy suoraan. Liittimessä vaan pitää olla "tinni" mikä avaa venttiilin.
Jos ei moista letkua pajalta löydy niin oli väärä paja ;)

Lisäys: Ainakin 3gen vakiona on yleisliitin.

Kyllä niillä eilisillä pajan jampoilla täytyi tuollainen "tinniletku" olla, mutta kynnys oli siinä, kuinka syvälle se letkun sisällä oleva metallilärpäke ulottuu. Kun sen väliin tulleen adapterin takia sielun päähän on ollut matkaa varmaan sentin verran. Normaalioloissahan tikkunen taitaa suorastaan koskea sieluun (aika runollista) heti kun letkun on kiertänyt paikalleen.

Kaiken järjen mukaan siinä adapterissa itsessään kärsisi olla sielu, mutta tähänpä sitä ei mitenkään saa ruuvattua. Tuossa alempana Ebaysta esittelemässäni tapauksessa asia oli toisin. Mutta mitä nyt pariin jenkkivaraosafirmaan tänään soitin niin kummassakin on myynnissä juuri tätä, joka mullakin on, ettei omalla sielulla varustettua.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3228
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #9 : 27.06.2019 - klo:14:16 »
Vähän täyttövehkeistä riippuen mutta jos yhdellä liitännällä haluaa täyttää niin yleensä nimenomaan matalapinepuolelta.
Liitin on täysin standardi eli yleismallin letkut kierrepäillä käy suoraan. Liittimessä vaan pitää olla "tinni" mikä avaa venttiilin.
Jos ei moista letkua pajalta löydy niin oli väärä paja ;)

Lisäys: Ainakin 3gen vakiona on yleisliitin.
« Viimeksi muokattu: 27.06.2019 - klo:14:21 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 90
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #8 : 27.06.2019 - klo:10:18 »
https://www.ebay.ca/dsc/i.html?_sacat=0&_nkw=r12+to+r134a+retrofit+kit

Täytyy laittaa retrofit -venttiilit.

Isceon on parempi, kannattaa maksaa se muutama kymppi ekstraa.

Tölläsin nyt vielä tarkemmin noita Ebay-linkissä olleita kohteita. Huomasin, että ainakin tässä kohteessa https://www.ebay.ca/itm/264294409442 korkeapaineventtiilin adapterissa näyttää olevan oma sielu sisällä. Kaiken järjen mukaan tämä on juuri nyt se ongelma, miksi mun vempelettä ei eilen saatu koneeseen kiinni. En tiedä onko tuon tapauksessa tarkoitus, että alkuperäisen venttiilin sielu poistetaan vai jääkö se aloilleen ja adapterin neula avaa sen alas työntyessään.

Mikähän mahtaa olla kierre tuossa Firebirdin alkuperäisessä venttiilissä? Näitä myynnissä olevia adaptereita kun on moneen lähtöön ja sopivasti General Motorsilla on oma jengansa.

Mitä siihen Isceoniin tulee niin aivan vahva vaihtoehto senkin käyttö on. Murheena vain on huono saatavuus - ilmastointihuoltoja tekevät firmat eivät näy edes netissä mitenkään erikseen mainostavan, että Isceonia olisi saatavilla. Tai sitten sitä ei yksinkertaisesti ole kuin hyvin harvassa paikassa.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2285
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #7 : 27.06.2019 - klo:07:34 »
Kieltämättä kävi kyllä mielessä, että olikohan siellä huollossa jotenkin vaillinaiset vehkeet. Kaksikin jamppaa asiaa pähkäili, mutta eivätpä ainakaan ääneen sanoneet, että jossain muualla voisi löytyä tuollaisellekin adapterille istuvia laitteita. Pikemminkin sanoma oli, että täyttölaitteet ovat saman standardin mukaisia eli kun tuolla ei täyttö onnistunut niin ei pitäisi onnistua muillakaan koneilla. Että ainoa ratkaisu olisi löytää toisenlainen adapteri, jossa se sielu olisi ylempänä.

Jenkkikorjaamoilla jos on vehkeet, niin he saa kamat sisään. Isceon on kyllä parempi aine. Kannattaa kysellä eri paikoista missä vois onnistua, ei pitäisi olla taikatemppu, jos liittimet on oikeat.
´94 Z28