Kirjoittaja Aihe: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a  (Luettu 1386 kertaa)

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 85
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #6 : 26.06.2019 - klo:21:06 »
Vaihda tuo kuivain R134A malliin. Se kuuluu jokatapauksessa vaihtaa.

EDIT: korjaan, tuo on uusi 134 malli. Etsi putiikki, jossa paremmat vehkeet.

Kieltämättä kävi kyllä mielessä, että olikohan siellä huollossa jotenkin vaillinaiset vehkeet. Kaksikin jamppaa asiaa pähkäili, mutta eivätpä ainakaan ääneen sanoneet, että jossain muualla voisi löytyä tuollaisellekin adapterille istuvia laitteita. Pikemminkin sanoma oli, että täyttölaitteet ovat saman standardin mukaisia eli kun tuolla ei täyttö onnistunut niin ei pitäisi onnistua muillakaan koneilla. Että ainoa ratkaisu olisi löytää toisenlainen adapteri, jossa se sielu olisi ylempänä.

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2158
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #5 : 26.06.2019 - klo:18:48 »
Letkumen laittamaan linkkiin: nähdäkseni juuri tuollaiset adapterit autossa onkin. Noissa näyttää olevan sama puute, että se sielu jää liika syvälle, eikä täyttölaitteen suutin yllä sinne.

Matalapaineen puolelle ei tosiaan ainakaan tuossa firmassa ollut kylmäkone mitenkään taipunut, vaikka iskarin pään suojuksen otti irti.

Vaihda tuo kuivain R134A malliin. Se kuuluu jokatapauksessa vaihtaa.

EDIT: korjaan, tuo on uusi 134 malli. Etsi putiikki, jossa paremmat vehkeet.
´94 Z28

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 85
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #4 : 26.06.2019 - klo:18:39 »
Letkumen laittamaan linkkiin: nähdäkseni juuri tuollaiset adapterit autossa onkin. Noissa näyttää olevan sama puute, että se sielu jää liika syvälle, eikä täyttölaitteen suutin yllä sinne.

Matalapaineen puolelle ei tosiaan ainakaan tuossa firmassa ollut kylmäkone mitenkään taipunut, vaikka iskarin pään suojuksen otti irti.

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5186
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #3 : 26.06.2019 - klo:18:17 »
eikä mahu tohon matalapaine nippaan vaikka ton iskarin ylämuovi kupin irrottaa?
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2158
Vs: Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #2 : 26.06.2019 - klo:18:12 »
https://www.ebay.ca/dsc/i.html?_sacat=0&_nkw=r12+to+r134a+retrofit+kit

Täytyy laittaa retrofit -venttiilit.

Isceon on parempi, kannattaa maksaa se muutama kymppi ekstraa.
´94 Z28

Poissa Kolmio

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 85
Ongelmaa ilmastointilaitteen muutoksessa R12->R134a
« Vastaus #1 : 26.06.2019 - klo:17:12 »
Päivitin autoon (vm. 1989 Firebird Formula) uudet ilmastointilaitteen vehkeet. Laitteille käy tavanomainen R134a-kylmäaine, joten muina miehinä menin autohuoltoon aineita täyttämään. Eipähän vain onnistukaan.

Aiemmin opin, että R134a-ainetta tuuttaavassa täyttölaitteessa on erilaiset kiinnitysviritykset kuin alkujaan R12-aineelle tehdyissä venttiileissä. Vähän samanlainen ero kuin yrittäisi perinteisellä polkupyörän pumpulla ilmaa autonrenkaisiin. Firebirdin ilmastointilaitteen täyttöventtiileihin tarvitsi siis erityiset adapterit, jotta täyttökoneen saa kiinni. Hankin sitten sellaiset, joiden oli määrä olla passelit: https://www.sherco-auto.com/gm-r12-to-r134a-retrofit-kit-each.html.

Täyttökonetta ei kuitenkaan saanut vieläkään täyttöpuuhiin, sillä "korkeapaineen" puolen adapteri jätti venttiilin sielun liika alas. Luulin ja kuvittelin, että siihen adapteriin itseensä kierretään sielu ja alkuperäinen otetaan alempaa itse venttiilistä pois, mutta asentajaukko oli eri mieltä. Lopputulos on, että kylmäaineiden täyttöä ei voinut tehdä, koska venttiilineulaa ei saanut täyttövehkeen suuttimella painettua alas ja kylmäaineita siten sisään. Se adapteri näet jätti sielun noin senttiä alemmas kuin normaalisti.

Toinen täyttöaukko, matala puoli, taas ei ole vaihtoehto, koska iskunvaimentimen pää on liika lähellä sitä - kylmäainekoneen suutin ei mahtuisi siihen väliin. Se täyttösuulake pitäisi olla 90 asteen kulmassa, jotta tuo onnistuisi.

Tämä ilmastointilaitteen toimivaksi saaminen on ollut melkoisen tuskainen projekti parin vuoden mittaan, enkä ikänä olisi uskonut homman tyssäävän näin mitättömän tuntuiseen asiaan. Onko kukaan muu törmännyt tällaiseen merkilliseen ongelmaan ja jos, niin onko siihen löytynyt jotain ratkaisua? Jos olemassa olevat vehkeet eivät kerta kaikkiaan sovellu asiaan niin onko olemassa korkean puolen adapteria, johon mikä tahansa kylmäaineen täyttökone kävisi kiinni ja hoitaisi homman?

Nähdäkseni noilla alkuperäisillä venttiileillä toki onnistuisi lykkiä sisään Isceon-kylmäainetta, mutta se on huomattavasti kalliimpaa ja myös saatavissa kovin harvasta paikasta. Toki sekin vaihtoehto lämmittää, kunhan vehkeen viimein saisi toimintakykyiseksi, mutta ehdin jo iloita "halvan" R134a-aineen käyttömahdollisuudesta.

Yritän tällätä tähän postin oheen kuvat, jossa näkyvät ne venttiilit adapterien kera sekä erikseen se adapteri, johon sielua ei saa laitettua kiinni vaan se jättää neulan liika alas. Sisäkierteet kyllä siitä adapterista löytyvät, mutta ne on meinattu hattua varten.
« Viimeksi muokattu: 26.06.2019 - klo:17:36 kirjoittanut Kolmio »