Kirjoittaja Aihe: Kulutuksesta.  (Luettu 1183 kertaa)

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 286
  • Hmm.. ottaisko poron.. vai Veekasin.
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #47 : 19.07.2019 - klo:17:48 »
Aatamin aikuisiin vaihteistoihin aatamin aikaista öljyä. Itse pidän synteettisen käyttöä perusteltuna kun siirrytään ns tietokoneohjattuihin automaattilaatikoihin muuten perinteinen dex3 kelpaa ihan hyvin, tietysti jos ajelee talvella synteettinen eli dex6 käyttö on suositeltavaa.
Tietysti jos on päättänyt ajaa samoilla öljyillä 20v niin sitten synteettiset ;D

Tottakai jos auto on vaikka -80 luvulta ja vaatimus on DEX 3, niin ei tietenkään sinne panna DEX 6 öljyä joka on paljon lirumpaa. Minun pointti jota yritin kertoa oli se että siihen -80 luvun laatikkoon kuten TH700 on saatavilla myös DEX 3 öljyä joka on synteettistä ja se toki maksaa 20 e litra. Itse käytin TH700 laatikossa vuosia Mobil Syn ATF DEX 3 öljyä. Kenties siksi öljy oli aina kirkkaan punaista eikä laatikossa ollut yhtään vikaa minun 6 v omistuksen aikana. Tietysti vaihdoin myös öljyn ja suotimen tuplasti tiheämmin (25 tkm) kuin liikkeessä tekivät.
« Viimeksi muokattu: 19.07.2019 - klo:17:51 kirjoittanut Timo »
Vain paskahuusissa pytyt on pystyssä.

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10529
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #46 : 17.07.2019 - klo:21:28 »
Bmw ja Jaguar myös etc. etc.
Kaiken lisäksi öljyntäyttö tehty vittumaiseksi, kun ei ole täyttöputkea.
Eli laatikon kyljestä.
5 gen camarossakaan ei ole täyttöputkea ;)
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 551
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #45 : 17.07.2019 - klo:21:09 »
Bmw ja Jaguar myös etc. etc.
Kaiken lisäksi öljyntäyttö tehty vittumaiseksi, kun ei ole täyttöputkea.
Eli laatikon kyljestä.
E39 ZF5HP?? plootassa täyttökin oli pohjasta.
Eli ison propun reunalla on kaulus, jonka yli mutkaputkella ja pumpulla täyttö, ja kun lämpimänä valuu yli on määrä sopiva.
Positiivisena puolena on tyhjennysproppu (pienempi).
Ei paska homma jos on pumppu.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4273
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #44 : 17.07.2019 - klo:21:02 »
Bmw ja Jaguar myös etc. etc.
Kaiken lisäksi öljyntäyttö tehty vittumaiseksi, kun ei ole täyttöputkea.
Eli laatikon kyljestä.

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 551
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #43 : 17.07.2019 - klo:20:49 »
Vaihdoin kans Bemarin tomaattiin "ikiöljyt" kun oli ajettu baut 200 tkm. Väriltään oli aivan mustaa, kuin cocista ois valuttanut pois.
Toisaalta mielenkiintoinen seikka on se että tuollaisilla liruilla nuo "modernit tietokoneohjatut" lootat toimii kuitenkin vielä ihan hyvin.
Sen verran tarvii vielä lisätä näistä nyky automaattiöljyista dex6 (synteettinen) ne todellakin kannattaa vaihtaa säännöllisesti sanoi se huoltokirja ihan mitä tahansa. Öljynvaihtoja voi tiuhentaa kuinka paljon tahansa mutta ei harventaa! 50000 milen kohdalla vaihdoin rouvan ponuun toosaöljyt missä on aisinin laatikko, ohjekirja suositti käyttämään toyotan erikoisöljyä jota tietysti kävin hakemassa toyotalta. Siellä tiskillä huoltopäällikkö totes ettei uusiin vaihteistoihin tarvitse vaihtaa öljyjä. Sanoin sille että ei teidän tarvitse niitä vaihtaa mutta minä vaihdan öljy omaan autooni koska ajattelin pitää sen yli 10v ;D Vaihdon jälkeen toosa vaihtaa paljon pehmeämmin ja pakkasella ei edes huomaa öljyn jäykkyyttä. Nyt vaihdan öljyt 2v välein ja en enään käytä toyotan öljyä vaan MAG1 dex6.
Pidennetty huoltoväli on yhtä kuin lyhyempi käyttöikä *clap*
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5734
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #42 : 17.07.2019 - klo:19:16 »
Pidennetty huoltoväli on yhtä kuin lyhyempi käyttöikä *clap*

Joo tuohan on just noin, mutta ku sitä halutaan niin perkeleesti pelastaa maailma ja ympäristö niin vissii jotku ajattelee että se on parempi aina laittaa auto viimestään 10 vuoden iässä prässiin ja ostaa uudempi missä ois akkuja että maailma pelastuu  ;D Nuo nykysuosituksethan on osittain varmasti just sen vuoksi ku ajatellaan että ei niillä autoilla tarvi enää pystyä 30 vuotta tai edes 300tkm ajamaan.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10529
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #41 : 17.07.2019 - klo:14:08 »
Sen verran tarvii vielä lisätä näistä nyky automaattiöljyista dex6 (synteettinen) ne todellakin kannattaa vaihtaa säännöllisesti sanoi se huoltokirja ihan mitä tahansa. Öljynvaihtoja voi tiuhentaa kuinka paljon tahansa mutta ei harventaa! 50000 milen kohdalla vaihdoin rouvan ponuun toosaöljyt missä on aisinin laatikko, ohjekirja suositti käyttämään toyotan erikoisöljyä jota tietysti kävin hakemassa toyotalta. Siellä tiskillä huoltopäällikkö totes ettei uusiin vaihteistoihin tarvitse vaihtaa öljyjä. Sanoin sille että ei teidän tarvitse niitä vaihtaa mutta minä vaihdan öljy omaan autooni koska ajattelin pitää sen yli 10v ;D Vaihdon jälkeen toosa vaihtaa paljon pehmeämmin ja pakkasella ei edes huomaa öljyn jäykkyyttä. Nyt vaihdan öljyt 2v välein ja en enään käytä toyotan öljyä vaan MAG1 dex6.
Pidennetty huoltoväli on yhtä kuin lyhyempi käyttöikä *clap*
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3163
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #40 : 17.07.2019 - klo:13:40 »
Tämä on MUN mielipide öljyistä:
Käyttää ei-niin-kalliita öljyjä ja vaihtaa vähän useammin. Varsinkin Suomen oloissa.
Tämä näkyy varsinkin nykymoottoreissa missä on älyttömät vaihtovälit. Vaikka kuinka kallista öljyä sinne laitat niin se on varmasti huonompaa 40tkm jälkeen kun halvempi 10tkm jälkeen.
Sama pätee laatikoihinkin. Vaikka uhrais sen halvan kannullisen kerran vuodessa-parissa niin on varmasti paremmat öljyt sisässä kun kallis 10v vanha öljy.
Joo, tulee kalliimmaksi mutta puhutaan muutamasta kympistä... Ainakin tietää että on puhtaat öljyt eikä sama karsta ja vesi kiertämässä vuositolkulla.
Tämä osittain korostuu harrasteautoilla millä ajetaan vähän ja mitkä seisoo puoli vuotta.


Vaihdan Vitoonkin keskihintaiset öljyt 10t välein (4-5 kertaa /v, á 9,5L) vaikka "saisi" kalliimmilla ajaa 30t. Eipä ole jakoketju tai turbo vielä vaihtokunnossa mitä se jo olisi normivälillä.
4x60€=240€ /v tai 1,5x150€=225€ /v eli käytännössä sama hinta jos ajaa 50tkm /v. Nojoo, suodattimet päälle... á 10€. Mutta öljy on pois laskiessa vielä läpikuultavaa ja liukasta.


Mutta jokainen tyylillään...



Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5734
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #39 : 17.07.2019 - klo:12:59 »
Mielestäni tuo on just oikea periaate että aataminaikaisiin sen aikakauden öljyt mitä niihin suositellaankin EDELLEEN tänä päivänä. Se on kuin sioille helmiä laittaa kalliita nykyöljyjä semmosiin jotka ei semmosta edes vaadi. Enpä muista koskaan kuulleeni tulleen mineraalien moottoreissa tai dex2/3 automaateissa ongelmaksi. Mutta useasti olen kuullut että nykyöljyt sitten aiheuttanutkin ongelmia.

Ei muutako noita liemiä sinne vaan mitkä sinne on tarkoitettukin  m/ Olisi ne yleiset suosituksetkin muuttuneet jos olisi merkittävä etu jostakin muusta. Vaan eivätpähän ole muuttuneet. Toisekseen ei tämän päivän nuo vastaavat öljyt varmasti ole huonompia kuin mitä ne on aikanaan olleet.
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa GTATL

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10529
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #38 : 17.07.2019 - klo:12:45 »
Mulla ei onnekseni ole automaattia mutta jos olisi tuollaista öljyä sinne en panisi. Hinnastakin jo näkee että ei ole synteettinen. Aatamin aikaista ajella noilla öljyillä. Säästö ottaa rahat takaisin pitemmän päälle.
Aatamin aikuisiin vaihteistoihin aatamin aikaista öljyä. Itse pidän synteettisen käyttöä perusteltuna kun siirrytään ns tietokoneohjattuihin automaattilaatikoihin muuten perinteinen dex3 kelpaa ihan hyvin, tietysti jos ajelee talvella synteettinen eli dex6 käyttö on suositeltavaa.
Tietysti jos on päättänyt ajaa samoilla öljyillä 20v niin sitten synteettiset ;D
Lyö lyötyä, siitä on eniten hyötyä.
One Big Ass Mistake America
http://www.ls1gto.com/forums/index.php
http://www.svtperformance.com/forums/
LeMans -67 wannabe GTO
TTA -89
GTA -89
T/A - 86
GTO -06
Trans Sport -94
Stang GT -00

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 286
  • Hmm.. ottaisko poron.. vai Veekasin.
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #37 : 17.07.2019 - klo:09:14 »
Ei tuo nyt niin kallista täälläkään oo... https://www.motonet.fi/fi/tuote/590206/MAG1-ATF-Dexron-III-378L
Mulla ei onnekseni ole automaattia mutta jos olisi tuollaista öljyä sinne en panisi. Hinnastakin jo näkee että ei ole synteettinen. Aatamin aikaista ajella noilla öljyillä. Säästö ottaa rahat takaisin pitemmän päälle.
Vain paskahuusissa pytyt on pystyssä.

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 551
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #36 : 16.07.2019 - klo:21:51 »
Ei tuo nyt niin kallista täälläkään oo... https://www.motonet.fi/fi/tuote/590206/MAG1-ATF-Dexron-III-378L
..
No ei se talous tuohon kaadu, mutta kun tuli kotovelle muiden romujen kera silti halvemmalla niin hirveesti en näe järkee hakee niitä ölppiä Motonetista. Suodatinta ei motonetista saa.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3163
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #35 : 16.07.2019 - klo:21:44 »
Tää on menny aika mielenkiintoiseksi...
Tänään sattumalta vaihdoin laatikon litkut ja suotimen. Tällä kertaa myös öljyt, Mag1 Dexron III, tuli lentsikalla Americasta ja kotiovelle kun oli halvempi näin vs. hakemalla paikallisesta kivijalasta.
Ei tuo nyt niin kallista täälläkään oo... https://www.motonet.fi/fi/tuote/590206/MAG1-ATF-Dexron-III-378L

Nämä osien hinnat täällä on täysin hatusta vedettyjä. Joku osa on jokseenkin sama kun maailmalla ja toinen 5x kalliimpi. Ottaen vielä huomioon että maahantuojille perus-osat tulee kontissa eikä yksitellen lentorahdilla. Toisekseen täältä on välillä vaikea saada muuta kun kiinalaisia. Oisko niissä vielä parempi kate...
Olen, jo moneen kertaan, käyttänyt pahimpana omakokemus-esimerkkinä Northstarin tulpanjohtoja... Täällä Standard 170€ ja Rockautossa AC (kalleimmat) n. 90€ kotiin tuotuna (eli sis. rahdit+tullit). Jossain mättää...

Toki asiaa voi ajatella "suosi suomalaista"-kannalta mutta kun ei tavallisen duunarin pe*se kestä..


Automaatti ei kyllä enempää voi kuluttaa maantieajossa kun turbiini ei luista yhtään lukon vuoksi, ja automaatissa on harvempi perä joten moottorin kierrokset on samalla tasolla kuin 6-v manuaalissa. Kaupunkiajossakin helposti manuaalilla menee enemmän kun ei välttämättä aina tule vaihdettua isompaa ajoissa kuten automaatti tekee ...
Automaatissa on aika paljon enempi pyöriviä osia ja massaa + öljynpainekin tehdään bensalla. Näistä tulee väkisinkin lisää kulutusta.
Ja jos nuo aiemmin mainitut välitykset pitää paikkansa niin manuaali on kokonaisvälityksiltä hieman harvempi kun 700-sukuinen automaatti 2,73 perällä.
Eri asia on jos ei jaksa manuaalia sekoittaa jatkuvasti mutta se ei sinänsä ole laatikon vika. Tai eikun onhan se ;D
« Viimeksi muokattu: 16.07.2019 - klo:21:53 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 551
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #34 : 16.07.2019 - klo:21:03 »
Vertailin joitakin Suomen hintoja, tosiaan täällä on kallista samasta tavarasta moninkertainen hinta.
Taidan isommat ostokset tehdä talveksi kun auto on seisonassa. Normalit öljyt jne, kuitenkin autot toimii ihan täysin.
...
Tää on menny aika mielenkiintoiseksi...
Tänään sattumalta vaihdoin laatikon litkut ja suotimen. Tällä kertaa myös öljyt, Mag1 Dexron III, tuli lentsikalla Americasta ja kotiovelle kun oli halvempi näin vs. hakemalla paikallisesta kivijalasta.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa jatu

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 49
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #33 : 16.07.2019 - klo:18:44 »
Vertailin joitakin Suomen hintoja, tosiaan täällä on kallista samasta tavarasta moninkertainen hinta.
Taidan isommat ostokset tehdä talveksi kun auto on seisonassa. Normalit öljyt jne, kuitenkin autot toimii ihan täysin.

Tuosta mailimittarista, Mulla oli joskus -70 newyorker 383:n koneella.  Siinä oli maili nopeusmittari ja matkamittari oli kilometreinä.
Hieman kulutus pomppasi kunnnes huomattiin mokoma asia, oli muuten viimeinen isolohko mopari meikäläisellä.