Kirjoittaja Aihe: Kulutuksesta.  (Luettu 1541 kertaa)

Poissa BB

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 433
  • 1995 z28
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #17 : 14.07.2019 - klo:11:09 »
Tossa läräsin juttuja läpi,ja ihmetyttää (kovat) kulutukset maantiellä.

Kyllä itsellä 3-4 genit +c4 corvette ovat maantiellä juoneet 8-9 litraa normiajussa,tosin kaikki olleet manuaaleja joten nostaako tuo öljynvatkain noin paljon kulutusta.

Kunhan mietiskelen.
1995 z28 manual.

Poissa jatu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 54
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #16 : 14.07.2019 - klo:08:04 »
Kiitos, tuo lista on kattava ja hyvä.
Tulppien vaihtoon pitää kasvattaa sormiin ja ranteisiin ylimääräiset nivelet.
Mikä tuossa 305:ssa on öljyntilavuus?  mistä nuo osat kannattaa hommata, Rockauto vai Suomesta?

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3220
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #15 : 13.07.2019 - klo:23:19 »
1. Tarkista suuttimet silmämääräisesti. Ilmanputsarin kansi pois, auto käyntiin ja kirkas taskulamppu käteen. Hämärässä näkee lampulla paremmin kun auringonvalossa.
Tiputtaako tyhjäkäynnillä, onko suihkut molemmissa samanlaiset kartiot (myös kierroksilla)?
2. Turbiinilukon tarkistus. Maantiellä nelosella varovasti kiihdyttäen tuntuu ensin manuaalilta kunnes reilummin kaasua painamalla lukko vapauttaa ja kierrokset nousee.
Eli kierrokset ei saa koko ajan seilata kaasun mukana. Lukon kytkeytyminen tuntuu lähes 5. vaihteelta.
3. Lambda vaihtoon jos ei historiasta ole tietoa. Ei halvinta kiinalaista vaan merkkituote (Bosch, AC, NTK jne.) Mielellään mallikohtainen.
4. ECM-n lämpöanturin tarkistus esim. yleismittarilla.
5. Yleinen huolto. Kaikki suodattimet, öljyt, tulpat, sytkäennakko (HUOM. oikea mittaustapa) jne. Kilometreistä päätellen ehkä myös bensapumppu.
Sytkäennakkoa voi pari astetta lisätäkin vakiosta. !!!Dampperin YKK-merkin tarkistus ennen säätöä/mittausta!!!
6. Boxin muistin nollaus huollon jälkeen. Akunkenkä irti vähäksaikaa.
7. EGR olisi myös hyvä tarkistaa ettei ole jumittunut auki. Vaatii käytännössä irroituksen jotta näkee.
8. Nakutusanturikin kannattaa tarkistaa ainakin liittimen/johdon osalta. Lohkon oik. alareunan keskivaiheilla (startin vieressä).
9. Jos autossa on ilmapumppu niin tarkistus ettei lämpimänä puhalla pakosarjoihin.
10. Vikakoodit voisi tarkistaa ennen ja jälkeen huollon. Onnistuu johdonpätkällä.
Tarkistuskohtien korjaus tarvittaessa.

Tarkempia ohjeita löytyy foorumia selaamalla tai kysymällä.

Vähän reilumpi koeajo ja "karstan poisto" jonka jälkeen uusi kulutusmittaus. Jos edellämainituissa oli vikaa niin pitäis ero jo tuntuakin.

Eiköhän näillä palaudu kulutus kohdilleen ja suurin osa on muutenkin hyvä tehdä jos ostaa vanhan auton jonka huoltohistoriaa ei tiedä.

Ilmapumpun ja EGR-n poisto on oma lukunsa jos haluaa ja niihin löytyy täältä ohjeita asianmukaisista topiceista.
Jos toimivat niin poistosta ei juuri hyödy mitään, jos on vikaa niin ei maksa vaivaa korjata vaan kannattaa poistaa.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2019 - klo:23:38 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa jatu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 54
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #14 : 13.07.2019 - klo:21:05 »
jep, autolla ei tosiaan ole ajettu kuin 180tkm, mutta sen viime aikaisista huolloista ei ole mitään tietoa?
Auto on uutena ostettu Ahvenanmaalle, joten kovin pitkiä pätkiä ei sillä ole kerralla ajettu, eikö se ole kanttiinsa n.40km?
Itse en ole ajanut sillä vielä kovinkaan paljoa.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3220
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #13 : 13.07.2019 - klo:16:53 »
Näissä vaikuttaa usein kulutukseen vanha (alkuperäinen...?) lambda-anturi, suuttimet, sytkäosat ja -ennakko jne. eli kaikki samat mitä muissakin autoissa.
Kunnon huollon kun tekee koneelle niin yleensä kulutuskin on taas mitä pitää. Nuo kaikki on kuitenkin kuluvia osia.
Ja yhtenä vielä turbiinilukon toiminta. Jos ei toimi niin pomppaa kulutus muutamalla litralla.
Kyllä nuo ruiskukoneiset 10-pintaan tai alle pitää mennä kunhan on kevyt kaasujalka ja kaikki kunnossa.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa jatu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 54
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #12 : 13.07.2019 - klo:16:16 »
Alkuperäinen ihmettely oli kun joku hurja oli päässyt 8.5:llä. Samanlaisella autolla?
ajattelin jos omassa olisi ollut jotain häikkää joka olisi ollut korjattavissa. Todellakin korjaisin jos säästäisin 4-8l satasella!
Voisin joka 50km päästä heittää 20€ ulos ikkunasta!

Tämä on eka uudempi usalainen, aiemmat on olleet pääsääntöisesti -60 luvulta.


Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3220
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #11 : 13.07.2019 - klo:15:08 »
Ei varmaan heti ole väärä auto alla jos keskustelee kulutuksesta?
Saahan sitä keskustella ;) ;D
Mutta 50-luvun kasikoneella ajellessa ei voi ainakaan päällimmäisenä ajatuksena olla kulutus... Varsinkin kun iso osa näistä on jollain tasolla viriteltyjä, enempi tai vähempi onnistuneesti...
Sikäli jännä, vaikka teho lisääntyy, niin hyötysuhteen kasvusta kulutus ei kuitenkaan merkittävästi.
Toki rajansa kaikella.
Tietyn massan, kitkan ja ilmanvastuksen liikuttaminen vaatii teoriassa tietyn määrän energiaa oli sitä reservissä kuinka paljon hyvänsä. Sen reservin käyttäminen on sitten eri asia...
Moottorin hyötysuhde on parhaimmillaan vääntöhuipun kieppeillä eli tehokkaammalla koneella pitäis ajaa "kovempaa" että saa kaiken hyödyn irti.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa JP

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1324
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #10 : 13.07.2019 - klo:14:50 »
Kerran oon mitannu maantiellä 12l,muuten menee 15-20l.Piristetty LT1 automaatilla + 3.42.
Pontiac Trans Am 355 LT1 1996 T-top Edelbrock heads/cam/52mm tb,NPS ported im,PaceSetter mid-length,Hooker catback,Lingenfelter cai,SLP stb/Torsen+3.42,JN Trading 2200 stall,Hotchkis 1"/sway bars

Ex Pontiac Trans Am GTA 5.7 1989
    Cadillac Eldorado Convertible 1966
    Dodge Coronet 383 Magnum 1974

Poissa jatu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 54
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #9 : 13.07.2019 - klo:14:30 »
Ei varmaan heti ole väärä auto alla jos keskustelee kulutuksesta?

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4396
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #8 : 13.07.2019 - klo:13:49 »
Kyllä joku 12-13 litraa vielä ihan ok

Samanlaiseen kulutukseen pääsin vakiolla 3gen 350tpi/autom. maantie painotteisessa seka-ajossa.
Toisella vastaavalla autolla ja samaan tekniikkaan perustuvalla yli 100hp. tehokkaammalla (mutta kevyemmällä) pääsin vain 1L. isompaan kulutukseen.
Sikäli jännä, vaikka teho lisääntyy, niin hyötysuhteen kasvusta kulutus ei kuitenkaan merkittävästi.
Toki rajansa kaikella.

« Viimeksi muokattu: 13.07.2019 - klo:14:55 kirjoittanut Fenix »

Poissa gmc63

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4036
  • Sukupuoli: Mies
  • American(canadan)autoilua jo vuodesta 1982.
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #7 : 13.07.2019 - klo:13:03 »
Itse pääsin noil 4gen camaroilla maantiellä 9.5-10l/100km sekalainen 14-15l/100km kone oli 5,7 LS1  :)
CHEVROLET SS CAMARO2012. FIREBIRD 69 CAB.

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10033
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #6 : 13.07.2019 - klo:12:57 »
Onneks bensaa saa vielä mittarilta
ja kortilla löytyy katetta   m/

btw.jos oikein ajelee sukkasilla jää maantiellä 8 puolelle
nurkilla kun pyörii about 13 korvilla   ;)
« Viimeksi muokattu: 13.07.2019 - klo:13:03 kirjoittanut Chevy »

Poissa avogta-89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 7225
  • Sukupuoli: Mies
  • Turku
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #5 : 13.07.2019 - klo:12:08 »
nää on vääriä autoja jos ajattelee et kuinka pienellä pitää päästä...... :W
kuluttaa enemmän mutta mennään tyylillä  \m/
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi  (paxton)-89
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi -89
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi -89
- Pontiac trans am 5,7 LS1 + aut -98
- Pontiac firebird 454 -77
- Chevrolet camaro ss LS7 7,0 supercharger -10
- Chevrolet camaro rs 5,7 LT1  T-top -89
- Dodge challenger avo 318cid MR-rek 71
- Cadillac escalade 6,2 ESV -08
- MB 600 CL AMG V12 w140 -94
- Ford T Phaeton 3,8 rodi  1917
- Ford T rod 351 v8 - 1926
- vw transporter 132kw 4-motion dsg-12
- MB G 300d -90
- RR Silver spur taxfree-85 katsastettu
- RR Silver spur taxfree-86

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3220
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #4 : 13.07.2019 - klo:11:47 »
Edellinen f-body (91 305 TPI) meni pitkillä matkoilla helposti alle 10 rajoitusten mukaan ajettaessa. Siihen aikaan ajettiin 100 alueella 100 tai vähän yli.
Luultavasti nykyään menee enemmän kun joutuu ohittelemaan vähän väliä jos haluaa ajaa rajoitusten mukaan.
Nämä ovat todella tarkkoja nilkan asennolle jos haluaa kulutuksen alas, vähänkään "pumppaava" ajotyyli nostaa reilusti kun ottaa huomioon että isoon kattilaan mahtuu kun vaan kantta raottaa.
Vakkarilla ei pääse niin alas kun omalla jalalla kun vakkari vie ylämäissä reilusti enemmän pitämällä vauhdin vaikka väkisin.

Nykyinen taitaa viedä maantiellä luokkaa 15 koneen kokoonpanosta ja E85 johtuen.

Onneks bensaa saa vielä mittarilta ja ne joille kulutus on pääasia ostelee "järkeviä" autoja ;D
Ei millään pahalla ;) :W

Luontokin kiittää kun ajaa vähät ajot vanhalla jenkillä ja jättää sen uuden hyrbiilin ostamatta ??? ;D
« Viimeksi muokattu: 13.07.2019 - klo:11:54 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 322
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Kulutuksesta.
« Vastaus #3 : 13.07.2019 - klo:11:42 »
Eiks nää autot yleensä litran molemmin puolin vie, satasella.
Kyllä joku 12-13 litraa vielä ihan ok on, sit jos menee viidentoista litran hujakoille ja yli, siis rauhallisella maantie ajolla, niin sit vois ens hätään tulppii ja virta puolta vähän huoltaa ja vaihtaa.

Paljonkos se sulla vie satasella?