Kirjoittaja Aihe: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91  (Luettu 3739 kertaa)

Poissa Juhis.

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #33 : 22.02.2020 - klo:18:23 »
Siinä kyljessä levikkeen yläpuolella.
Ookei, tuo kohta (sentään) näyttää ehjälle, toisaalta nämä Facelift-mallin helmat taitaa lennättää suurimmat hiekat tuosta saumasta yli, jos katsoo tuota vanteensovituskuvaa.  :D
Harrasteina:
Pontiac Trans Am 5.0 1991
Ford Mustang Cobra 1997
Porsche 911 (993 Gemballa)
MB C124 Coupe
MB C123 Coupe
Jaguar XJ6 1996
VW Kupla 1966

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4674
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #32 : 22.02.2020 - klo:16:07 »
Tarkoititko tällä pintapuolelta (levikkeiden alta) näkyvää peltiä vai auton alapuolelta? Pintapuolella ei näytä olevan kummempia, alapuolta en ehkä ole vielä niin tarkkaan katsonutkaan... :o

Siinä kyljessä levikkeen yläpuolella.
Ei erityisen herkkä paikka, mutta jos ruostepeikko sinne pääsee, niin hankalampi päästä eroon.
Edellisessä Formulassa kävi näin, kun ei kuraläppiä tai levikkeitä suojaamassa.
Maalari teki minkä pystyi, mutta muutamassa vuodessa sauma taas ruskea.
Samalla maalautin altapäin kuplivan ja maalihilseilevän takaspoilerin kokonaan.
Ihmeen hyvänä pysynyt 15v, mutta pultin reijistä värjää kontin pinnan välisen sauman ruskeaksi ja uusi rakkula syntynyt.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2020 - klo:16:27 kirjoittanut Fenix »

Poissa Juhis.

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #31 : 22.02.2020 - klo:15:50 »
Ikävin kuitenkin ovien ja takarenkaiden välinen ulkopokkaus.
Jos ruoste sinne tarttuu, niin hankalampi saada pois.
Vois itsekin ruiskia sinne suojaöljyä.
Tarkoititko tällä pintapuolelta (levikkeiden alta) näkyvää peltiä vai auton alapuolelta? Pintapuolella ei näytä olevan kummempia, alapuolta en ehkä ole vielä niin tarkkaan katsonutkaan... :o
Harrasteina:
Pontiac Trans Am 5.0 1991
Ford Mustang Cobra 1997
Porsche 911 (993 Gemballa)
MB C124 Coupe
MB C123 Coupe
Jaguar XJ6 1996
VW Kupla 1966

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4674
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #30 : 22.02.2020 - klo:14:57 »
Akun pohja melko altis paikka näissä rapistumaan.
Kannattaa suojata ajoissa, vinkkinä muillekin.
Etupenkkiläisten jalkatilan alapuoli myös.
Ikävin kuitenkin ovien ja takarenkaiden välinen ulkopokkaus.
Jos ruoste sinne tarttuu, niin hankalampi saada pois.
Vois itsekin ruiskia sinne suojaöljyä.
Trans amissa vielä levikkeiden sisäpuolet.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2020 - klo:15:05 kirjoittanut Fenix »

Poissa Juhis.

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #29 : 22.02.2020 - klo:13:57 »
Happamia kohtia löytyi muualtakin missä kuraa oli päässyt hautumaan vuosia. Vasen etulokarin sisäpuoli oli kokonaan ehjää peltiä, mutta samaa ei voinut sanoa repsikan puolesta. Harmi kun kaikilla ei ole painepesuria ja intoa pestä lokareiden sisäpuolia edes kerran vuodessa. Hyvin piilossa enkä usko että aiemmissa katsastuksissakaan tämä oli sattunut silmään. Edellinen leima taisi olla kuitenkin 'vain' kolmen-neljän vuoden takaa.



Tämä kulma meni kyllä hitsaajan harjoittelun piikkiin, leikkelin ruosteiset pellit pois ja samankokoista palaa tilalle, tälläkertaa useammassa palassa. Jää piiloon ja kestänee tarvittavan ajan kuitenkin.



Pahimmista hitsaushaasteista päästyäni piti mallata motivaation keräimeksi alle noita 18" vanteita, saattaisi vaatia vielä piirun verran madallusta että pääsisivät oikeuksiinsa... ::)

Harrasteina:
Pontiac Trans Am 5.0 1991
Ford Mustang Cobra 1997
Porsche 911 (993 Gemballa)
MB C124 Coupe
MB C123 Coupe
Jaguar XJ6 1996
VW Kupla 1966

Poissa Juhis.

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #28 : 22.02.2020 - klo:13:47 »
Akkukotelon pohja oli ajan saatossa muuttunut aika pitsiksi, liene akku "vähän" vuotanut jossain vaiheessa. Itse olen kyllä harvemmin törmännyt vuotaviin nykyaikaisiin "huoltovapaisiin" akkuihin, mutta selkeästi tällaistakin tapahtuu, vai mikähän tuon lie happamoittanut.



Ajattelin että helpointa leikata koko pohja pois ja kanttailla siihen uusi pohja joten rälläkkä soimaan:



Leikkelin pahvista mallikappaleen  pohjalle josta kanttaisin reunat ylös ja hitsaisin joka sivultaan kiinni kuten alkuperäinenkin oli.



En tosiaan ole hitsauksen ammattilainen, joten siinä mielessä olikin hyvä aloitella tällaisilla piiloon jäävillä kohteilla. Eiköhän tuo kiinni kuitenkin pysy. Tässä jo maalattuna ja massattuna: (ja sormenjäljillä näköjään varustettuna  >:()



Samaten alapuolelta:


Harrasteina:
Pontiac Trans Am 5.0 1991
Ford Mustang Cobra 1997
Porsche 911 (993 Gemballa)
MB C124 Coupe
MB C123 Coupe
Jaguar XJ6 1996
VW Kupla 1966

Poissa Juhis.

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #27 : 22.02.2020 - klo:13:39 »
Trans Am tosiaan pääsi vuorostaan talliin työstämisen kohteeksi. Tunkkasin auton Leca-harkkojen päälle. Jos kestää talonkin painon, niin ehkäpä myös Pontiacin.



Sattui kohdalle BBS LeMans -replicavanteet koossa 8,5" x 18" ja 9,5" x 18" edukkaasti, joten kävin ostamassa talteen, ajatuksena sovittaa vaihtoehtovanteiksi orggis 16" ristikkovanteille. Tyylillisesti ainakin omaan silmään sopiva vaihtoehto alkuperäisille mutta isommassa halkaisijassa, saattaapa rengasvalikoimaakin olla nykypäivänä vähän enemmän kun alkuperäiseen 245/50R16 kokoluokkaan.



Alkuperäisetkin ajattelin entisöidä, kullanvärisillä ristikoilla.
« Viimeksi muokattu: 22.02.2020 - klo:14:01 kirjoittanut Juhis. »
Harrasteina:
Pontiac Trans Am 5.0 1991
Ford Mustang Cobra 1997
Porsche 911 (993 Gemballa)
MB C124 Coupe
MB C123 Coupe
Jaguar XJ6 1996
VW Kupla 1966

Poissa Juhis.

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #26 : 22.02.2020 - klo:13:33 »
Otin yhtenä päivänä projektiksi Targa-palojen tiivisteiden alustojen tarkistuksen netistä luettuani "kauhukertomuksia" niiden rapistumisesta.

Päältäpäin eivät näyttäneet kummemmilta ja itse tiivisteetkin olivat kiitos Suomen kostean ilmaston pehmeitä ja käyttökuntoisia. Ei murheita Californiassa tyypillisesti kovettuneista tiivisteistä. (Harmillisesti samaiset ilmastot tekee pelleille samaa, pehmeä / kuiva... ;D)





Saumassa sen salaisuus, sanoo laatottajakin. Tiivisteiden aluset olisi voinut ollaa hurjemman näköisetkin, mutta ihan hyvä että avasin. Pientä ruostetta tiivisteiden alle seisomaan päässeen veden vuoksi oli havaittavissa:





Pintaruosteet sai vielä suht helposti hiottua pois, ja maalasinkin pohjat "vasaralakalla" kun sitä oli tälläerää hyllyyn jäänyt. Varmaan POR-15 tai muu epoksimaali olisi ollut vielä osuvampi tähän kohtaan, mutta kestänee näilläkin auton lopun (kesä)käyttöiän.

Harrasteina:
Pontiac Trans Am 5.0 1991
Ford Mustang Cobra 1997
Porsche 911 (993 Gemballa)
MB C124 Coupe
MB C123 Coupe
Jaguar XJ6 1996
VW Kupla 1966

Poissa Juhis.

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #25 : 22.02.2020 - klo:13:25 »
Pientä etenemistä projektissa on tapahtunut tänäkin vuonna. Ostin Kemppi MIG-hitsauskoneen vuoden vaihteessa, kun tuntuu että useampikin projekti on seisahtunut muutamien hitsaamista vaativien kohteiden vuoksi, eikä oikein kukaan tuttukaan ole tuntunut innostuvat pienistä talkoista, joten parempi varmaan opetella itse. Onneksi yksi osaava kuitenkin lupautui tulemaan neuvomaan alkuun hitsauksen saloihin ja saatiinkin Kumplavolkkariprojektista hitsattua muutamat kohteet ja sekin projekti etenemään.  :D

Kuplan projektoinnin ajaksi Pontiac sai luvan siirtyä ulkomajoitukseen kun ei valitettavasti kaikki kuitenkaan talliin mahdu. Luntakaan ei onneksi näillä leveysasteilla hurjasti ole tähän mennessä ollut, joten auto ei varmaan entistä pahemmaksi mennyt kun sisustakin oli purattu jo aikaisemmin pois kuivaan varastoon.



Tässä lainassa yhdestä Bemarista jääneet seisotusvanteet, ehkei ihan tähän autoon parhaiten sopivaa tyyliä, mutta aina kannattaa testailla.  ::)

Harrasteina:
Pontiac Trans Am 5.0 1991
Ford Mustang Cobra 1997
Porsche 911 (993 Gemballa)
MB C124 Coupe
MB C123 Coupe
Jaguar XJ6 1996
VW Kupla 1966

Poissa avogta-89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 7361
  • Sukupuoli: Mies
  • Turku
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #24 : 26.09.2019 - klo:20:02 »
Kyllä taas hyvä esimerkki miten perseestä perus "jenkki on jees" -miehet on. Jos ei oo varaa tai viitseliäisyyttä investoida muutamaa kymppiä öljyyn ja filsuun silloin tällöin, niin bussikortti ainoa vaihtoehto näille sankareille.

 m/
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi  (paxton)-89
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi -89
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi -89
- Pontiac firebird 454 -77
- Chevrolet camaro ss LS7 7,0 supercharger -10
- Chevrolet camaro rs 5,7 LT1  T-top -89
- Dodge challenger avo 318cid MR-rek 71
- Buick skylark avo 455 -71
- Cadillac escalade 6,2 ESV -08
- MB 600 CL AMG V12 w140 -94
- Ford T Phaeton 3,8 rodi  1917
- Ford T rod 351 v8 - 1926
- vw transporter 132kw 4-motion dsg-12
- RR Silver spur -85 MR-rek
- RR Silver spur taxfree-86

Poissa Z-mo

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6138
  • Sukupuoli: Mies
  • When comfort is out, performance is in.
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #23 : 26.09.2019 - klo:19:10 »
Jos öljynsuodatinkin on ruosteessa, niin voisi ajatella myös perushuollon sopivan talven ohjelmaan

Kyllä taas hyvä esimerkki miten perseestä perus "jenkki on jees" -miehet on. Jos ei oo varaa tai viitseliäisyyttä investoida muutamaa kymppiä öljyyn ja filsuun silloin tällöin, niin bussikortti ainoa vaihtoehto näille sankareille.
'87 Iroc "Modifioitu"
'91 Trans Am Convertible "Modifiointi kesken"
'94 Camaro Convertible 3.4
'89 Astro

Poissa avogta-89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 7361
  • Sukupuoli: Mies
  • Turku
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi  (paxton)-89
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi -89
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi -89
- Pontiac firebird 454 -77
- Chevrolet camaro ss LS7 7,0 supercharger -10
- Chevrolet camaro rs 5,7 LT1  T-top -89
- Dodge challenger avo 318cid MR-rek 71
- Buick skylark avo 455 -71
- Cadillac escalade 6,2 ESV -08
- MB 600 CL AMG V12 w140 -94
- Ford T Phaeton 3,8 rodi  1917
- Ford T rod 351 v8 - 1926
- vw transporter 132kw 4-motion dsg-12
- RR Silver spur -85 MR-rek
- RR Silver spur taxfree-86

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5361
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Juhis.

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #20 : 26.09.2019 - klo:13:02 »
South West Trade hämeenlinnassa sillä on aikaslailla purku usa pelejä kysy sieltä olis ainaski helppoa jos löytyis  m/ ja Ruotsissa Usa Bildelar www.bildelarosby.se
South Westiltä kyselin heinäkuussa, ja vastasivat ettei oikein osaa sanoa mutta palataan asiaan kun purkumiehet palailevat lomiltaan, mutta kuulemma uusia F-Bodyjä ei kummemmin ole enää purkuun tullut joten ne ovat kuulemma jo aika purettuja.

...ja eivät siis vielä ole ilmeisesti lomilta palailleet kun ei ole mitään kuulunut... ::)

Tutustutaanpa Ruotsalaiseen, kiitos vinkistä.  :)
Harrasteina:
Pontiac Trans Am 5.0 1991
Ford Mustang Cobra 1997
Porsche 911 (993 Gemballa)
MB C124 Coupe
MB C123 Coupe
Jaguar XJ6 1996
VW Kupla 1966

Poissa gmc63

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4096
  • Sukupuoli: Mies
  • American(canadan)autoilua jo vuodesta 1982.
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #19 : 26.09.2019 - klo:12:33 »
Autoa huolella painepesurilla pestessä tuli huomattua (tai pikemminkin sen jälkeen) että repsikan jalkatilaan oli ajautunut vettä. Targan tiivisteet kuitenkin näyttävät ehjiltä, onko kenellään kokemusta mistä tuonne näissä yleensä vettä voisi tulla? Pesin autoa myös konehuoneen puolelta ennen talliin siirtoa, joten on voinut mennä sieltäkin. Lähinnä vastaisen varalle, vai uskaltaako fbodyjä ottaa katon alta pois vain kuivina päivinä?  ???

Kysymys 2: Jos autoon tarvisi:
- Ulkopeilit (Virtaviivaisemmat mallit)
- 1986-1992 Trans Amin / GTA:n takavalot (Tiedän että noita on kahta mallia, mutta kummat vaan on kauniimmat kun nykyiset)
- Muodossaan olevan etupalan

Mistä lähtisitte näitä metsästämään? Peilit ja valot tulee varmaan postilla vaikka mistä suht kohtuuhintaan, mutta etupala on sen verran iso että rahdit voi yllättää ainakin Atlantin takaa. Onko Euroopassa mitään Jenkkeihin erikoistuneita purkaamoita? Monet ei varmaan kuitenkaan joka nippeliä jaksa esim. eBay:hyn listat vaikka sieltä tilaaminen olisikin helppoa.
No South West Trade hämeenlinnassa sillä on aikaslailla purku usa pelejä kysy sieltä olis ainaski helppoa jos löytyis  m/ ja Ruotsissa Usa Bildelar www.bildelarosby.se
« Viimeksi muokattu: 26.09.2019 - klo:12:35 kirjoittanut gmc63 »
CHEVROLET SS CAMARO2012. FIREBIRD 69 CAB.