Kirjoittaja Aihe: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91  (Luettu 3867 kertaa)

Poissa Juhis.

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #3 : 06.08.2019 - klo:23:36 »
Tekniikkahan oli suht koht alkuperäiseltä ilmanputsaria lukuunottamatta vaikuttava 305 TBI + TH700. Letkujen määrästä päätelleen suurempaa saastelaitteiden keventämistä ei oltu harrasteltu ja ilmastointikin puhkui kylmää kotimatkalla.



Tekniikalle ei ole tarkoitus perushuollon lisäksi tehdä sen kummempaa, kovempaa menevät auto on erikseen, ja tässä ajattelin tähdätä vain cruising-käyttöön. Silmäilin mahdollisuutta muuttaa ruiskutusjärjestelmä OEM-hengessä TBI => TPI, kun noita ruiskukilkkeitä vaikuttaisi olevan jonkun verran tarjolla useimpien siirtyessä suoraan LSx-moottoreihin, mutta siinäkin vaikuttaa olevan oma puuhastelunsa että sähköisestikin järjestelmän saisi pelaamaan ilman tarvike-moottorinohjauksia. Tehojen puolesta tuossa muutoksessa ei ole perusteita, ajatus on kuitenkin pitää auto sellaisena kun se periaatteessa olisi voinut olla vuonna 1991.
Harrasteina:
Pontiac Trans Am 5.0 1991
Ford Mustang Cobra 1997
Porsche 911 (993 Gemballa)
MB C124 Coupe
MB C123 Coupe
Jaguar XJ6 1996
VW Kupla 1966

Poissa Juhis.

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #2 : 06.08.2019 - klo:23:28 »
Vaikkei auto se joskus himoitsemani GTA ollutkaan eikä edes TPI-koneella, sai pelastusvietti kuitenkin vallan. Auto oli viettänyt Suomessa pitkän aikaa, ikäviä merkkejä oli lohkolämmittimen pistoke puskurissa, voi päätellä että on nähnyt myös talvea.

Huonoja puolia riitti autoa kiertelemällä, tosin lisää huomiota ei vielä tullut ja kaikki oli havaittavissa jo ostopaikallakin katsellessa. Etupuskuri oli rei'itetty "Talmu"-parkeille, pitää tutkia saako lasikuidutettua umpeen, muisteken että tuo etupuskurimateriaali ei ole muovihitsattavissa, vaan sulanee käsiin. Joku osannee lonkalta heittää varmaksi?

Toinen etusumuvalo puuttui, etulokasuojien sisäpokkauksissa ruostetta, vasemmassa takapyöränkaukalossa ainakin yksi näkyvä reikä, peilit oli karseat lapiomallit, takavalot ei omaan silmään sattuvaa Euro/Formula-mallia, takaluukku ei mennyt täysin kiinni, ja kaiken lisäksi jokaisessa pellissä oli jotain maalivaurioita tai paikkamaalausta joten aikalailla ylimaalaustakin vehje olisi vaille.



Jotain hyvääkin kuitenkin, sisusta vaikutti ehjältä vaikkakin likaiselta, sisäkatto ei roikkunut, ja auto oli myös targa-katolla, kuten ensimmäinenkin 3. Generaation edustaja parikymmentä vuotta aiemmin.




Lisäksi mukana tulivat Trans Amin, tai yhtälailla eri värissä GTA:nkin orggisvanteet hyvässä kunnossa ilman kanttarijälkiä. Näitä odottanee ranttien kiillotus ja kultainen väri keskiöristikoihin, kuten alkujaankin T/A:ssa saanut valita keskiöt joko mustina tai kullanvärisinä, GTA:ssa alkujaan ollut kullanväriset.



Mukana tuli lisäksi hyvässä kunnossa ja maalissa oleva alkuperäinen T/A:n bumerangitakaspoileri, joka ei kuitenkaan jostain syystä ollut paikallaan.
Harrasteina:
Pontiac Trans Am 5.0 1991
Ford Mustang Cobra 1997
Porsche 911 (993 Gemballa)
MB C124 Coupe
MB C123 Coupe
Jaguar XJ6 1996
VW Kupla 1966

Poissa Juhis.

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 20
Juhiksen Trans Amin pitkäveteistä entisöintiä '91
« Vastaus #1 : 06.08.2019 - klo:23:13 »
Morjensta,

Kirjoitellaanpas pientä projektitopiccia, kun tämänkesäisessä ostoksessa tosiaan riittää projektoitavaa, valmistumisaikataulua ei ihan kiveen ole uskaltanut vielä kirjoittaa, vaikka auto kyllä ajamalla kotiin tulikin.

Joskus parikymppisenä oli kesäautona vuoden 1984 Camaro Z-28, johon sitten vielä piti vaihtaa Trans Am GTA:n 5.7 TPI alkuperäisen 5.0 H.O:n tilalle. Jälkeenpäin ajatellen ei ehkä ollut mitään järkeä, ja ainakin auton myydessä viimeistään konkretisoitui ettei koneen vaihtossa ainakaan mitään taloudellista järkeä ollut. Mutta autona kiva vaikka olikin silloinkin (vuonna 1998) jo vähän parhaat päivänsä nähnyt, mutta targa ja V8:n äänet jäi mieleen.  8) GTA silloinkin haaveena oli, mutta ei silloinen budjetti ihan kohdannut autojen pyyntihintoja.

Tämän jälkeen on monenmisia käyttö- ja harrasteautoja tullut omistettua, ja tulikin yhden myyntikuvan perusteella lähdettyä katsomaan muutaman kymmenen kilometrin päähän paikanpälle myytävää 1991 Trans Amia. Noh, jonkunlainen deja-vu -ilmiö oli taas ilmassa, parhaat hetkensä oli ehkä tämäkin menopeli nähnyt. Ajattelin kuitenkin että ehkäpä tämä olisi pelastettavissa ja myyjän kanssa päästiin jonkinmoiseen yhteisymmärrykseen ostohinnastakin.

Autoa käytiin noutamassa tarrakilvillä seuraavalla viikolla, ainakin noutoapuna olleella kaverilla tuntui olevan hymy herkässä, jotta mitähän taas onkaan hemmo ostanut. Pakoputkesta oli liene pudonnut tielle viimeinen äänenvaimennin, joten paljon melua vähän menoa.  :D Kaapeleilla käyntiin sillä sivunapa-akku oli virtansa luovuttanut jo muualle. Yllättävän hyvin toimi ja liikkui edelliset puoli vuotta seisseeksi autoksi. Ensimmäinen välietappi Susikosken kahvilassa.



Kahvien jälkeen taas kaapeleilla käyntiin, akku ei pitänyt yhtään virtaa sisällään, mutta toisaalta valoistakin toimi harvempi niin kesäillassa ei virtaa mennyt niin paljoa, joten matka jatkui.
Harrasteina:
Pontiac Trans Am 5.0 1991
Ford Mustang Cobra 1997
Porsche 911 (993 Gemballa)
MB C124 Coupe
MB C123 Coupe
Jaguar XJ6 1996
VW Kupla 1966