Kirjoittaja Aihe: Jokin rämisee? Pakoputki?  (Luettu 2461 kertaa)

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 122
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jokin rämisee? Pakoputki?
« Vastaus #13 : 23.08.2019 - klo:11:14 »
Tais vika löytyä m/
Siellähän oli tosiaankin yks turbiinin pulteista löysällä :o
Mitään ei ollut rikki, niin pistin vaan ruuvilukitteen kanssa tiukalle. Hankala vaan kiristää, kun lähtee moottori pyörimään mukana. No eipähän tule ainakaan liian tiukalle ja jos löysää uudelleen, niin ei muuta kuin uudelleen kiristämään :)
Antaa nyt jonkin aikaa ruuvilukitteen asettua paikoilleen, niin kokeilen, että vieläkö "rämisee"...

EDIT: Kokeilin ja ei rämise enää *clap*
Kiva vaan tuolla kaatosateessa maata auton vieressä ja ruuvailla ;D
Kiitos kuitenkin kaikille uusista ideoista ja saitte taas taottua järkeä tähänkin päähän m/
« Viimeksi muokattu: 23.08.2019 - klo:12:18 kirjoittanut Samo »
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 122
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jokin rämisee? Pakoputki?
« Vastaus #12 : 23.08.2019 - klo:08:58 »
Kumivasara on aika näppärä etsiä räminöitä. Naputtelee sillä kaikkea mitä uskaltaa naputella ja eri suunnista. Vaikka lyö vähän kovempaakin...
Tai sitten öljypohjassa pyörii joku pultti ;D
Turbiinin pultit 3kpl on helppo tarkistaa kun ottaa kopan irti.




Mulla ottaa omassa pakosarja hieman rattiakseliin kiinni ja sopivassa ratin asennossa kuuluu rattiin asti moottorin ääni... Jos ei tietäis syytä niin voisi olla aika kummallinen ääni.

Joo on sitä kumivasaralla tullut kolluutettua, mutta en oo saanut mitään rämisemään.
Älähän nyt kovin pelottele. Ei oo oikein nyt mielenkiintoa käyttää koko moottoria levällään, kun ei oo oikein aikaa sellaiseen ;D
Auton pitäis olla ens viikolla kuitenkin ajokunnossa.
Joo niin minä katoin, että turbiinin pultit on helppo tarkistaa. Tänään aattelin katella ne läpi, jos vaan säät sallii. Just alkoi taas vettä satamaan m-

Niin justiin, no mulla ei oo onneksi sen mallista pakosarjaa, mutta en yhtään ihmettelis, jos jompi kumpi nuista ottais esim. vähän apurunkoon kiinni.

Entä hajonneet moottorin kumityynyt, siellä on poikittaiset raudat, mitkä pääsee heilumaan, kun kumi irtoaa/repeää?


Joo moottorin kumityynyt kävi kans tuossa alkukesästä mielessä, mutta äkkiseltään ne näyttää hyvältä ja moottori ei tunnu liikkuvan irtallaan, vaikka mitä tekis.
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5024
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Jokin rämisee? Pakoputki?
« Vastaus #11 : 23.08.2019 - klo:07:02 »
Entä hajonneet moottorin kumityynyt, siellä on poikittaiset raudat, mitkä pääsee heilumaan, kun kumi irtoaa/repeää?
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3184
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Jokin rämisee? Pakoputki?
« Vastaus #10 : 23.08.2019 - klo:00:03 »
Kumivasara on aika näppärä etsiä räminöitä. Naputtelee sillä kaikkea mitä uskaltaa naputella ja eri suunnista. Vaikka lyö vähän kovempaakin...
Tai sitten öljypohjassa pyörii joku pultti ;D
Turbiinin pultit 3kpl on helppo tarkistaa kun ottaa kopan irti.




Mulla ottaa omassa pakosarja hieman rattiakseliin kiinni ja sopivassa ratin asennossa kuuluu rattiin asti moottorin ääni... Jos ei tietäis syytä niin voisi olla aika kummallinen ääni.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 122
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jokin rämisee? Pakoputki?
« Vastaus #9 : 22.08.2019 - klo:19:04 »
Kuuntelin vielä varmuuden vuoksi youtuben puolella, että miltä se kuulostikaan, jos on turbiinin pultit löysällä, niin se voi olla, että se vika on nyt sitten siinä :-\
Onkohan pahakin homma näissä kiristää nuo pultit ja mihin kannattaa varautua, jos joku pultti on ollut pitkään löysällä?

EDIT: Mietin vaan sitä, että monessa videossa, kun lisäävät kierroksia koneeseen, niin räminä kovenee ??? ja muutenkin se ääni tuntuu olevan moottorin kierroksien kanssa yhtenevä. Mulla se räminä on sellaista melko epämääräistä, eikä seuraa moottorin pyörintänopeutta. Se on sellaista epämääräistä räminää, joka kovenee, kun koneen kierrokset nostaa sinne 1000rpm paikkeille, mutta katoaa oikeastaan kokonaan, kun kierrokset nousee reilusti yli 1000.
Tuo äänen epämääräsyys on se, mikä pitää mun ajatukset kokoajan siinä, että se on putki, mikä rämisee ???
Nuo siis ajon aikana. Paikallaan kaasuteltaessa se ei pidä mitään erityistä kolinaa tai mitään. Tyhjäkäynnillä kuitenkin rämisee...

EDIT2: Eiköhän tuo huomenna selviä, kun käytän sen moottorin ja laatikon välisen suojan pois ja tutkailen, että mitä sieltä löytyy m/
« Viimeksi muokattu: 22.08.2019 - klo:20:37 kirjoittanut Samo »
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 122
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jokin rämisee? Pakoputki?
« Vastaus #8 : 22.08.2019 - klo:18:51 »
Niin ja tarkennuksena, että se ääni ei ole mitään terävää naputusta tai raskasta kolinaa, vaan sellasta melko kevyttä peltimäistä räminää. Niin kuin jossain olis joku irtonainen lämpösuojapelti, joka rämisis irtaallaan. No yhden sellaisen löysin, mutta sen korjaaminen ei poistanut ongelmaa m-
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 122
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jokin rämisee? Pakoputki?
« Vastaus #7 : 22.08.2019 - klo:18:49 »
onko noissa automaateissa moottorin ja laatikon välissä se pelti. onko se löysällä.

Kyllä siinä joku sellanen suoja on, mutta omien havaintojen mukaan se on muovia ???
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa pate

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 800
  • Sukupuoli: Mies
  • tarttisko se lisää voimaa, vaan antasko olla
Vs: Jokin rämisee? Pakoputki?
« Vastaus #6 : 22.08.2019 - klo:18:45 »
onko noissa automaateissa moottorin ja laatikon välissä se pelti. onko se löysällä.
pontiac firebirt formula -91 305 tpi procharger  t56
vaparina 13,9 1/4mile.  summermeet 2008 matalin auto

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 122
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jokin rämisee? Pakoputki?
« Vastaus #5 : 22.08.2019 - klo:18:44 »
Jos turbiinin pultit on löysällä, niin voi kuulua vaikka minkälaista kolinaa. Toinen on jos flexplate yltää startin hampaisiin.

Turbiinin pultteja tässä itsekin jo mietin, että ne pitäisi tarkistaa, että ovat kunnolla kiinni.
Pitää tunkata joku päivä auton alle sen verran lisää ilmatilaa, että mahtuu alle kattelemaan, että missä siellä on oikein löysää. Vähän siltä suunnalta se ääni kuuluu, että se voi olla mahdollista, että siellä on joku pultti turbiinista löysällä.
Ehtiinkin jo joitakin videoita katsella ja kuunnella, joissa jollakin oli turbiinin pultit löysällä, mutta ei tuo nyt mulla ihan niin pahaa ääntä pidä.
Tasakaasulla ajaessa tai kiihdytettäessä sitä ääntä ei kuulu. Paitsi jos ajaa tosi matalilla lähes 1000rpm kierroksilla, niin silloin saattaa kuulua satunnaisia rämähdyksiä tasakaasulla ajettaessakin.
Pakoputkea mää kuitenkin eniten epäilen, että se ottaa johonkin kiinni. Se kun otti jo yhdestä kohtaa moottorin öljypohjaan kiinni. Muokkasin sitä sen verran, että ei ota enää, että kyllä siitä mun mielestä joku ääni sitten katosi (ehkä), mutta vielä se pitää ääntä, että johonkin se varmaan pääsee vielä koskemaan :-\

En kuitenkaan usko, että flexplate ottais startin hampaisiin kiinni, koska startti on apukuskin puolella ja ääni kuuluu minun mielestä selkeämmin kuskin puolelta, vaikka kyllähän se sen verran kaikuu auton alla, että se tuntuu kuuluvan välillä takaakin :o
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5024
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: Jokin rämisee? Pakoputki?
« Vastaus #4 : 22.08.2019 - klo:17:21 »
Jos turbiinin pultit on löysällä, niin voi kuulua vaikka minkälaista kolinaa. Toinen on jos flexplate yltää startin hampaisiin.
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 122
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Jokin rämisee? Pakoputki?
« Vastaus #3 : 22.08.2019 - klo:16:24 »
Hmm eipäs tullut tollanen mieleen. Pitääpä kokeilla tässä kunhan ehdin m/
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja

Poissa Soppa

  • Administrator
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3489
  • Sukupuoli: Mies
  • Nils Aslak Stoichiopää Oulusta päivää
Vs: Jokin rämisee? Pakoputki?
« Vastaus #2 : 22.08.2019 - klo:14:42 »
Kokeile vaikka harvanvarrella painella pakosarjaa konehuoneesta tai pakoputkea auton alta koneen käydessä tyhjäkäynnillä. Jos ääni jostain suunnasta painaessa loppuu, niin jonnekin se sitten ottaa kiinni.
Chevrolet Camaro IROC-Z 6.3 '88

Poissa Samo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 122
  • Sukupuoli: Mies
Jokin rämisee? Pakoputki?
« Vastaus #1 : 22.08.2019 - klo:14:21 »
Hei!

Olen tässä jo ihan liian monta kuukautta (tai oikeastaan vuotta) tutkinut erästä ongelmaa, joka riivaa omaa -88 GTA Trans Amiani :-\
Moottorista kuuluu jostain kuskinpuolelta siitä öljynsuodattimen läheisyydestä outoa "peltimäistä" rämisevää ääntä ???
On kuulunut jo ties kuinka kauan, mutta ei se ole siitä pahentunut.
Ääni kuullostaa siltä kuin joku pelti resonoisi jossain irtaallaan ???
En ole löytänyt mistään mitään irtonaista ja ne mitä on löytynyt, niin niiden korjaaminen ei ole auttanut ongelmaan.
Autossa on peltipakosarjat, jotka on aika ahtaan oloisesti asennettu paikoilleen ja ne on kyllä todellä lähellä kaikkea, mutta en nyt äkkiseltään hoksaa, että mistä ne pääsis ottamaan mihinkään kiinni.
Olen tässä miettinyt, että olisiko ongelmana se, että moottori yksinkertaisesti ravistelee tuota putkistoa niin paljon varsinkin matalilla kierroksilla (tyhjäkäynti - vähän reisu 1000rpm), että putki pääsee resonoimaan ja alkaa ns. "soimaan" :W
Olen kuitenkin kuullostellut, että kun moottori pääsee kiertämään reilusti yli 1000rpm, niin ääni katoaa ??? ...tai ei se ainakaan kuulu enää niin selkeästi.
Ajaessakin esim. risteyksessä seistessä kuuluu kevyttä räminää, mutta kun lähtee liikkeelle kevyellä kaasulla, niin räminä kovenee, kunnes kierrokset nousee taas reilusti yli 1000rpm ja räminä katoaa kokonaan.
Mikä voisi aiheuttaa tällaista räminää?
Olen kuunnellut, että räminä kuuluu auton alta ja kaikista selkeimmin kuskin puolelta moottorin suunnalta. Ääni ei kuulu, jos kuuntelee esim. konepellin ollessa auki moottorin yläpuolelta.
Ääni kuuluu vain auton alla.

Olen miettinyt pääni jo moneen kertaan puhki tätä ongelmaa tutkiessa, joten kysymys kuuluu:
Olisiko täällä kenelläkään mitään ideaa, että mistä tällainen ääni voisi johtua?
Olen miettinyt myös, että voisiko jokin muu kuin pakoputki pitää tätä ääntä? Esim. moottorin laakerit tai jokin muu vastaava, mutta kun ääni kerran tuntuu katoavan moottorin käydessä kierroksilla, niin en usko, että kyse on mistään erityisen vakavasta. Laakerit kun yleensä ilmaisee itsensä selkeästi, jos niissä on oikeasti jotain vikaa :o
Öljynpaineiden kanssakaan ei ole ollut ongelmia. Auto toimii muuten "täydellisesti" tätä räminää lukuunottamatta.
En tiiä... Hyvät uudet ideat ja ajatukset tulee nyt todellakin tarpeeseen :)
Käyttöauto:
1995 Chevrolet Lumina LS (3.1 SFI V6, Etuveto) [Vakio]
Harrasteauto:
1988 Pontiac Firebird Trans Am GTA (5.7 HSR V8, Takaveto) [Piristetty -- 0-100 km/h mitattu(gps) 6,04 sek]
Mönkijä:
2011 Can-Am Outlander (400cc EFI, Neliveto) [Lähes vakio -- Mutakumea ja sen semmosta kivaa]

Autoinsinööri ja -asentaja