Kirjoittaja Aihe: Paluu tulevaisuuteen  (Luettu 1704 kertaa)

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5947
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #6 : 29.09.2019 - klo:14:07 »
Satamassa siellä jossain.. :)

Vaikuttaapa aikas siistiltä yksilöltä ainaki tuosta kuvasta katottuna  m/
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Harrastelija

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #5 : 29.09.2019 - klo:12:47 »
Satamassa siellä jossain.. :)

Poissa gmc63

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4044
  • Sukupuoli: Mies
  • American(canadan)autoilua jo vuodesta 1982.
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #4 : 29.09.2019 - klo:11:19 »
HIENOA tervetuloa mukaan  m/ ja insidejuttuna  EI luukkulamppuja  ;)
CHEVROLET SS CAMARO2012. FIREBIRD 69 CAB.

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5947
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #3 : 29.09.2019 - klo:10:22 »
Tervetuloa ja onnittelut hankinnasta  m/ Kansahan vaatii niitä kuvia tietenkin nähtäväksi  ;)
Dodge Charger R/T 440cid 1969
AMC Pacer 258cid 1976
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa Harrastelija

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #2 : 29.09.2019 - klo:10:10 »
Jatkuu..
   

 

     

Poissa Harrastelija

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 7
Paluu tulevaisuuteen
« Vastaus #1 : 28.09.2019 - klo:20:40 »
Tervehdys kaikille.. oikein näin ensimmäisen viestin kunniaksi siis :)

ja sitten vähän tarinaa

Hartaan auto harrastelijan matka tänne foorumille on ollut parin vuosikymmenen mittainen ja.. vaiherikas. Matkan varrelle on mahtunut ruotsalaisia, saksalaisia, ranskalaisia ::) ja amerikkalaishenkisiä englantilais-saksalaisia nelipyöräisiä harrastelaitteita. Kaikissa niissä on ollut sitä jotain mitä harraste autolta on kulloinkin hakenut. Kaikissa niissä ollut myös jotain mikä on saanut niistä luopumaan. Ruotsalaisissa oli ahdistettua voimaa vailla minkäänlaista kontrollia ja veto väärässä päässä. Saksalaisissa oli vedot oikeassa päässä ja kontrolli kohdallaan vailla minkäänlaista mukavuutta. Ranskalaisessa oli.. oli.. niin no siis sitä mukavuutta.. kait.. vailla minkäänlaista näyttävyyttä ja mitään muutakaan. Näyttävyyttä sen sijaan löytyi amerikkalaishenkisestä englantilais-saksalaisesta laitteesta, joka osui jo melkein maaliin eikä siitä ollut varsinaisesti tarkoitus luopua. Vähän yllättäen lähipiiristä löytyi kyseistä laitetta kohtaan sen verran suurta tunteen paloa, että sumujen saarten hengen tuote siirtyi eteenpäin.

Ohikiitävän hetken pohdiskelin harrastamisen siirtämistä kumipyöräisistä johonkin täysin muun aihepiirin pariin ... tai sitten jos kuitenkin jatkaisi. Siinä määrin historia oli tässä vaiheessa kuitenkin opettanut, että harrastelaite ei voisi olla liian arkinen tai voimaton tai ihan yhtään ranskalainen. Joskaan puritaaninen saksalaishenkinen urheiluvoimistelukaan ei ollut täysin toiminut aikaisemmin. Mikään "nyky" autokaan laite ei saisi missään nimessä olla vaan eräänlainen aikakone valmiina pakomatkalle aikaan ennen startteja suurempia sähkömoottoreita.

Tiesin aina olevan auton, joka tuon haasteen ratkaisi mutta se auto taasen oli hieman liian naimisissa erään saksalais-amerikkalaisen toimintadraamakomedia saippuaooppera tähden kanssa. Niin.. tai sitten voisi hommata Trans-Amin sijaan Camaron. :) 

..jatkuu ensi kerralla. BB:ssä tulee kuulemma kohta ensimmäiset pirskeet niin täytyy sivusta katsoa sitä live draamaa.

Huomenta ja jatkuu..

Camaron, Pontiacin tai ylipäätään GM valmisteisen auton hankkiminen oli ollut kyllä mielessä monta kertaa jo aikaisemminkin mutta uskallus ei ollut toistaiseksi riittänyt. Mielikuva monimutkaisesta eksoottisesta tekniikasta ja ihan puhdas autojen fyysinen koko oli toiminut tähän asti hyvänä karkottimena. Muutamassa Lahden classic motorshown "piha" näyttelyssä kolmoskorin Camaroa ja tulilintua ympäri käveltyäni totesin, että eihän se nyt edes ole niin iso. Kakkoskorinenkin olisi etenkin Pontiac versiona ollut menevän näköinen vaihtoehto mutta oikeasti hyvänä säilyneen mahdollisimman alkuperäisen auton löytäminen ja hankkiminen olisi ollut ..noh mahdotonta monin eri tavoin. Neloskoristen ollessa liian uusia ajatus kolmoskorin kohdalla alkoi kirkastua.

Parina edellisenä kesänä skannailin nettiauton tarjontaa ja yhdestä kolmoskorin z28:sta jopa taisin lyhyen keskustelun käydäkin.

Nyt alkukesästä katselin tarjontaa maailmalta saadakseni jotain perspektiiviä.. ja totesin, että suuren veden takaa toki tarjontaa löytyy mutta täällä pohjolassa kolmoskorit ovat olleet enemmän huolella pidettyjä harrasteautoja ja siellä kotimaassaan enemmän käyttiksiä. Jos tällaisen karkean yleistyksen voi tehdä.

Sitten vain yhtenä iltana naapurimaasta sattui silmiin pelkästään kesäautona ollut vuosimallin 88 Camaro. Huonolla ruotsilla ja hyvällä asenteella käytyjen keskustelun päätteksi löysin itseni viikon päästä ruotsista autoa katsomasta. Yleensä kun olen autoa ollut hankkimassa olen käynyt koeajamassa useampaa yksilöä, jotta saa muodostettua jonkinlaisen kuvan mille auton kunnossa ollessaan pitää tuntua ja näyttää. Tästä tiesi heti ensi tahdeista, että tälle sen kuuluu tuntua ja näyttää ilman massiivisempaa aiempaa kokemusta kyseisestä laitteessa. Kun vielä myyjän kanssa löytyi hyvä yhteinen sävel niin loppu menikin todella jouhevasti. Myyjä vei auton takaisin talliin odottamaan myöhempää noutoa. Lomalla kävin sitten auton kotimaahan laivalla noutamassa. Hieman laivassa alkuun kauhistelin "ylähylly" paikkaani ja ramppia sinne ja tuota kohtuullista keula ylitystä..
Eihän se kiinni ottanut. Turhaa uuden omistajan hermoilua  :-P

Tässä sitä on tullut nyt autoa pikkuhiljaa tarkemmin katseltua ja toistaiseksi ei yhtään yllätystä ole löytynyt.. negatiivista siis. Museorekisteriin olisi tarkoitus tähdätä ja mahdollisimman alkuperäiseen ulkoasuun. Annettakoon peltisarjat ja tuplaputket anteeksi. Alkuperäiset vanteet sen sijaa saisi jostain löytyä. Parhaillaan irroittelen polkimien kromisia sparco "päällyste koristeita". Radionkin oli joku joskus vaihtanut johonkin turhan moderniin.. niinkuin varmaan melkein kaikkiin näihin. Ebaysta huusin aikakauteen sopivan compact cassette laitteen.

Yhteinen taival on siis alussa. Saas nähdä minne se vie :)









« Viimeksi muokattu: 29.09.2019 - klo:10:15 kirjoittanut Harrastelija »