Kirjoittaja Aihe: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?  (Luettu 2858 kertaa)

Poissa Tommi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 507
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #27 : 17.10.2019 - klo:15:02 »
Onneksi ei mitään hajonnut ja selvisi ns. markanvialla. m/
-94 3.4l Firebird (perheen kesäkäyttis)
-73 Opel Commodore GS/E Coupe 3.0
-82 Galant 2.3TD Endurance kilpuri
-77 Kadett 2.2 Ratalelu

www.team1000.kuvat.fi

Poissa AJ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 250
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #26 : 17.10.2019 - klo:12:20 »
Onneksi ei muutakuin tuon pumpun.  >:(
Chevroler Camaro Z28 procharged

Poissa KimmoT

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1049
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #25 : 17.10.2019 - klo:10:06 »
Hyvä et vika selvisi. Mutta kuten Transam totesi, niin varmaan kannattaa tarkistaa kaikki mitä toi paja meni tekemään. Tuolla tempulla olisi kone voinut kilahtaa, kun vedosta alkaa vuotaa bensanpaineet hukkaan.
Corvette C5 -99 LS+T56 supercharged

Paikalla Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10610
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #24 : 16.10.2019 - klo:21:13 »
Problem solved  m/
Tänään pumput otettu irti.
Toisen pumpun letku kokonaan irti.
Kiristys oli tehty ohuella metallilangalla.
Nyt tilalla klemmarit. Paineet pitää ja auto ajossa  \m/

 m/

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3515
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #23 : 16.10.2019 - klo:20:47 »
Problem solved  m/
Tänään pumput otettu irti.
Toisen pumpun letku kokonaan irti.
Kiristys oli tehty ohuella metallilangalla.
Nyt tilalla klemmarit. Paineet pitää ja auto ajossa  \m/
Joskus on halpojakin vikoja...

Eikös rautalanka oo kulahtanut juttu... nykyään käytetään jo nippusiteitä ;D
Toivottavasti konehuoneen liitokset ei ole rautalangalla kiinni ???
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa AJ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 250
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #22 : 16.10.2019 - klo:20:19 »
Problem solved  m/
Tänään pumput otettu irti.
Toisen pumpun letku kokonaan irti.
Kiristys oli tehty ohuella metallilangalla.
Nyt tilalla klemmarit. Paineet pitää ja auto ajossa  \m/
Chevroler Camaro Z28 procharged

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3515
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #21 : 15.10.2019 - klo:21:52 »
Joo sitä tarkoitinkin että ekoissa joissa paluulinja se säädin on siinä railissa ja paluulinjattomassa säädin on takana. F-bodyissa näköjään tankin sisälle asti. Se damper on kyllä erehdyttävästi paineensäätimen näköinen ja samalla paikalla mutta letkuja ei lähde mihinkään.

Siis paluulinjallista LS1-fbodya ei ole ellei ihan viimeiset josta en ole varma. Vai tarkoititko Vetteä? Pikaisella haulla kaikki f-bodyn bensalinja-osat myydään 98-02.
"Säätö"-linja haaroittuu takapenkin alla suodattimen vieressä ja palaa tankkiin jossa on säädin.
Onko se sitten se paineensäädin syyllinen?
Voihan se olla joku muukin esim. letku halki tankin sisällä tms.
Johonkin se paine ilmeisesti karkaa olettaen että pumput on ok.
Jos ei maahan tule lammikkoa niin vaihtoehdoiksi jää vuotava paineensäädin tai tankin sisäinen vuoto.
« Viimeksi muokattu: 15.10.2019 - klo:21:54 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa AJ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 250
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #20 : 15.10.2019 - klo:19:42 »
Ehdin tänään vähän tutkia autoa kun latasin akkua.
Virrat päälle, pumppu tai pumput hurisee ja bensanpaine 1bar.
Sitten tipahtaa nollaan. Sähköt vedetty pumpuille uusiksi jo aikaisemmin.
Boschin rele antennin vieressä. Virtaa tulee taakse asti.
Loppuviikosta pumput tankista ylös.
Onko se sitten se paineensäädin syyllinen?
Chevroler Camaro Z28 procharged

Poissa Tommi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 507
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #19 : 14.10.2019 - klo:21:57 »
Joo sitä tarkoitinkin että ekoissa joissa paluulinja se säädin on siinä railissa ja paluulinjattomassa säädin on takana. F-bodyissa näköjään tankin sisälle asti. Se damper on kyllä erehdyttävästi paineensäätimen näköinen ja samalla paikalla mutta letkuja ei lähde mihinkään.
-94 3.4l Firebird (perheen kesäkäyttis)
-73 Opel Commodore GS/E Coupe 3.0
-82 Galant 2.3TD Endurance kilpuri
-77 Kadett 2.2 Ratalelu

www.team1000.kuvat.fi

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3515
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #18 : 14.10.2019 - klo:21:19 »

Onko sinun auto minkä ikäinen? Alkupään LS1 koneissa säädinhän on fuelrailissa ja ainakin vetessä se siirtyi parin vuoden jälkeen bensasuodattimen yhteyteen taka-akselin etupuolelle. Onko F-bodyissa samoin?
Alkupään LS-fbodyssa säädin on tankissa ja taitaa olla 4gen loppuun asti.
Fuelrailissa oleva säätimen näköinen palikka on vaimennin joka ei säädä mitään kun ei ole paluutakaan...
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa AJ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 250
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #17 : 14.10.2019 - klo:17:25 »
tuo on -99
käsitääkseni säädin on tankissa  ::)

voiko joku suutin jääädä auki ja kusee paineet nolliin ?  ::)

Jep -99 on auto. Walbron 255 x 2 tankissa. Toinen oli valmiina ja Rasmus Engineering toimesta asennettiin toinen.Ja konehuoneessa on fuellab:n systeemit, missä on kiinni myös tuo bensanpaineen mittari.
Chevroler Camaro Z28 procharged

Paikalla Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10610
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #16 : 14.10.2019 - klo:16:38 »
Onko sinun auto minkä ikäinen? Alkupään LS1 koneissa säädinhän on fuelrailissa ja ainakin vetessä se siirtyi parin vuoden jälkeen bensasuodattimen yhteyteen taka-akselin etupuolelle. Onko F-bodyissa samoin?
tuo on -99
käsitääkseni säädin on tankissa  ::)

voiko joku suutin jääädä auki ja kusee paineet nolliin ?  ::)
« Viimeksi muokattu: 14.10.2019 - klo:16:46 kirjoittanut Chevy »

Poissa KimmoT

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1049
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #15 : 14.10.2019 - klo:14:52 »
Meneekö sulla molemmille pumpuille virrat alkuperäisen tankinlaipan läpivientiliittimen kautta? Esim yksi Walbro 450 ottaa niin paljon virtaa, että ongelmia tulee. Eräällä melkein koko liitin suli ja toisella auto alkoi sammuilemaan kesken ajon, kun liitin kuumeni.
Corvette C5 -99 LS+T56 supercharged

Poissa Tommi

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 507
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #14 : 14.10.2019 - klo:14:45 »
Yleisenä ohjeena paineensäätimistä voi sanoa että alkuperäiset säätimet on niitä varmatoimisimpia. Mitä enempi kiiltävä ja värikäs sen paskempi. Halvoissa erillisissä virisäätimissä on usein istukkapinnat suoraan alumiinirungossa ja kuluvat nopeastikkin soikeiksi. Toki sitten kalliimmat mallit laatumerkeiltä ovat toimivia.

Oliko tankkiin laitetut walbrot varmasti alkuperäisiä? Monessa paikassa myydään kiinalaisia kopioita joiden laatu on heikkoa. Usein syytetään walbroja paskoiksi mutta monessa tapauksessa jossa ongelmia on ollut kyseessä kiinalainen kopio.

Onko sinun auto minkä ikäinen? Alkupään LS1 koneissa säädinhän on fuelrailissa ja ainakin vetessä se siirtyi parin vuoden jälkeen bensasuodattimen yhteyteen taka-akselin etupuolelle. Onko F-bodyissa samoin?
-94 3.4l Firebird (perheen kesäkäyttis)
-73 Opel Commodore GS/E Coupe 3.0
-82 Galant 2.3TD Endurance kilpuri
-77 Kadett 2.2 Ratalelu

www.team1000.kuvat.fi

Poissa AJ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 250
  • Sukupuoli: Mies
Vs: LS1 hyytyi ja ei käynnisty?
« Vastaus #13 : 14.10.2019 - klo:14:33 »
Jos on 2 pumppua niin tuskin olisi yhtaikaa hajonnut ellei ole toinen hajonnut huomaamatta jo joskus aikaisemmin...
Onko paineensäädin vielä vakio / tankissa?
Tankissa oleva on hankalampi testata mutta jos on ulkoinen voi tukkia paluun esim. letkua litistämällä ja katsoa nouseeko paine.


Sinänsä nuo tarvike-Walbrot ei ole kestoltaan läheskään verrattavissa alkuperäisiin pumppuihin. Lisäksi tuntuu olevan laatuhajontaa yllättävän paljon.


Kaverilla oli muutama viikko sitten just samat oireet. Paine tippui yhtäkkiä 1,5bariin.

Paineensäätimessä (tarvike) vika ja päästi läpi. Mitattiin samalla 455L Walbron tuotto @4bar - 205L/h... :o
3-4 vuotta vanha pumppu eikä ole paljoa ajettu. Mitähän lie enää tuottanut täysillä ahdoilla jolloin bensapaine pitäis olla 6bar...
Ilmankos oli jo jonkun aikaa mennyt vedossa laihan puolelle.

LS1 pumpun sähkö on yksinkertainen. PCM ohjaa relettä (konehuoneen rasiassa, "Fuel pump").
Sulakkeen ja releen kautta menee sähkö pumpulle (harmaa johto) takapenkin alla olevan läpivienti-liittimen kautta.
Matkalla on muutama muukin liitin mm. rintapellin läpivienti. Maadoituskohtaa yritin kirjasta katsoa mutta en löytänyt.
Mitään öljynpaine tms. ohjauksia ei ole niinkuin vanhemmissa.


PS. Vakio-LS1 paine on 4bar (3,8-4,2) vakiopaine eli alipaine ei vaikuta.

Paineensäätimestä ei ole tarkkaa tietoa.
Pitää koittaa katsoa, onko sisällä vai tankin ulkopuolella. Huomenna pääsen tutkaileen autoa taas.
Jos on vakiosäädin, onko antaa vinkkejä tai suosituksia mitä sinne kannattaisi laittaa?
Tällä hetkellä procharger ja 522hp koneteho mitattu luistavalla remmillä. Sen jälkeen asennettu tuo toinen walbro tankkiin.
Remmin uusinnan jälkeen painetta tuli ehkä 0,1-0,15b lisää. Eli nyt 0,45-0,5 bar.

Sulakkeet sun muut katsoin konehuoneesta ja pitäisi olla ehjät.
Sisältä en huomannut tarkistaa, onko siellä ylipäätään sulaketta tai relettä pumpuille.



Chevroler Camaro Z28 procharged