Kirjoittaja Aihe: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?  (Luettu 2288 kertaa)

Poissa avogta-89

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 7279
  • Sukupuoli: Mies
  • Turku
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #23 : 02.01.2020 - klo:10:34 »
meillä on katsastettu -89 5,7 gta ahtimella ja -89 comero LT1 5,7 tekniikalle virallisesti (ent 5.0 tbi)
« Viimeksi muokattu: 02.01.2020 - klo:10:38 kirjoittanut avogta-89 »
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi  (paxton)-89
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi -89
- Pontiac trans am gta avo 5,7tpi -89
- Pontiac trans am 5,7 LS1 + aut -98
- Pontiac firebird 454 -77
- Chevrolet camaro ss LS7 7,0 supercharger -10
- Chevrolet camaro rs 5,7 LT1  T-top -89
- Dodge challenger avo 318cid MR-rek 71
- Cadillac escalade 6,2 ESV -08
- MB 600 CL AMG V12 w140 -94
- Ford T Phaeton 3,8 rodi  1917
- Ford T rod 351 v8 - 1926
- vw transporter 132kw 4-motion dsg-12
- RR Silver spur -85 MR-rek
- RR Silver spur taxfree-86

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3252
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #22 : 02.01.2020 - klo:00:18 »
Muutoskatsastuksessa "vertailuauto" on oltava samaa KORIMALLIA (82-92).
Transam, Transam GTA, Formula jne. ovat vain varustepaketteja. Auto on aina vaan Firebird eli siis Firebird Formula, Firebird Transam jne.

Ainakin "köyhemmät" 5,7-t on takarummuilla paitsi GTA johon taisi kuulua aina levyt ?? Voi olla että siinäkin on lisävaruste - aika yleinen tosin.
Tähän saattaa tehdä poikkeuksen Turbo TA ja Firehawk. En tiedä kelpuuttavatko vertailuautoiksi vai onko nekin "vaan" Firebirdeja.

Toisaalta kaikki konemuutokset/viritykset pitäisi muutoskatsastaa ja moniko on tehnyt... ??? :W ...ja kaikki vanhat pikkulohkot on saman näköisiä... LS alkaa vasta erottumaan.

Vaikka auton muutoskatsastaisi niin tarvii vaan selvittää "luotettavasti" alustanosien vastaavuus. Yleensä on riittänyt kopio/tuloste varaosaluettelosta missä näkyy osanumerot.
Jouset, jarrut, kallistuksenvakaajat. Koska kone (5.0/5.7) on mitoiltaan ja painoltaan sama niin jousissakaan ei ole eroa (paitsi WS6 ja sekin on varustepaketti).

Jos auto on "vähäpäästöinen" on todistettava että myös vaihtokone on vähäpäästöinen eli tiedot mistä autosta on kotoisin (kopio rek.otteesta) ja mielellään vaikka kauppakirja/kuitti myyjältä missä on mainittu auton rekkari/alustanumero.

Kaikki tämä on tosin muuttunut viime aikoina niin monesti että en ota vastuuta tiedoista. Kannattaa varmistaa vaikka useammalta konttorilta kun niissäkin on eroja.
Viimeisin vastaava muutoskatsastus mihin olin osallisena on 2-3v takaa.


Se on jees. Tyhmä se miekin sitten oon ollut kun oon aina siinä uskossa ollut että jos isompaa konetta joskus laittaisin, niin pitäisi sitten levyt olla takana.
Oispahan yks huoli sitten vähemmän jos joskus innostuisi konetta vaihtaan, niin jos ei tarttiskaan levyjä olla.  :)
Ruotsissa voi olla ja onkin eri säännöt. Voisi kuvitalla että lievemmät...
« Viimeksi muokattu: 02.01.2020 - klo:00:25 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 370
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #21 : 01.01.2020 - klo:23:11 »
Katsastin -91 ponun 5.7 LT1 moottorilla, oli rumpujarrut takana.

Se on jees. Tyhmä se miekin sitten oon ollut kun oon aina siinä uskossa ollut että jos isompaa konetta joskus laittaisin, niin pitäisi sitten levyt olla takana.
Oispahan yks huoli sitten vähemmän jos joskus innostuisi konetta vaihtaan, niin jos ei tarttiskaan levyjä olla.  :)

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 370
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #20 : 01.01.2020 - klo:23:07 »
Eikös 4x levyt olleet optio myös 350 malleissa? Joten ei niitä tarvi laittaa jälkeenpäin jos ei vastaavassa mallissakaan ole niitä ollut. Eikä katsureita kiinnosta moottorin numerot, eipä taida moni edes asiasta tietää.

Minun käsittääkseni 350 formulat ja GTA:t, niissä on vakiona levyt takana, paitsi joihinkin -92 GTA malleihin kuulemma olivat tehtaalla laittaneet alu rummut kun niillä ei siinä vaiheessa muuta enää ollut.

En oo kyl koskaan nähny 350 koneella olevaa formulaa tai GTA:ta missä ois rummut takana.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3252
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #19 : 01.01.2020 - klo:20:35 »

Eikös koneen lohkoissa oo joku stanssaus tai kaiverrus...
Kuskin puolen kannen takana lukee lohkossa joko 5.0L tai 5.7L. Sinne ei käytännössä näe ottamatta konetta irti tai ainakin johtosarjoja pois edestä.
Toki lohkossa on myös sarja- ja valunumerot mutta niistä pitää tietää mitä ne tarkoittaa.

Koneen vaihdossa TBI-stä johonkin muuhun pitää muistaa myös johtosarja, boxi, bensapumppu ja linjat. Linjat saa muokattua mutta pumppu ei käy.
Vaihtaisin suosiolla tuossa kohtaa LT1. JoukoY-llä on kokemusta aiheesta...
Toinen on 5,7 Vortec (truckkiversio LT1-stä) ja sen päälle joku pellin alle mahtuva imusarja (TBI/TPI ei käy). Vortecin kannet käy suoraan myös vanhemman 5,7-lohkon päälle.
Vortecceja on maailma täynnä (Vanit, pikkikset jne.) ja ovat halpoja. Plussana (vs. LT1) normi vesikierto ja -pumppu ja jakaja. 250hp vakiona.

Airbagia ei koskaan lue otteessa, on automaattisesti pakollinen muistaakseni 91 lähtien.


Edit. Saa sen vanhankin imusarjan Vortecin kansiin mutta vaatii muokkausta (hitsaamista, poraamista).
Itse tein joskus koneen Vortecin kansilla johon sopiva kaasari-imusarja ja siihen sovitelevyllä isolohkon TBI. Jokseenkin alkuperäisen näköinen.
Vaikeuksia vaan löytää riittävän isoja TBI suuttimia...
« Viimeksi muokattu: 01.01.2020 - klo:20:44 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa jatu

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 69
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #18 : 01.01.2020 - klo:18:48 »
Kyllä se kokonaan uusi kone sitten jossain vaiheessa varmaan on paras vaihtoehto.  En kanssa usko, että katsastusmies mitään vaihdosta huomaa.

Auto on ollut nyt toista kuukautta säilytyksessä, hitto kun harmitaa kun en jättänyt sitä omaan talliin, olisi päässyt hommailemaan siitä vaikka mitä.
Selvät vieroitusoireet

Poissa JoukoY

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1276
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #17 : 01.01.2020 - klo:18:34 »


Eikös koneen lohkoissa oo joku stanssaus tai kaiverrus, jos on kettumainen katsari ja lähtee tiiraileen lohkosta sitä ja löytää esim. L98 tai 350 numeron ja inisee sitten siitä.

Vai onko noissa ponun moottoreissa sellaisia merkintöjä. Mulle kaveri kerran sano että jos mie vaihan 305 pannun 350, ja sitten katsari jos huomaa sen koneen lohkosta tarkistettuaan numeron, niin sitten joudun laittaan levyt taakse.

Katsastin -91 ponun 5.7 LT1 moottorilla, oli rumpujarrut takana.
Pontiac Firebird - -78
Corvette -79
Camaro Z28 -93/94
Pontiac Firebird Trans Am T-top 350LT1 -91
Pontiac Firebird Formula TBI -88

Poissa Chonder

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 975
  • Sukupuoli: Mies
  • mistä nää ruuvit on?
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #16 : 01.01.2020 - klo:18:09 »


Eikös koneen lohkoissa oo joku stanssaus tai kaiverrus, jos on kettumainen katsari ja lähtee tiiraileen lohkosta sitä ja löytää esim. L98 tai 350 numeron ja inisee sitten siitä.

Vai onko noissa ponun moottoreissa sellaisia merkintöjä. Mulle kaveri kerran sano että jos mie vaihan 305 pannun 350, ja sitten katsari jos huomaa sen koneen lohkosta tarkistettuaan numeron, niin sitten joudun laittaan levyt taakse.

Eikös 4x levyt olleet optio myös 350 malleissa? Joten ei niitä tarvi laittaa jälkeenpäin jos ei vastaavassa mallissakaan ole niitä ollut. Eikä katsureita kiinnosta moottorin numerot, eipä taida moni edes asiasta tietää.
Chevrolet Camaro -89 350
Pontiac Safari -87 Sleeper project
Hummer H2 -03
Valmet 361, Volvo BM 4400 ja muita huomiota vaativia vanhoja koneita

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 370
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #15 : 01.01.2020 - klo:16:47 »
Mistä se sen huomais?


Eikös koneen lohkoissa oo joku stanssaus tai kaiverrus, jos on kettumainen katsari ja lähtee tiiraileen lohkosta sitä ja löytää esim. L98 tai 350 numeron ja inisee sitten siitä.

Vai onko noissa ponun moottoreissa sellaisia merkintöjä. Mulle kaveri kerran sano että jos mie vaihan 305 pannun 350, ja sitten katsari jos huomaa sen koneen lohkosta tarkistettuaan numeron, niin sitten joudun laittaan levyt taakse.

Poissa JoukoY

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1276
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #14 : 01.01.2020 - klo:16:45 »


Mutta katsari setä jos huomaa että kone on vaihdettu isommaksi, niin eiks se vaadi levy jarrut taakse jos on rummut?
Ei vaadi.
Pontiac Firebird - -78
Corvette -79
Camaro Z28 -93/94
Pontiac Firebird Trans Am T-top 350LT1 -91
Pontiac Firebird Formula TBI -88

Poissa Z-mo

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6086
  • Sukupuoli: Mies
  • When comfort is out, performance is in.
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #13 : 01.01.2020 - klo:15:23 »


Mutta katsari setä jos huomaa että kone on vaihdettu isommaksi, niin eiks se vaadi levy jarrut taakse jos on rummut?

Mistä se sen huomais?
'87 Iroc "Modifioitu"
'91 Trans Am Convertible "Modifiointi kesken"
'94 Camaro Convertible 3.4
'89 Astro

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 370
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #12 : 01.01.2020 - klo:14:44 »
Kone vaan vaihtoon, 5.7 tilalle niin ei kannata edes vaivautua siitä mainostamaan leimalla. Kaikille helpointa...


Mutta katsari setä jos huomaa että kone on vaihdettu isommaksi, niin eiks se vaadi levy jarrut taakse jos on rummut?

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 370
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #11 : 01.01.2020 - klo:13:45 »
No tuo ratkaisee asian, 5.7 TPI MAF:lla konehuoneeseen kevyesti piristettynä, niin on täysin eri auto \m/


5.seiskan vois stroukata 383 pannuks  8)

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5144
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #10 : 01.01.2020 - klo:11:10 »
Voisi olla koneen vaihto josain vaiheessa isompaan ihan varteenotettava vaihtoehto.
Kun ostin auton Ahvenanmaalta ja rekisteröin sen mantereen kilpiin, rekisteri otteeseen ei tullut mitään vähäpäästöistä tai airbag mainintaa.
Eli eikö siihen voi huoletta heittää isomman koneen ilman sen kummempia juhlaliikkeitä viranomaisten kanssa?
No tuo ratkaisee asian, 5.7 TPI MAF:lla konehuoneeseen kevyesti piristettynä, niin on täysin eri auto \m/
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa Z-mo

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6086
  • Sukupuoli: Mies
  • When comfort is out, performance is in.
Vs: 5.0 TBI lastutus, kannattaako ryhtyä?
« Vastaus #9 : 31.12.2019 - klo:21:32 »
Kone vaan vaihtoon, 5.7 tilalle niin ei kannata edes vaivautua siitä mainostamaan leimalla. Kaikille helpointa...
'87 Iroc "Modifioitu"
'91 Trans Am Convertible "Modifiointi kesken"
'94 Camaro Convertible 3.4
'89 Astro