Kirjoittaja Aihe: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?  (Luettu 2096 kertaa)

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 485
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #32 : 09.02.2020 - klo:13:10 »
Vähän on reilun puoleinen lataus jos mittari näyttää oikein. Liian korkea jännite ei oo hyväksi akulle eikä polttimoille.
Tuo olis hyvä selvittää tai ainakin tarkistaa toisella mittarilla. Tai kokeilla mittaria johonkin toiseen autoon jos käytit yleismittaria.
14,5V akulta mitattuna alkais olemaan aika maksimi jatkuvassa käytössä, n. 14V on lähempänä normaalia.
Lyhytaikaisesti ja/tai pakkasella 15V on ok mutta 3gen fbodyn laturi ei ole noin viisas vaan jännite on aina sama.


Kojelaudan mittaria ei ainakaan kannata ottaa kovin tosissaan kun on lähinnä suuntaa-antava.

Kojelaudan mittari näyttää about 13-14 volttia, yhden pykälän ylempänä mittari on maantie nopeuksissa.
Hyvä laatuisella multimeter digimittarilla mie mittailin eilen.

Laturi on 105 ampeerii, en tiiä antaako se sitten vähän tujummin virtaa, mutta 105 ampeerii oli aikoinaan RPO koodi lapun mukaan passeli, kerran tuohon oon 10 vuoden aikana laturin vaihtanut.

En kyllä oo huomannut että lamput pimahtelis, parit ajo lamput ja etu vilkut tuohon oon vuosien aikana vaihtanut pimahtamisen vuoksi, muuten on kaiken maaliman polttimot toimineet,
oon mie sieltä täältä päivittänyt tavis polttimoita ledeiks, ajan mittaan, varskinkin jalkatilan polttimot, kun monesti on ovi auki kun autoo huoltaa/näprää, niin ledit on mukavat vähän joka kulmassa kun eivät kuumene tulikuumaks
niinkuin tavis polttimot, eikä vie pahemmin virtaa.

Mie voin vähän tarkkailla tuota laturia ja mittailla sitä silloin tällöin, nyt kun on se väliaikainen akku autos kiinni niin tulee päivittäin mittailtua sitä akkuu muutenkin, niin samalla voin käynnissä mittailla laturii myös.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3488
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #31 : 09.02.2020 - klo:04:32 »
Vähän on reilun puoleinen lataus jos mittari näyttää oikein. Liian korkea jännite ei oo hyväksi akulle eikä polttimoille.
Tuo olis hyvä selvittää tai ainakin tarkistaa toisella mittarilla. Tai kokeilla mittaria johonkin toiseen autoon jos käytit yleismittaria.
14,5V akulta mitattuna alkais olemaan aika maksimi jatkuvassa käytössä, n. 14V on lähempänä normaalia.
Lyhytaikaisesti ja/tai pakkasella 15V on ok mutta 3gen fbodyn laturi ei ole noin viisas vaan jännite on aina sama.


Kojelaudan mittaria ei ainakaan kannata ottaa kovin tosissaan kun on lähinnä suuntaa-antava.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 485
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #30 : 09.02.2020 - klo:00:18 »
En ole ennen kuullut että akkuja korjattaisiin...

Jos valot on ajaessakin "margariinit" kannattaisi jo lataus tarkistaa. Auton käydessä n. 13,8-14,4V, myös valot yms. kuormaa päällä.
Ei mikään estä ajamasta tyhjällä akulla kun ajaessahan se latautuu...
Perus-lyijyakun kennot on juuri ladattuna 2,2V x6 = 13,2V. Kuormitettuna / pitkään käyttämättömänä jännite asettuu n. 2V pintaan / kenno eli reilu 12V.
12V akussa on siis 6 kennoa. Esim. Optimassa ne näkyy hyvin ja vanhanajan akuissa missä on korkit nestepinnan tarkistamiseen.
AGM-akuissa on nimellisjännite hieman korkeampi.
Lyijyakun jännitteestä ei pysty kovin tarkkaan päättelemään varaustilaa paitsi jos on aivan tyhjä (lepojännite reilusti alle 12V).
Pitemmässä säilytyksessä lyijyakku pitäisi pitää täynnä. Joko välillä lataamalla tai ylläpitolaturilla. Tyhjä akku jäätyy pakkasella ja pilaantuu lämpimässäkin.

Toinen asia on jos akku on sisäisesti oikosulussa, esim. 1 kenno, jolloin jännite ei ladatessakaan nouse yli 12V (5x2,2V=11V). Silloin on jo vaara laturin rikkoontumiseen.
Laturi yrittää "työntää" 14V jolloin virta nousee tosi isoksi - saattaa polttaa laturin.


Edit: Ainut jokseenkin varma konsti varaustilan päättelemiseen on hapon ominaispainon mittaus mutta se ei nykyakuissa enää onnistu kun ei ole korkkeja. AGM-akuissa ei onnistuisi muutenkaan kun happo on hyytelönä tai imeytettynä.

On se normaalit noi valot, ainaskin tolla vara akulla, ei sekään mikään priima oo, mutta pelittää varmasti lähipäivät ennekuin saa uuden akun paikalleen, no juu, mie vaan sillä meinasin että kun tyhjällä akulla ajoin joulun aikaan,
että jos oisin sen tienny että akku oli niin tyhjä, niin oisin ajellu sillä enemmän tai laittanut akun yöksi latinkiin, ettei turhaan sitten laturia rasita jos aina puoli virtasella akulla ajelis.

Äsken kävin tunnin verran ajelemassa pitkin kylää, en viitsiny moottori tielle mennä kun siellä on tiet suolasta märät, ja mie kun en viitsi suolassa kylvettää tuota autoa kun menee vahattu maali ihan suotta sontaan,  :(
niin testailin akkuu ja laturii, ennen käynnistystä toi väliaika akku näytti about 12.35 volttii.

laturi/akku näytti kone kylmänä 15-14.9 volttii, tunnin ajon jälkeen valot, lämppäri ja stereo piällä, about 14.6, vaikka toinen flekteistä menis päälle niin sitten sukeltaa alemmas mutta sekunnissa pomppas takas 14,6.
Kierroksilla voi saada jotain 14,7-14-8 volttii, tyhjäkäynti kun on vaan about 500 kiekkaa.

Auton kun käynnistää niin mitä se nyt oli, jotain 9,4 volttiin sukeltaa virrat starttauksen aikana, sitten näyttää sen 15-14.9 volttii.
« Viimeksi muokattu: 09.02.2020 - klo:00:28 kirjoittanut smokeybandit »

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 941
  • Sukupuoli: Mies
  • f**ck the fuel economy
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #29 : 08.02.2020 - klo:21:15 »
Tarkoitin että myytäis "remanufactured".
Onhan niitä korjattu, huuhdeltu, hapotettu ja vaihdettu levyjäkin mutta että nykyaikaista suljettua akkua kukaan tekis myyntiin...?
Itekin teettänyt k-auton akkuihin mm. uusia napoja sulaneiden tilalle.

Joo ihme juttu jos nykyään korjaavat / tekevät vaihto akkuja
F-Body:
Camaro -71 LS 6.0 Twin Turbo/ 4L80E /10bolt 3.73
1/4 mile 11.89@203.85 2020
Built not bought
Dailydriver:
Chevrolet Silverado LTZ 2500HD Duramax -08
Real trucks don`t have spark plugs. Loud pipes saves lives
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä polttaa bensaa ja kumia
Kaikki autot Detroitista itään on itäautoja
Street racing is not a crime but loosing is

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4748
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #28 : 08.02.2020 - klo:20:39 »
Onko akun pakko olla keulalla?
Ei ole iso vaiva siirtää konttiin ja ei tarvii välittää napaisuudesta tai koosta.
Ja painonjakauma paranee.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2020 - klo:20:42 kirjoittanut Fenix »

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3488
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #27 : 08.02.2020 - klo:20:20 »
Itse asiassa ennen vanhaa niitä korjattiin jatkuvasti mut sillon akun kansi oli piellä "juotettu" kii

http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=88502
Tarkoitin että myytäis "remanufactured".
Onhan niitä korjattu, huuhdeltu, hapotettu ja vaihdettu levyjäkin mutta että nykyaikaista suljettua akkua kukaan tekis myyntiin...?
Itekin teettänyt k-auton akkuihin mm. uusia napoja sulaneiden tilalle.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 941
  • Sukupuoli: Mies
  • f**ck the fuel economy
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #26 : 08.02.2020 - klo:18:08 »
En ole ennen kuullut että akkuja korjattaisiin..

Itse asiassa ennen vanhaa niitä korjattiin jatkuvasti mut sillon akun kansi oli piellä "juotettu" kii

http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=88502
« Viimeksi muokattu: 08.02.2020 - klo:18:12 kirjoittanut sirkus »
F-Body:
Camaro -71 LS 6.0 Twin Turbo/ 4L80E /10bolt 3.73
1/4 mile 11.89@203.85 2020
Built not bought
Dailydriver:
Chevrolet Silverado LTZ 2500HD Duramax -08
Real trucks don`t have spark plugs. Loud pipes saves lives
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä polttaa bensaa ja kumia
Kaikki autot Detroitista itään on itäautoja
Street racing is not a crime but loosing is

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10557
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #25 : 08.02.2020 - klo:16:34 »
Nuo Delcot on molemmat "Remanufactured" ???????


Mitä lie sitten tarkoittaa... Uusia tarroja ;D

hölskytelty ja litkut vaihdettu  ;D

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3488
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #24 : 08.02.2020 - klo:16:19 »
En ole ennen kuullut että akkuja korjattaisiin...


...mie luulin vielä vähän aika sitten kun mun akku näytti 11.9 volttii, että sehän on kohtuu hyvä kun akku on kerran 12 voltin akku, vaikka todellisuudessa 11.9 volttii on yli puolet tyhjä akku, ja mie tolvana yks ilta joulu aikaan
autolla ajelin vaikka akku oli niin tyhjä, ihmettelin kyllä että on auton valot aika margariinit   ::)
Jos valot on ajaessakin "margariinit" kannattaisi jo lataus tarkistaa. Auton käydessä n. 13,8-14,4V, myös valot yms. kuormaa päällä.
Ei mikään estä ajamasta tyhjällä akulla kun ajaessahan se latautuu...
Perus-lyijyakun kennot on juuri ladattuna 2,2V x6 = 13,2V. Kuormitettuna / pitkään käyttämättömänä jännite asettuu n. 2V pintaan / kenno eli reilu 12V.
12V akussa on siis 6 kennoa. Esim. Optimassa ne näkyy hyvin ja vanhanajan akuissa missä on korkit nestepinnan tarkistamiseen.
AGM-akuissa on nimellisjännite hieman korkeampi.
Lyijyakun jännitteestä ei pysty kovin tarkkaan päättelemään varaustilaa paitsi jos on aivan tyhjä (lepojännite reilusti alle 12V).
Pitemmässä säilytyksessä lyijyakku pitäisi pitää täynnä. Joko välillä lataamalla tai ylläpitolaturilla. Tyhjä akku jäätyy pakkasella ja pilaantuu lämpimässäkin.

Toinen asia on jos akku on sisäisesti oikosulussa, esim. 1 kenno, jolloin jännite ei ladatessakaan nouse yli 12V (5x2,2V=11V). Silloin on jo vaara laturin rikkoontumiseen.
Laturi yrittää "työntää" 14V jolloin virta nousee tosi isoksi - saattaa polttaa laturin.


Edit: Ainut jokseenkin varma konsti varaustilan päättelemiseen on hapon ominaispainon mittaus mutta se ei nykyakuissa enää onnistu kun ei ole korkkeja. AGM-akuissa ei onnistuisi muutenkaan kun happo on hyytelönä tai imeytettynä.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2020 - klo:16:35 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 485
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #23 : 08.02.2020 - klo:15:43 »
Nuo Delcot on molemmat "Remanufactured" ???????


Mitä lie sitten tarkoittaa... Uusia tarroja ;D

En mie tiiä, luulis että ainakin takuu ajan kestää, ja ainakin hinnassa se on otettu huomioon sitten, että remanufactured on halvempi ostaa, mutta luulis että uudelleen tehty akku kestäis periaatteessa yhtä hyvin kuin uus,
tosin mistä mie mitään tiiän, mie luulin vielä vähän aika sitten kun mun akku näytti 11.9 volttii, että sehän on kohtuu hyvä kun akku on kerran 12 voltin akku, vaikka todellisuudessa 11.9 volttii on yli puolet tyhjä akku, ja mie tolvana yks ilta joulu aikaan
autolla ajelin vaikka akku oli niin tyhjä, ihmettelin kyllä että on auton valot aika margariinit   ::)

Sen jälkeen latasin puhelimeen voltti taulukon, ja joka päivä oon tarkistellut akun voltteja, varsinkin nyt kun on väliaika akku autos.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3488
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #22 : 08.02.2020 - klo:15:05 »
Nuo Delcot on molemmat "Remanufactured" ???????


Mitä lie sitten tarkoittaa... Uusia tarroja ;D
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 485
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #21 : 08.02.2020 - klo:14:57 »
etelä pohjanmaalta saa rahalla  ;)

Onhan noita kans tos e-baylla sun muualla, en tiiä sitten onko rahti saman verran kuin akun hinta  :W

https://www.ebay.com/itm/Battery-Gold-ACDelco-Pro-75VPG/362904681342?fits=Year%3A1987%7CSubmodel%3ATrans+Am&epid=220058964&hash=item547ecdfb7e:g:lcEAAOSwD6Vd2IVl

https://www.ebay.com/itm/Battery-ACDelco-Advantage-75A/362904924207?fits=Year%3A1987%7CSubmodel%3ATrans+Am&epid=115332426&hash=item547ed1b02f:g:-SEAAOSw~Lpcp1Ve

En tiiä onko toi delcon toinen akku sellainen agm akku vai ei, en tajua mikä ero noitten kahden akun välillä on.

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 485
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #20 : 08.02.2020 - klo:14:49 »
Mulla on ollut adapterit kaikissa vehkeissä, viimeistään akunvaihdon jälkeen, mitkä alunperin ollut sivunavoilla enkä ole huomannut ongelmia...
Yleensä se ongelma on siinä sivunapa-"kengässä" itsessään kun kupari hapettuu ja pultti ruostuu mutta sillä ei ole väliä onko se akussa vai adapterissa kiinni kun samaa lyijyä molemmat...
Itse asiassa adapterit on akunkenkänä paremmat kun tavalliset (kupariseoksiset) akunkengät kun lyijy ei mätäne.
Ainut hyöty sivunavoissa on se että ovat paremmin suojassa vahinko-oikareilta. Työkaluja akun päällä tms.


Kuulostaa mun korvaan enempi makuasialta... ::)

No nuo akun kengät on hienot ja hyvät, näkisit minkälaiset nyljetyt akun kengät/kaapeleitten päät mulla on, mutta eipä oo minun virityksii, ne on aikaisemman omistajan, se oli stereo kaapelilla jatkanut plus johtoo  ;D
Oon mie niitä koittanut korjailla ajan mittaan, stereo johdon aikoinaan nakkasin pihalle saman tien, mutta kunnolliset jos niistä haluaa, niin pitäis uudet kaapelit laittaa, missä ois tehtaan akun kengät puristettu valmiiksi, ja hienosti suoja muovi päällä.

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 485
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #19 : 08.02.2020 - klo:14:39 »
Jos siellä on -87 orkkis akunkengät, niin lienee jo aika vaihtaa. Vaihtaa samalla uudet kaapelit startille ja maihin ja sitten Biltemastasta harmaa hopeakalsium-akku neljän vuoden takuulla hintaa 64.90€. Vartat on nykyään ihan paskoja, kestää just reilun vuoden, et takuu loppuu. Tietysti kysyy munaa laittaa bilteman akku konehuoneeseen...

No tosiaan, akun kenkii on joskus joku aikaisempi omistaja räpellellyt macgruber tyyliin, pitäis vaihtaa varmaan molemmat kaapelit, ainakin jotkut kunnon suojatut akun kengät puristaa nykyisiin orkkis kaapeleihin,
ja heittää vanhat pelle peloton akun kengät mäkeen.

Jos ny vartaan tai exideen päätyis, ois ainakin edullisii niinkuin noi bilteman akut, mutten löytänyt bilteman kuvastosta sopivilla mitoilla kuin yhden akun, mutta se ois ollu joku 44 ampeerii, niin aattelin että jääköön akku vielä mietintä myssyyn, vois ny samalla tuumata että mitä keksis noitten murheen kryyni akun kenkien/kaapeleitten kanssa, on kyllä monesti ollut tarkoitus hankkia uudet kaapelit konsanaan, oispahan sitten kunnolliset missä ois tehtaan puristamat akun kengät, mutta aina se on sittten jäänyt ja jäänyt, tammikuukin meni ilmastointi kopan pois otossa
kun piti se kokonaan irroittaa että sai laitettuu kunnolla lasikuitu lämpö maton palan ja lämpö peltii siihen kopan kylkeen suojaks, kun pelti sarjat on vuosien saatossa vähän turhan paljon kuumentanut ilmastointi/ilma kopan kylkee.

Ja piti siinäkin yhteydessä sitten sen vanhan akunkin simahtaa ja huomata että tais tulla akun vaihtokin ajankohtaseks, oli ketutus taas ylimmillään joku tammikuun päivä kun yks ilta tallissa ruuvailin, ja ihmettelin miksei ilmastointi koppa irtoa, ja kun vielä siihen väliin sitten akunkin piti hyytyä,
että eikö yhtä asiaa voi rauhassa tehä, että kun aina tulee vaan lisää puuhaa  :P  no, ilma koppa systeemii sitten jatkoin, sieltähän sitten löyty kaks tai kolme ruuvia matkustajan jalkatilasta,
ne kun äkkäsi sitten ruuvata veks niin johan rupes koppa irtoomaan, mutta kovassa oli, vaikka kaikki ruuvit oli pois, niin vielä joku silikooni mäski piti koppaa paikoillaan, mutta kyllä se siitä sitten irtosi, puolen väkisin vaan taltta ruuvi meisselillä kammeta sieltä täältä, ihme kun ei lohjennu mistään, mitä lie lasikuitu/muovia on se ilma flekti koppa hökötys, aattelin että ihme jos ei kohta joku reuna lohkea kun sitä pois koitti vängätä kuin apina konsanaan.
Sainpahan siinä tohinassa samalla sitten vaihettuu uuden maadoitus kaapelin, oli hyvin tilaa vaihtaa se kupari johto mikä on venakopan takana koneen lohkon ja tulipellin välissä, otin koko pultin ja mutterin prikkoineen koneen lohkosta veks ja putsasin kaikki pinnat hiekka paperilla ennekuin ruuvasin ne takaisin. Ois se vanha maa johto kaapeli varmasti toiminut, mutta aattelin sen kerran kun siinä ympärillä hyvin tilaa on, niin laitan uuden maadoitus kaapelin siihen.

Poissa Chevy

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 10557
  • Sukupuoli: Mies
  • Hki
Vs: Mikä merkki/malli ois hyvä uusi akku?
« Vastaus #18 : 08.02.2020 - klo:13:18 »
Mutta silti siistein ois ehkä orggis musta Delco sivunavoilla. Taitaa olla nykyään täällä Härmässä vähän hankalasti saatavilla...
etelä pohjanmaalta saa rahalla  ;)