Kirjoittaja Aihe: 4-Gen perän pinion vuotaa?  (Luettu 4715 kertaa)

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2328
Vs: 4-Gen perän pinion vuotaa?
« Vastaus #12 : 08.04.2020 - klo:20:12 »
Nykäisitkö jo akselin irti?
-Kyllä mulla kävi tuo kopantiiviste.
-Pinion Stefaksi laitoin timken 8610.
-Ristikosta en tiedä, koska mulle on laitettu KO-MET:illa strangen ristikot kun tasapainotettiin. Kardaanihan pitäisi tasapainottaa kun ristikot on vaihdettu.

Auto vielä talvilevolla. Katsotaan jos pääsiäisenä hakis kotiin.
´94 Z28

Poissa pasi jkl

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 646
  • Sukupuoli: Mies
  • ...
Vs: 4-Gen perän pinion vuotaa?
« Vastaus #11 : 08.04.2020 - klo:18:33 »

Kopan tiiviste

Pinionin tiiviste

Ristinivel HD
Nykäisitkö jo akselin irti?
-Kyllä mulla kävi tuo kopantiiviste.
-Pinion Stefaksi laitoin timken 8610.
-Ristikosta en tiedä, koska mulle on laitettu KO-MET:illa strangen ristikot kun tasapainotettiin. Kardaanihan pitäisi tasapainottaa kun ristikot on vaihdettu.
Camaro-94, lt-1 388cid ,T-56, 4.1, 471hp/602nm
12,727s/190,53km/h, 400m.

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 918
  • Sukupuoli: Mies
  • Image is nothing, boost is everything
Vs: 4-Gen perän pinion vuotaa?
« Vastaus #10 : 08.04.2020 - klo:14:33 »
7.5" 10bolt näis pitäs olla.
F-Body:
Camaro -71 LS 6.0 Twin Turbo/ 4L80E /10bolt 3.73
Built not bought
Dailydriver:
Chevrolet Silverado LTZ 2500HD Duramax -08
Real trucks don`t have spark plugs
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä (polttaa bensaa ja kumia)
Kaikki autot Detroitista itään on itäautoja
Street racing is not a crime but loosing is

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2328
Vs: 4-Gen perän pinion vuotaa?
« Vastaus #9 : 08.04.2020 - klo:12:38 »


Mikähän perä tämä on?

Rokkiautossa muutamaakin eri tiivistevaihtoehtoa ym..

Kopan tiiviste

Pinionin tiiviste

Ristinivel HD
« Viimeksi muokattu: 08.04.2020 - klo:12:47 kirjoittanut letkume »
´94 Z28

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3384
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4-Gen perän pinion vuotaa?
« Vastaus #8 : 07.04.2020 - klo:22:51 »
Stefa on helppo vaihtaa. Kardaani irti (yokessa 4 pulttia), mutteriin ja pinjonin päähän kunnon merkit ennen mutterin avaamista.
Stefan vaihto. Yoken tiivistepinnan puhdistus.

Kasatessa kiristää merkit taas kohdakkain. Mutterin alle voi laittaa hieman tiivisteliimaa poorien päähän ettei tihku öljyä läpi ja kierteisiin lukkoliimaa.
Kardaani takas.


Ristikon kupit voi olla tarttunut yokeen. Jos irroitus vaatii voimaa (esim. kumivasara) niin tosiaan kannattaa varoa ettei kupit lähde kaaressa...
Ristikon kupit ei ole kardaanissa liimalla vaan kupeissa ja kardaanin lenkeissä on ura mikä on pursotettu muovia täyteen. Ilman lämpöä on LUJASSA.


Olen suositellut ensikertalaiselle ristikonvaihtajalle vararistikkoa tai kaveria jolla on kokemusta ;) ;D  Eka kerta voi mennä harjoitteluks kun on hieman tekniikkalaji.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4660
  • Sukupuoli: Mies
Vs: 4-Gen perän pinion vuotaa?
« Vastaus #7 : 07.04.2020 - klo:19:22 »
Pinionissa on krymppimutteri.
Jos vanhan käyttää uudelleen, niin laittaisin vahvaa liimaa.
Mielummin uusi, mutta saako sitä miten tarkasti samaan kireyteen ilman mittaamista.
Eikä nuo viisari-momenttiavaimet paljoa maksa.

Itse tajusin mokanneeni käyttämällä väärää momenttiavainta.
Pinionin vapaaksi pyörimismomentiksi pyydettiin 15-25 in-lb.
Oma avain onkin ft-lb. asteikolla.
Ei ihme että oli nihkeä pyöritellä 240 in-lb. momentilla.
Pyöri kuitenkin normi räikkäavaimella ilman kohtuuton voiman käyttöä ja pistin nihkeyden öljyttömyyden ja uusien laakereiden piikkiin.
Purku hommiksi menee, mutta onneksi tuolla ei ole vielä ajettu kuin 1km. ja kiinteä preload-holkki.

« Viimeksi muokattu: 07.04.2020 - klo:23:31 kirjoittanut Fenix »

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2328
Vs: 4-Gen perän pinion vuotaa?
« Vastaus #6 : 07.04.2020 - klo:18:42 »
Jos ei ristikos oo vikaa ni irrottaessa kun et pudota kupeja ja vaikka teippiä ympärille ettei kupit pääse karkuun ni ei oo pakko vaihtaa. jos vaihdat ni alkuperänen ristikko on liimal kiinni kardaanin silmukoissa. niitä kun lämmittää niin liima pursuaa ulos ja saa kupit puristettua irti.

Kyllä se ristikko kannattaa kuitenkin tilata samalla ku stefa. Muuten se on risa, eikä uutta saa mistään heti.

Eihän siitä haittaa ole, jos on tallessa.
´94 Z28

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5314
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: 4-Gen perän pinion vuotaa?
« Vastaus #5 : 07.04.2020 - klo:10:08 »
No siinähän olis sitten haastetta.. Ei mitään toivoa tietää missä kireydessä on.

Eli takapään ristinivel ainakin stefan kaveriksi?

Jos ei ristikos oo vikaa ni irrottaessa kun et pudota kupeja ja vaikka teippiä ympärille ettei kupit pääse karkuun ni ei oo pakko vaihtaa. jos vaihdat ni alkuperänen ristikko on liimal kiinni kardaanin silmukoissa. niitä kun lämmittää niin liima pursuaa ulos ja saa kupit puristettua irti.
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 918
  • Sukupuoli: Mies
  • Image is nothing, boost is everything
Vs: 4-Gen perän pinion vuotaa?
« Vastaus #4 : 07.04.2020 - klo:07:45 »
Merkkaat ja lasket kierrokset avatessa
F-Body:
Camaro -71 LS 6.0 Twin Turbo/ 4L80E /10bolt 3.73
Built not bought
Dailydriver:
Chevrolet Silverado LTZ 2500HD Duramax -08
Real trucks don`t have spark plugs
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä (polttaa bensaa ja kumia)
Kaikki autot Detroitista itään on itäautoja
Street racing is not a crime but loosing is

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2328
Vs: 4-Gen perän pinion vuotaa?
« Vastaus #3 : 06.04.2020 - klo:20:07 »
Ei siitä purkaa tartte ku perän yoke. Toki kardaani irti ensin.  Yoken eli pinionin mutteri vaan tarttis saada takas just samaan kireyteen et välityksen hammaskosketus ei muutu ja perä ala äntään

No siinähän olis sitten haastetta.. Ei mitään toivoa tietää missä kireydessä on.

Eli takapään ristinivel ainakin stefan kaveriksi?
´94 Z28

Poissa sirkus

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 918
  • Sukupuoli: Mies
  • Image is nothing, boost is everything
Vs: 4-Gen perän pinion vuotaa?
« Vastaus #2 : 06.04.2020 - klo:18:35 »
Ei siitä purkaa tartte ku perän yoke. Toki kardaani irti ensin.  Yoken eli pinionin mutteri vaan tarttis saada takas just samaan kireyteen et välityksen hammaskosketus ei muutu ja perä ala äntään
F-Body:
Camaro -71 LS 6.0 Twin Turbo/ 4L80E /10bolt 3.73
Built not bought
Dailydriver:
Chevrolet Silverado LTZ 2500HD Duramax -08
Real trucks don`t have spark plugs
Bike:
Kawasaki ZZR 1100 -93 StreetFighter
Kaikki hybridejä (polttaa bensaa ja kumia)
Kaikki autot Detroitista itään on itäautoja
Street racing is not a crime but loosing is

Poissa letkume

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2328
4-Gen perän pinion vuotaa?
« Vastaus #1 : 06.04.2020 - klo:18:29 »
Hämärä muistikuva sanoo, että perässä oli pinionista vuotoa.

1994 Z-28

Mitä tuon vaihdossa pitää tietää? Ilmeisesti pitää aika pitkälle kaikki purkaa..
´94 Z28