Kirjoittaja Aihe: Mitä tarvitaan TBi muuttamiseksi monipisteruiskuksi tai Fitechiksi?  (Luettu 2078 kertaa)

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 471
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
No jo on hinnalla paiskattu tuon kuntosen näkönen TPi  ;D ;D ;D Mutta vois sitte omistaja laittaa sen perinteisen että "Veten moottorilla" mikä lukee isommassa määrässä myytäviä autoja ku mitä Vettejä ees koskaan rakennettu, ja silti monessa Vetessä on se alkuperänen pata paikallaan  ;D ;D ;D


Ton motin vois saada edullisemmin ilman lootaa.
Tai sitten tinkaa vaan.  :P

Eiks niitä oo tiettyjä big block vettejä amerikassa myynnissä missä sanotaan että on tietty big block motti, ja sellaisii autoi on ollut enemmän myynnissä mitä ees sellaisii vettejä missä oli sellainen big block, vähän sama jos jotain pontiac firehawk malleja ois enemmän myynnissä mitä tehdas on edes valmistanut.   ::)

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 471
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Korona kaupanpäälle  ;)


Corona kaljat  8)

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6265
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"


Tos ois TPI motti corvetesta. https://www.blocket.se/annons/goteborg/corvette_tpi_motor___manuell_lada/89758032

No jo on hinnalla paiskattu tuon kuntosen näkönen TPi  ;D ;D ;D Mutta vois sitte omistaja laittaa sen perinteisen että "Veten moottorilla" mikä lukee isommassa määrässä myytäviä autoja ku mitä Vettejä ees koskaan rakennettu, ja silti monessa Vetessä on se alkuperänen pata paikallaan  ;D ;D ;D
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa jpe

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 1487
Chevrolet Chevelle -72 350cid projekti
_____________________________________
Chevrolet Camaro IROC-Z  -87 305cid  tpi *Ex*
Pontiac Firebird -71 469cid  *Ex*
Chevrolet Chevelle Malibu -68 454cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -81 377cid *Ex*
Chevrolet Camaro Z28 -78 350cid *Ex*

Poissa smokeybandit

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 471
  • Sukupuoli: Mies
  • Oma teksti
Näitä pyöritelleenä hetken netin syövereistä niin tässä mietteet:

- TBi:tä turha alkaa rappaamaan, aika paska systeemi se on, yllätys yllätys  ;D Että pääsis edes +250hv niin pitäs nokka vaihtaa, kannetkin kairata tai vaihtaa jos edelleen swirl port kannet. 350 tai 454 TBi läppärunko hommata suuttimineen ja vaihtaa tehokkaampi bensapumppu (jos ei jo ole). Lisäksi sitte ohjelmoida vakio boxi jos ei vaiha Megaa suoraan ja se taas ei tässä ole houkutteleva vaihtoehto.

- TPi:ksi muuttaminen vaatisi imusarjan täydellisine johtosarjoineen tai koko moottorin. Ei silleen isompia haasteita, bensapumpun vaihto toki ja koko johtosarja vaihtoon. Jotenki ajas asiansa. Mutta pitäs löytää luovuttaja mistä nuo repiä pois.

- Fitech ehkä houkuttelevin, asennus helppo. Vaatii tämäkin bensapumpun vaihdon tankkiin tai sitte sen Fuel Command Centerin kaveriksi. Sepä on sama valitteeko Fitechin vai Holley tms., kaikissa sama edessä. Holley ruiskuissa ois vissii turbiinin ohjauksen äly, että se pistäs kallistuu sinne suunnalle.

Sitten kaikissa lopulta se, että kun on VÄHÄPÄÄSTÖINEN niin jos se perusmoottori vaikka on jo huono niin tiukkaa mahtaa tehä päästä alle 100 HC, ainakaan jos alkaa vielä nokan vaihtaa. Kyllä on hieman turhauttavat vaihdoehdot kun periaatteessa yksinkertanen homma menee melkoseksi projektiksi. Kaikkihan nuo on toki tehtävissä tarvittaessa ku tarpeeksi intoa.

Kun ei olisi vähäpäästönen niin tavotteeseen pääsisi muutaman tunnin työllä, Performer RPM imari ja 670cfm Street Avenger kaasari ja noille kaveriksi perus iso HEI jakaja. Nopeaa ja lopputulos ois toimiva ja yksinkertanen, sitähän se auton omistaja alunperin haluaisikin tätä reseptiä vaan eipä sitä voi lähtä tolla tekee ku vähäpäästöseksi tuomittu ja on merkattu kaikki katit ja ilmapumput sun muut helevetit ja vitut otteeseen  ;D


Tos ois TPI motti corvetesta. https://www.blocket.se/annons/goteborg/corvette_tpi_motor___manuell_lada/89758032

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6265
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"

Ootko kattonut kaasariin miten se bensa annostellaan... osakaasulla pisaroina suoraan läppien päälle... Kiihdytyspumppukin ruikkii kuin pikkupojan ku**mana.
TBI vastaa bensansyötön kannalta aikalailla kaasaria eli suuttimet on läppien yläpuolella. Ohjaus on kuitenkin tarkempi kun kaasarissa ja bensa hienona sumuna.
Jossain tilanteessa seos voi olla jopa parempi kun monipisteruiskulla kun bensalla on matkalla enempi aikaa höyrystyä ja sekoittua ilmaan.
Imari sitten määrittelee paljon mihin pyttyyn se seos päätyy vs. monipiste missä bensa menee kokonaan oikeaan osoitteeseen.
Se että alkuperäinen TBI on susi ei johdu pelkästään TBI-stä. Niissä koneissa kun on kaikki pielessä: kannet, puristukset, nokka, imusarja jne.
TBI vaan on mitoitettu sopivaksi tukkoon kuristetun koneen päälle, siksi ei sovellu virittämiseen ellei vaihda isompaan.


Mites meinasit kaasarilla toteuttaa turbiinilukon?

No sepä tuossa onkin kun tuo ei ole oikeen missään merkittävästi parempi kuin kaasutin, mutta monessa mielessä kyllä huonompi. Tuossa osakaasuajossa ainoa etu että osaa vähä ite säätää itseään, kaikki muu oikeastaan huonompaa. Oli Camaron omistaja polkenu just laatikonkin nyt sileäksi tuosta, että toistaseksi ei tarvi minkäänsortin lukitusta  ;D


Toi voisi olla pätevä ratkaisu.
https://www.ckperformance.com/View/700R4-UNIVERSAL-LOCK-UP-KIT

Voisi olla joo  m/


Mulla oli 3gen Irocissa sillon semmonen se Bowtie Overdrivesin Level 3 laatikko että siinä oli sisänen turbiinin lukitus jotenkin rakennettu, liekö sitten ollut joku tuommonen. Mutta se kyllä pelasi todella hyvin, vasta kun hetken olit tasakaasulla ajanut 4-vaihe silmässä se pisti lukon päälle turbiiniin, ja irrotti kyllä heti ku pintakaasulla kiihdytteli. En tiedä onko ollu just tommonen vai mitä ne niissä käyttää, mutta ei tarvinu piuhoja tai letkuja loota vaan hienosti sisäisesti hoiti hommansa  m/
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3444
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Toi voisi olla pätevä ratkaisu.
https://www.ckperformance.com/View/700R4-UNIVERSAL-LOCK-UP-KIT
Olen joskus kokeillut erilaisia ohjauksia ja tuon tyyppinen (nelosella aina päällä) ei toimi ainakaan aavikkoperällä ja vakioturbiinilla.
Kierrokset on niin alhaalla ja jos ei lukko vapauta kaasua painamalla ei ole vetoja. Tuohon ei edes tarvi mitään kittiä, muttaa vaan lootan kytkentää.
TCI-n lootissa oli alipainekytkimiä eli toimi alipaineen mukaan. Se on jo hieman parempi eli pintakaasulla päällä ja isommalla kaasulla vapauttaa.
Vastaava voisi toimia myös kaasupolkimesta. Laatikossa on valmiina tunnistin 4-vaihteelle.
Vakiona lukkoon vaikuttaa sen 27 eri asiaa... siksi on niin huomaamaton.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Paikalla Fenix

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 4708
  • Sukupuoli: Mies
Mites meinasit kaasarilla toteuttaa turbiinilukon?

Toi voisi olla pätevä ratkaisu.
https://www.ckperformance.com/View/700R4-UNIVERSAL-LOCK-UP-KIT

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3444
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Kaasupohjassa vastaa vissii vähä samaa ku kaatasit vaan huikkapullosta tavaraa koneeseen...


Ootko kattonut kaasariin miten se bensa annostellaan... osakaasulla pisaroina suoraan läppien päälle... Kiihdytyspumppukin ruikkii kuin pikkupojan ku**mana.
TBI vastaa bensansyötön kannalta aikalailla kaasaria eli suuttimet on läppien yläpuolella. Ohjaus on kuitenkin tarkempi kun kaasarissa ja bensa hienona sumuna.
Jossain tilanteessa seos voi olla jopa parempi kun monipisteruiskulla kun bensalla on matkalla enempi aikaa höyrystyä ja sekoittua ilmaan.
Imari sitten määrittelee paljon mihin pyttyyn se seos päätyy vs. monipiste missä bensa menee kokonaan oikeaan osoitteeseen.
Se että alkuperäinen TBI on susi ei johdu pelkästään TBI-stä. Niissä koneissa kun on kaikki pielessä: kannet, puristukset, nokka, imusarja jne.
TBI vaan on mitoitettu sopivaksi tukkoon kuristetun koneen päälle, siksi ei sovellu virittämiseen ellei vaihda isompaan.


Mites meinasit kaasarilla toteuttaa turbiinilukon?

Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6265
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Jep, mutta näissä ilmoitetaan virtaus 3" Hg ja kaasareissa 1.5" Hg, niin toi 670 cfm pitää kertoa 0.7:llä, et saa kaasareita vastaavan lukeman

Ok, tästä siis johtuu nuo jokapaikassa erillä tavalla ilmotetut lukemat  m/
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5389
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
No tuo 454 TB on muistaakseni sama ku tää Holleyn myymä "teho" TB ja ainaki mainostetaan 670cfm: https://www.holley.com/products/fuel_systems/fuel_injection/throttle_bodies/gm_throttle_bodies/parts/502-6

Jep, mutta näissä ilmoitetaan virtaus 3" Hg ja kaasareissa 1.5" Hg, niin toi 670 cfm pitää kertoa 0.7:llä, et saa kaasareita vastaavan lukeman
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa BlackZ

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 6265
  • Sukupuoli: Mies
  • "There is no substitute for raw cubic inches!!!"
Netistä kaivellut, niin tuo 350 TBI throttle bodykaan ei virtaa kuin noin 350 cfm:ää, joten sillä taitaa jäädä 300hp toiveeksi.
Edit: 454:n TBI virtaakin sitten jo n 480 cfm:ää  joten se alkais kyllä riittää.

No tuo 454 TB on muistaakseni sama ku tää Holleyn myymä "teho" TB ja ainaki mainostetaan 670cfm: https://www.holley.com/products/fuel_systems/fuel_injection/throttle_bodies/gm_throttle_bodies/parts/502-6

Mutta tuon TBi kanssa vissii yks ongelma on just se, että se on suunniteltu "kunnolla" pelaamaan osakaasuajossa jne., eli silloin kun koneessa alipainetta. Kaasupohjassa vastaa vissii vähä samaa ku kaatasit vaan huikkapullosta tavaraa koneeseen  ::) On se aika surullinen ruisku ku vähäkään asiasta lukee  ;D

Siis jos olen oikein ymmärtänyt, niin paras tapa TBi:llä nostaa tehoa on pysyä kohtuu pienessä TB:ssä että sitä "kuristusta" jonku verran pysys tuolla imupuolella ja bensanpaineita nostamalla saa sitte vähä paremman suihkun noihin suuttimiin ettei kuse miten sattuu. On tuo semmonen h*lvetti että ei kiinnosta kyllä tuommoselle tielle ketään ohjata joka ei ole jotenkin fixaatiota tuosta TBi:stä muuten vaan saanut  ;D Melekeen ennemmin jo LSx:ään taipusin ku tuohon, niin surkea tuo tilanne on  ;D Tänään omistaja selvittelee saisko se sen vähäpäästösyyden katastettua siitä pois. Sitte mennään sillä jumalten valinnalla, eli kaasarilla  \m/
Dodge Charger R/T 440cid 1969
Chevrolet El Camino 350cid 1973
Pontiac Trans Am Bandit T-Top 400cid 1978
Chrysler 300C 3.5 Touring 2005
Jeep Cherokee Renegade 4X4 3.7 2006

Poissa F350

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5389
  • Sukupuoli: Mies
  • Oulu
Netistä kaivellut, niin tuo 350 TBI throttle bodykaan ei virtaa kuin noin 350 cfm:ää, joten sillä taitaa jäädä 300hp toiveeksi.
Edit: 454:n TBI virtaakin sitten jo n 480 cfm:ää  joten se alkais kyllä riittää.
« Viimeksi muokattu: 02.06.2020 - klo:07:14 kirjoittanut F350 »
Pontiac Formula 350  -89, Oulu,
Varttimaili 2012: 13,295s
Varttimaili 2013: 13,219s.
Varttimaili 2016: 13,283s
TPI:ssä on Woimaa!

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3444
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Näin pääsi käymään kun kyllästyin vakioboxiin...
Lisä-piirilevyyn askartelin turbiininohjauksen (rele) kun ei sitä silloiseen Megaan saanut suoraan kytkettyä.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3444
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Kaivelin arkistoista pari kuvaa aiheesta. Kuvan koneeseen tuli Vortecin kannet ja joku Compin nokka. Ihan kivasti liikkui...
Jos yhtään muistan niin brändnjuu läppis maksoi iipeissä joku 150$ ja sisälsi vielä IAC-n ja TPS-n ;D  Laippa oli jotain kymppejä.
Suuttimia piti vähän metsästää mutta nythän niitä saa Rokkiautosta.
Tästä on muutama vuos aikaa...
« Viimeksi muokattu: 01.06.2020 - klo:21:30 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07