Kirjoittaja Aihe: 4L60E omituinen vika  (Luettu 1989 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3489
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #18 : 30.08.2020 - klo:19:05 »
Ei turbiinia vaihdeta rempassa ellei sitä erikseen haluta tai ole rikki. Ei ole varsinaisesti kuluva osa.
Poikkeuksena niin paha räjähdys lootassa että öljy on metallia tai muuta moskaa täynnä.


Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Rämppäri

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #17 : 30.08.2020 - klo:18:37 »
Ruskea öljy tarkoittaa yleensä että laatikko on joko käynyt tosi kuumana tai öljyn seassa on kytkinlevyjen kitkapintaa...
Tikusta saa niin pienen määrän ettei välttämättä erota mutta paperilla yleensä näkyy, viimeistään kun ottaa uutta viereen.Muuten hyvä video mutta unohtui puolet vakavammista "tyyppivioista": halkeava 3/4-pakan mäntä (jos alumiininen=n.96 vanhemmat), halkeava akkumulaattorin mäntä, jumittuvat kuulat, spragiviat jne, jne.
Tämä ei tarkoita että nämä kaikki joka laatikossa hajoaisi mutta ainakin osa on tullut itellä vastaan, mm. pakan mäntä meni kaverin 94 Camarosta, sungear-shelli omasta jne.


Miksi kaikilla juutuubivideoilla riehutaan lootien kanssa...? Saa sen lootan purettua ilman kolisteluakin :o
Joo kyl se nyt on selvästi laatikkotohtorin hommia kunhan saan aikaseksi ottaa irti. Omituista että hajos alle 1000km ajossa, oisko sitte turbiiniin jääny jotain paskaa kun sitä ei sit jostain syystä oltu vaihdettu kun loota oli rempattu. Naureskelin kans tota videoo että kauhee kiire ja repiminen, no kukin tyylillään  8) Valutin vielä vanhat öljyt laatikosta pois ja uudet tilalle mutta ei ollut vaikutusta, tuntuu siltä että huonommaksi vaan meni mitä enemmän testaili, ihan kuin 2 vaihdekkin olis alkanu luistamaan. No onneks tästäkin taitaa selvitä rahalla \m/

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3489
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #16 : 30.08.2020 - klo:18:27 »
Laskin öljyä pois niin kyllä se nyt on saatanan tummaa, öljytikussa kirkasta. Ohitin lauhduttimen, sieltäkin tuli ruskeeta öljyä, oiskohan kyseessä nyt jonkinlainen öljynkiertohäiriö?
Ruskea öljy tarkoittaa yleensä että laatikko on joko käynyt tosi kuumana tai öljyn seassa on kytkinlevyjen kitkapintaa...
Tikusta saa niin pienen määrän ettei välttämättä erota mutta paperilla yleensä näkyy, viimeistään kun ottaa uutta viereen.
https://www.youtube.com/watch?v=syuxucvAFCo
Muuten hyvä video mutta unohtui puolet vakavammista "tyyppivioista": halkeava 3/4-pakan mäntä (jos alumiininen=n.96 vanhemmat), halkeava akkumulaattorin mäntä, jumittuvat kuulat, spragiviat jne, jne.
Tämä ei tarkoita että nämä kaikki joka laatikossa hajoaisi mutta ainakin osa on tullut itellä vastaan, mm. pakan mäntä meni kaverin 94 Camarosta, sungear-shelli omasta jne.


Miksi kaikilla juutuubivideoilla riehutaan lootien kanssa...? Saa sen lootan purettua ilman kolisteluakin :o
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Arsuva

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 2
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #15 : 30.08.2020 - klo:16:52 »

Poissa Rämppäri

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #14 : 30.08.2020 - klo:15:12 »
vähä erikoista et turbiini toimis 1-2 vaihteilla mut ei sit 3-4 vaihteella ensikään. kyl suurempi epäilys kohdistus 3 kytkimeen täs kohtaa.
Laskin öljyä pois niin kyllä se nyt on saatanan tummaa, öljytikussa kirkasta. Ohitin lauhduttimen, sieltäkin tuli ruskeeta öljyä, oiskohan kyseessä nyt jonkinlainen öljynkiertohäiriö?

Poissa mikke

  • Hallituksen jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 5402
  • Sukupuoli: Mies
  • Ei oo LS. Koska jonkun on oltava erimieltä!
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #13 : 30.08.2020 - klo:12:55 »
vähä erikoista et turbiini toimis 1-2 vaihteilla mut ei sit 3-4 vaihteella ensikään. kyl suurempi epäilys kohdistus 3 kytkimeen täs kohtaa.
Chevrolet Camaro Z28 -94 LT1 Yhteistä taivalta vuodesta 2005. Nastolan kuningaskunta lahden puristuksessa
13,941@159,24 Alastaro 2.6.2007
13,709@148,99 Motopark 19.9.2020

Poissa Rämppäri

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #12 : 30.08.2020 - klo:11:30 »
Ei ole kun tasan 2 vaihtoehtoa: maahan tai syyläriin...

Tarkistuksessa pitää auton olla suorassa myös sivuttain. Tikku menee laatikon oik. etukulmaan eli auton kallistaminen vaikuttaa aika paljon tikun näyttämään.
Varmin tapa tarkistaa öljy on suoraan ajosta sammuttamatta autoa välillä. Muistaa katsoa "Hot"-asteikkoa.
Jos tarkistaa ajamatta pitää antaa koneen käydä hetki ja käyttää keppiä joka pykälässä. Tällöin "Cold"-asteikko.
Turbiiniin, kytkimiin jne. mahtuu aika paljon öljyä joka seistessä valuu osittain pois = tikku näyttää "liikaa".
Tässä vehkeessä on oma lauhdutin vaihteistolle, eli kaiketi mahdotonta että öljy menisi syyläriin. Onko mitään vaihtoehtoa että vika olisi turbiinissa? Tätä veikkasi auton edellinen omistaja....

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3489
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #11 : 30.08.2020 - klo:11:08 »
... on vaan kyllä mysteeri että mihin toi öljy tuolta "vähenee". ...
Ei ole kun tasan 2 vaihtoehtoa: maahan tai syyläriin...

Tarkistuksessa pitää auton olla suorassa myös sivuttain. Tikku menee laatikon oik. etukulmaan eli auton kallistaminen vaikuttaa aika paljon tikun näyttämään.
Varmin tapa tarkistaa öljy on suoraan ajosta sammuttamatta autoa välillä. Muistaa katsoa "Hot"-asteikkoa.
Jos tarkistaa ajamatta pitää antaa koneen käydä hetki ja käyttää keppiä joka pykälässä. Tällöin "Cold"-asteikko.
Turbiiniin, kytkimiin jne. mahtuu aika paljon öljyä joka seistessä valuu osittain pois = tikku näyttää "liikaa".
« Viimeksi muokattu: 30.08.2020 - klo:11:19 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Rämppäri

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #10 : 30.08.2020 - klo:11:05 »
Kyllä niitä tuolla "etelässä" pitäisi olla enempikin. 94 on mallia "vanhempi", 95 omansa ja 96 lähtien OBD-2.

Ohjelmat löytyy netistä mutta sopivan ALDL-piuhan tarvii.
Jos meinaat auton pitää suosittelen oman piuhan hankintaa. Maksaa joitain kymppejä.
ALDL-USB, 8192baud.
Esim: https://www.ebay.com/itm/12-Pin-ALDL-USB-OBD1-Cable-Adapter/274192466474?Eli öljyä ollut alumperinkin liian vähän?
paha mennä sanomaan onko ollu öljyä liian vähän... on vaan kyllä mysteeri että mihin toi öljy tuolta "vähenee". Mut joo tarvii hommaa oma piuha

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3489
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #9 : 30.08.2020 - klo:11:01 »
Auto on -94 ja Vihti-Karkkila alueella, tarvii kysellä kenellä on testeri.
Kyllä niitä tuolla "etelässä" pitäisi olla enempikin. 94 on mallia "vanhempi", 95 omansa ja 96 lähtien OBD-2.

Ohjelmat löytyy netistä mutta sopivan ALDL-piuhan tarvii.
Jos meinaat auton pitää suosittelen oman piuhan hankintaa. Maksaa joitain kymppejä.
ALDL-USB, 8192baud.
Esim: https://www.ebay.com/itm/12-Pin-ALDL-USB-OBD1-Cable-Adapter/274192466474?
Jäähdytinnesteet on ok, en havainnut öljyä seassa
Eli öljyä ollut alumperinkin liian vähän?
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Rämppäri

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #8 : 30.08.2020 - klo:11:00 »
Auto on -94 ja Vihti-Karkkila alueella, tarvii kysellä kenellä on testeri. Oireena ennen remppaa oli se että hävis kaikki vaihteet. Tarvii lähtee hiipimään autolle ja kurkata sinne syyläriin. Auton omistaja ennen minua on pitkänlinjan jenkkiharrastaja joten todella oudolta tuntuisi että olisi lyönyt liian vähän öljyä lootaan asennuksen jälkeen.
Jäähdytinnesteet on ok, en havainnut öljyä seassa

Poissa Rämppäri

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #7 : 30.08.2020 - klo:10:30 »
Tarkista vielä syylärinkorkista näkyykö jäähdytysnesteessä öljyä.
Jos öljyä on ollut alunperinkin yli 2L liian vähän on hyvä mahdollisuus että joku on 1000km aikana ottanut jo siipeensä mutta tuo pitäisi näkyä öljyssä värin muuttumisena...
Jos taas vika on ohjauspuolella (ei yritäkään) ei kytkimiin välttämättä tule vahinkoa.
Vaihtoehtoja on aika monta... tiivisteitä, mäntiä jne.


Jos loota ei remontin jälkeen kestä kun 1000km tulee mieleen joku moka remontissa.
Mikä oli oireena ennen remppaa? Eli miksi rempattu?


Edelleen vikakoodit olisi hyvä tietää. Näkisi mahdolliset johto-, venttiili yms. viat. Muuten ei auta kun avata ja tutkia...
Missäpäin olet ja onko sielläpäin kellään sopivaa testeriä/ohjelmaa?


Ainiin... Minkä ikäinen auto?
Auto on -94 ja Vihti-Karkkila alueella, tarvii kysellä kenellä on testeri. Oireena ennen remppaa oli se että hävis kaikki vaihteet. Tarvii lähtee hiipimään autolle ja kurkata sinne syyläriin. Auton omistaja ennen minua on pitkänlinjan jenkkiharrastaja joten todella oudolta tuntuisi että olisi lyönyt liian vähän öljyä lootaan asennuksen jälkeen.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3489
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #6 : 30.08.2020 - klo:10:10 »
Tarkista vielä syylärinkorkista näkyykö jäähdytysnesteessä öljyä.
Jos öljyä on ollut alunperinkin yli 2L liian vähän on hyvä mahdollisuus että joku on 1000km aikana ottanut jo siipeensä mutta tuo pitäisi näkyä öljyssä värin muuttumisena...
Jos taas vika on ohjauspuolella (ei yritäkään) ei kytkimiin välttämättä tule vahinkoa.
Vaihtoehtoja on aika monta... tiivisteitä, mäntiä jne.


Jos loota ei remontin jälkeen kestä kun 1000km tulee mieleen joku moka remontissa.
Mikä oli oireena ennen remppaa? Eli miksi rempattu?


Edelleen vikakoodit olisi hyvä tietää. Näkisi mahdolliset johto-, venttiili yms. viat. Muuten ei auta kun avata ja tutkia...
Missäpäin olet ja onko sielläpäin kellään sopivaa testeriä/ohjelmaa?


Ainiin... Minkä ikäinen auto?

« Viimeksi muokattu: 30.08.2020 - klo:10:13 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Rämppäri

  • Uusi Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #5 : 30.08.2020 - klo:08:24 »
Olettaen että öljyn määrä on nyt varmasti oikea on joku vika 3/4 kytkinpakassa, öljyreitissä tai koneistossa siihen liittyvissä osissa esim. 3/4-akkumulaattori.
Sikäli kun laatikko on "E" olis vikakoodit hyvä katsoa.


Jos öljyä on pitänyt lisätä useamman kerran niin häviääkö sitä johonkin?
Noin litran vajausta ei ajossa huomaa, isompi määrä alkaa vaikuttamaan.
Shifterin säätökin hyvä tarkistaa mutta ei ole niin tarkka sähkölaatikossa.


Onko öljy vielä kirkasta vai sameaa/tummaa? Näkee hyvin kun ottaa tikusta valkoiselle paperille.
Vaihtaako neloselle jos kerää enempi vauhtia kakkosella ja nostaa kaasun?


Yksinkertaistettuna vaihteet:
Forward pakka: 1, 2, 3, 4
Panta/servo: 2, 4
3/4-pakka: 3, 4
Kytkimiä yms. on muitakin mutta muut vaikuttaa jokseenkin yhteen vaihteeseen kerrallaan.
Öljy on kirkasta ja ei mielestäni yritä vaihtaa 4 vaihteelle. Öljyä ei häviä silminnähden ainakaan maahan/auton pohjaan joka tässä onkin se omituinen juttu

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3489
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: 4L60E omituinen vika
« Vastaus #4 : 29.08.2020 - klo:20:53 »
Olettaen että öljyn määrä on nyt varmasti oikea on joku vika 3/4 kytkinpakassa, öljyreitissä tai koneistossa siihen liittyvissä osissa esim. 3/4-akkumulaattori.
Sikäli kun laatikko on "E" olis vikakoodit hyvä katsoa.


Jos öljyä on pitänyt lisätä useamman kerran niin häviääkö sitä johonkin?
Noin litran vajausta ei ajossa huomaa, isompi määrä alkaa vaikuttamaan.
Shifterin säätökin hyvä tarkistaa mutta ei ole niin tarkka sähkölaatikossa.


Onko öljy vielä kirkasta vai sameaa/tummaa? Näkee hyvin kun ottaa tikusta valkoiselle paperille.
Vaihtaako neloselle jos kerää enempi vauhtia kakkosella ja nostaa kaasun?


Yksinkertaistettuna vaihteet:
Forward pakka: 1, 2, 3, 4
Panta/servo: 2, 4
3/4-pakka: 3, 4
Kytkimiä yms. on muitakin mutta muut vaikuttaa jokseenkin yhteen vaihteeseen kerrallaan.
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07