Kirjoittaja Aihe: Veden lämpömittarin virhe  (Luettu 941 kertaa)

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3531
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Veden lämpömittarin virhe
« Vastaus #12 : 24.11.2020 - klo:21:21 »
Sulla on selvästi autoa uudempi mittari.
Näyttäisi vanhempaa anturia myytävän jokseenkin kaikki geeämmät n. 78-80 asti vähän mallista riippuen.
Jos on vaihdettu joskus esim. tarvike-varaosamittari niin on hyvin mahdollista että vaatii samalla uudemman anturin.
Tai sitten on vaikka 81 mittaristo mikä ilmeisesti on jo uudella anturilla. Mittaristot näyttää sopivan 70-81 keskenään.
Rockautosta katoin että mitä myydään mihinkin...
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 326
Vs: Veden lämpömittarin virhe
« Vastaus #11 : 24.11.2020 - klo:18:52 »
Ostin uuden anturin joka sopii myyjän speksien mukaan 1960-79 GM moottoreihin. On kuitenkin vastukseltaan samanlainen kuin vanha. Ehkä sitten mittari on väärästä autosta. Voisi kyllä kokeilla myös uudempaa anturia jossa tosin liitin on erilainen.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3531
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Veden lämpömittarin virhe
« Vastaus #10 : 11.11.2020 - klo:23:14 »
...n. 85 C. ... Tarvittava vastus tuossa kohtaa voisi olla siis n. 150 ohm.
Et sitten malttanut lukaista mun edellistä postia... >:( :W
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 326
Vs: Veden lämpömittarin virhe
« Vastaus #9 : 11.11.2020 - klo:18:16 »
Käytin konetta kunnes puhallin käynnistyi, n. 85 C. Anturin vastus tuolloin 126 ohm. Pistin väliin 47 ohm vastuksen jolloin mittari näytti n. 170- 180 F, eli ollaan 80 C asteen nurkilla. Tarvittava vastus tuossa kohtaa voisi olla siis n. 150 ohm.

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3531
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Veden lämpömittarin virhe
« Vastaus #8 : 10.11.2020 - klo:00:17 »
Mittasin 855 ohmia kun kone on huoneen lämpöinen, eli n. 15 astetta. Taulukon mukaan selvästi metässä...
Minusta tuo sopii oikein hyvin taulukkoon "mallia vanhempi.
Jos kerran 68 degrees  = 638 ohms niin 60 (15C) voi hyvin olla 800+ ohm. Ei kannata sekoittaa C ja F...
Sulla on melko varmasti väärän vuosikymmenen anturi. Vastuksella tuo ei korjaannu vaan näyttää silloin vain yhdessä kohtaa oikein ja muuten vielä enempi väärin.
Sama kun jättäisi käkikellon vetämättä ;D  ja sekin näyttää oikein 2 kertaa...

Edit: Eli kun korjaat vastuksella "vanhan" anturin "uuteen" mittariin (80C = tarve +n.150ohm) ei mittari mene koskaan yli n. 95C vaikka kone keittäisi kuinka koska tämä lisätty 150ohm on sen jälkeen pienin mahdollinen arvo (plus vielä anturi, vähintään n. 70ohm) mikä näkyy mittarille.
Taas kylmemmällä, jo 50-60C kohdilla, ei 150ohm lisäämisellä ole juurikaan merkitystä vaan virhe pysyy lähes samana.
« Viimeksi muokattu: 10.11.2020 - klo:00:57 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 326
Vs: Veden lämpömittarin virhe
« Vastaus #7 : 09.11.2020 - klo:17:02 »
Mittasin 855 ohmia kun kone on huoneen lämpöinen, eli n. 15 astetta. Taulukon mukaan selvästi metässä, liian pieni vastus. Voisin vielä mitata kun kone on sen verran lämmin että termari aukeaa, 70- 72 astetta. Luultavasti yhtä pielessä silloinkin.

Oikeastaan vain sillä on väliä mitä mittari näyttää käyntilämpötilassa 70- 80 asteessa. Anturin mittaus tuossa lämpötilassa ja sitten lasketaan erotus vs taulukko, ja juotan tarvittavan suuruisen vastuksen johdon nokkaan.
« Viimeksi muokattu: 09.11.2020 - klo:17:38 kirjoittanut Timo »

Paikalla z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2930
Vs: Veden lämpömittarin virhe
« Vastaus #6 : 08.11.2020 - klo:21:44 »
Joo tuli muistivirhe,noi mittarin näytöthän alkaakin 100F ylöspäin...
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa TransNAM

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 3531
  • Sukupuoli: Mies
  • Objects in mirror are smaller than a moment ago!
Vs: Veden lämpömittarin virhe
« Vastaus #5 : 08.11.2020 - klo:12:47 »

Aja mittari läpi ~10kohm potikalla ...
Noiden taulukon arvojen perusteella ennemin 1kOhm... Muuten on säätövaraa milli...


Antureita tuntuu olevan jokseenkin "vanhempi" ja "uudempi". Vanhemmat pyörii kymmenissä-sadoissa ohmeissa ja uudemmat menee kilojen puolelle.
Eli väärän vuosikymmenen anturi voisi tehdä tuon oireen.

Eli juurikin kun vertaat z28Jarin taulukoita. 200F kohdalla vastusero vastaa 40F, mittari näyttää uudella anturilla vähemmän.
« Viimeksi muokattu: 08.11.2020 - klo:12:54 kirjoittanut TransNAM »
Pontiac TransAm, LS1, 12,629 @177,95
Audi A6 S-Line, 2,7Tdi, Q, A, '07
Kawasaki VN800 '96
MB Vito 120 '07

Paikalla z 28 jari

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 2930
Vs: Veden lämpömittarin virhe
« Vastaus #4 : 08.11.2020 - klo:07:52 »
Ota anturi irti ja mittaa se kiehuvassa vedessä ja kylmässä kraanavedessä(~15c), ja vertaa tähän taulukkoon:  https://www.gmsquarebody.com/attachments/gm-sender-temp-resistance-chart-jpg.84793/
Aja mittari läpi ~10kohm potikalla ,ja katso mitkä vastusarvot täsmäävät mittarin näyttämään.Tällaisen anturin vastusarvotaulukon löysin netistä(pontiakin anturi):

You can use this as a guide to ohm test your sender at different temps - rememeber it's only a guide and not an actual conversion.   

220 degrees = 70 ohms
200 degrees = 90 ohms
160 degrees = 140 ohms
120 degrees = 250 ohms
100 degrees = 340 ohms
 68 degrees  = 638 ohms
There is no easy answer, just easy questions...

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 326
Vs: Veden lämpömittarin virhe
« Vastaus #3 : 07.11.2020 - klo:22:32 »
Se on kyllä ihan normaalia että viisarimittarit näyttää suurinpiirtein oikeita lukemia, mutta tuo 40 astetta ei mahdu normaaliin virheeseen. Kylmänä lähtee oikein liikkeelle aivan vasemmasta reunasta mutta skaalaus on pielessä.
Aloitan helpommasta eli vaihdan anturin. Sekin vielä epäselvää vaikuttaako asiaan se että kone on Chevy ja auto Pontiac.

Poissa RaiRai

  • Jäsen
  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 730
  • Sukupuoli: Mies
  • 1994 Trans Am
Vs: Veden lämpömittarin virhe
« Vastaus #2 : 07.11.2020 - klo:22:21 »
Minkälainenhan tuo mittari on, nouseeko viisari ihan kylmälläkin koneella?
Ihan vaan sillä että näissä tuoreemmissakin nuo "ylimääräiset" mittarit tuppaavat antamaan varsin viittellisiä arvoja. Oman kokemuksen perusteella 3 gen ja 4 gen jännite- sekä bensamittari näyttää aika viitteellisiä arvoja ihan toimiessaankin, voin kyllä olla väärässäkin (ois ehkä sit vasta joku toinen kerta...), löytyy joku etevämpikin kommentoimaan ehkä. Lämpömittaria en ole tsekannut että miten pitää kutinsa.

40 astetta on kyllä aika paljon että varmaan joku feilu.
"If it ain't broke, don't fix it"

Poissa Timo

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 326
Veden lämpömittarin virhe
« Vastaus #1 : 07.11.2020 - klo:20:11 »
Jäähdytysnesteen mittari näyttää 40 astetta todellista liikaa. Onkohan antureissa eroja, kävi mielessä että jos väärä anturi. Tai onkohan väärän auton mittari, sekään ei ihmetyttäisi koska vanhaan autoon on osat kerätty sieltä ja täältä.
Auto on -73 Firebird.